Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 32

Topic: waarom parelli freestyle rijden?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

Re: waarom parelli freestyle rijden?

recht als in dat zijn lichaam recht is en zijn benen recht onder zijn lichaam lopen..niet alsin met zijn hoofd rechtuit sturen/trekken.

Dus het enige verschil met wat ik doe en freestyle is dat ik wel lichte druk op de teugels heb? oftewel..je laat het hoofd met rust omdat je geen teugels hebt...huh..ik snap er niks meer van..

Recht als in, hij gaat van pion naar pion in een rechte lijn. Zo recht.

Het doel van Feestyle voor je paard is, dat je paard leert ZELF verantwoordelijk te zijn voor het behouden van gang (stap, draf, galop) en de door jou aangegeven richting.

Het doel van Freestyle voor de mens is, is dat je leert je paard NIET te micro-managen. Dat je leert een onafhankelijke zit te hebben.

Zolang noch jij noch je paard hebben geleerd je eigenlijk verantwoordelijkheden te houden (is freestyle) dan is het af te raden Finesse te gaan rijden.

In Freestyle rijden worden er geen eisen gesteld aan de fysieke positie van je paard. Waardoor je inderdaad het risico loopt dat je paard fysiek niet goed loopt. Dus niet recht gericht. Je kunt Freestyle rijden best combineren met recht richten hoor. Soms het één, soms het ander.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Aangemeld
    Oct 2005

Aha okee..ik denk dat ik het langzaam wat meer snap..

Alleen zie en voel ik met rechtrichten en dus misschien meer micro managen zo goed dat hij lekkerder gaat lopen als ie los en warm is, dat ik bijna niet meer zonder kan denken..denk ik..ik bedoel...we lopen wel van point to point in een rechte lijn ala freestyle, maar nu voel ik wel dat dat lichaam niet recht is..moet ik dat gewoon dan even zo laten omdat dat dan niet de taak is?

Lijkt me heerlijk om een keer freestyle op halster aan de patterns te beginnen, maar ben bang dat ik dan idd veelste in m hoofd bezig ben met micro managen. Is dit herkenbaar en laten njullie dit dan gewoon zo...?

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    Aha okee..ik denk dat ik het langzaam wat meer snap..

Alleen zie en voel ik met rechtrichten en dus misschien meer micro managen zo goed dat hij lekkerder gaat lopen als ie los en warm is, dat ik bijna niet meer zonder kan denken..denk ik..ik bedoel...we lopen wel van point to point in een rechte lijn ala freestyle, maar nu voel ik wel dat dat lichaam niet recht is..moet ik dat gewoon dan even zo laten omdat dat dan niet de taak is?
    Je moet natuurlijk niets. Ik lees in jou stukjes niet zozeer een vraag, maar een dilemma waar je mee zit. Het wel bekende; lichaamelijk trainen of mentaal trainen dilemma.

Ben je op zoek naar een middenweg daartussen? Vraag je je af of die er is, dat je freestyle rijdt, maar wel zorgt dat Diesel zijn lijf goed gebruikt?
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Aangemeld
    Oct 2005

ja..ik vraag me dus af of ik voor de middenweg moet kiezen..

Ik bedoel..stel..we nemen een figure 8.

En ik moet die bocht om, als ik niks met mijn teugels doe gaan die schouders waarschijnlijk verkeerd vallen en zonder los te rijden zou hij waarschijnlijk in contrastelling de bocht om gaan.

Maar moet ik dat dan niet oplossen omdat je niet lichaamlijk maar geestelijk bezig bent, of zou ik dat ook tegelijkertijd kunnen oplossen, want het volgende wat ik me dan afvraag is of we hetzelfde bereiken met touwhalster als met de marylot bloem of andere optoming. Ik kan niet begrenzen met een touwhalster..dat lijkt het me te los en onduidelijk voor.

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    59

Wat ik doe om Raissa haar lichaam goed te leren gebruiken en spieren op te bouwen, is in het grondwerk iets verder gaan, nl gymnastiseren. En dat doe ik in combinatie met freestyle rijden.

Ik heb vroeger met haar dressuur gereden en ik moet echt leren de teugels volledig lost te laten of bv in 1 hand te houden. En dan merk ik soms ook dat ze precies een beetje dronken is omdat ze echt helemaal alleen op haar eigen benen moet lopen, ze heeft dat vroeger nooit gedaan. Ze moet echt zelf haar balans leren zoeken. Het is een beetje helemaal opnieuw beginnen met een paard van 15j met veel ervaring, en dat is voor mij en ook voor haar soms heel moeilijk.
    Dan merk je pas hoe ik vroeger met haar reed, echt haar handje vasthouden . Nu loopt ze ook al zonder dat ik mijn benen gebruik. Dat was vroeger ook niet het geval. Ik moest constant benen geven, maar dat was wel wat ze me toen aanleerde.

