Laatst las ik een verhaal van iemand die meerdere paarden heeft. Het paard waar ze op reed was de leider binnen de kudde, ze nam een ander paard mee als handpaard. Later ging ze op het handpaard rijden, en mocht het (vorige) rijpaard mee als handpaard. Ze vertelde dat het oude handpaard (dus nu rijpaard) de leider van de kudde werd, ondanks dat deze jonger en kleiner was.
Pyco en Hannes kunnen het nog niet zo heel geweldig met elkaar vinden, de door Pyco gewenste afstand bedraagt zo'n 3 meter. Vanmorgen stond ik met Pyco te tutten, en natuurlijk kwam Hannes kijken. Ik vroeg van Hannes een afstand van een halve meter (da's voor ons moeilijk genoeg). Pyco accepteerde dat, toen ik weg ging, accepteerde hij Hannes op slechts één meter afstand (= de afstand tussen hem en Hannes toen ik er tussenin stond). Ik weet natuurlijk niet wat hij nu doet, nu ben ik helemaal niet in de buurt, het kan best dat ie Hannes weer op de oude afstand wil hebben.
Maar ik vraag me af, hoeveel invloed hebben wij op de relatie tussen paarden? Kunnen wij een leider 'aanwijzen'? Kunnen we ervoor zorgen dat paarden het beter met elkaar kunnen vinden?
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.
Bladwijzers