Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Kan een veulen van bijna 10 weken al 24/7 buiten?

Forumlid Noezel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008

Kan een veulen van bijna 10 weken al 24/7 buiten?

Onze kleine Woody is bijna 10 weken nu en omdat hij met veulenmelk wordt groot gebracht zijn we veel voorzichtiger met hem dan als z'n moeder hem gewoon
    gevoed had.
    dus gaat hij snachts gewoon de stal in (wel met openspijlen hek voor de deur dus hij heeft een dikke winterjas) en dan op de dag buiten met z'n moeder Eniy en Ginger (stiefpapa en dat gaat heel goed en wordt hij toch nog een beetje opgevoed door z'n moeder en Ginger (die hem trouwens niet moederlijk behandelden maar als gewoon een veulen)
    hij krijgt nog 5 x 2 liter per dag en 0,8 kilo brok en hooi (half net per etmaal eet hij) en gras in de wei.
    en is mollig en sterk en doet het erg goed maar ik vroeg me af wanneer hij langer naar buiten kon en of we het wel moeten doen omdat ze moeder natuurlijk niet zo beschermend is en oplet als een andere merrie zou doen...
    Of beter wachten tot hij 4 maanden is en geen melk meer hoeft?

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Re: Kan een veulen van bijna 10 weken al 24/7 buiten?

Bedoel je misschien NU PAS ipv AL

Ik zie geen reden waarom hij niet buiten zou kunnen? Het enige waar hij wellicht wat mee achterloopt is zijn weerstand, maar laten er op stal (warmte, stro, vocht) nu zeer waarschijnlijk veeeeel meer ziektekiemen ronddwalen dan buiten!
    Als hij de mogelijkheid heeft te schuilen indien het flink regent, voldoende ruwvoer kan eten en ergens droog kan staan en liggen, lijkt het mij prima.

Als je zorgt dat hij kan schuilen van de regen en wind en op een droog plekje kan liggen met wat stro/zaagsel/vlas zie ik niet in waarom hij niet naar buiten zou kunnen.
    Maar ik weet niet hoe je veulentje er nu uit ziet?
    Adorno Met alles wat ik ben kies ik vandaag voor jou. Dwars door de zee van tijd breng ik je de eeuwigheid, ik hoor bij jou :+:

Forumlid Noezel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008

Ja dat is lastig die wei heeft geen schuilplek en ik kan geen droog plekje voor hem maken daar dus dan gaat dat hem voorlopig nog niet worden.
    hij heeft heel grappig een soort van wollig jasje aan op zijn rug is het tot 5 cm van z'n staart lang krullig haar en de rest van z'n vacht is glad en korter. ik zal gauw eens een foto maken.
    zijn stal houden we erg netjes en als hij in de wei staat bij de stal kan hij wel schuilen maaarrrr.. die wei is al zo aan gort getrapt nu dat ik die wat probeer te sparen door ze in de grote wei te zetten (zonder schuilmogelijkheden.) en daar staat nog volop gras dus dat bevalt ze beter natuurlijk.
    Maar ga nu maar een pad maken om de rest van de wei te sparen en ze gewoon nog een paar maanden 2x per dag overzetten zodat ie snachts op stal kan.
    Ik hoopte op een beetje minder werk (nu 2 stallen en 2 weides schoonhouden) maar zijn gezondheid is belangrijker en ik wil ze het liefste bij elkaar houden al zouden Eniy en Ginger wel dag en nacht in de wei kunnen dan staat Woody eenzaam in z'n stal ver weg dat vind ik niet prettig.
    Nu ga ik even rijden in het bos met Ginger en daarna wat wandelen met Eniy en stallen mesten ...............

Tja, wel lastig ik zou zo'n veulen alleen dag en nacht in de wei laten als het kan schuilen en de wei geschikt is. Een erg natte wei waarin hij niet kan liggen zonder nat en koud te worden is ook niet zo'n goede optie. Onze wei is op dit moment erg nat en daarom staan de paarden s'nachts op stal. Ik zou hem voorlopig s'nachts op stal houden en dan vanaf het voorjaar dag en nacht buiten laten.

Forumlid Noezel's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008

Ja ik dacht ook nog even om de stal dan open te houden zodat hij zelf in en uit kan (in de slechte wei) maar ik denk dat de andere 2 dan zijn hooi opeten en hem er niet altijd inlaten dan ( 2 stallen voor 3 paarden) dus dat is ook niet handig maar als hij ziet dat de anderen achterin lopen en hij zit opgesloten in de stal dan wil hij soms bijna door de deur heen komen sinds deze week en het duurt niet lang meer en dan lukt dat ook vrees ik......
    het zijn gewoon simpele deurtjes met spijlen die altijd openstaan gewoonlijk.... dus niet echt kleine hengst proof.

Groet Noes

Eik (zie dagboek van Mitzel) is geboren op 4 oktober. Hij lag zo ongeveer in de modder na zijn geboorte. En Eik is GROOT en STERK geworden.

Veulens kunnen heel wat hebben hoor.
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

Bladwijzers

Forum Rechten