Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: grazen tijdens wandelen

Actief Forumlid shetfan's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

grazen tijdens wandelen

Altijd als ik met mijn (immer hongerige) tinker ga wandelen, gaat hij om de paar meter staan grazen. Ik tik dan steeds harder met de stick naast zijn hoofd, maar na een paar stappen staat hij weer te eten.
    Ik blijf gewoon bezig. Soms gaat het even goed, en soms staat hij zelfs om de stap stil.
    Nu, na een paar keer wandelen zit er nog steeds geen verbetering in.
    Ik heb hem ook heel sukkelig echt perongeluk heel hard met de stick op zijn neus gemept .

Zijn er geen andere manieren om hem van het gras af te houden? Bijvoorbeeld gewoon stug doorlopen? Want nu zit er altijd een tijd tussen het grazen en mijn reactie, en heeft hij dus altijd wel een lekkere hap te pakken.

Of zou het misschien helpen om, zodra hij begint, te gaan draven?

Wie heeft er wat tips? Want het wandelen zelf vindt hij volgensmij best leuk. Op de momenten dat hij braaf is, loopt ie altijd heel vrolijk, met de oortjes naar voor, achter me aan.

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Re: grazen tijdens wandelen

Ik wandel ook veel met mijn merrie. De eerste keer ging dit heel slecht (niet grazen maar nerveus), maar mijn instructeur heeft wat tips gegeven. Als ze stopt krijgt ze tot aan het eind van de leadrope (ik loop dus door en laat het touw voor mijn vingers vieren) en op het eind van het touw loop ik ook gewoon door en moet ze dus met mij mee. Tegenwoordig stopt ze nog weinig of zorgt dat ze op tijd weer mee komt.
    Loop als een leider en jij bepaalt het tempo en de richting, hij op dat moment niet.
    Ik heb helaas geen tips met de stick.
    Succes.

Forum Meubilair Linda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    44
    Dagboek Berichten
    33

Ik geef het altijd aan wanneer Tamara mag eten en ook wanneer we weer gaan lopen. Als ze mag eten tik ik een paar keer zachtjes met de carrot stick op de grond en buk wat of ik wijs met mijn vinger naar de grond (best overdreven). Wanneer ik weer wil gaan lopen, kam ik de leadrope (dus eigenlijk is dat de draw die je bij de YoYo game ook doet) en bouw dit op in dezelfde fases als bij de YoYo. Ik moet zeggen dat ik nog voor fase 1 altijd even zeg: "Kom je weer mee meid?", meestal reageert ze daar nu al gelijk op en hoef ik niet eens meer de leadrope te 'kammen'...

Als je daar elke keer heel duidelijk in bent, zal je paard de verleiding van het gras ook wat makkelijker kunnen weerstaan. Verder echt kijken wat het beste bij je paard werkt. Bij de één werkt doorlopen inderdaad heel goed, bij de ander reageert het paard daar niet op en zul je met je carrot stick moeten gaan werken. Misschien helpt het om in de bak al een beetje 'stick to me' te oefenen. Is overigens ook heel goed om je paard vooral tijdens wandelingen goed op je gericht te houden!
    Good, better, best, never let it rest. Get your good better and your better best!

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Linda
    Ik geef het altijd aan wanneer Tamara mag eten en ook wanneer we weer gaan lopen. Als ze mag eten tik ik een paar keer zachtjes met de carrot stick op de grond en buk wat of ik wijs met mijn vinger naar de grond (best overdreven). Wanneer ik weer wil gaan lopen, kam ik de leadrope (dus eigenlijk is dat de draw die je bij de YoYo game ook doet) en bouw dit op in dezelfde fases als bij de YoYo. Ik moet zeggen dat ik nog voor fase 1 altijd even zeg: "Kom je weer mee meid?", meestal reageert ze daar nu al gelijk op en hoef ik niet eens meer de leadrope te 'kammen'...

Als je daar elke keer heel duidelijk in bent, zal je paard de verleiding van het gras ook wat makkelijker kunnen weerstaan. Verder echt kijken wat het beste bij je paard werkt. Bij de één werkt doorlopen inderdaad heel goed, bij de ander reageert het paard daar niet op en zul je met je carrot stick moeten gaan werken. Misschien helpt het om in de bak al een beetje 'stick to me' te oefenen. Is overigens ook heel goed om je paard vooral tijdens wandelingen goed op je gericht te houden!
    Dat is grappig doe het precies zoals jij, als Amon mag eten dan wijs ik naar het gras en duw zijn nek naar beneden, als ik weer ga dan is het lichte yoyo en mijn vraag; "kom ga je weer mee verder?".
    En dat werkt bij mij dus ook.
    www.crystal-carving.com

Aangemeld
    Jan 2005

Bedankt voor de tips!
    Ik was eigenlijk bang om aan de leadrope te "trekken" omdat ik dacht dat dat "niet parelli" zou zijn.
    Ik ga morgen wel proberen wat het beste werkt.

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Klinkt logisch .

Hebben jullie van die paarden die netjes op 1 plek blijven grazen?

Grazen aan de hand is bij ons nog wat lastiger, knollo neemt 1 hap en loopt dan weer twee passen (of 3, of 4) naar de volgende graspol. Weer 1 of 2 happen en weer een stukje lopen. Echt fijn ontspannen grazen is dat niet (en ook niet zo goed voor mn respectverhouding als ik aan de andere kant van het touw sta).

Trekken aan het touw is inderdaad NIET de bedoeling.
    Met Suus is het nu: fase 1 is touw oplichten (zodat ze dat voelt aan het halster) en daarna volgt fase 4: stok op d'r nek. Dat was in het begin anders: als ze at fase 1 met het touw en dan 3 keer ritmisch met het touw op haar rug tikken. Dat een paar keer en als dat dan niet meer helpt of nog maar 3 seconden werkt, maar ze het wel begrijpt, dan wordt het dus fase 1 op touw en KEDENG met de stok.

Je zult niet geloven hoeveel druk mijn haf wenst te weerstaan voor een goede hap gras! Onbegrijpelijk. Maar goed, dit werkt nu goed, er wordt niet meer ongevraagd gegeten. Behalve dan die hap kruid die zo hoog groeit dat ze er bij gewoon door de berm lopen al bijkan, dat is teveel gevraagd

May the horse be with you!

Actief Forumlid Linnie's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Idd trekken is niet de bedoeling maar de druk in fases opbouwen.

Actief Forumlid allegro's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004

Als mijn haf wil grazen en ik wil het niet, wiebel ik altijd met mijn leadrope. Net zoals bij de yoyo game als ie naar achter moet, ik weet niet of het helemaal "Parelli" verantwoord is maar werken doet het zeker. Ik begin gewoon met een fase 1 zeg maar naast hem en als ie doorgaat steeds iets meer. Helpt bij hem super als ie nu zijn hoofd naar beneden wil doen en ik wiebel mijn touw minimaal, dan houdt ie op met zeuren en loopt gewoon verder. Enne zelfs mijn buurmeisje van 11 kan zo voorkomen dat ie grazen gaat....

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    35

Ik zeg altijd eerst genoeg, in de wei stopt ze dan meestal al. Dan bijna tegelijk life up en dan op haar schouder/schoft tikken tot ze stopt. Maar inderdaad, langs de baan wil ze ook wel nog eens veel druk weerstaan voor zo'n mooie groene pluk ...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Dr zijn nogal wat verschillende manieren, zo te lezen

Ik doe het zelf al op diverse manieren: 1 is om gewoon door te lopen, volgt hij niet zogauw het touw strak staat (in fases komt het touw strakker te staan), dan zwaai ik mn CS+SS naar achter tegen hem aan. eerst heel zachtjes, meestal komt hij dan wel gelijk. Gaat hij steeds vaker met zn neus naar beneden, dan is telkens de zwieper net iets harder.

Slingeren/yoyo gebruik ik ook wel eens, maar dat vooral als ik stil sta. Of op de grond tikken met mn stick. Of juist zn achterhand disengagen (zo moet hij wel op mij gaan letten, zonder dat je aan zn hoofd komt)

Om aan te geven dat hij mag grazen, buig ik naar beneden en pluk zelf een plukje gras (of doe alsof) of ik porcupine zn hoofd omlaag. En als hij weer moet stoppen, dan fluit ik meestal, doe ik soms ook als ik at liberty speel en zn aandacht wil terwijl ik in zn blinde hoek sta.

Nouja, der zijn nogal wat verschillende oplossingen dus, zorg gewoon dat je ALTIJD met fases werkt, plus dat je, zodra hij snapt wat de bedoeling is, de fase 4 wat sneller/firmer maakt zodat hij niet telkens de beloning van 3x3 seconden grazen krijgt omdat jij je fases nog aan het opvoeren bent
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik doe het zelfde als ‘Mafhaf’ maar heb waarschijnlijk een zelfde type paard: Welsh Cob = koudbloed. Mike heeft namelijk een ‘heel dikke huid’ dus die moet ik in Fase 4 soms wel hard aanpakken anders boeit het hem niet. Buiten meelopen aan de leadrope gaat nu (bijna) helemaal zoals ik het hebben wil!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

ik doe het altijd met het disengagen van de achterhand, dat werkt echt heel goed. Dan blijf je gewoon van het hoofd af en voorkom je dat het een trekpartij wordt.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

@sanne. heb ik ook geprobeerd, stond er versteld van hoe goed een paard om zijn vooras kan draaien met zijn neus bij de grond. hielp dus in mijn geval niets, paard bleef gewoon dooreten... als het echt vervelend werd voor hem, dat gedraai, dan kwam hij even omhoog, maar zodra ik dat beloonde was zijn hoofd weer beneden. Moet bekennen dat ik hetdaarna vrij gauw opgegeven heb. punt om aan te werken, ik weet het...

Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Mafhaf
    Trekken aan het touw is inderdaad NIET de bedoeling.
    Met Suus is het nu: fase 1 is touw oplichten (zodat ze dat voelt aan het halster) en daarna volgt fase 4: stok op d'r nek. Dat was in het begin anders: als ze at fase 1 met het touw en dan 3 keer ritmisch met het touw op haar rug tikken. Dat een paar keer en als dat dan niet meer helpt of nog maar 3 seconden werkt, maar ze het wel begrijpt, dan wordt het dus fase 1 op touw en KEDENG met de stok.

Je zult niet geloven hoeveel druk mijn haf wenst te weerstaan voor een goede hap gras! Onbegrijpelijk. Maar goed, dit werkt nu goed, er wordt niet meer ongevraagd gegeten. Behalve dan die hap kruid die zo hoog groeit dat ze er bij gewoon door de berm lopen al bijkan, dat is teveel gevraagd
    Ik heb ook zo'n vreetzak-koudbloed dus ga het maar eens op deze manier proberen

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten