Oorspronkelijk Geplaatst door
Jossie

E.Zanden

trea
zou het een mooi begin zijn als men zich al vast tijdens de kinder/beginnerslessen in de manege realiseert dat een bit volstrekt onnodig en pijnlijk is voor het paard.

Ook DAT vind ik geen begin !

Weet je wat IK persoonlijk pas "een begin" vind voor kids? Voltigelessen. ( Of aan de longe)
Kinderen lessen op een manege omdat zij willen leren paardrijden én omdat zij "iets" hebben met het dier paard. Er is dus volgens mij geen enkel kind wat willens en wetens een paard pijn zou willen doen zonder daarbij zich oké te voelen. Aan de andere kant zien zij legio voorbeelden in de manege waarbij het gebruik van het bit er een is, ook zien zij kloppende benen, scheefzittende ruiters, klemmende benen, alle kanten opstuiterende ruiters en ruiters die zich zittende houden aan de teugels. Ik vind het dan ook niet vreemd dat deze kinderen dit overnemen, aangezien opvoeden vaak voorleven is

. Op de manier waarop een bit op de meeste manege's wordt gebruikt, wordt het inderdaad een pijnlijk iets... Maar! Ligt dat dan aan dat specifieke bit of is de ruiter daarbij de veroorzaker?
Voor mijn gevoel is de laatste, de ruiter dus, de oorzaak. Simpelweg omdat die nooit heeft leren zitten met balans en nooit heeft geleerd hoe het anders kan. Wat mij betreft worden rijlessen altijd begonnen met een degelijke serie zitlessen, dus zonder teugels en zonder beugels (voltige is inderdaad een supermiddel daarvoor!). Pas als de ruiter in kwestie dat onder de knie heeft, mogen er beugels bij en als laatste (inmiddels heeft de ruiter ook al ontdekt dat het sturen met zit en benen gebeurt!) de teugels. Op dat moment zijn de meeste ruiters al een aardig stuk op weg naar enigszins verzameld rijden en dienen de teugels slechts als subtiel middel om de voorhand te besturen. Uiteraard blijven maandelijkse zitlessen wel nodig

. Op die manier is het in mijn ogen nagenoeg onmogelijk dat het middel "bit" verkeerd gebruikt wordt, maar ja... hoeveel mensen zijn genegen om een dusdanig lange opleiding te doen om te kunnen paardrijden? Hoeveel van ons hebben op die manier hun opleiding aangepakt? Hoeveel mensen hier zijn bereid om hun huidige manier van rijden (bit of bitloos) om te gooien door dit schema te gaan volgen, op deze manier een onafhankelijke zit te ontwikkelen en dan hun paard op een gezonde manier (dus gymnastiserend en het lichaam zo ontwikkelend dat het maximaal in staat is om de ruiter te dragen) verder te rijden?
Bladwijzers