Pagina 12 van de 13 EersteEerste ... 210111213 LaatsteLaatste
Resultaten 166 tot 180 van de 189

Topic: De werking van het bit

  1. #166
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Sorry hoor.. zit al héél lang op mijn handen ..maar nu moet me toch iets van het hart..
    Bowen en alle andere mensen van de 'bitlooslobby-slechtlezenden' waarvan ik me afvragen wat ze hier op het NH forum doen.. iemand van jullie de post van o.a. margot gelezen???!! WE ZIJN HIER OP HET NH FORUM... IEDEREEN hier snapt dat je een paard pijn doet bij ONJUIST gebruik van tuigage.. of dat nou met of zonder bit doet!
    Achterlijke (sorry hoor!) voorbeelden als 'ben je wel eens op de drafbaan geweest'.. schiet toch op zeg!! Daar gáát het hier toch helemaal niet over??!!!

    Ik ben vóór bitloos, maar niet TEGEN bit... ik heb nog niet één zinnig, goed wetenschappelijk onderzoek gezien die mij van gedachte heeft doen veranderen...
    Tja, ik heb toch echt letterlijk gezegd dat ik niet vindt dat het bit altijd slecht is, alleen dat het heel erg vaak wel zo wordt gebruikt.
    Zoals bv beginners die je het niet eens echt kwalijk kan nemen dat het fout gaat hier en daar misschien, die daarin zelfs te vaak gestimuleerd worden in lessen.
    Zo hier een hele tak van sport waar het echt doornormaal is(hoe bedoel je onjuist gebruik, daar is het niet onjuist, daar is het normaal) om die teugels heel fiks op te nemen met vaak niet de meest zachtje bitjes erin, dressuur met soms heftig matriaal en verkeerd gebruik(nenemen ipv nageven).

    Daar ben ik dus vrij falikant tegen, maar iemand die goed dressuur rijdt, die goed heeft voorbereid en daardoor heel licht is in de hulpen hoor je mij niet over mopperen, iemand die heel goed rijdt en dat bit echt goed gebruikt zie ik hetzelfde als de slipketting voor honden, geen kwalijk middel als zodanig, maar er zijn andere keuzes die voor het merendeel beter zijn.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  2. #167
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Sorry hoor.. zit al héél lang op mijn handen ..maar nu moet me toch iets van het hart..
    Bowen en alle andere mensen van de 'bitlooslobby-slechtlezenden' waarvan ik me afvragen wat ze hier op het NH forum doen.. iemand van jullie de post van o.a. margot gelezen???!! WE ZIJN HIER OP HET NH FORUM... IEDEREEN hier snapt dat je een paard pijn doet bij ONJUIST gebruik van tuigage.. of dat nou met of zonder bit doet!
    Achterlijke (sorry hoor!) voorbeelden als 'ben je wel eens op de drafbaan geweest'.. schiet toch op zeg!! Daar gáát het hier toch helemaal niet over??!!!

    Ik ben vóór bitloos, maar niet TEGEN bit... ik heb nog niet één zinnig, goed wetenschappelijk onderzoek gezien die mij van gedachte heeft doen veranderen...
    Precies! Hier dezelfde gedachte. D'r is ook (zoals Margot al zei) nog geen enkel woord gezegd over mijn vraag wb het loslaten van de kaak, ik zit nog steeds op antwoord te wachten

    Fijn, nu is het nog een keer gezegd Mocht nu weer toevallig iedereen hier overheen lezen is voor mij in ieder geval duidelijk dat dit topic geen meerwaarde heeft. Overtuig de mensen die hier met bit rijden nu eens. Als op de drafbaan bitloos gereden werd, was het nog steeds "zielig". Dus hoe zit het met ONTSPANNING IN DE KAAK zonder bit? en hoe zit het met de druk als het bit zoals in de Franse dressuur wordt gebruikt door druk omhoog en naar voren te zetten?
    Daar ben ik het dus niet mee eens...
    Ik heb wel wat dravers gezien en er zitten ertussen die helemaal gek van koersen zijn, die dat echt heel erg leuk vinden.
    Als dat dan gereden wordt op een zachte manier(ik zeg expres zacht en niet perse bitloos) is er niets zieligs aan.

    Het grappige is dat ik er wel een ken die eerst als niet meer geschikt voor koersen gezet is en die later, met een betere behandeling op een zacht bitje toch nog heel aardig koersde zonder enig gevaar op te leveren.

    Wat de ontspanning van de kaak betrefd, ligt dat niet gewoon in een vanuit ontspanning rijden dan, dus pas dingen echt gaan vragen als er ontspanning is bereikt, geestelijk en lichamelijk, dan van achteren naar voren werken en die ontspanning behouden bij wat je doet?
    Ik vermoed dat het bit vaak kaakspanning oplevert, iig zeker als het paard het bit weg probeerd te drukken of in die geest, in die zin kan het bit net zoveel tegen werken als meewerken.
    Alhoewel ik nog weinig anders heb gehoord dan dat het bit, als je er goed mee om kan gaan, de comminucatie veel fijner maakt en het paard makkelijker maakt omdat hij beter begrijpt wat je wil, maar dat het voor al dat werk ervoor eigenlijk weinig extra's toevoegt.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  3. #168
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    Daar ben ik het dus niet mee eens...
    Ik heb wel wat dravers gezien en er zitten ertussen die helemaal gek van koersen zijn, die dat echt heel erg leuk vinden.
    Als dat dan gereden wordt op een zachte manier(ik zeg expres zacht en niet perse bitloos) is er niets zieligs aan.
    Inderdaad, als.... En je geeft hiermee dus aan dat dit NU niet het geval is.

    Het grappige is dat ik er wel een ken die eerst als niet meer geschikt voor koersen gezet is en die later, met een betere behandeling op een zacht bitje toch nog heel aardig koersde zonder enig gevaar op te leveren.

    Wat de ontspanning van de kaak betrefd, ligt dat niet gewoon in een vanuit ontspanning rijden dan, dus pas dingen echt gaan vragen als er ontspanning is bereikt, geestelijk en lichamelijk, dan van achteren naar voren werken en die ontspanning behouden bij wat je doet?
    Ik vermoed dat het bit vaak kaakspanning oplevert, iig zeker als het paard het bit weg probeerd te drukken of in die geest, in die zin kan het bit net zoveel tegen werken als meewerken.
    Alhoewel ik nog weinig anders heb gehoord dan dat het bit, als je er goed mee om kan gaan, de comminucatie veel fijner maakt en het paard makkelijker maakt omdat hij beter begrijpt wat je wil, maar dat het voor al dat werk ervoor eigenlijk weinig extra's toevoegt.
    Mijn eigen ervaring is uit de praktijk dat paarden op een goede manier met het bit meer ontspannen gaan lopen op het halster. En daaruit durf ik te concluderen dat de spanning in dit geval dan ook niet door het bit ontstaat. bij de Franse dressuur wordt ervan uitgegaan dat ontspanning in de kaak lijdt tot een ontspannen paard. Dus dat is in dit geval anders. En daarover ging het door Rianne aangehaalde artikel eveneens.

  4. #169
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    Daar ben ik het dus niet mee eens...
    Ik heb wel wat dravers gezien en er zitten ertussen die helemaal gek van koersen zijn, die dat echt heel erg leuk vinden.
    Als dat dan gereden wordt op een zachte manier(ik zeg expres zacht en niet perse bitloos) is er niets zieligs aan.
    Inderdaad, als.... En je geeft hiermee dus aan dat dit NU niet het geval is.

    Het grappige is dat ik er wel een ken die eerst als niet meer geschikt voor koersen gezet is en die later, met een betere behandeling op een zacht bitje toch nog heel aardig koersde zonder enig gevaar op te leveren.

