Resultaten 1 tot 4 van de 4

Topic: Hoe Donja en Feniño huisvesten?

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Hoe Donja en Feniño huisvesten?

Vanwege de bouw van een aantal woningen, is onze staleigenaar een groot deel van zijn land kwijt geraakt. Al het land is aan de gemeente verkocht. Het houden van dieren is echter ‘het leven’ van de staleigenaar (75+), daarom mag hij een gedeelte van het land tot zijn dood blijven gebruiken.
    Het winterweiland van Donja en Feniño is helaas het gedeelte wat de staleigenaar niet meer mag gebruiken. Ik heb morgenavond een gesprek met de staleigenaar en hierbij wil ik met een oplossing voor de huisvesting van de pony's komen. Bij deze oplossing kan ik jullie hulp goed gebruiken!

De situatie is nu als volgt:

Ponystallen
    De 2 ponystallen betreft één stal van 3,5m bij 3,5m en één stal van ca. 2m bij 3,5m. Deze laatst genoemde stal is door zijn afmetingen aan de erg krappe kant en wordt daarom voor de geiten van de staleigenaar gebruikt. Het grijze gedeelte voor de stal is betegeld.
    Weiland nr. 1, afmeting ongeveer 25m x 25m
    Het weiland rondom de stal betreft een erg nat weiland en is vanwege de vochtigheid ongeschikt voor de paarden. Dit weiland wordt voor de geiten gebruikt.
    Weiland nr. 2 en 3, afmeting ongeveer 20m x2 5m (dus niet vierkant zoals op de tekening)
    Op dit moment lopen de schapen van de staleigenaar op weiland nr. 2 en 3. Weiland nr. 3 mag in de wintersituatie door de pony's gebruikt worden.
    Weiland nr. 4, afmeting ongeveer 15m x 60m
    Weiland nr. 4 is het droogste weiland en staat ter beschikking van de pony's. Het weiland is aan de boven- en rechterzijde omringt door bomen (zorgt voor wat beschutting).

Voor Donja en Feniño heb ik de volgende wensen:
    - de pony's moeten 24/7 kunnen bewegen
    - ik wil een droge ondergrond (dus een paddockje of een pleintje van stenen)
    - een schuilplaats voor de pony's

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een zandpaddock van ong. 15m x 15m aan de linkerkant op weiland nr. 4. Aangrenzend aan dit paddock zou ik een stuk willen betegelen van ongeveer 5m x 15m. Op dit pleintje wil ik de hooibak (en het liefst ook een schuilstalletje) plaatsen. Tussen het pleintje en het weiland wil ik dan nog een scheiding maken mbv schriklint. Zo kunnen de pony's met slecht weer in het paddock en op het pleintje. Met mooi weer kan de scheiding naar het weiland open en kunnen de pony's ook op het weiland.
    Bij het bovenstaande plan vraag ik mij alleen het volgende af:
    - heb je vergunningen nodig om het bovenstaande uit te voeren? Zo ja, welke vergunningen en aan welke eisen moet je voldoen om deze vergunningen te krijgen?
    - hebben jullie enig idee hoeveel het aanleggen van een paddock gaat kosten? Wat is de beste dreinage en het beste zand voor een paddock?

Andere ideeën voor de winterhuisvesting voor Donja en Feniño zijn ook van harte welkom!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Re: Hoe Donja en Feniño huisvesten?

Jammer joh, dat de Gemeente de grond heeft overgenomen.
    Je hebt nu maar een heel klein plekje volgens mij.
    Ik betwijfel of je er je jongste paard een plezier mee doet om hem in een paddock van 15x15 te zetten...
    Voor een schuilstal moet je bijna altijd een vergunning aanvragen. Hoewel ik niet denk dat de gemeente erg moeilijk gaat doen, aangezien de grond al verkocht is en binnen afzienbare periode toch zal worden ontruimd.
    Dat zou dan ook gelijk mijn reden zijn om te gaan zoeken naar een betere plek, waar ik wel een langere tijd kan genieten van mijn investering in moeite en geld. Een man van 75+ heeft vaak niet meer zo heel lang te leven, en voor je het weet wordt de grond opgeeist voor je goed en wel de paddock af hebt!

Voor zand voor in een paddock wordt vaak de korrelgrootte 180-230 gebruikt als ik het goed heb (even kijken bij trea's topic)
    Mijn man gebruikt vooral kokosdrainagebuizen. Dat zijn buizen met een soort vezel eromheen. Daarop grof d en daarop zand
    Hoeveel een paddock koste hangt heel erg af van de plaats. Hier hoef je maar een halve meter de grond in om op een harde zandlaag te komen. Bij jullie is er geen zandlaag, of zit hij heel diep waarschijnlijk. Dat geeft een heel ander kostenplaatje.

Al met al vraag ik me werkelijk af of deze investering wel verstandig is te doen.

Een man van 75+ heeft vaak niet meer zo heel lang te leven,
    Haha, sandra draait niet om de feiten heen!!

Voor het aanleggen van de paddock zou je best vrijblijvende offertes kunnen aanvragen bij grondverzetbedrijven bij jou in de buurt; die kennen de grondslag en weten vaak hoe het zit met nattigheid, afwatering ed in de omgeving dus kunnen je vast meer vertellen over het gebruik in de winter en je weet dan ook hoeveel het je gaat kosten.
    Voor meer ideeen over huisvesting is de site 'paddockparadijs'van marja van run geloof ik- heel leuk, of even googlen op paddock paradise.
    Succes!
    Don't make or teach assumptions

Actief Forumlid Nicolien's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

We zijn vandaag hard aan het graven geweest met als doel om voor de stal een groter stuk te betegelen. Zo kunnen de paarden met het écht slechte weer (als het weiland op zwembad lijkt), in de stal met uitloop. Verder gaan ze als het weer het ook maar een beetje toe laat op weiland nummer 3.
    De paddock ideeën waren erg leuk, maar de investering is helaas niet de moeite waard..
    Bedankt voor jullie mee denken!

Bladwijzers

Forum Rechten