Vanwege de bouw van een aantal woningen, is onze staleigenaar een groot deel van zijn land kwijt geraakt. Al het land is aan de gemeente verkocht. Het houden van dieren is echter ‘het leven’ van de staleigenaar (75+), daarom mag hij een gedeelte van het land tot zijn dood blijven gebruiken.
Het winterweiland van Donja en Feniño is helaas het gedeelte wat de staleigenaar niet meer mag gebruiken. Ik heb morgenavond een gesprek met de staleigenaar en hierbij wil ik met een oplossing voor de huisvesting van de pony's komen. Bij deze oplossing kan ik jullie hulp goed gebruiken!
De situatie is nu als volgt:
Ponystallen
De 2 ponystallen betreft één stal van 3,5m bij 3,5m en één stal van ca. 2m bij 3,5m. Deze laatst genoemde stal is door zijn afmetingen aan de erg krappe kant en wordt daarom voor de geiten van de staleigenaar gebruikt. Het grijze gedeelte voor de stal is betegeld.
Weiland nr. 1, afmeting ongeveer 25m x 25m
Het weiland rondom de stal betreft een erg nat weiland en is vanwege de vochtigheid ongeschikt voor de paarden. Dit weiland wordt voor de geiten gebruikt.
Weiland nr. 2 en 3, afmeting ongeveer 20m x2 5m (dus niet vierkant zoals op de tekening)
Op dit moment lopen de schapen van de staleigenaar op weiland nr. 2 en 3. Weiland nr. 3 mag in de wintersituatie door de pony's gebruikt worden.
Weiland nr. 4, afmeting ongeveer 15m x 60m
Weiland nr. 4 is het droogste weiland en staat ter beschikking van de pony's. Het weiland is aan de boven- en rechterzijde omringt door bomen (zorgt voor wat beschutting).
Voor Donja en Feniño heb ik de volgende wensen:
- de pony's moeten 24/7 kunnen bewegen
- ik wil een droge ondergrond (dus een paddockje of een pleintje van stenen)
- een schuilplaats voor de pony's
Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar een zandpaddock van ong. 15m x 15m aan de linkerkant op weiland nr. 4. Aangrenzend aan dit paddock zou ik een stuk willen betegelen van ongeveer 5m x 15m. Op dit pleintje wil ik de hooibak (en het liefst ook een schuilstalletje) plaatsen. Tussen het pleintje en het weiland wil ik dan nog een scheiding maken mbv schriklint. Zo kunnen de pony's met slecht weer in het paddock en op het pleintje. Met mooi weer kan de scheiding naar het weiland open en kunnen de pony's ook op het weiland.
Bij het bovenstaande plan vraag ik mij alleen het volgende af:
- heb je vergunningen nodig om het bovenstaande uit te voeren? Zo ja, welke vergunningen en aan welke eisen moet je voldoen om deze vergunningen te krijgen?
- hebben jullie enig idee hoeveel het aanleggen van een paddock gaat kosten? Wat is de beste dreinage en het beste zand voor een paddock?
Andere ideeën voor de winterhuisvesting voor Donja en Feniño zijn ook van harte welkom!
Bladwijzers