    Wat de ontspanning van de kaak betrefd, ligt dat niet gewoon in een vanuit ontspanning rijden dan, dus pas dingen echt gaan vragen als er ontspanning is bereikt, geestelijk en lichamelijk, dan van achteren naar voren werken en die ontspanning behouden bij wat je doet?
    Ik vermoed dat het bit vaak kaakspanning oplevert, iig zeker als het paard het bit weg probeerd te drukken of in die geest, in die zin kan het bit net zoveel tegen werken als meewerken.
    Alhoewel ik nog weinig anders heb gehoord dan dat het bit, als je er goed mee om kan gaan, de comminucatie veel fijner maakt en het paard makkelijker maakt omdat hij beter begrijpt wat je wil, maar dat het voor al dat werk ervoor eigenlijk weinig extra's toevoegt.
    Mijn eigen ervaring is uit de praktijk dat paarden op een goede manier met het bit meer ontspannen gaan lopen op het halster. En daaruit durf ik te concluderen dat de spanning in dit geval dan ook niet door het bit ontstaat. bij de Franse dressuur wordt ervan uitgegaan dat ontspanning in de kaak lijdt tot een ontspannen paard. Dus dat is in dit geval anders. En daarover ging het door Rianne aangehaalde artikel eveneens.
    Maar laten we even eerlijk wezen, als je dat soort dingen wil heb je het al over een hogere tak van sport op ten duur, als je echt dat verschil, dat nog fijnere erin wil, zodat het eruit ziet als een eenheid die gewoon op gedachte loopt ipv commando's.
    Dat iemand die zover is op ten duur overstapt op een bit dat goed is aangemeten bij het paard(elke paardenmond is anders en elk bit zou net als elk zadel goed gepast moeten zijn) is niet het probleem van het bit!

    Het probleem ligt bij het overgrote deel van de rijders op deze aarde die niet zover zijn dat ze een bit ten alle tijden goed kunnen hanteren.
    Het bit is geen licht middel, dat is wat er ingezien moet worden, echt op alle vlakken, het kan grote schade aanrichten bij verkeerd gebruik en dus moet ten alle tijden voorkomen worden dat dat verkeerde gebruik onwetend wordt toegepast(vooral die dan, want iemand die expres rot wil doen kan dat met alles).
    Dat kan alleen als men echt inziet tot hoe hoog die druk kan oplopen, de schade die kan ontstaan, alleen als je je daar echt bewust van bent kan je op ten duur leren daarmee om te gaan als dat dan nog nodig blijkt.

    Ik durf eigenlijk wel te wedden dat voor alles waarvoor nu het bit gebruikt wordt ook wat anders gebruikt kan worden, er zijn eigenlijk altijd wel meerdere wegen die naar Rome leiden, of je dat wil is een 2de, soms kost het dan juist meer moeite, meer tijd.
    Daarmee zeg ik niet dat die eventuele andere methodes perse beter zijn, soms zal een bit misschien het beste zijn, maar dat is iets wat je moet bekijken als je bezig bent, zolang dat maar met respect blijft, echt weten dat je ermee om kan gaan en het ook goed gebruiken.

    Een dikke racemoter is ook niet gevaarlijk van zichzelf, toch lijkt het me niet verstandig als ik zo zonder ijbewijs erop duik en een stukje ga racen.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  5. #170
    Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Isterberg, Duitsland
    Leeftijd
    42
    Berichten
    16.996
    Dagboek Berichten
    49

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    Daarmee zeg ik niet dat die eventuele andere methodes perse beter zijn, soms zal een bit misschien het beste zijn, maar dat is iets wat je moet bekijken als je bezig bent, zolang dat maar met respect blijft, echt weten dat je ermee om kan gaan en het ook goed gebruiken.
    En waarom denk je dat je dit op het NHforum nog zo duidelijk moet benadrukken?

    Beetje loze praat en uiteindelijk toegeven dat een bit 'indien juist gebruikt' misschien toch wel goed kan zijn...
    Never underestimate the Universe

    10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

  6. #171

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen

    Maar laten we even eerlijk wezen, als je dat soort dingen wil heb je het al over een hogere tak van sport op ten duur, als je echt dat verschil, dat nog fijnere erin wil, zodat het eruit ziet als een eenheid die gewoon op gedachte loopt ipv commando's.
    Dat iemand die zover is op ten duur overstapt op een bit dat goed is aangemeten bij het paard(elke paardenmond is anders en elk bit zou net als elk zadel goed gepast moeten zijn) is niet het probleem van het bit!

    Het probleem ligt bij het overgrote deel van de rijders op deze aarde die niet zover zijn dat ze een bit ten alle tijden goed kunnen hanteren.
    En vanaf dat punt gaat de discussie allang verder hier, maar jij blijft op verkeerd gebruik hameren waardoor mensen hier totaal geen zin meer in discussie hebben. En dat vind ik even verrekte jammer.

  7. #172

    Re: De werking van het bit

    Ja, zijn twee aparte discussies.

    We zijn het denk ik allemaal er wel over eens dat slecht gebruik van welk gereedschap dan ook, niet de bedoeling is. Met een wortelstok kan je vast ook een paard heel hard slaan.

  8. #173
    Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Locatie
    Wormer
    Leeftijd
    56
    Berichten
    10.548

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    *knip*
    Een dikke racemoter is ook niet gevaarlijk van zichzelf, toch lijkt het me niet verstandig als ik zo zonder ijbewijs erop duik en een stukje ga racen.
    [size=99px]
    DÛH
    [/size]

    Bowen.. het stoort mij werkelijk bovenmatig dat jij blijft hameren op dingen waarvan op een NHforum algemeen bekend is dat het 'not done' is...
    Je verziekt het topic met je loze kreten en vermoedens. Ik kan ook heel leuk van alles vermoeden over het loslaten van de kaak.. dat kunnen we allemáál hier.. maar we zitten niet te wachten op vermoedens!!!

    Ik weet niet hoe ik het je (na Callippo en Wannebee) duidelijk moet maken.. maar misschien zo:
    "Beste Bowen: Zou je willen stoppen met posten tot je wat zinnigs en aanvullends te melden hebt?"

    Maaike, dank voor je post! Duidelijk! Ik denk serieus dat jij één van de weinigen bent hier die zélf met paard een niveau bereikt hebt, waarbij je ècht wat kan zeggen over het verschil tussen bit- en bitloze dressuur.. weliswaar niet wetenschappelijk onderbouwd, maar wel met ervaring die volgens mij dus maar weinig mensen hebben hier!

    Wat mezelf betreft.. ik ben nog lang niet ver genoeg dressuurmatig onderlegd om echt vast te kunnen stellen hoe het zit met kaakloslaten etc..

    Maar een ander dingetje..
    Als ik bitloos dressuur (AdB) dan gaat dat opzich bèst.. alléén.. ik moet vrij duidelijke en 'groffe' hulpen geven.. We draven veel rond waar bij Bruut op en over de schouder gestuurd wordt. Hij laat zich ook bitloos prima sturen, alléén.. ik moet vrij 'groot' en grof in mijn hulpen zijn.... ik vind dit niet fijn en ik merkte dat Bruutje er wat geirriteerd van werd. Ik heb de ongebroken kunststoftrens erin gehangen.. hiermee kan ik veel subtieler sturen, hoef niet zo te harken.. Verder voel ik in mijn handen veel duidelijker waar hij vast houd en kan dit met hele kleine hulpen corrigeren....Wij werden allebei rustiger hiervan...toen het bit er in ging, gingen we met sprongen vooruit...
    Bitloos gaf in ons geval gewoon meer ruis, meer onrust....

  9. #174
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Rianne11_42
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door nienke07
    Sorry hoor.. zit al héél lang op mijn handen ..maar nu moet me toch iets van het hart..
    Bowen en alle andere mensen van de 'bitlooslobby-slechtlezenden' waarvan ik me afvragen wat ze hier op het NH forum doen.. iemand van jullie de post van o.a. margot gelezen???!! WE ZIJN HIER OP HET NH FORUM... IEDEREEN hier snapt dat je een paard pijn doet bij ONJUIST gebruik van tuigage.. of dat nou met of zonder bit doet!
    Achterlijke (sorry hoor!) voorbeelden als 'ben je wel eens op de drafbaan geweest'.. schiet toch op zeg!! Daar gáát het hier toch helemaal niet over??!!!

    Ik ben vóór bitloos, maar niet TEGEN bit... ik heb nog niet één zinnig, goed wetenschappelijk onderzoek gezien die mij van gedachte heeft doen veranderen...
    Precies! Hier dezelfde gedachte. D'r is ook (zoals Margot al zei) nog geen enkel woord gezegd over mijn vraag wb het loslaten van de kaak, ik zit nog steeds op antwoord te wachten

    Fijn, nu is het nog een keer gezegd Mocht nu weer toevallig iedereen hier overheen lezen is voor mij in ieder geval duidelijk dat dit topic geen meerwaarde heeft. Overtuig de mensen die hier met bit rijden nu eens. Als op de drafbaan bitloos gereden werd, was het nog steeds "zielig". Dus hoe zit het met ONTSPANNING IN DE KAAK zonder bit? en hoe zit het met de druk als het bit zoals in de Franse dressuur wordt gebruikt door druk omhoog en naar voren te zetten?
    Wat betreft het eerste deel van je vraag had ik dit al geschreven op blz 5:

    Wat betreft loslaten van de kaak die al meerdere malen gesteld werd. Eerlijk gezegd begrijp ik de helft van de termen maar die in dressuur worden gebezigd. Wat ik zelf het ervaren met Sjo is dat als hij echt 'loslaat' in zijn lijf, zakt en stelling neemt dat hij dan zelf regelmatig afkauwt. Voor mij is dat laatste een bewijs dat hij 'zijn kaak ontspant'. En naar mijn ervarinen daarmee tot dusver voel je dat wel goed in je hand. Steeds vaker mag ik even snuffen aan dat gevoel dat je de achterbenen kan voelen in je handen. Ik denk dat op zulke momenten er zeker ontspanning is in de kaak en ik denk dat goed te kunnen voelen met mijn kaptoom.

    Ik denk van de vele die hier schrijven. Waarschijnlijk iedereen trouwens hier toch weinig ervaring mee hebben. Dan bedoel ik dressuur rijden etc. Dit zijn mijn ervaringen ermee iig. Hoe zijn die van jou?

    Zou je de Franse manier van dressuur rijden qua bitgebruik kunnen uitleggen?

    Ik heb helemaal over je post heen gelezen Maaike. Maar om te beginnen is het uitgangspunt dus anders bij Frans. Door de kaak te ontspannen volgt de nek en dan ook de rest. Hoe dat te doen zal ik vanmiddag toelichten. Of vanavond.

  10. #175
    Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Locatie
    Amstelveen
    Leeftijd
    33
    Berichten
    5.545
    Dagboek Berichten
    20

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare

    Fijn, nu is het nog een keer gezegd Mocht nu weer toevallig iedereen hier overheen lezen is voor mij in ieder geval duidelijk dat dit topic geen meerwaarde heeft. Overtuig de mensen die hier met bit rijden nu eens. Als op de drafbaan bitloos gereden werd, was het nog steeds "zielig". Dus hoe zit het met ONTSPANNING IN DE KAAK zonder bit? en hoe zit het met de druk als het bit zoals in de Franse dressuur wordt gebruikt door druk omhoog en naar voren te zetten?
    Wat betreft het eerste deel van je vraag had ik dit al geschreven op blz 5:

    Wat betreft loslaten van de kaak die al meerdere malen gesteld werd. Eerlijk gezegd begrijp ik de helft van de termen maar die in dressuur worden gebezigd. Wat ik zelf het ervaren met Sjo is dat als hij echt 'loslaat' in zijn lijf, zakt en stelling neemt dat hij dan zelf regelmatig afkauwt. Voor mij is dat laatste een bewijs dat hij 'zijn kaak ontspant'. En naar mijn ervarinen daarmee tot dusver voel je dat wel goed in je hand. Steeds vaker mag ik even snuffen aan dat gevoel dat je de achterbenen kan voelen in je handen. Ik denk dat op zulke momenten er zeker ontspanning is in de kaak en ik denk dat goed te kunnen voelen met mijn kaptoom.

    Ik denk van de vele die hier schrijven. Waarschijnlijk iedereen trouwens hier toch weinig ervaring mee hebben. Dan bedoel ik dressuur rijden etc. Dit zijn mijn ervaringen ermee iig. Hoe zijn die van jou?

    Zou je de Franse manier van dressuur rijden qua bitgebruik kunnen uitleggen?

    Ik heb helemaal over je post heen gelezen Maaike. Maar om te beginnen is het uitgangspunt dus anders bij Frans. Door de kaak te ontspannen volgt de nek en dan ook de rest. Hoe dat te doen zal ik vanmiddag toelichten. Of vanavond.
    Thanks Maaike Had je antwoord echt niet gezien Nu blijf ik de discussie nog even volgen... Om ook het Franse Dressuur-gedeelte mee te pikken.
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

    Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

  11. #176
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Bowen
    Daarmee zeg ik niet dat die eventuele andere methodes perse beter zijn, soms zal een bit misschien het beste zijn, maar dat is iets wat je moet bekijken als je bezig bent, zolang dat maar met respect blijft, echt weten dat je ermee om kan gaan en het ook goed gebruiken.
    En waarom denk je dat je dit op het NHforum nog zo duidelijk moet benadrukken?

    Beetje loze praat en uiteindelijk toegeven dat een bit 'indien juist gebruikt' misschien toch wel goed kan zijn...
    Sorry hoor, dat zeg ik al vanaf het begin, dat je dat niet wil lezen is niet mijn schuld.

    Het probleem ligt hem juist in dat wel fout doen wat in veel takken van de paardensport normaal is, zoals bij dat draven, zoals op de gemiddelde manege waar wordt gezegd pak ze maar goed aan, of ruk maar eens goed aan de teugel(hoe waagt het paard het het hoofd steeds weg te trekken, gewoon even fel rukken), zoals in de gemiddelde inrijbak bij dressuur waar er lustig op los gerukt en geplukt wordt, gezaagd en gedaan, of in dressuurles waar sommige instructeurs letterlijk zeggen dat je niks kan verder als je paard nier vanaf moment 1 in de krul loopt.
    Kijk eens naar de hoeveelheid sperriempjes, slofteugels, martingalen, elastieken, tiedemanteugels en andere zwaardere hulpmiddelen, het is doodnormaal, ook voor de ruiter die niet zover gevorderd is dat hij/zij echt instaat is om te gaan met dat soort hulpmiddelen inc bit.

    Tuurlijk is het grappig om vanuit jullie redenering te praten, het bit moet goed gebruikt worden, ja leuk, echt, maar dat gebeurd niet meestal!
    Kijk nu eens eerlijk naar jezelf als bit-gebruiker, kijk terug op al die tijd met een bit, kan je me werkelijk vertellen dat je altijd goed met dat bit bent omgegaan?
    Dat je nooit en te nimmer dat bit stevig opgenomen heb, zelfs niet bij een noodstop ofzo?
    Je weet net zo goed als ik dat je je daar "schuldig" aan gemaakt hebt, in ieder geval in die begintijd, misschien dat je het nu afgeleerd bent, of dat je het juist zo gewend bent dat je het niet eens meer opmerkt als zodanig.

    Ik zie hier staan dat mensen zeggen overtuig dan eens dat ik bitloos moet, maar dat kan ik niet, je kan alleen jezelf overtuigen.
    Beter is de vraag, waarom zou je met bit rijden als het ook anders kan, wat dan het overgrote deel van de tijd zal zijn met misschien als je echt hoger wil komen in dressuur dat je op ten duur zal moeten, maar dat weet ik niet zeker, ik ken die hoge tak van sport niet.
    Wel weet ik dat je eigenlijk alles zo los aan het handje aan moet kunnen leren, maar waarom dan nog dat bit later als het paard toch al zo licht reageerd, als je je bit nooit opneemt waarom dan ee bit?
    Neem je je bit wel op dan loop je een risiko, ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het direct schade oplevert, zoals de noodstop wel zal doen bv, maar het risiko zit erin.
    Je gebruikt dan voor een paard dat licht reageerd een stevige pijnprikkel, waarom is dat nodig, het is als fase 3 gebruiken als fase 1.

    Dus leg me mij dan eens uit, waarom perse een bit en dan vooral altijd wanneer je rijdt.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

  12. #177
    Forum Meubilair Maaike's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Locatie
    Amersfoort
    Berichten
    2.669

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Ik heb helemaal over je post heen gelezen Maaike. Maar om te beginnen is het uitgangspunt dus anders bij Frans. Door de kaak te ontspannen volgt de nek en dan ook de rest. Hoe dat te doen zal ik vanmiddag toelichten. Of vanavond.
    Bedoel je de methode van Phillipe Karl?
    Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the present (uit; Kung Fu Panda)

  13. #178
    Actief Forumlid Dorien_Boy's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005
    Locatie
    bornem,belgië
    Berichten
    1.187

    Re: De werking van het bit

    Ik volg al een tijdje deze discussie maar werkelijk Bowen, ik word wat zenuwachtig van jou..
    Lees jij al die posts wel? Op jou vragen is al 1000 keer antwoord gegeven en jij blijft jezelf maar intressant vinden maar uit je praatjes kan ik niet zoveel opmaken??

    Margot, Nienke hebben het al gezegd, en ook ik heb hetzelfde. Tijdens het rijden met bit is mijn paard eens zo licht en minder geïriteerd dan wanneer ik bitloos rijd. Voor mij is (klassieke)dressuur een manier om mijn paard lichamelijk gezond te houden. Met het bitloos rijden merk ik dat Boy sneller geïrriteerd wordt, dit komt deels ook omdat hij druk op de neus amper kan verdragen. Mijn kaptoom doe ik bijna niet meer om want hij wordt gewoon gek van de druk op zijn neus. Met een bit heeft hij dit niet, die druk vind hij bijlange niet zo erg. Natuurlijk kan hij niet spreken maar dit weet ik zeker want hij is ontspannen zijn oren gaan niet naar achteren, hij gebruikt zijn lijf beter en is minder gespannen in zijn rug.

    Je zit hier op een Nh-forum, en ook al reden we vroeger mischien anders met bit, wat maakt dat uit?? Het belangrijkste is toch dat wij die inzichten die we nu hebben nu zijn gaan inzien? En dat wij daar andere mensen ook bewust van gaan maken?? Wat heeft het voor zin om ons te vergelijken met ruiters die inderdaad rukken en plukken, ik weet zeker dat er hier zo geen mensen zitten op dit forum. Dus werkelijk, waar blijf jij over bezig?

    Margot, ik kijk uit naar je stukje over de franse dressuur. Ben namelijk erg geïntresseerd in zo een dingen!

  14. #179
    Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Locatie
    Nieuwdorp
    Berichten
    6.105
    Dagboek Berichten
    48

    Re: De werking van het bit

    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Maaike
    Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Ik heb helemaal over je post heen gelezen Maaike. Maar om te beginnen is het uitgangspunt dus anders bij Frans. Door de kaak te ontspannen volgt de nek en dan ook de rest. Hoe dat te doen zal ik vanmiddag toelichten. Of vanavond.
    Bedoel je de methode van Phillipe Karl?
    Onder andere, of Racinet, of Baucher. Maar dit uitgangpunt komt daarin wel het meest duidelijk naar voren.

  15. #180
    Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Locatie
    NOP
    Leeftijd
    46
    Berichten
    470

    Re: De werking van het bit

    Sorry, ik blijf inderdaad hangen bij hoe ik het in het algemeen zie terwijl jullie het over het persoonlijke vlak willen hebben.
    Ik zie gewoon nog te vaak echt slecht gebruik en wordt wat te fel omdat ik dat zo graag veranderd zou willen zien.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Bladwijzers

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe topics plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw posts niet wijzigen
  •