Als Raissa rustig is kan ik heerlijk freestyle rijden met haar, maar als ze RB is dan neem ik toch weer even de teugels om ze vertrouwen te geven, en dit moet maar 5 min. duren en dan gaat het daarna weer vanzelf.

Ik merk wel dat het voor mij moeilijker is freestyle te rijden met Raissa dan met Brun omdat ik vroeger met Raissa heel anders reed. Brun is jong en kent nog niets anders dan freestyle rijden, maar dan moet je als ruiter weer wel verder staan, denk ik.

Maar ik vind freestyle rijden wel belangrijk voor zowel de ruiter als het paard. Alletwee leer je je verantwoordelijkheden en dan kan je daarna weer beginnen opbouwen met finesse.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Probeer als je freestyle rijd niet te denken aan alles wat je niet hebt (precieze controle), maar probeer te denken aan wat je daar wel mee wilt bereiken. Dat maakt de overstap een stuk makkelijker. Probeer in je hoofd te houden wat je doelen zijn voor freestyle en finesse en wat je waarvoor wilt gebruiken.

Mijn doel is dat ik makkelijk van finesse naar freestyle kan gaan en weer terug. Als ik lekker rijd en dan de teugels losgooi en m'n paard valt volledig uit elkaar, kan geen tempo meer behouden etc, dan weet je dat je teveel hulpen gebruikt hebt.
    Bedenk dat heel veel fysieke problemen ook deels mentaal en emotioneel zijn.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Ik heb het topic diagonaal gelezen..
    Ik ben blij dat de meeste van ons (blijkbaar) paarden hebben die het fysiek aan kunnen om eerst veel freestyle te doen alvorens ze gaan gymmen... waarbij ik meteen even op wil merken, dat het rechtrichten wat Bruut en ik doen (en wat volgens mij ERG aansluit bij wat Lieke en Diesel doen) van geen kanten lijkt op wat parelli 'finesse'noemt (gelukkig niet zeg )
    Bruut zat NIET fijn in zijn lijf en mede daardoor NIET fijn in zijn koppie. Wij zijn nú pas fijner freestyle aan het rijden, nádat hij beter in zijn lijf is gaan zitten...
    Ik vind het èrg kort door de bocht als je ervanuit gaat dat een paard ALTIJD éérst maar (mentaal) op eigen benen moet leren lopen alvorens er aan zijn lijf gewerkt wordt.. ben het daarom ook erg ééns met wat NienkeW schrijft. Voor ons werkte het iig voor geen meter... Het zal per setje (paard en ruiter) verschillen.
    Lieke.. ik zou 'gewoon' verder gaan met rechtrichten en als afwisseling heel af en toe na het rechtrichten even freestylen.. 'gewoon' als 'spel'... kwartiertje rondhobbelen Het zou heel goed kunnen, dat je dan aan Dies merkt dat hij tóch niet helemaal lekker loopt, dan pak je hem weer op en probeer je het een andere keer weer. Hoe verder je komt met rechtrichten, hoe lekkerder Dies in zijn lijf komt, hoe meer balans, hoe steviger... je zal merken dat het freestylen dan ook steeds lekkerder gaat.

Aangemeld
    Oct 2005

Ik ben blij dat je reageert nienke..ook juist omdat jij ook met rechtrichten bezig bent en hebt ondervonden dat onze paardjes helaas niet van het freestyle goed zullen gaan lopen..maar idd gewoon na het rechtrichten lekker wat freestyle lijkt me een goeie oplossing anders zit ik toch met dat idee in mn hoofd dat we misschien wel menthaal leuk bezig zijn maar hij er niet helemaal bij kan zijn omdat zijn lijf niet meewerkt.

Voor mijn gevoel moet hij eerst lekker in zijn lijf zijn willen we lekker freestyle kunnen doen.

Wij hebben altijd met losse teugel gereden en dat ging best lekker, in de zin van dat hij niet tegenspudderde ofzo, maar nu we met rechtrichten bezig zijn issie veel soepeler, gebruikt zijn achterhand, valt niet meer op de voorhand en is gewoon vrolijker.

Maar freestyle vind ik altijd eerlijk vrij voelen..idd zonder echt bezig te zijn van loopt ie wel goed, maar tis toch een fijne gedachte als je er meer op kunt vertrouwen dat hij rechter is in zijn lichaam en daarom misschien makkelijker zijn oefening kan doen met freestyle?

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

En ik denk dat jullie WEER vergeten dat Parelli een mensen trainings programma is
    Als je paard met 4 ounces of minder reageert op alle 6 yields en je als mens dit principe hebt begrepen dan rijd je namelijk ALTIJD freestyle ook binnen de finesse of rechtrichten of academische rijkunst of dressuur of hoe je het ook wilt noemen.

Elke combinatie is anders en er wordt hier regelmatig gezegd dat het rijden van finesse alle andere 3 savvy's helpt verbeteren...Zo ook andersom. Het rijden van freestyle zal je finesse verbeteren.

Ik merk zelf dat het een over een weer spel wordt van zoeken naar lichtheid in freestyle om dat mee te nemen naar finesse en dan weer terug te komen bij freestyle voor een nieuw level van lichtheid en response. Alles tegelijk lukt mij namelijk (nog) niet.
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Duidelijk Anna.
    En de volgorde.. die is dus afhankelink van het 'setje'... het één sluit het ander niet uit...
    Jij zoekt naar lichtheid in de freestyle en neemt die mee naar finesse... ik zoek naar een ontspannen paard in rechtrichten.. en neem dat mee naar freestyle Works for us

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Duidelijk Anna.
    En de volgorde.. die is dus afhanke]/images/smilies/ja.gif[/img] Works for us

En waarom bekruipt me in deze zin het gevoel dat je denkt dat freestyle en finesse twee compleet verschillende dingen zijn? Dat is in mijn beleving namelijk helemaal niet zo.
    Je wilt toch nooit je handen gebruiken als eerste stuur of rem? Dat is toch waar lichtheid over gaat? En dat is toch waar freestyle voor dient?
    En als je dus rechtricht of dressuur rijd of finesse doet is het toch heel simpel freestyle in een bepaald jasje?

Voor mij zit freestyle net zo verweven in finesse als andersom. Het is namelijk verdomd lastig om met een compleet groen paard te beginnen met rechtrichten. Daar zal je ook eerst willen werken aan primair reactie op de gegeven hulpen en het dan in een bepaald jasje hijsen.
    Hoe snel je dat doet is inderdaad afhankelijk van het paard en de ruiter. Met een zeer onervaren ruiter is het ook moeilijk rechtrichten bijvoorbeeld, die moet eerst leren op een paard te blijven zitten zonder aan de teugels te hangen.

Dus voor sommige combinaties zijn alle ingredienten inderdaad klaar om te beginnen met finesse en sommige wachten daar inderdaad veel te lang mee. Sommige willen ook veel te snel en raken te veel verwikkeld in details terwijl de ingredienten nog helemaal niet aanwezig zijn.

Sommige paarden gaan ook gewoon mee een heel leven lang zonder ook maar 1 oefening in de bak gereden te hebben....die ervaring heb ik niet maar ik weet wel dat ze er zijn.
    Elke combinatie heeft weer iets anders nodig en mij zal het niet zo snel meer gebeuren dat ik vind dat dingen zo 'horen'. Aangezien elke situatie weer anders is en een andere aanpak vereist!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy

Ik merk zelf dat het een over een weer spel wordt van zoeken naar lichtheid in freestyle om dat mee te nemen naar finesse en dan weer terug te komen bij freestyle voor een nieuw level van lichtheid en response. Alles tegelijk lukt mij namelijk (nog) niet.
    Mooi uitgelegd, Anna, ben het volkomen met je eens

Ik denk dat het elkaar mooi aanvult. Ik heb soms het idee dat men met freestyle bedoelt een beetje doelloos rondrijden met de kop in de lucht, dat is dus niet wat ik onder freestyle versta.
    Ik ben zelf wel veel te laat begonnen met finesse, we waren er al lang klaar voor. Met een nieuw paard kan ik nu veel eerder beginnen. Als de stap in orde is, kan je met finesse in stap beginnen bijvoorbeeld.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Anna.. staat er wat krom inderdaad .. ik bedoel niet dat het één niet verweven is met het ander.. dat je tijdens freestyle niet bezig bent met hoe je paard loopt en dat je met rechtrichten niet werkt aan bijvoorbeeld confidence en eigen verantwoordelijkheid. Het zijn voor mij verder wel twee verschillende dingen, al is het alleen al in het verschil van optoming De 'focus' ligt voor mij ook anders tijdens freestyle als tijdens rechtrichten...

Dit is wat mij betreft overigens echt wel een héle belangrijke:
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anna
    Elke combinatie heeft weer iets anders nodig en mij zal het niet zo snel meer gebeuren dat ik vind dat dingen zo 'horen'. Aangezien elke situatie weer anders is en een andere aanpak vereist!

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door anroomy
    En ik denk dat jullie WEER vergeten dat Parelli een mensen trainings programma is
    Oh, denk je dat? Waarom zegt Parelli dan: the ultimate way to train your horse?
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Bladwijzers

Forum Rechten