Pagina 4 van de 13 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 46 tot 60 van de 189

Topic: De werking van het bit

  1. #46
    Forum Meubilair peaches's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2005
    Locatie
    limburg NL
    Berichten
    4.760

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Bovendien vind ik dit filmpje erg goed voor de mensen die gewoon zonder na te denken met bit rijden omdat 'men' niet anders kent. "Iedereen doet het, dus zó erg zal het niet zijn", hoevaak ik DIE dooddoener al niet gehoord heb zeg! 'Bewustwording' vind ik dit filmpje, dat is ook de reden dat ik het op mijn hyves heb gezet. Hier op dit forum zijn velen al bewust. Als je bewust bent en er dan tóch voor kiest om met bit te rijden.. oké. Maar al die mensen die niet beseffen wát een bit kan aanrichten en er gewoon klakkeloos mee omgaan.. dáár vind ik het een prima filmpje voor.
    Hier ben ik het zeer mee eens. Ik zat er straks nog over na te denken dat ik me zo voor de kop kan slaan dat ik voor mijn 23ste nog nooit overna had gedacht dat je ook kunt rijden zonder bit (ja alleen op de paarden die je dan in volle galop naar de wei bracht ofzo ) Maar ook ik was iemand die maar deed wat een ander ook deed. Nu ik meer weet en meer nadenk waar ik mee bezig ben zou ik zeker niet meer kiezen voor een bit.

  2. #47

    Re: De werking van het bit

    Mijn 2 stuivers;
    Ik vraag me altijd van zulke filmpjes af of het nou ECHT tot nadenken aanzet. Bedoel, als je ervan overtuigd bent dat bit geen kwaad kan ("iedereen doet het, er zijn nog geen paarden aan dood gegaan, met bitloos breek je het neusbot") dan beland zo'n filmpje toch gewoon in het vakje 'nh-onzin'? Ik kan me best voorstellen dat als je alles zo anti stelt, dat je daar de kriebels van krijgt en meteen weer wegklikt. Eigenlijk is het vooral een filmpje voor mensen die er al van overtuigd zijn dat bitloos 'beter' is, en dus heeft het in die zin gewoon weinig nut.

    Als er zo'n soort filmpje zou verschijnen over bitloos rijden, met rode puntjes op de neus en achter de oren.. zouden 'wij' dan ineens anders gaan denken?

  3. #48
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Sommige willen deze nog steeds ontkennen en sluiten zich zelf ervoor af of ageren er heftig tegen. <snap> Deze golf heeft soms hele hoge pieken waardoor het in sommige gevallen een hype wordt en soms ook blijvend is. De golf wordt dus bewust gevolgd door een zeer grote groep mensen. De een stapt er mee in, de ander twijfelt en beweegt een beetje mee, de ander zet zich bewust af. En bouwt zelfs een dam. Waar zich dan ook weer volgelingen achter scharen. En zo krijg je een tweestrijd.
    “Deze golf” slaat dus op jouw vergelijking met Afrika (feit) en je als feit gepresenteerde *mening.
    Zoals gezegd zit er verschil tussen een feit en een mening.
    Afrika = feit. Bitloosiszielig= mening
    Ik denk dat vooral tweestrijd ontstaat bij groepen mensen, die hun mening als een feit presenteren.
    En die dan verwachten, dat de rest van de wereld hen achternaloopt.....

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Nu beweer ik niet dat het bit / bitloos fenomeen een hype is, ik denk dat het een blijvend iets is omdat het met dierenleed te maken heeft.
    En alweer een mening die als feit gepresenteerd wordt.
    Waarom heeft bit/bitlos met “dierenleed” te maken?
    Waarom heeft bijvoorbeeld niet gewoon “paardrijden” met “dierenleed” te maken???

    Weet je Inger: ik zie 100 keer liever een paard dat goed gereden wordt (met bit) ,
    dan een bitloze combinatie, die het toonbeeld is van (rijtechnische) fysieke problemen.
    Je kan je afvragen wát er dan eigenlijk “dierenleed” is..............
    Ik denk, dat de focus helemaal niet in de eerste plaats op bit/bitloos zou horen te liggen.
    Maar op wel of geen rijtechnische aspecten, in de bréédste zin van het woord!

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Iedereen die denkt een bijdrage te kunnen leveren aan het opheffen van onnodig leed zal dat proberen voor zover hij of zij de mogelijkheden en middelen en kennis heeft. Dit zal de persoon doen op zijn of haar manier en niet iedereen is even blij met sommige methoden om iets kenbaar of zichtbaar te maken.
    Zo heeft Branderup allerlei DVD's voor fysieke training, Philippe Karl DVD's over de “school der lichtheid ( o.a. nageeflijk maken, óók zinvol voor bitloze ruiters)
    en geeft Hinrichs jaarlijks seminars over fysieke training en rijkunstige kennis .

    Want dáár zijn “ze” het eigenlijk allemaal over eens, de hedendaagse ruiter heeft grote behoefte aan rijtechnische kennis, om het fysieke welbevinden van onze rijpaarden te verbeteren!
    En dat ( gebrek aan kennis) uit zich in verkeerd gebruik van bitten,
    maar óók in het (zichtbaar) naar-de-kloten-rijden van sommige bitloos opgetoomde paarden......

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Nu is de vraag aan jouw doe je mee of doe je niet mee? Nadat je bewust bent geworden van de "hoge golf"
    Volgens mij doe ik wel mee... Toen ik rond 1994 nog een van de zeer weinige bitloze ruiters in Nederland was, heb ik voor de hoofdstukken “bitloos” meegewerkt aan het boek: “het paard, het bit en de ruiter” (kan je nakijken bij het dankwoord).
    Die serie stond toe in “de Hoefslag”en dat bitloos rijden kón, was voor veel mensen een openbaring.
    Inmiddels zie ik bitloos hetzelfde gebeuren als destijds mét bit in het Engelse circuit: iedereen hangt er (niet gehinderd door enige kennis) maar van alles op, in en aan. En rijdt weg zónder vooraf met paardlief de “signalen” helder af te spreken!!!! (zie post van Jossie: amen amen). Dus nu zet ik me in voor verbetering van de algemenere kennis

    Want wát je ook kiest (bit of bitloos): je paard rijtechnisch correct rijden, is gewoon een voorwaarde om je dier fysiek gezond te houden .
    En ik denk – meer nog dan het bitiszielig verhaal- dat de uiteindelijke tsunami qua dierwelzijn gaat worden:
    de “volledige” manier waarop we door rijden en omgang, de “levensduur” en het *welzijn* van onze paarden beďnvloeden.

    En aangezien bit of bitloos "middelen" zijn ( en geen "doelen"op zich ) denk ik dat deze discussie, over 20 jaar in het licht van de heersende tijdsgeest geplaatst gaat worden. Hopelijk leren we dán allemaal rijden op mechanische paarden, alvorens op een levend paard losgelaten te worden
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  4. #49
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    Je gaat het niet kijken maar je hebt er WEL een mening over???? Daar hou ík niet van,
    dat mensen iets roepen zonder zich er werkelijk in te verdiepen.
    Op die manier kun je nooit een zinvolle discussie voeren.
    Wij óók niet!!!

    ... en veel succes bij het leren, hoe jij met zachte hand een paard mét een bit nageeflijk rijdt.
    Het kán namelijk en is ( als het goed is) ook de bedoeling !!!

    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  5. #50

    Re: De werking van het bit

    Hopelijk leren we dán allemaal rijden op mechanische paarden, alvorens op een levend paard losgelaten te worden
    AMEN AMEN AMEN
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  6. #51

    Re: De werking van het bit

    Ik sluit me aan bij Inger.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  7. #52
    Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    hollandscheveld
    Leeftijd
    41
    Berichten
    11.975
    Dagboek Berichten
    17

    Re: De werking van het bit

    Nou nog wat he.

    In het filmpje wordt verondersteld dat druk op de lagen zeer doet.
    IS dat nu zo dan?
    Ik heb een mylerbit met tongvrijheid gekocht (voor RB-ex á la parelli dan)
    Ik heb het boek niet gelezen helaas (staat op mn verlanglijst). Ik begrijp dat die tongvrijheid de druk verlegd naar de lagen. Maar goed, laten we ervan uitgaan dat ik een heel rustige ruiter ben, die geen steun zoekt op de teugels en een paard heb dat heel licht reageert op druk.
    Ik vraag me echt af of een paard met een gedegen basis in grondwerk (kwa wijken voor druk onder anderen) nu echt pijn lijd als ik met teugelcontact rij.
    Volgens mij kan druk in de mond voor een paard namelijk ook best prettig aanvoelen aangezien paarden deze druk vaak ook wat opgaan zoeken.

    Ik vind het filmpje verder prima illustreren wat het probleem is met bepaalde bitten en neusriemen. Ik betwijfel alleen of het filmpje door zijn NH-inslag in het voor en nastuk de juiste mensen benaderd.

    Ik heb daarnaast dezelfde vraag als die al eerder gesteld was: als het paard horizontaal loopt met zijn hoofd, kan ik me niet voorstellen dat een enkel gebroken trens nog prikt in het gehemelte. hebben jullie daarnaar gekeken? En hoe waren jullie bevindingen.

    Even een moddie-opmerking: Ik SNAP dat op dit forum we niet zo gediend zijn van mensen die veel commentaar leveren op een topic en zich daarna weer afzijdig houden. maar ik vind het jammer dat een wellicht zinvolle discussie op deze manier ten onder gaat.

  8. #53

    Re: De werking van het bit

    Paarden lopen nooit met hun hoofd horizontaal en zéker niet in de dressuur. Dan is het toch altijd in de buurt van de loodlijn.

    Ik zie geen enkele reden om te rijden met bit, ondanks dat Parelli duidelijk uitlegt waarvoor hij het bit gebruikt en hoe hij het ziet. Na het lezen van dr. Cook is er voor mij geen weg terug meer. NH is niet gelijk aan bitloos rijden, daarom hebben we op onze auto 'bitloos rijden' erbij laten plakken. Omdat vrijwel alle NH richtingen nog werken met het bit.

    Deel II zal gaan over de verstoring van de ademhaling. Het is geen doen om alle bitten te gaan behandelen. Wie een beetje logisch kan nadenken kan dat zelf ook wel bedenken.

    Ik wil ook nog wel even toelichten waarom ik weinig over mezelf, de paarden en dagelijkse dingen vertel. Omdat ik niet de behoefte voel om over mezelf, paarden en mijn privedingen te praten. Ik vind discussies leuk en koetjesenkalfjespraat is niet zo aan mij besteed.
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

  9. #54
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    Na het lezen van dr. Cook is er voor mij geen weg terug meer.
    Anya, die in haar dagelijkse werk wetenschapper is, heeft over dat zogenaamde "wetenschappelijke onderzoek" van Dr Cook een hele duidelijk mening neergezet
    In het kader van "l'histoire se repete" zal ik haar opmerkingen hier even oprakelen:

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Anya 13-06-2008 op [url]http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=954830&p=37764885&hilit=niet +bitloos+voor+de+wedstrijden#p37764885[/url]
    Arabesk volgens mij heb ik je al eens gevraagd een studie te produceren met een zeer fatsoenlijke onderzoeksvraag,
    uitgaande van een groep paarden waarvan we weten met welke optoming ze gereden zijn en wat voor niveau ruiter erop zat.
    En of ze dressuur, springen, western of iets anders rijden.

    En dan een voldoende grote groep én een controle groep. Ook nog graag uitgevoerd door een gerenommeerd onderzoeksinstituut.
    En als daaruit komt dat een bit significant slechter is dan bitloos (en dan niet alleen naar de mond kijken maar ook naar de gevolgen van jaren rijden met een weggedrukte rug of een scheef paard (bij sommige recreanten), dan laat ik me overtuigen.

    Zolang er echter onderzoeken worden geproduceerd waarvan de onderzoeksopzet en de onderzoeksvragen op zijn zachts gezegd zeer discutabel zijn
    ,
    hou ik me bij mijn eigen waarneming van mijn eigen paarden en constateer dat het mijn paarden niets uitmaakt of ze met bit of zonder bit worden gereden.
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  10. #55
    Forum Meubilair E.Zanden's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Locatie
    NvhL
    Berichten
    3.762

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk
    De informatie is gebaseerd op het boek 'metaal in de mond' van dr. Cook.
    Hij heeft 40 jaar wetenschappelijk onderzoek achter de rug, o.a. onderzoek aan renpaarden met luchtwegproblemen, en hij kwam telkens bij het bit uit.
    Gelijk maar even quoten wat een échte wetenschapper inhoudelijk over die "40 jaar wetenschappelijk onderzoek" van jouw Dr Cook zegt:

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Arabesk op 13-06-2008 [url]http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=954830&p=37765218&hilit=niet +bitloos+voor+de+wedstrijden#p37765218[/url]
    Dr. Cook ging langs verschillende musea opzoek naar paardenschedels, deze ging hij onderzoeken naar de gevolgen van het bit. Uit dit onderzoek trof hij bij 74% van de schedels ernstige botvergroeďng aan op de plek waar het bit gelegen had. (te vergelijken met een schiefel op een paardenbeen ) Na deze vrij schokkende ontdekking zette hij zijn onderzoek voort, behalve de vergroeiďng van het bot op de kaak bleek het bit nog andere gevolgen te hebben.
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door wetenschapper Anya als anwoord op Arabesk op 13-06-2008 [url]http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=105&t=954830&p=37765218&hilit=niet +bitloos+voor+de+wedstrijden#p37765218[/url]
    ik vind het een leuk begin maar niet meer dan dat.
    Sorry, schedels uit musea?????
    Welk bit hadden die paarden in, hoe oud zijn die schedels, wat voor type ruiter zat erop, wat was het gebruiksdoel van die paarden. Kom nou toch Arabesk, ik heb begrepen dat jij een universitaire studie hebt gehad.. op basis van deze uitkomsten kun je helemaal niets zeggen over de huidige generatie paarden

    - de ruitergroep is anders (sport en recreatie)
    - het gebruiksdoel is anders
    - de periode van rijden (uurtje per dag is ander)
    - de opleiding van de ruiters is anders

    En dan langs paarden gaan en constateren dat iedere proest, hoofdschud of ander bewegingen het gevolg zijn van pijn en irritatie van de zenuwen??? Me hoela.

    Mijn paard schudt vooral in de wei: meestal betekent dat dat hij last van een vlieg heeft of dat de dichtstbijzijnde weidegenoot moet ophoepelen

    Nee ik wil graag een onderzoek naar vergroeiingen van paarden van NU
    Met een GECONTROLEERDE gebruiksgroep van een grootte waarbij sprake kan zijn van significante data en een GECONTROLEERD niveau ruiter en ook nog graag een stevige controle groep van bitlozen
    Dát begint op een onderzoek te lijken.
    Als ik me goed herinner, hebben we daarna niets meer van je gehoord...
    © E l s v a n d e r Z a n d e n ©

    "Be who you are and say what you feel, because those who mind don't matter
    and those who matter don't mind.
    " Theodor "Dr. Seuss" Geisel

  11. #56
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    55
    Berichten
    10.548

    Re: De werking van het bit

    Ik heb geen zin om me in de 'discussie' te mengen.. misschien jammer ivm het onderwerp, maar ik ben al lang geleden gestopt met het serieus nemen van Arabesk en aanhang en het reageren in topics waar zij de boventoon voert...
    Maar ik wil na 3 pagina's toch wel even laten weten, dat ik ERG blij ben met de benadering van o.a. Els en José.. ik vind het tenenkrommend dat er zoveel mensen zijn die onder het mom van 'kritisch kijken' gewoon hun oogkleppen de andere kant opdraaien en er van kritisch kijken en zelf nadenken geen sprake meer is... Doorslaan heet suks

  12. #57

    Re: De werking van het bit

    “Deze golf” slaat dus op jouw vergelijking met Afrika (feit) en je als feit gepresenteerde *mening.
    Zoals gezegd zit er verschil tussen een feit en een mening.
    Afrika = feit. Bitloosiszielig= mening
    Ik denk dat vooral tweestrijd ontstaat bij groepen mensen, die hun mening als een feit presenteren.
    En die dan verwachten, dat de rest van de wereld hen achternaloopt.....
    Ik denk dat bitloos is zielig zeker tot de catagorie feiten behoord. En waarom ik dat zo zie is het volgende.
    Wanneer ik op een gemiddelde wedstrijd kijk zowel bij het inrijden als wel in de ring. Die ik onnodig veel geruk en gepluk.
    Dit heeft als grondslag dat het tijdens je aller eerste ritten verkeerd wordt aangeleerd.

    Ik ben een aantal keren mee geweest met een paardentandarts en heb verschillende probleem paarden gezien en gevoeld in de mond.
    En je kon duidelijk voelen bij deze paarden dat zij schade hadden aan de lagen. En ja dit was voor mij erg heftig om dat zo te voelen.
    Ik ben er vreselijk van geschrokken. Hoe kan een mens dat een paard aan doen.

    ik zie mensen een aansnoerriem gebruiken om de mond dicht te houden, nu hoort deze los te zitten, maar deze zit vaak strak.
    Waarom doen ze dit? Vlg mij uit reactie op het openen van de mond. Waarom opent het paard zijn mond??? Toch omdat er te veel druk ontstaat waar hij niet meer tegen kan.
    Dit mag niet op wedstrijden dus moet je middelen zoeken die het onzichtbaar maken dat het paard protesteert of ageert op jouw rijden.

    Ik zie regelmatig filmpjes op internet (en in de praktijk maar dat is dan niet gefilmd) van paarden welke zeer verontrust kijken. Sommige bang, angstig tot zelfs in dikke paniek. Deze beelden heb ik nog niet gezien van paarden welke bitloos worden gereden.
    Nu kan het laaste zo zijn dat dit nog niet kan omdat bitloosrijden op wedstrijden tot op heden nog niet mogelijk is. Dus deze is voor twijfel vatbaar ben ik mij bewust.

    daarbij mijn workshops / clinics opgeteld met de ervaringen bit en bitloos en de verschillen die dan optreden heb ik zo mijn conclusie getrokken.
    Dat het bit toch zeker tot pijnsituaties leid.

    Dit zijn een paar feiten er zijn er nog meer maar het dan weer zo'n lang verhaal

    Ja je hebt dus ZEKER GELIJK als je zegt ik verplaats mijn aandacht naar het algehele paard, de rijtechnieken van de ruiter.
    Ik ben volledig met je eens over dit punt. Daar zou inderdaad veel meer aandacht aan besteed moeten worden. Maar dan zou er in de manege al heel anders les moeten worden gegeven om dit te bereiken. Er zouden ook theorie lessen gegeven moeten worden alvorens men op een paard gaat zitten. En tevens een soort van nep paard (neem bijv het bewegende paard van Heather Moffet) zodat je als beginnende ruiter een gevoel kan creeeren van wat er met jouw lijf en het paarden lijf gebeurd bij bepaalde bewegingen van jou en of het paard. Dit moet dan ook meteen worden uitgelegd. Dit in kleine groepjes zodat je van elkaar kan leren en evt een spiegel erbij zodat je jezelf kan zien of een film opname.
    Dit kan dan als een betere basis dienen alvorens je daadwerkelijk opstapt.

    Zo heeft Branderup allerlei DVD's voor fysieke training, Philippe Karl DVD's over de “school der lichtheid ( o.a. nageeflijk maken, óók zinvol voor bitloze ruiters)
    en geeft Hinrichs jaarlijks seminars over fysieke training en rijkunstige kennis
    Want dáár zijn “ze” het eigenlijk allemaal over eens, de hedendaagse ruiter heeft grote behoefte aan rijtechnische kennis, om het fysieke welbevinden van onze rijpaarden te verbeteren!
    En dat ( gebrek aan kennis) uit zich in verkeerd gebruik van bitten,
    maar óók in het (zichtbaar) naar-de-kloten-rijden van sommige bitloos opgetoomde paarden
    Dit zijn idd zeer goede bekwame ruiters. Maar let op zij rijden klassieke dressuur deze is fundamenteel anders dan de wedstrijd (engels- duitse)dressuur. Dit is mij verteld door diverse juryleden van de KNHS. Ik mag nooit deze twee manieren van rijden met elkaar vergelijken.

    Meneer branderup heeft ook een veel degelijkere opleiding gehad kan zijn paarden zo presenteren bit en bitloos, hij het bit niet nodig heeft.
    Hinrichs trouwens ook, beide doen tevens zeer veel grondwerk, er gelijk ook een andere binding gaat vormen tussen paard en ruiter. Dan alleen maar ( even kort door de bocht rondjes slingeren wat men longeren noemt)
    Zij beleren het paard via de grond en de finesses in het zadel. Dit wordt bitloos gestart en waarna na volledig scholing het bit de taken gaat overnemen. Maar de teugels blijven los hangen bij deze heren. De wedstrijd dressuur zijn de teugels altijd strak.


    Je hebt helemaal gelijk dat mensen van alles aan het paard hangen om controle te behouden. en de vraag is is deze basis wel goed. Ik denk het zelfde als jij nee is niet goed. Ook een bitlooshoofdstel kan je misbruiken. Je kunt je paard ook aftuigen als je ernaast staat zonder dat je ooit behoefte hebt om te gaan rijden.
    Doen we met honden ook daar worden ook allerlei soorten tuigage voor bedacht om controle te behouden. Is dat ook nodig? Dat noemt met dan hondvriendelijk.

    Ik hoop dat er binnen 20 jaar iets gaat gebeurden maar daar twijfel ik nog sterk aan. Het is allemaal nog zo pril en er heersen nog zoveel twijfels.
    Mensen moeten allemaal eerst wetenschappelijke bewijzen hebben alvorens men iets gaat geloven of daadwerkelijk gaat uitvoeren.
    Waarom?? Waarom laten we ons gevoel niet spreken?? Waarom kijken we niet bewust wat we onze wereld aan doen? Zijn we dan zo blind?
    Zijn we zo met ons zelf bezig en onze eigen waarheden? Of kikken we er zo op anderen af te zeiken en benadrukken dat onze waarheid de enige is? Wij willen graag onze menig aan anderen opleggen alleen de vraag is hoe doe je dat? Blijf je tevens open staan voor andere inzichten.

    Wat ik wel erg interessant vindt is dat deze discussies wereldwijd overal het zelfde zijn. Maakt niet uit in welk werelddeel je komt. Er zijn dus mensen die dingen zien die niet goed gaan en proberen het anderen duidelijk te maken dat we er iets aan moeten doen.

    nog even reagerend op onderzoeken. Het lijkt mij een heel goed idee om zo'n onderzoek te gaan doen. Maar wie heeft het geld? Zon project als jij noemt kost giga veel geld en duurt vele vele jaren. Van geboorte van het paard tot zijn dood. Wie is daarvoor bereid om alle kosten die daaruit voortvloeien in zon onderzoek te financieren? Welke ruiters willen daar aan meewerken? En waar moeten die dan gestald worden want alle levensomstandigheden etc zullen dan het zelfde moeten zijn. Ik denk dat dat soort onderzoeken niet haalbaar zijn.
    het zal altijd beperkt blijven tot een bepaald onderdeel een beperkt stukje van het geheel wat men kan onderzoeken.
    En elke test onderzoek zal discutabel blijven omdat het altijd maar beperkt bereik heeft van wat men kan testen en doen en zo.
    Zo iets als nu met de mex.griep aan de hand is. Er is onderzocht en gedaan maar nu worden miljoenen mensen geent. Men weet niet wat de gevolgen daarvan zijn. Ook al zijn er tests gedaan en deze zijn goed bevonden. Dit wil niet zeggen dat er fouten zijn gemaakt of schadelijk is oid maar miljoenen mensen gaat ook een wetenschapper te ver.
    Maar het maakt ons wel weer bewust van een aantal zaken van alle kanten bekeken dan.

  13. #58

    Re: De werking van het bit

    Jammer dat dit hele topic zo averechts aan het werken is. Ik ben een beginnende paardebezitster, rijdsters enz. Ik was erg aan gedaan door het filmpje maar het hele verhaal is ontkracht door het geouwehoer er om heen en in het hele topic zie ik door de bomen het bos niet meer. Jammer want het had een mooie leidraard kunnen zijn voor mensen die nog met bit rijden zoals ik en dus ook niet beter weten. Nu is het een wellus niettus spelletje geworden tussen allerlei mensen die toch al bitloos rijden.
    www.niettevermijden.com

  14. #59

    Re: De werking van het bit

    Amethist, je kunt all nuttige dingen er uit copie-eren en in word plakken. Zo ben je van het gedoe af en houd je de nuttige informatie over voor jezelf.

    Ik ben heel erg blij met al dat geouwehoer er om heen, zo blijft het verhaal tenminste eniszins correct. Mijn inziens kan het nl. gevaarlijk worden als mensen achter diegene aan gaan lopen die het hardste gilt.

    Baseren op feiten is belangrijk! (kijk Els, ik presenteer mijn mening even als een feit).
    www.blijpaard.com - want een blij paard is goud waard
    www.innerfeeling.nl
    - healing voor mens & paard, telepathie en coaching

  15. #60
    Forum Meubilair Jossie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2005
    Locatie
    Noord-Holland
    Leeftijd
    48
    Berichten
    3.886
    Dagboek Berichten
    13

    Re: De werking van het bit

    Eigenlijk vind ik niet dat het topic averechts werkt, er worden slechts kanttekeningen bij het filmpje in kwestie geplaatst en kritische vragen gesteld. Helaas worden op die vragen nauwelijks antwoorden/argumenten gegeven, maar blijft het topic hangen op "het is zielig" of "het is fout" met betrekking tot een bit. De vragen die gesteld worden met betrekking tot bitloos, worden niet voorzien van argumentatie en lijken zelfs genegeerd te worden. Volgens mij is dit een eenzijdige discussie, tenminste... als je het een discussie noemt dat bepaalde argumentatie niet gehoord wil worden .

