Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Menselijke invloed op relatie tussen paarden

Menselijke invloed op relatie tussen paarden

Laatst las ik een verhaal van iemand die meerdere paarden heeft. Het paard waar ze op reed was de leider binnen de kudde, ze nam een ander paard mee als handpaard. Later ging ze op het handpaard rijden, en mocht het (vorige) rijpaard mee als handpaard. Ze vertelde dat het oude handpaard (dus nu rijpaard) de leider van de kudde werd, ondanks dat deze jonger en kleiner was.

Pyco en Hannes kunnen het nog niet zo heel geweldig met elkaar vinden, de door Pyco gewenste afstand bedraagt zo'n 3 meter. Vanmorgen stond ik met Pyco te tutten, en natuurlijk kwam Hannes kijken. Ik vroeg van Hannes een afstand van een halve meter (da's voor ons moeilijk genoeg ). Pyco accepteerde dat, toen ik weg ging, accepteerde hij Hannes op slechts één meter afstand (= de afstand tussen hem en Hannes toen ik er tussenin stond). Ik weet natuurlijk niet wat hij nu doet, nu ben ik helemaal niet in de buurt, het kan best dat ie Hannes weer op de oude afstand wil hebben.

Maar ik vraag me af, hoeveel invloed hebben wij op de relatie tussen paarden? Kunnen wij een leider 'aanwijzen'? Kunnen we ervoor zorgen dat paarden het beter met elkaar kunnen vinden?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Re: Menselijke invloed op relatie tussen paarden

Op een parelli cursus vertelde michael grohmann dat wanneer je wat verder gevorderd bent in de communicatie met je paarden dat je dan ook wat leiderschap kunt gaan ' opeisen' wanneer je in de kudde bent; je bent dan -wanneer je dus bij je paarden in hun leefomgeving bent- de leider, en accepteert geen onbehoorlijke acties tussen de paarden onderling.
    Deze dingen staan niet in de parelli-pakketten omdat het -denk ik- heel belangrijk is dat wanneer je met zulke dingen begint, je er ook echt klaar voor moet zijn en omdat heel veel dingen erop van invloed zijn hoe het verlopen gaat.

Ik weet er eigenlijk ook weinig van af en hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd zo, ik heb zelf maar een heel kleine kudde (twee ponies ) en ze zijn allebei niet extreem van karakter (dominant of onderdanig). Ik probeer er zelf wel zo goed mogelijk om te denken dat ik aandacht een beetje verdeel en ik ga niet voor hun bepalen wie de baas is. Wanneer ik met de een bezig ben wil ik niet dat de ander zit te klieren en ik accepteer geen onbehoorlijk gedrag tegen elkaar of mij- tijdens het voeren.
    Misschien kun je -wanneer je een goede leider bent- een paard promoveren in de kudde zoals je in je verhaal over het handpaard beschrijft, maar dan moet je er ook goed op letten dat het paard die status wel aankan wanneer jij er niet bij bent.
    Don't make or teach assumptions

Snap ik, het is iets waarvan je heel goed moet weten waar je mee bezig bent. Ik ga er zelf voorlopig ook nog niet mee experimenteren (behalve dan dat geknuffel met die twee paarden van mezelf). Maar interessant is het wel.

Ik kwam ook een paard tegen dat heel narig doet tegen de andere paarden in de kudde als er mensen bij zijn. Ik zag het gebeuren, toen ik ver weg was, en ze niet wist dat er een mens in de buurt was, stond ze met één van de andere paarden te tutten, maar zo gauw ze me zag, joeg ze dat andere paard weg. Heel raar...

Ik vraag me af waar dat gedrag vandaan komt...
    "Met een paard moet je rustig aan beginnen, niets van verwachten, en blij zijn met alles wat je bereikt." -- U.Wijmenga

Ik zag laatst een dvd over lorenzo en hij doet daar niets aan, zo te zien; zijn paarden zijn constant een beetje met elkaar aan het kibbelen als hij met ze bezig is (met meerdere tegelijk) en dat laat hij ze zelf wat uitzoeken, ondertussen doen ze wel wat ze moeten doen!

Ik kwam ook een paard tegen dat heel narig doet tegen de andere paarden in de kudde als er mensen bij zijn. Ik zag het gebeuren, toen ik ver weg was, en ze niet wist dat er een mens in de buurt was, stond ze met één van de andere paarden te tutten, maar zo gauw ze me zag, joeg ze dat andere paard weg. Heel raar...

Als een paard de anderen wegjaagt als er mensen komen, is dat ws alleen omdat hij alle aandacht voor zichzelf wil/niet wil delen.

Als een paard de anderen wegjaagt als er mensen komen, is dat ws alleen omdat hij alle aandacht voor zichzelf wil/niet wil delen.
    Geloof ik niet, paarden zijn nl. niet jaloers.

Dit paard komt verder geen aandacht halen of zo, ze jaagt het andere paard weg, en gaat staan grazen of zo.

Niet jaloers zoals mensen nee, maar het heeft met rangorde te maken; de hoogste in rang bepaalt waar de andere paarden mogen staan vandaar ook dat join-up bestaat uit het bepalen waar het paard mag staan en wanneer.

Ja, dat kan natuurlijk wel.

Forumlid stephanie_'s Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Leeftijd
    30

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jenniferjcristina
    Ik zag laatst een dvd over lorenzo en hij doet daar niets aan, zo te zien; zijn paarden zijn constant een beetje met elkaar aan het kibbelen als hij met ze bezig is (met meerdere tegelijk) en dat laat hij ze zelf wat uitzoeken, ondertussen doen ze wel wat ze moeten doen!

Anouk deed dat ook. Zodra ik in de wei kwam en ik liep naar haar weidemaatje toe, duwde Anouk haar een beetje weg. En dan echt omdat ze zelf alle aandacht wou hebben.
    Opzoek naar een verzorg(st)er in omg. Utrecht! http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=34210.0

Wat deed Anouk verder? Kwam ze daarna naar je toe, of bleef ze bij je staan?

Want dat doet het paard waar ik het nu over heb niet. Die duwt ook niet 'een beetje weg', die is echt onvriendelijk. (Ik blijf het een raar paard vinden. )

Forumlid stephanie_'s Avatar
    Aangemeld
    Apr 2009
    Leeftijd
    30

Anouk duwde haar weg, en kwam zelf bij mij staan, met zo'n houding van 'Hier ben ik, wat gaan we vandaag doen?'.

Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat het paard waar jij het over hebt bedoelt.
    Misschien wil hij juist dat het andere paard niet in de buurt van mensen laat uit bescherming ofzo.. Maar als hij echt heel onvriendelijk deed.. Ik zou het echt niet weten ..
    Opzoek naar een verzorg(st)er in omg. Utrecht! http://www.nhforum.nl/forum_smf/index.php?topic=34210.0

Bladwijzers

Forum Rechten