Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 19

Topic: Boomloos zadel

Boomloos zadel

Ik lees hier heel veel over boomloze zadels. Na wat google werk ben ik er achter wat die boom inhoud. Nu heb ik toch wat vraagjes....

Kan nu iedereen een boomlooszadel rijden of is het voor een beginner niet geschikt? Nu is het zo dat wij aan de zware kant zijn, is het nu beter om dan een zadel met boom of zonder boom te gebruiken?

Nu heb ik op les een aantal keer zonder zadel gereden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat helemaal geweldig vond metname de stap vond ik heerlijk relaxed en de galop heb ik altijd moeite mee behalve zonder zadel dan vind het eigenlijk erg leuk en vele malen makkelijker (ik had wel een grip voor me). Lijkt een boomloos zadel nou ook meer op rijden zonder zadel?

En ons Odet moet weer helemaal conditie en spier opbouwen is het voor haar wel verstandig omdat ik begreep dat het paard wel iets meer druk op de rug krijgt.

Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden.
    www.niettevermijden.com

Re: Boomloos zadel

Een boomloos zadel voor zwaarder iemand kan wel je hebt speciale pads (fysio pads) voor zwaardere mensen dat is goed voor de druk..

En ik vind niet dat boomloos hetzelfde is als zonder zadel..
    maar das mijn gevoel meer, en je hebt ook veel verschillende zadels in boomloos

als de ruiter aan de zware kant is, en een beginner, is het echt beter, naar mijn mening dan, om een boomzadel te gebruiken. Zonder zadel is ook prima.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Een boomloos zadel kan de druk nooit zo goed verdelen als een goed passend boomzadel. Ongeacht wat voor pads je eronder legt, het oppervlak waar de druk komt blijft gewoon kleiner.

Als beginnende ruiter heb je met draven zeer waarschijnlijk ook veel steun aan de stijgbeugels, iets waar de meeste boomloze zadels de druk het minst goed verdelen.

Als je merkt dat je met je huidige zadel minder goed kunt blijven zitten dan zonder zadel, is het wellicht goed om te kijken naar een ander zadel, waarin je beter kunt zitten. En dan liefst 1 met boom, omdat die meer geschikt zijn de wisselingen in je balans op te vangen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Ik ben ook aan de zware kant en rijd met een Bob Marshall Sportsaddle .
    Maar inderdaad is t wel zo dat het verstandig is om wat ervaring te hebben en een stabiele zit ivm de drukverdeling . Ik heb mijn zadel en paard , zadel+paard en ik + zadel + paard vaak laten controleren door de paardenfysio en tis allemaal oké wat ik doe . Ook is Lodash vorig jaar nog geweest en zij was ook zeer tevreden over yentle haar conditie . Anders was ik fijn een goed passend boomzadel gaan kopen want de rug van mijn paard is t allerbelangrijkste . Het rijden met een boomlooszadel geeft mij het gevoel van beter contact met mijn paard en ik voel veel meer aan haar . Spanning , ontspanning ....

Dit is mijn zadel ;

Opzich hebben we een stabiele zit zegt onze lerares maar het blijft een beginners zit natuurlijk. Eigenlijk onze eerste 10 lessen ging om de zit en deden we balance oefeningen zodat we alles onafhankelijk van elkaar konden bewegen. We hebben de eerste 10 lessen dan ook gewoon aan de longeerlijn gezeten en ons geconcentreerd op de zit en zelfs een aantal lessen zonder zadel gereden. Toch denk ik dat we nog niet toe zijn aan boomloos rijden mede vanwege ons gewicht. Ik snap alleen nie goed waarom de druk wel goed verdeeld zou worden zonder zadel.

Toch zijn we aan het rond kijken naar een nieuw zadel. We hebben nu een gewoon zadel met boom. Deze is van mijn vriendin die ook altijd een fjord heeft gehad.

Mijn man is helemaal verliefd op westernzadels. Nu hebje die ook met boom en las dat die doordat ze groter zijn vaak nog beter zijn voor de druk verdeling. Is dat zo?

En als je een westernzadel hebt moet je dan ook meteen anders rijden of kan je ook gewoon rijden zoals we dat op de les gewend zijn?
    www.niettevermijden.com

Nee hoor , westernrijden is een andere manier van rijden . Tis niet zo dat je dat zomaar kan doen als er een westernzadel op ligt ! Ik rijd ook wel es op een engels zadel maar dat maakt mij zeker nog geen engelse ruiter !

Dus ik zou meteen anders les moeten krijgen dan?

En stel dat mijn man en ik western style willen rijden en de jongens engels. Zou dat kunnen of wordt dat te verwarrend voor het paard?
    Dat zou dus betekenen dat we 2 zadels zouden hebben.
    www.niettevermijden.com

Nou ik weet niet of je wel western zadel meot aanschaffen omdat het mooi is..

Ik zou gana voor een veelzijdig of dressuur zadel..
    en je goed laten voorlichten en niet zomaar iets aanschaffen..

Als ik zomaar iets aan zou schaffen vanwege uiterlijk zou ik het hier juist allemaal niet vragen .

Ik heb geheel geen haast met een nieuw zadel. Alleen als je een paardje gaat kopen ga je eerst nadenken.... wat wil ik allemaal met mijn paardje doen? Westernriding staat zeker in ons lijstje vandaar mijn vragen.

Wij zijn echter nog steeds erg aan het leren met het gewone rijden. Maar moet ik nu eerst gewoon engels leren rijden om dan om te schakelen naar western of kan je net zo goed meteen western leren rijden. Kan ik die 2 combineren?

Het is nog niet aan de orde dat ik het allemaal ga doen het is gewoon nieuwsgierigheid.
    www.niettevermijden.com

Western rijden is leuk maar kan je paard dat ook ?
    Echt western rijden is mijn ogen altijd met spins en slidings etc..

het is niet western zadel erop en ik rijd western..

ik zou eerst gewoon leren rijden ik zie zelf het verschil tussen rijden op engels zadel en western zadel niet zo goed.. dat maakt geen verschil na mijn idee..
    Denk wel dat je met een gewoon engels zadel meer knie steun hebt.. (maar dat is mijn mening) heb geen western zadel maar wel boomloos cheyenne en daar heb je ook weninig knie steun bij.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Misschien een idee dat je je eerst concentreert op Natural Horsemanship voordat je een 'stroming' kiest (western, engels)? Als je volgens Parelli leert rijden, maakt het namelijk helemaal niet uit wat je uiteindelijk wilt gaan doen (engels, western, spaans, klassiek, whatever) maar krijg je juist een goede basis mee in het geven van hulpen in zijn algemeenheid (hoe krijg je een paard dat licht reageert, ongeacht wat voor hulpen je gebruikt). En tot die tijd zou ik me met rijden vooral bezighouden met het ontwikkelen van je eigen zit. Dat kost gewoon heel veel uren 'hobbelen' voor het natuurlijk en vertrouwd gaat aanvoelen. Niet zozeer bezig zijn met je paard sturen of volgens een bepaalde stroming gaan rijden, maar passagier zijn op je paard en jezelf vertrouwd maken met alle gangen.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

uhmmm westernriding is niet alleen maar spins en sliding stops maken hoor !! dat doen alleen de echte cowboys
    Wat dacht je van horsemanshipparcoursjes en trailparcoursjes met veel obstakels , zijgangen , achtergangen en verschillende gradaties ? Das ook westernriding ....maargoed das even offtopic ....

Ik zou inderdaad eerst bepalen wat je wilt , western en engels en dan ook nog alles leren lijkt me erg verwarrend voor een paard ! En voor jezelf ook !
    Wat calippo zegt is echt een aanrader !

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Yentle
    uhmmm westernriding is niet alleen maar spins en sliding stops maken hoor !! dat doen alleen de echte cowboys
    Wat dacht je van horsemanshipparcoursjes en trailparcoursjes met veel obstakels , zijgangen , achtergangen en verschillende gradaties ? Das ook westernriding ....maargoed das even offtopic ....

ja dat weet ik.. Dat moet je paard ook wel kunnen
    ach ja off topic..

Nou idd die slidings en stops is het laatste wat ik wil. Voor zulk soort grappen ben ik echt te oud (klinkt wel erg).

Ik ben ook helemaal niet van plan iets te gaan kopen maar omdat ik het zadel te leen heb was ik een beetje aan het rondkijken. Want wat heeft het voor zin om iets te kopen om evt een half jaar later toch weer voor iets anders te gaan.

Toen ik aan het rondkijken was.... las ik dat de western zadels de druk op het paard nog lichter maakt omdat ze groter zijn en dus het gewicht over een groter oppervlakte verdeeld. Dat gedeelte trok mij aan mede vanwege ons eigen postuur.
    www.niettevermijden.com

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten