Mijn eerste gedachte: "veel te ver".
Ik sluit me bij de rest aan: zoek een leuke opfok, liefst een met paarden van verschillende leeftijden en minimaal een leeftijdsgenootje van hetzelfde geslacht. Of een tweede hengstveulen erbij, voor in je huidige kudde. Dat zou ik nu doen, wanneer ik een veulen zou kopen en hem absoluut de best mogelijke jeugd zou willen geven.
Wat betreft je Parelli vraag: ik denk dat het voor je veulen beter is wanneer je Parelli gaat oefenen met Tosca ipv met het veulen. Wanneer jij dan bij Level 3 bent, heb je waarschijnlijk genoeg Savvy opgedaan om te weten wat je wel en niet met het veulen kunt doen. Het is ZO makkelijk om een veulen de verkeerde basis mee te geven. Die kans krijg je namelijk maar 1x en dan doe je het liefst gelijk zoveel mogelijk goed.
Enne, even serieus, wat ontbreekt er voor aan uitdaging met een merrie of een ruin, behalve het extra risico om in een gevecht op leven of dood te belanden...
Er zijn toch ook zat merries of ruinen met veel karakter (LB-ex). En dan nog, als je Parelli wil gaan doen, is er nog zooooveel uitdaging te vinden
Het mooie van een veulen lijkt mij juist dat je vanaf het begin weet wat ermee gedaan is en je juist problemen/uitdagingen kan voorkomen![]()
Bladwijzers