Pagina 9 van de 13 EersteEerste ... 7891011 ... LaatsteLaatste
Resultaten 121 tot 135 van de 189

Topic: De werking van het bit

  1. #121
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: De werking van het bit

    Och, ik ben niet zo onder de indruk van het CV van mevrouw Nevzorov hoor.
    Tenminste niet als dat CV moet aantonen dat zij verstand heeft van de hoeveelheid druk die een bit in de paardenmond geeft.
    Ik zeg ook niet dat ze er géén verstand van heeft, maar puur op basis van dat CV zeggen dat ze het allemaal wel weet en dat we haar dus moeten geloven, gaat mij te kort door de bocht.

    Zoals Els ook al aangeeft, moet correct wetenschappelijk onderzoek aan bepaalde eisen voldoen om conclusies aan de uitkomsten ervan te voldoen.
    De CV van mevrouw Nevzorov zegt mij niets over de correctheid van de onderzoeken die zij heeft uitgevoerd. Dan zullen we toch echt eerst meer moeten weten over de details van het onderzoek.

    Volgens mij loop jij veel te makkelijk achter de 'nieuwe inzichten' aan, zonder je eerst serieus te verdiepen in de materie. En dat gebeurt dan puur op basis van emotionele redenen: een bit wordt vaak misbruikt (dat weten we allemaal immers), je kúnt een paard daarmee ook pijn doen en verwonden en als iemand dan roept dat hij dat dan ook nog eens heeft onderzocht en aangetoond, dan wordt diegene gelijk de hemel in geprezen.
    En misschien was het ook wel een goed onderzoek en zijn de resultaten betrouwbaar, maar zolang ik niet weet hoe dat onderzoek is uitgevoerd, neem ik dat niet zomaar klakkeloos aan. Ik gebruik liever eerst mijn eigen hersens.

  2. #122
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    Och, ik ben niet zo onder de indruk van het CV van mevrouw Nevzorov hoor.
    Tenminste niet als dat CV moet aantonen dat zij verstand heeft van de hoeveelheid druk die een bit in de paardenmond geeft.
    Ik zeg ook niet dat ze er géén verstand van heeft, maar puur op basis van dat CV zeggen dat ze het allemaal wel weet en dat we haar dus moeten geloven, gaat mij te kort door de bocht.

    Zoals Els ook al aangeeft, moet correct wetenschappelijk onderzoek aan bepaalde eisen voldoen om conclusies aan de uitkomsten ervan te voldoen.
    De CV van mevrouw Nevzorov zegt mij niets over de correctheid van de onderzoeken die zij heeft uitgevoerd. Dan zullen we toch echt eerst meer moeten weten over de details van het onderzoek.

    Volgens mij loop jij veel te makkelijk achter de 'nieuwe inzichten' aan, zonder je eerst serieus te verdiepen in de materie. En dat gebeurt dan puur op basis van emotionele redenen: een bit wordt vaak misbruikt (dat weten we allemaal immers), je kúnt een paard daarmee ook pijn doen en verwonden en als iemand dan roept dat hij dat dan ook nog eens heeft onderzocht en aangetoond, dan wordt diegene gelijk de hemel in geprezen.
    En misschien was het ook wel een goed onderzoek en zijn de resultaten betrouwbaar, maar zolang ik niet weet hoe dat onderzoek is uitgevoerd, neem ik dat niet zomaar klakkeloos aan. Ik gebruik liever eerst mijn eigen hersens.
    Tja dat mag je denken, je moet ook niet net doen alsof mevrouw in deze de enige is waarop het hangt, het lijstje staat bol van toch wel wat vooraanstaande figuren op medisch gebied in die regionen.
    Dit in combi met andere onderzoeken zegt vrij veel, zet daarbij het gemiddelde gebruik van het bit, het verzet wat te zien is bij vele paarden en de schade die gewoon aanwijsbaar is en je hebt toch echt wel iets wat je wat verteld.
    Ik kan het direct naast de hondenwereld en hoe daar getraind wordt leggen, zoals ik al eerder heb gezegd is de slipketting bij ideaal gebruik niet slecht te noemen, toch wordt het niet meer gebruikt in officiele trainingen omdat het anders kan, met veel minder risiko en vooral nog positiever.
    Vele jaren is daarover gekibbeld, mensen die de slipketting goed gebruikte waren een beetje beledigd dat het een negatief middel genoemd werd, maar uiteindelijk hebben ze allemaal toe moeten geven dat de nieuwe manieren van trainen misschien zelfs nog wel beter werken en met veel minder risiko te doen zijn voor iedereen(let op, niet zonder risiko, slecht gebruik van matriaal, slechte trainingsmanieren blijven slecht).
    De slipketting wordt nogsteeds door sommigen gebruikt, maar de tijd dat het mainstream was is voorbij, het gebruik van de slipketting zal steeds meer afnemen tot het op ten duur net als de prikketting misschien wel verboden is.

    De paardenwereld is ook toe aan zo'n verandering, een andere insteek, een verse blik en vooral vernieuwing!
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  3. #123
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: De werking van het bit

    Dat laatste ben ik zeker met je eens!

    Maar ik denk wel dat als je mensen wilt overtuigen met onderzoeken, dat het dan wel belangrijk is dat die onderzoeken goed gefundeerd zijn en op de juiste manier uitgevoerd, zodat de resultaten ook betrouwbaar zijn. Anders worden de resultaten van die onderzoeken domweg neergesabeld met het argument: ja maar dat onderzoek deugde niet. En dan kom je dus nog geen stap verder...

  4. #124

    Re: De werking van het bit

    Ik vind het een goed filmpje.
    duidelijk en overzichtelijk.

    maar een touwhalster is ook niet heilig.
    dit drukt bij aanname ook op de zenuwen.
    Adorno Met alles wat ik ben kies ik vandaag voor jou. Dwars door de zee van tijd breng ik je de eeuwigheid, ik hoor bij jou :+:

  5. #125

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Adorno
    maar een touwhalster is ook niet heilig.
    dit drukt bij aanname ook op de zenuwen.
    Welke zenuwen? Waar op het hoofd?

  6. #126

    Re: De werking van het bit

    Bokt wiki zegt over de werking van het touwhalster;

    Een touwhalster is heel licht, een paard zal niet voelen dat hij hem omheeft, als er geen druk op staat. Komt er zijdelingse druk op te staan, is het ook veel flexibeler dan een gewoon stalhalster, maar het werkt wel scherper in dan een gewoon halster. De druk op het hoofd is per vierkante cm hoger op de neus en achter de oren is hoger dan bij een gewoon stalhalster. De knopen van het halster liggen in de buurt van drukpunten op het hoofd, waardoor je ook een betere communicatie met het paard krijgt.
    Those who can't dance, will blame it on the music

  7. #127
    Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Zweden
    Leeftijd
    52
    Berichten
    12.757

    Re: De werking van het bit

    Dat van die drukpunten is bij mijn weten nog nooit aangetoond.
    Als het zo zou zijn dat een touwhalster op zenuwbanen zou drukken, dan hadden we dat volgens mij allang gemerkt aan de reacties van het paard.
    Bovendien zit het touwhalster tamelijk los en dus niet gefixeerd op een bepaalde plek (het schuift nogal snel), dus het lijkt me nogal moeilijk om het precies zo uit te mikken dat het op bepaalde drukpunten zou drukken.

  8. #128

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Isabel
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Adorno
    maar een touwhalster is ook niet heilig.
    dit drukt bij aanname ook op de zenuwen.
    Welke zenuwen? Waar op het hoofd?
    Even google gebruiken, dan kun je het zo vinden.

    Overigens ben ik niet anti touwhalster hoor maar in dat filmpje wordt net gedaan of het bit heel slecht is. Ook bitloze optomingen hebben hun nadelen.
    Adorno Met alles wat ik ben kies ik vandaag voor jou. Dwars door de zee van tijd breng ik je de eeuwigheid, ik hoor bij jou :+:

  9. #129

    Re: De werking van het bit

    Nee, nee, je kan je er niet zo gemakkelijk vanaf maken.
    Als je zo stellig beweert dat touwhalster op de zenuwen drukt, wil ik graag weten waar dan precies, of zelfs ongeveer.
    Er wordt altijd mee geschermd, maar niemand kan je vertellen hoe of wat dan. Hoopte dat jij dat wel zou kunnen.

  10. #130

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Isabel
    Nee, nee, je kan je er niet zo gemakkelijk vanaf maken.
    Als je zo stellig beweert dat touwhalster op de zenuwen drukt, wil ik graag weten waar dan precies, of zelfs ongeveer.
    Er wordt altijd mee geschermd, maar niemand kan je vertellen hoe of wat dan. Hoopte dat jij dat wel zou kunnen.
    Ik kan niet zo'n filmpje maken als hierboven maar ik denk dat ieder weet dat er zenuwbanen lopen over het hoofd van je paard (is bij mensen ook zo).
    De knopen zijn zo gemaakt dat deze op de zenuwbanen drukken bij aanname aan het halster.
    Dus bij de neus en achter de oren.
    Daarom is het ook niet de bedoeling dat je constant druk op het halster hebt staan.

    Mijn huidige paard verdraagt overigens geen touwhalster, begint er meteen mee te schudden.
    Adorno Met alles wat ik ben kies ik vandaag voor jou. Dwars door de zee van tijd breng ik je de eeuwigheid, ik hoor bij jou :+:

  11. #131

    Re: De werking van het bit

    Dat is volgens mij een broodje aap-verhaal. Zoals Marja al schreef zit een touwhalster niet strak om het hoofd. De knopen van het halster verschuiven dus ook regelmatig en zullen de ene keer misschien wel en de andere keer niet op een zenuwbaan liggen. Ook is elk paardenhoofd anders. Touwhalsters worden niet op maat gemaakt en ook daarom zullen de knopen nooit bij elk paard op dezelfde plek liggen.

    Het doel van de knopen is niet om op zenuwbanen te drukken, maar om van een touw een halster te maken. Het gaat niet om de druk van de knopen, maar om de druk van het halster in het algemeen op het paardenhoofd.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  12. #132

    Re: De werking van het bit

    Nee, constante druk is niet de bedoeling maar dat heeft weer niets met zenuwbanen te maken.
    Maar zolang jij me niet kan vertellen waar je het op baseert dat de knopen van een touwhalster -die zoals eerder gezegd nooit op dezelfde plek zitten want touwhalster verschuift- bedacht zijn om op zenuwbanen te drukken, hou ik het er maar op dat het gewoon niet waar is.

    Ik pluk een willekeurige website van een google search:

    http://www.horseproblems.com.au/rope_ha ... kers_p.htm

    Halter Myths
    “The Halter knots work on pressure points”
    After years of research, we have not found any evidence to support this statement. Therefore it is possible that the entire knot/pressure point story is a marketing scam, or at best, a self-perpetuating mistake. What makes it worse is that some reputable well known trainers & manufacturers know it’s not true but still advertise and take your hard earned cash for products that are based on lies or mistakes.

    Please consider the following points:

    The stimulation of pressure points is an exact science. Pressure points, their meridians and the organs they affect, are well documented and individually named. Therefore it is revealing that no one has been able to name a single pressure point manipulated by the halters knots. Of greater concern are the halters with the extra knots on the noseband.

    Correspondence with a leading US equine therapist confirmed there are no pressure points located in the area of the extra knots on a rope halter noseband. Furthermore, these knots do not work on pressure points but sandwich delicate facial tissue between the knots and the nasal bone causing pain. This opinion was repeated by therapists in Australia and internationally. These extra knots do not work on pressure points but create points of pressure, also called pain!

    It should be obvious to anyone, who looks at a well-fitted rope halter; the knots are designed to sit flat and are placed to correspond with hollows or depressions on the horses’ head. This indicates that the halter was originally designed so that the knots cause minimal contact pressure and not placed, as claimed, to cause pressure on pressure points.

  13. #133

    Re: De werking van het bit

    Isabel, de link is niet helemaal goed overgekomen...
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

  14. #134

    Re: De werking van het bit

    Oh, dan probeer ik het nog een keer.

    http://www.horseproblems.com.au/rope...r_makers_p.htm

  15. #135

    Re: De werking van het bit

    Waar rook is is vuur

    en een bit is ook niet bedoeld om schade bij een paard aan te richten maar gebeurd wel vaak.
    Adorno Met alles wat ik ben kies ik vandaag voor jou. Dwars door de zee van tijd breng ik je de eeuwigheid, ik hoor bij jou :+:

Pagina 9 van de 13 EersteEerste ... 7891011 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •