Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 29

Topic: Parelli, hoe ver kan je gaan met een veulen?

Actief Forumlid Tozalin's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004

Parelli, hoe ver kan je gaan met een veulen?

Het zit zo, ik ga morgen richting Noord Brabant om een haflingerhengstje (van ongeveer 9 maand oud) uit te zoeken.
    Ik kies bewust een hengst omdat ik een uitdaging zoek. Ik houd wel met paarden met pit en ik heb er nu eindelijk de tijd voor om hem de aandacht en een goede opvoeding te geven.
    Dat ook mede de reden dat ik weer aan Parelli ga beginnen. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er wat aan gedaan heb en ik heb alleen mn touwhalster nog waar ik mn haflingermerrie regelmatig mee rij. De rest van de spullen moet ik weer opnieuw aanschaffen.

Mijn vraag is eigenlijk, hoever kan je gaan met een veulen. Ik ben opzich weer een leek op dat gebied, dus alle tips zijn welkom.
    De seven games lijken me zeker goed om mee te beginnen, maar ik wil hem niet te veel belasten, en het ook echt bij spelen houden.

Wie helpt me op weg?!

Re: Parelli, hoe ver kan je gaan met een veulen?

laat hem veulen zijn en zet hem in een kudde met goede paarden waarin variatie in leeftijd zit dat vind ik erg fijn met een jong paard.
    en beste is ook leeftijd genootjes helaas heb ik die niet maar wel een ander jong paard..

en verder ja 7 games zijn leuk maar niet TE hoe leg je zoiets goed uit
    in begin begon ik ook erg druk met grondwerken.. Maar je moet het niet erg vinden om hem soms ook weekje te laten staan
    daar had ik veel moeilijk mee voelde me zo verplicht iets met haar te doen maar nu inmiddels staat ze wel vaker weekje stil lkkr niksen, is helemaal niet erg..

succes

Aangemeld
    Dec 2004

Ja dat doe ik ook, hij staat gewoon bij de andere paardjes. En hij mag van mij ook echt lekker veulen zijn!
    Hij staat met een haflingermerrie van 8 en een hele speelse nrps ruin van 5 dus dat komt wel goed.
    Maar ik wil het meer doen om hem vanaf het begin al mak te hebben, zodat hij wel zijn plek weet en om een band op te bouwen natuurlijk, omdat ik hem hengst wil houden wil ik het niet zo dat hij over een paar jaar nog niks is gewend en ik dan nog het 'gevecht' moet aangaan Maar bedankt voor je reactie!

maar hoe ga je dat doen, want als je hem hengst houd gaat hij die merrie dekken.. ??

de begin dingen van de 7 games kun je wel doen
    maar sideway's zou ik nog niet teveel aandacht aan besteden, met mijn 2,5 jarige wel is gedaan maar heel weinig en na januari ga ik daar pas meer aandacht aan besteden..

Maar hoezo overigens een hengst ? dat wil echt niet zeggen dat er in een merrie of een ruin geen uitdaging zit
    Ik heb namelijk 2 merrie's met best wel apart karakter en ik zij ook altijd wil een hengst maar vraag me nu soms echt af wat moeilijker is hihi

Aangemeld
    Dec 2004

Tsjaa... voor mij was de keuze niet zo moeilijk, ik heb op mn stages veel gewerkt met hengsten en het trekt me gewoon, hoe leg je dat uit... het zou voor mij geen probleem zijn als hij de merrie dekt. Dat is zelfs min of meer gepland, het was in eerste instantie de bedoeling dat mn merrie gedekt zou worden. Alleen bij haar kan je nooit zien of ze hengstig is, en om er veel geld tegenaan te gooien was ook niet mijn plan omdat ik dan beter een 'kant en klaar' veulen zou kunnen kopen. Dus daarom deze keuze, en als mn merrie dan gedekt zou worden en een veulen zou krijgen zou dat alleen maar mooi zijn en kan ik achteraf nog beslissen wie ik hou. Er is opzich ook plaats genoeg om ze gescheiden neer te zetten, maar dat is nu nog niet van toepassing Haha heel verhaal, en ja mn merrie is ook niet de makkelijkste, ze is zooo eigenwijs! En toch is het een schat!

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Naar mijn idee moet je zo'n veulen lekker de basis leren en dan in een opfok gooien. Dat is toch het allerfijnst voor ze. Veulens spelen graag met veulens, veel liever dan met mensen. En ik vind het ook nooit zo ontzettend eerlijk om meteen maar te bepalen dat het beste beest hengst moet blijven. Kijk gewoon lekker voor je paard hoe het loopt en hoe hij het vindt. Zoals jij dat zegt van die uitdaging, dat is toch voor het beest niet fijn. Buitendat vind ik het flink overtrokken ook, het maakt wat dat betreft weinig uit van watvoor geslacht het beest is.

Niet om je te beledigen, misschien is het slim je beweegredenen nog eens goed te overdenken waarom je zo perse een hengst wil.

Aangemeld
    Dec 2004

Ik snap wel dat het misschien zo over komt, maar ik heb er al best lang over gewikt en gewogen, maar het moet toch het paardje worden die ik later als rijpaardje ga gebruiken. Ik heb heel veel met de fokker overlegd en hij heeft me verteld dat hij het heel belangrijk vind dat zn fokproducten een goed karakter hebben en zo lang mogelijk hengst kunnen blijven om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Zo denk ik er ook over. Ik snap wel dat er mensen anders over denken, maar dat zij dan zo

Het was mijn vraag ook niet he

OPtimaal ontwikkelen is niet bij andere veulen houden

ze leren veel van elkaar en ook wel van oudere paarden..

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Tja, maar je bent hier wel op het NH-forum, en mensen hebben het beste met elkaar (en elkanders paarden) voor, dus wordt er ook wel eens commentaar gegeven waar je niet om vraagt..

Ik denk er hetzelfde over als Margot. Ik zou hem ook vooral in de opfok doen na een gelegde basis, júist zoiets komt z'n karakter ten goede m.i. Des te meer kan hij echt paard zijn Onder die basis versta ik dingen als wijken voor druk (respect), halsteren, voetjes geven.. dat soort dingetjes. Verder moet je kijken naar hoelang je veulen zijn concentratie kan bewaren, of het niet te moeilijk voor hem wordt, en uiteraard bedenken of hij ergens lichamelijk wel aan toe is. Ik denk dat deze dingen per veulen verschillen
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Tozalin
    Ik snap wel dat het misschien zo over komt, maar ik heb er al best lang over gewikt en gewogen, maar het moet toch het paardje worden die ik later als rijpaardje ga gebruiken. Ik heb heel veel met de fokker overlegd en hij heeft me verteld dat hij het heel belangrijk vind dat zn fokproducten een goed karakter hebben en zo lang mogelijk hengst kunnen blijven om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Zo denk ik er ook over. Ik snap wel dat er mensen anders over denken, maar dat zij dan zo

Het was mijn vraag ook niet he
    Niet jouw vraag, wel het eerste wat bij me opkwam toen ik je bericht las en de manier waarop het geschreven is bekeek.

Nee, ik denk niet per definitie anders. Ik zou meer vanuit het belang van mijn paard denken.

Over je vraag: in principe kan je heel veel, maar omdat jij aangeeft in je eerste post dat je het doet omdat je anders bang bent dat hij zich te dominant op gaat stellen en je hebt gevecht aan zou moeten gaan, zou ik het dan lekker bij de basis houden. Lijkt me wel zo fijn voor een baby.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Heb zelf een hengstveulen en kan me aansluiten bij bovenstaande post van Margot.
    Eventueel de basis aanleren (uit je ruimte blijven, hoeven geven etc.) en dan lekker de opfok in. Kudde van 3 paarden is vrij beperkt voor een jong veulen en de basis leren ze in de kudde.

Om 'm daarna hengst te laten blijven zou ik echt pas over een tijdje beslissen. Klinkt allemaal erg leuk, maar ze leven vaak toch een geïsoleerd leven. Mijn hengst gaat tot z'n 3 jaar de kudde in. Nu staat hij in de winteropfok en in April moet hij daar weer weg, maar dan hebben we al een plekje gevonde in een natuurgebied, met allemaal verschillende leeftijden. Op het moment dat hij 3 jaar is dan ga ik 'm pas oppakken en dat zal wel wat meer moeite kosten, maar de regels heeft hij dan al in de kudde geleerd.
    Zou m'n paard nooit hengst houden om te kunnen zeggen ik heb een hengst.

Marleen

David (hengstveulie) is nu bijna 8 maanden en kent de basis wat Rianne en Marleen al zeggen. Wb Parelli kent hij 'niks'. Tuurlijk, een beetje friendly en porcupine, maar dat was het. En als het aan mij ligt, komt daar de komende 3 jaar ook geen verandering in.

Hij staat bij een speelse ruin en een maf merrieveulen en in theorie heeft hij het wel leuk, je zou zeggen dat hij zich wel vermaakt.
    Nou, hij verveelt zich te pletter en ik kan niet wachten tot hij de opfok in gaat, en dat ligt echt niet aan z'n karakter.
    Ik heb het bij eerdere hengstveulens gezien en ik zie het bij hem ook, een paar oudere paarden is gewoon NIET genoeg. Bovendien is er helemaal niks bewezen over de ontwikkeling van hengsten of ruinen.
    En het moment dat z'n ballen eraf gaan zet ik m'n feestmuts op, want ik vind het leven wat hengsten leiden/lijden echt niks. Hormonen niet kwijt kunnen lijkt mij écht geen pretje. Vooral als je 'm als rijpaard gebruiken gaat.

Dus daarom deze keuze, en als mn merrie dan gedekt zou worden en een veulen zou krijgen zou dat alleen maar mooi zijn en kan ik achteraf nog beslissen wie ik hou.
    Want er zijn nog niet genoeg paarden die het niet getroffen hebben. Wat geeft jou de zekerheid dat dat veulen goed terecht komt?
    Als je merrie over een paar jaar gedekt word en een veulen krijgt, kan ze daarna wel weer gedekt worden.. hou ze 10 jaar bij elkaar en je hebt een leuke kudde. Er zijn al genoeg paarden op de wereld, doelloos fokken is toch helemaal niet nodig?
    Ook leuk als je merrie pas laat in het jaar gedekt word, kan het veulen meteen z'n eerste halfjaar in de regen staan
    En hoe doe je dat dan, laat je haar elke maand laten scannen?
    Een drachtige merrie heeft toch echt wel meer aandacht en aangepast voer nodig, wil je een gezond veulen krijgen.

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Ik sluit me ook aan bij Margot en de rest Ons hengstje is inmiddels 1,5 jaar, die hebben we tot 11 maanden bij z'n moeder gehad en allerlei basisdingen bijgebracht. Halster om, voetjes geven, overal aanraken, netjes meelopen, stapje achteruit, stapje om, verkeer en wat andere enge dingen, maar dat was het dan ook wel zo'n beetje. Daarna is hij naar de opfok gegaan en achteraf had ik 'm dat eerder al gegund. Lekker spelen met andere jonge hengstjes, zo vermaakt hij zich echt het best, daar kan geen mens tegenop! Door de afstand ben ik er maar 1x per maand en nu de basis er goed in zit, doe ik verder alleen een beetje poetsen en wandelen. Over een jaar dan gaan we misschien wat meer grondwerken, maar eerst lekker laten groeien dat kleine grut en ze voeden elkaar prima op!
    Je moet natuurlijk doen wat jou het beste lijkt, maar denk alsjeblieft goed na en geef 'm de tijd om fijn om te kunnen groeien!

Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Even een aanvulling op mijn reactie die misschien wat bot overkwam. Ik heb veel veulens gezien die hengst bleven, erg leuk. Voor die mensen niet zo handelbaar, voor mij wel. Alleen was er maar 1 merrie die gedekt mocht worden, ja waarom niet kansloos vermeerderen? Het gevolg was dat het arme beest zichzelf in zijn flank beet uit frustratie. Die hormonen moeten ergens heen.

Nu in de kudde hier staat een veulentje van 7 maanden. De kudde is gemengd, mamma, 2 tantes. En dan mijn 2 ruintjes waarvan een nog leeft als hengst. Het veulen speelt heel veel met mijn oudste ruin en met zijn tante. En toch is het anders. Ik zie nl ook net zo vaak dat mijn jonge ruin aan het dekken is en mijn andere ruin nee zegt als baby wil spelen. Daarom gaat hij nu zo snel mogelijk naar een goede opfok.

Zelf wilde ik een speels paard. Ik ben redelijk savvy denk ik, heb best veel ervaring met hengsten. En ik heb uit Spanje een verdomd goed paard gehaald met een super afstamming. Alleen heb ik voor hem gekozen, hij is gecastreerd en loopt heerlijk in een merriekudde waar hij de hele dag kan springen. En dan is 1 merrie verre van genoeg. Veel mensen vinden het zonde van hem, maar ik moest voor hem kiezen, niet voor mezelf.
    Wat ik ook zie, is dat hij opgegroeid is met bergen andere hengsten, in een grote kudde in Spanje en hij is daardoor het enige paard in onze kudde met de echte paardse normen en waarden. Dat wil je zeker een hengst niet ontnemen denk ik zo. En ja, zo denkt niet iedereen erover zoals je zei, maar ik denk wel dat dat iets is wat past binnen het nh principe.

Ik hoop dat dit je aan het denken zet.

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Bij de meneer waar ik de fjorden ga verkopen gaat het er ook zo aan toe.
    Zijn paarden worden niet voor 2 jaar verkocht om te verkomen dat ze dan al niet meer in een kudde zouden staan.
    Hijzelf heeft een paar hectare waar veulens,jaarlingen volwassenen en bejaarde paarden staan.
    En dan nog wordt dat altijd aangeraden ze nog een jaartje met rust te laten.
    Merrie , hengst , ruin...maakt niet uit.
    Ik denk dat een jong kind zich ook erg doodverveeld als die heel zijn jong leven alleen bij zijn moeder, vader en nog een andere volwassenen is. Zo een kind heeft ook leeftijdsgenoten nodig om zich te amuseren, en oudere om hem opte voeden.
    Ik heb er helemaal niets tegen dat je een hengst koopt, dat is jouw keuze, maar ik zou hem als ik jouw was niet bij maar twee paarden laten staan...
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten