Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Paard valt aan

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Paard valt aan

Ja hier ben ik dan weer.
    Het ene probleem na het andere
    Nu zijn er twee nieuwe fjorden aangekomen op de weide die van andere weiden kwamen.
    Hierbij een merrie van 13 jaar, heel mooi beestje, gisteren wouden ze haar even aan het halster nemen om te borstelen, maar ze valt aan.
    Als ze haar aan het halster willen nemen valt ze gewoon aan, als ze dit doen met een wortel ofzo dan niet.
    Eens ze aan het halster is is ze verschrikkelijk braaf en heel erg lief. Maat hoe komt dat nou? Is ze gewoon verwent omdat
    het alleen met eten lukt, of is er echt een probleem. Het baasje zij tegen mij dat het hem niet uitmaakt als het lukt met eten.
    Maar ik mag altijd proberen, dat wil ik dus ook doen. Dus weten jullie mischien wat de oorzaak zou kunnen zijn en wat ik eraan zou kunnen doen?
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Actief Forumlid SaskiaGerritsen's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2009
    Leeftijd
    38

Re: Paard valt aan

Oorzaak kan vanalles zijn, misschien vaak achtervolgd en in een hoek gedreven om gevangen te worden?
    Probeer het halster op/af doen te "oefenen" in een paddock of round pen zou ik zeggen..maar als ze echt aanvalt is dat misschien te gevaarlijk. Lastig!

Het moet in ieder geval weer gelinkt worden aan iets leuks, in plaats van een nare herinnering. Als het wel goed gaat met voer zou ik dat blijven doen totdat je een band met haar hebt opgebouwd waarbij ze vertrouwt dat je haar niet dwingt om het halster op te doen.

Paardje zal waarschijnlijk een onaangenaam iets hebben meegemaakt, dat lijkt me duidelijk.
    Ik heb zo nog een paard gekend, zeer lief maar zodra je met een zadel afkwam sloeg hij naar al wat hij maar kon zien omdat er vroeger ooit iemand op een zeer brute wijze dat paardje had aangepakt met een zadel.
    Hoe het juist zat weet ik niet precies.
    Door tijd en geduld is dat uiteindelijk over gegaan, vooral het communiceren en poetsen lang zitten rekken en stilletjes aan het zadel erbij genomen, keer op keer dat ik kwam blijven herhalen en op den duur gaf dat geen problemen meer.
    ging wel paar maandjes over.

Ik zou in jouw geval, heel vaak en regelmatig rond dat paardje komen en veel in haar dichte omgeving aanwezig zijn.
    Zo win je vertrouwen, haar veel confronteren met een halster of hoofdstel zonder het haar aan te doen.
    Jouw houding en gedrag is belangrijk in deze situatie,
    op de manier met de wortel zal denk ik uiteindelijk ook wel overgaan, ik zie de wortel als een afleidend iets waardoor je haar halster kunt aandoen maar dat is niet de juiste oplossing denk ik
    Ze moet weten als je haar halster aandoet dat er niets gaat gebeuren.

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Bedankt allebij! Leuke tips. Ik zal morgen meteen beginnen!
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Bladwijzers

Forum Rechten