Resultaten 1 tot 10 van de 10

Topic: Cirkelen met Parelli

Cirkelen met Parelli

Eigenlijk een topic met een redelijk simpele vraag:

Ik weet zelf niet zoveel van Parelli, dus misschien is het wel een hele suffe vraag, maar waarom geven jullie de leadrope achter je rug langs door als jullie met een paard cirkelen? Waarom niet meedraaien? Dat is toch veel praktischer?

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Re: Cirkelen met Parelli

Omdat het paard zelfstandig zonder enige vorm van druk moet leren blijven lopen. Als je meedraait geef je zonder dat je het zelf wil druk met je lichaam.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Je kunt anders ook best zonder druk te geven meedraaien hoor, kwestie van lichaamshouding.

Ik cirkel nooit meer a la Parelli met mijn paarden. Je leert ze daarmee in feite door je persoonlijke ruimte (je lijnen) heen te lopen. Bovendien is het heel makkelijk het contact met je paard te verliezen, als je hem achter je door laat lopen.
    Nee, ik heb er lang mee ge-experimenteerd en met veel verschillende paarden, maar ik vind het geen fijne of goede oefening...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

@marja: geef je dat advies ook aan beginners?

Ik merk dat het makkelijker te leren is om geen druk uit te oefenen wanneer iemand helemaal stil moet staan.

@djoni: circling game leert jou en je paard een paar verantwoordelijkheden. Meer info kun je elders op het forum wel vinden (zie zoekfunctie)
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja, want ik wil niet dat paarden leren door je lijnen heen te lopen. Het (natuurlijke) respect voor die lijnen gebruik ik ook weer in latere oefeningen dus ik wil het paard niet eerst leren die lijnen te negeren, om hem later dan toch weer te vragen er respect voor te hebben.

Ik leer mensen sámen met hun paard te bewegen. Ook een beginner kan prima leren neutraal mee te draaien hoor.

Wij zijn net begonnen met Parelli en the circling game is wel 1 van onze struikelblokken: ik snap het principe erachter (de verantwoordelijkheid die je een paard mee wil geven) maar ik kom zelf via Emiel Voest en ben dus al 5 jaar lang bezig, om haar te ondersteunen met zelfs bijna elke stap met het loswerken: je beweegt mee met je paard. Nu is het circlen voor zowel MIJ als voor Foxy dus ook echt een patroon wat we moeten doorbreken....
    Daarnaast heb ik ook dagen, dat ik met haar loswerk op de Voestmanier, omdat dat zo'n heerlijke oefening is, waarbij ze op eigen benen in mijn tempo en mijn richting loopt in de roundpen.
    Bovendien vind ik dit een fijne werkmethode in deze natte donkere maanden, als je niet altijd veel tijd hebt, maar ze toch even heerlijk de benen kunnen strekken: bovendien is het heel speels MET je paardje rennen. Ik vind het ook wat lastig naar haar toe, om de ene dag het patroon van de circling game duidelijk te willen maken en de andere dag weer te staan ' ondersteunen' ala Emiel.

Wat moet dat vermoeiend zijn voor die paarden: omgang met mensen die de ene dag de paardentaal zeggen te spreken en de andere dag gewoon weer terugvallen in oude gewoontes, terwijl ze TOEN al zeiden dat ze het wisten...... r

Take it easy!

Waarom heb je uiteindelijk gekozen voor de manier van Parelli boven die van Voest? Ik vind juist dat iedere stap meegaan zo mooi van Voest, bovendien is het gewoon veel praktischer om met je paard mee te draaien. Dan zie je ten minste waar ze naar kijkt ed.

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Het is ook vast wel te combineren. Je kan je paard bv ondersteunen/corrigeren als-ie niet loopt zoals jij wilt, en zodra hij zo loopt, blijf je neutraal. Valt hij er weer uit, dan corrigeer je weer. Bij een pasje in de juiste houding beloon je hem (naar je toe laten komen bv), en zo kun je dat steeds verder uitbreiden. Heb geen tot weinig Voest gedaan, maar het lijkt me zeker te combineren
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Ik heb niet úiteindelijk' gekozen voor Parelli boven Voest: ben juist aan het zoeken naar verdieping van mijn eigen werkmethode en wil de beste dingen overal uithalen:
    Alleen om te kijken hoe en wat parelli voor ons is, moet Voest niet als ruis daartussen zitten en op dit moment lijkt het zo lijnrecht tegenover elkaar te staan: juist het patroon van eigen verantwoordelijkheid voor het paard op de circel (parelli)en de ondersteuning bij elke stap (van Voest.)
    Ben nadat ik mijn vraag gesteld had, al verder ermee gegaan in de bak en gebruik nu de drivinggame op de achterhand met de schoonmoederblik als ik haar naar me toe wil halen: dus het is wel degelijk te combineren, maar het wordt NU al zo'n mengelmoesje en dat wil ik eigenlijk niet!

Daarbij denk ik, dat juist als ik een paard een patroon wil leren het belangrijk is om niet de volgende dag lijnrecht tegen dat patroon in te gaan: ik vroeg me dus eigenlijk af, of het wel goed was om beide dingen af te wisselen...Of mijn paard het verschil zou begrijpen/oppakken. Intergreren wil het ooit zeker: nu moet ik echter duidelijk blijven (al is het alleen al voor mezelf) om niet alles door elkaar te gaan doen.
    Take it easy!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Met parelli kan je het op beide manieren doen. Je begint alleen met de simpelste vorm, send, allow, bring back, mens neutraal in het midden.
    Als je bij Emiel voest elke pas moet ondersteunen gaat er denk ik iets fout. Als je rijdt, ga je toch ook niet elke pas ondersteunen?
    Je kan in elke houding "neutraal" zijn, alleen is het in het begin makkelijker om dit te doen vanuit een neutrale positie (stilstaan dus). Het besef dat je met veel minder je paard meer kan laten doen, daar gaat het om.
    Soms draai ik mee, soms niet, ligt eraan welk spelletje ik speel (overgangen, lichaamshouding, zelfcontrole). Waarvoor ik kies, ligt aan wat je paard op dat moment nodig heeft.
    Stilstaan bij de circling game is vooral handig voor zelfcontrole (paard en mens).
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Bladwijzers

Forum Rechten