-
Actief Forumlid
oefeningen voor rugspieren
Hallo iedereen,
mijn schat is eindelijk aan de beterhand, ze had een trap gehad van en shitlander waardoor ze een chronische ontsteking net boven haar hoef kreeg. Nu staat ze al een goede 6 maanden stil en is ze weer helemaal beter. Maar die 6 maanden stilstaan heeft haar geen goed gedaan, haar rugspieren zijn toch wel voor een groot deel weg. Van nature loopt ze nogal op de voorhand en is het vrij moeilijk om haar haar rugspieren te laten gebruiken.
Wat we nu al doen is veel overgangen on-line, heuveltjes en trappen, balkjes, toch ook veel achterwaarts, ...
Ik wil rustig aan beginnen met haar algemene conditie te verbeteren, maar ik kan misschien ook direct aandacht besteden aan haar rug en de bespiering ervan, weet iemand goede oefeningen om dit te doen?
Bijzetten en zo, daar heb ik geen ervaring mee dus daar begin ik liever niet mee, dus gewoon zaken die ik zonder al te veel hulpmiddelen kan doen. Gewoon grondwerk want het rijden moeten we ook herbeginnen, rijtechnische oefeningen zijn nog niet direct aan de orde, eerst conditie.
Waarschijnlijk zijn er al een paar topics hierover geopend, maar ik vond niet direct iets met de zoekfunctie, mocht iemand me wat linkjes kunnen sturen, dan ben ik al een pak geholpen.
Groetjes
-
Re: oefeningen voor rugspieren
Chronische ontsteking... dat is minder
Jammer dat ze er blijvend last van zal hebben.
Bij het rijden, haar trachten verzameld en neerwaarts te rijden zodat ze haar rug gebruikt.
Persoonlijk heb ik niets tegen bijzetten, als ik voltige op cirkel doe staan men paarden altijd op kaptoom en bijzetten omdat ik niet wil dat ze hun rug verkeerd zouden gaan gebruiken.
Dus slecht vind ik het zeker niet,
er zijn velen die denken dat een paard moet gaan stormen maar het is zich juist om ontspanning om doen en zo traag en rustig mogelijk vooruit te laten gaan met die bijzetten.
Oefeningen zoals achteruit gaan zijn ook goed voor de rug,
bij het wandelen veel heuvels laten doen, vooral naar boven draven, etc...
Als ze veel op haar voorhand valt tracht haar niet te diep te rijden, het is altijd fijn om een paard te zien lopen dat zo ontspannen gaat met zijn neus haast tegen de grond maar dan heb je keur dat ze nog meer op hun voorhand vallen.
Opnemen zodat het hoofd net voor de loodlijn komt, halve ophoudingen langs achterhand gereden dat je voelt dat je paardje zich echt moet "opheffen".
Dan zal ie al een heel stuk minder op zijn voorhand komen
-
Actief Forumlid
Re: oefeningen voor rugspieren
Die chronische ontsteking, is nu toch wel al héél veel verbeterd, dus ik hoop dat die het eens afbolt en nooit meer terugkomt.
Over dat bijzetten, ik ben gewoon terughoudend omdat ik er geen ervaring met heb, grote kans dat ik dat dan verkeerd instel en dat het dan of te lang of te kort is, beide niet de bedoeling .
Mocht er iemand iets weten waar dat allemaal haarfijn uitgelegd wordt met tips en hints hoe ik kan zien hoe lang het moet zijn dan graag,
ik heb ook niemand die me daar in kan helpen 
Dat van die heuveltjes lijkt me een zeer goede tip !!! Eens zoeken of hier ergens een helling te bespeuren is.
Merci muiske !
Forum Rechten