    Dan iets anders.
    Een paard is een vluchtdier, geprogrammeerd op lijfsbehoud door middel van vluchten. Lijfsbehoud bestaat volgens mij ook voor een groot deel uit het ontlopen/vermijden van pijn, aangezien pijn risico op schade betekent, wat weer betekent dat er mogelijk minder snel gevlucht kan worden. Als een bit (en dan heb ik het over deskundig gebruik bij een onafhankelijke zit én een bit goed passend bij het specifieke paardenmondje) daadwerkelijk zoveel ongemak oplevert, waarom zie ik dan zelden enorme paniekreacties bij paarden die voor het eerst een bit inkrijgen? Waarom zie ik dan bij bitgebruik zoals het zou horen (dus druk weg bij antwoord) geen vluchtende paarden?
    Bij gebruik van sporen en zweep zie je deze reacties namelijk wel, dus ik vraag me af wat de reden is dat de pijn in de mond blijkbaar geen aanleiding geeft tot vluchten.

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door inger
    Zijn we zo met ons zelf bezig en onze eigen waarheden? Of kikken we er zo op anderen af te zeiken en benadrukken dat onze waarheid de enige is? Wij willen graag onze menig aan anderen opleggen alleen de vraag is hoe doe je dat? Blijf je tevens open staan voor andere inzichten.
    Als je deze vraag aan mij stelt, dan is het goed lezen van mijn eerste post een antwoord op je vraag. Ik stel mijn visie niet als waarheid, ik plaats op basis van mijn ervaringen en kennis kritische kanttekeningen bij wat dit filmpje beweert. Ik vraag me ook dingen af in die post, met name de vraag waarom het wel normaal is om een fase 4 elders op het lijf toe te dienen voordat het paard wijkt voor de druk, en we massaal stuiteren als het in de mond zover komt. Op die vraag geeft tot op heden niemand een antwoord. Ik sta zeker open voor andere inzichten, sterker ik ben een bitloze ruiter. Niet omdat ik een bit per definitie zie als iets slechts, maar omdat mijn paard een probleem heeft met bitten door haar mondanatomie. Op basis van dat gegeven heb ik geen bit, niet omdat een bit per definitie slecht is.

    Als je Steinbrecht leest, en ook andere oude dressuur-leerscholen, zul je zien dat er over het algemeen wordt ingereden met bitloze optoming vanwege het wisselen wat een paard vaak nog doet op die leeftijd. Ook staat er letterlijk dat een "ongeoefende" ruiter eerst moet kunnen zitten, zonder het paard in de mond te zitten. Tot die ruiter dat beheerst, mag hij geen bit. Een bit dient als verfijning van de gegeven hulp, niet als middel om de hulp zo pijnlijk mogelijk over te laten komen.

    We kunnen ons dus afvragen of het daadwerkelijk het bit is wat zoveel pijn teweeg brengt, of dat het voor een veel groter deel de onvermogens van de ruiter zijn wat de pijn middels het bit toebrengt.

    Volgens mij is het voor een groot deel een stuk onvermogen dat er grof wordt gewerkt met een bit, er is zelden sprake van een onafhankelijke zit en paardlief is niet aan de hulpen die de ruiter geeft. Er is geen communicatie, dus grijpt men naar de makkelijke manier... trekken. Daar zou men wat mij betreft eens strenger naar mogen kijken, in plaats van de schuld voor onze eigen onvermogens te wentelen op een stuk metaal.

    Want ja, een bit wat gebruikt wordt als stuur en noodrem doet inderdaad pijn. Een bit wat niet past in de paardenmond doet pijn. Dat geldt echter ook voor diverse bitloze optomingen. Het probleem zit zelden in de optoming of het paard, wel in de ruiter en die moet dus aan het werk aan zichzelf in plaats van grijpen naar smoesjes als "het paard is ongehoorzaam" of een scherper werkend stuk optoming te gebruiken.
    *Sometimes to keep it together, you've got to leave it alone*

Pagina 4 van de 13 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •