Resultaten 1 tot 6 van de 6

Topic: Hoe hooi droog houden?

  1. #1
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Hoe hooi droog houden?

    Noah staat dag en nacht in de wei, een schuilstal is er niet, komt er misschien wel, maar misschien ook niet. Mijn vorige paard at het hooi vaak niet meer als het eenmaal nat was geworden door bijvoorbeeld regen. Dat was geen probleem, want op de stal waar hij stond hadden we een schuilstal, dus daar bleef het droog.
    Noah heeft dat dus niet en de hoeveelheid gras die er staat wordt langzaam minder, dus ik wil hem 's nachts, als de andere paarden naar binnen gaan, hooi bij gaan voeren. Aangezien het bijna altijd wel waait waar hij staat wil ik het sowieso in een hooinet geven en ik dacht dat het dan misschien wel handig was om het in een hooinet te geven waar het hooi droog in blijft. Heeft iemand daar ervaring mee?
    Ik zat te denken aan zoiets:

    of zoiets:
    .
    Deze hooizakken lijken me alleen niet zo groot en zijn volgens mij ook niet waterdicht (vooral degene waarbij de opening aan de bovenkant zit). Weet iemand een beter 'hooinet'?

  2. #2
    Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Locatie
    NH
    Berichten
    9.712
    Dagboek Berichten
    12

    Re: Hoe hooi droog houden?

    Trea is met een vergelijkend onderzoek naar hooitassen bezig: andere modellen dan je nu hebt. Misschien is het wat voor jullie?

    Wat ik ook wel heb gezien: een grijze klikobak, waar onderin een gat is gezaagd. Maar dat voorkomt niet dat ze er hele plukken uit kunnen halen (tenzij je er een raster in maakt). Vash (en de andere paarden op stal) eet buiten zijn hooi op. Ook in de regen. Nat of droog, maakt ze dan niet uit. Als de restjes er nog een nacht erin ligt, dan eten ze het minder graag, maar als ze trek hebben, komt het de volgende dag tóch helemaal op, inclusief de restjes van de dag ervoor. Als het op de grond beland is en nat is, dan is het wat anders, dat laten ze (gelukkig....want: zand!) wel liggen.

  3. #3
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoe hooi droog houden?

    Op de vorige stal had ik dat probleem ook,mijn vriend heeft toen een overdekte hooiruif voor haar gemaakt, onder een grote langwerpige bak met gaas met gaten van 5 bij 5 waardoor het hooi er niet zomaar uitwaait oid, de bovenkant was open en die had ik afgedekt met een stuk betonvlechtmat, daardoor kon ze niet alles heel snel opeten zeg maar.
    Ik kijk even of ik er nog een foto van heb.

    Ja foto gevonden:




    De schuine kant zet je naar de "regenkant".

    Deze kratten kunje hier in Nederland kopen, kan mij voorstellen dat zoiets daar ook verkrijgbaar is??
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  4. #4
    Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Berichten
    18.435
    Dagboek Berichten
    27

    Re: Hoe hooi droog houden?

    O ja een tip die iemand hier een keer op het forum heeft gezet, een vuilcontainer (zoals wij die hier hebben), een gat onderin maken waaruit hij kan eten, de container moet je wel goed vastbinden aan een paal.
    Groetjes Janneke

    Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden





  5. #5
    Actief Forumlid Lon's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Berichten
    1.625
    Dagboek Berichten
    1

    Re: Hoe hooi droog houden?

    Mooi gemaakt Janneke! Ik kwam op de paddock paradise pagina ook allemaal creatieve constructies tegen. Ik ben zelf niet zo creatief en ook niet bijster handig, dus ik ga me er nog eens goed in verdiepen, kijken of er iets bij zit wat ik zelf zou kunnen maken.
    Zoiets lijkt me wel wat:

    Dat kan ik makkelijk meenemen naar de hooiopslag.

    Overigens had ik vanavond voor het eerst weer een hooinet opgehangen. Toen ik hem in de wei zette stond er ook nog 1 ander paard, in eerste instantie gingen ze samen eten, maar toen ik weg liep zag ik dat Noah alweer was gaan grazen. Blijkbaar heeft is hij dus nog niet zo hongerig. Ik hoopte maar dat het andere paard snel binnen gehaald zou worden, zodat er nog wel wat voor Noah over zou blijven mocht hij toch wel trek krijgen. Ben benieuwd hoeveel er morgenochtend nog in zit.

  6. #6

    Re: Hoe hooi droog houden?

    Waarom wil je het hooi droog houden?
    Wij gebruiken hooinetten van 2 meter lang en 1 meter hoog (hooinet.nl) met fijne mazen. Wij vullen 2 netten 2x per dag helemaal vol voor 4,5 paard (incl. shet, die voor een 1/2 telt) Dus het hooi heeft nauwelijks tijd om nat te worden. Bovendien maakt het niet uit mits het hooi niet te lang nat blijft (waardoor er rottingsprocessen kunnen ontstaan), maargoed, daar krijgt het dus de kans niet voor...

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •