Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 32

Topic: waarom parelli freestyle rijden?

Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005

waarom parelli freestyle rijden?

Ik kan niet in het level 2 topic posten dus dan maar hier.

Het kriebeld de laatste tijd om misschien es wat meer parelli rijden op te pakken. Wat patterns te gaan doen. Sinds we rijden zijn we niet meer met parelli echt bezig geweest. Onze focus met rijden ligt echt bij het rechtrichten. Of we nou in de bak zijn of buiten.

Daarom vroeg ik me af...waarvoor is het freestyle rijden van parelli. Ik heb nu wel gemerkt dat als we los willen rijden we eerst wat oefeningen rechtrichten moeten doen en dan nog moet ik vaak vragen om recht te blijven. Maar met freestyle heb je amper teugels dus kan ik ook niks begrenzen en dus vraag ik me af waarvoor het freestyle rijden eigelijk is???

Voor mn gevoel lijkt het me heerlijk...weer die teugels los...of er helemaal niet aanzitten, maar Diesel die loopt zo lekker als we bezig zijn met rechtrichten en ik kan me voorstellen dat ik hem met freestyle rijden niet recht kan krijgen.

Dus...waarom freestyle rijden?

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: waarom parelli freestyle rijden?

Ik rijd nu voornamelijk freestyle omdat ik wil dat mijn paard leert gehoorzamen op zo licht mogelijke hulpen...
    pas als die basis gehoorzaamheid goed zit, ga ik werken aan het recht richten en dus finesse.
    net zoals je van online grondwerk naar liberty toe gaat.

ps; het is het wel een erg simpel antwoord, maar zo simpel zie ik het gewoon
    The darkest hour is befor it get light!!!

Leuk topic, ik ben ook benieuwd !
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik ben het eens met Elianne. Freestyle rijden doe je met een jong paard om te beginnen. Te zorgen dat alles licht is. Ik ben ervoor om een jong paard freestyle te rijden totdat het goed op eigen benen kan lopen in 3 gangen. Een goede oefening daarvoor is buitenrijden. Vroeger dacht ik altijd dat ik veel langer freestyle wilde rijden. Nu ben ik eerder met finesse begonnen. Maar Aliso kon al wel stap, draf en galop en zijwaarts en achterwaarts is freestyle en ik had geen respect issues. Als er respect issues waren had ik langer gewacht. Impulsion problemen waren er ook niet.

Er zijn een beetje benaderingen:
    - Lang freestyle rijden tot alles perfect is.
    - Finesse rijden om je paard te verbeteren in de freestyle.

Denk dat ieder voor zich moet kijken wat het best past. Als je wel veel finesse doet is het denk ik heel belangrijk om buiten eens alles los te laten en er niet op te letten of hij misschien scheef loopt of wat dan ook. Ook om het leuk te houden voor het paard. Aliso is gek op finsse, dan vind ik het een ander verhaal. Een jong paard dat minder graag loopt zou ik liever langer freestyle rijden.

Denk dat je dus wel gewoon moet kijken wat bij jou past en je paard. Er is voor allebei wat te zeggen, kijk welk doel jij het meest wil nastreven en is dat het leuk houden voor je paard, dan is een keer loslaten goed.

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    59

Ben het helemaal eens met Margot.
    En:
    Ik was ook terug begonnen met freestyle en Raissa is een zeer nerveus Spooky paardje. En als je ze rustig opwarmt met finesse dan heeft ze meer vertrouwen want je leidt haar toch iets meer, dan kan ik daarna heerlijk nog wat freestyle rijden. Heeft Jarno me wijsgemaakt en het helpt echt!
    Dus het ligt ook een beetje met wat voor horsenality je rijdt.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik keek gisteren toevallig een dvd van Pat, hij zegt je moet eerst impulsion en respect hebben binnen het freestyle rijden voordat je finesse gaat doen, daar werk je dus vooral aan, dat je paard zijn verantwoordelijkheden houdt als je die vraagt (gang houden, richting houden, zelf opletten etc), het is dus niet alleen maar een beetje "rondhobbelen" met lange teugels het dient een doel.
    Je werkt aan een onafhankelijke zit omdat je geen steun kunt zoeken bij je teugels.

Persoonlijk vindt ik dat je goed naar je paard moet kijken wat hij nodig heeft, als jouw paard erg scheef is dan heeft hij op dit moment iets anders nodig wat niet wil zeggen dat je tussendoor niet af en toe een stukje freestyle kunt doen en hem daarna weer oppakt, ik denk dat je het niet zo zwart/wit hoeft te zien.

En verder vindt ik persoonlijk freestyle gewoon erg leukom te doen, zelf vindt ik het dan ook jammer dat het voor Whoopie niet zo goed is, maar af en toe pak ik wel stukjes freestyle voor de lol of om te werken aan respect.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

In aanvulling op het bovenstaande: freestyle is niet alleen bedoeld voor het paard: namelijk op eigen benen leren lopen, verantwoordelijkheid nemen, reageren op de lichtste hulpen. Het is ook bedoeld voor de ruiter: aanleren van een onafhankelijke zit, geen steun zoeken op de teugels, niet micro-managen, rijden op focus en lichaam, in plaats van je teugels.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Oct 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Freestyle rijden doe je met een jong paard om te beginnen. Te zorgen dat alles licht is. Ik ben ervoor om een jong paard freestyle te rijden totdat het goed op eigen benen kan lopen in 3 gangen. Een goede oefening daarvoor is buitenrijden.

Denk dat ieder voor zich moet kijken wat het best past. Als je wel veel finesse doet is het denk ik heel belangrijk om buiten eens alles los te laten en er niet op te letten of hij misschien scheef loopt of wat dan ook. Ook om het leuk te houden voor het paard. Aliso is gek op finsse, dan vind ik het een ander verhaal. Een jong paard dat minder graag loopt zou ik liever langer freestyle rijden.

Denk dat je dus wel gewoon moet kijken wat bij jou past en je paard. Er is voor allebei wat te zeggen, kijk welk doel jij het meest wil nastreven en is dat het leuk houden voor je paard, dan is een keer loslaten goed.
    Dit vind ik dus moeilijk, want wat jij in de eerste alinea schrijft zijn de redenen waarom ik nu met rechtrichten bezig ben.

Met mijn cursus balans werd er gezegt dat je er niet veel goed aan deed om je paard maar te laten stappen draven of galoperen. Ja ik weet ook niet meer psies hoe ze het zei maar t was igg belangrijk om wel bezig te zijn met balans,zowel die van je paard als van jezelf.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Freestyle rijden doe je met een jong paard om te beginnen.
    Beetje offtopic hoor, maar wat onlogisch eigenlijk.
    Je leert je paard eerst om z'n lichaam te gebruiken hoe hij wil (wat eigenlijk helemaal niet gezond is) en daarna moet je je eigen 'probleem' weer oplossen. Ergens niet helemaal logisch, vind ik

Aangemeld
    Oct 2005

ja...zo zie ik het nu ook een beetje....ik heb altijd freestyle gereden..en nu moet ik dat weer oplossen..dus het scheef lopen, schouders erin gooien, balans vinden en op de voorhand lopen bijvoorbeeld..

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Hoe wil je werken aan balans, buiging en impuls als je geen lichte besturing hebt, je paard geen verantwoordelijkheden geleerd heeft en jij zit te micromanagen met een afhankelijke zit?

Je hoeft geen jaren freestyle te rijden om het te perfectioneren, maar een goede basis daarin is wel handig. En ook in freestyle kun je je paard helpen zijn balans te vinden, maar hem wel telkens los te laten wanneer hij een goede poging doet (en zo ook met grondwerk). Je wil uiteindelijk toch dat hij zelf voor de juiste houding gaat kiezen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Oct 2005

dat laatste snap ik niet....

Hoe wil je werken aan balans, buiging en impuls als je geen lichte besturing hebt, je paard geen verantwoordelijkheden geleerd heeft en jij zit te micromanagen met een afhankelijke zit?

bedoel je dit nu met freestyle of juist niet?

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door peaches
    dat laatste snap ik niet....

bedoel je dit nu met freestyle of juist niet?
    Eveline bedoelt denk ik: hoe wil je nu aan je finesse werken als je freestyle nog niet goed is. Om een voorbeeld te geven: hoe kan je zijgangen doen als je paard neit geleerd heeft rechtuit te lopen, in een constant tempo te lopen en te blijven en goed bestuurbaar te zijn?

Als ik lesgeef kijk ik altijd naar de mensen. Zijn het echt zoals ik het noem manegeruiter, mogen ze totdat dat over is freestyle doen, totdat ze niet meer drijven en trekken. Maar bij een goede ruiter vind ik snel finesse wel makkelijk.

Aangemeld
    Oct 2005

maar ben ik dan freestyle bezig maar dan wel met teugeldruk (licht) of dat ook weer niet?

Ik bedoel..ik ben nu bezig met recht lopen en constant tempo en bestuurbaar zijn maar dan wel met een buitenteugel erbij...en dat heb je bij freestyle toch niet?
    Volgends mij snap ik het hele concept freestyle niet meer..

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Freestyle is je paard verantwoordelijkheid geven. Zet m in een richting in een tempo en laat m met rust. Losse teugel of geen teugel. Dus nee, je doet geen freestyle denk ik.

Ik bedoelde recht in de richting waar je m inzet, niet fysiek recht als je snapt wat ik bedoel

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten