Resultaten 1 tot 9 van de 9

Topic: werken met voer

*nieuw* mex72's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009

werken met voer

Hallo,

Tja ik was er altijd geen voorstander van om te werken met voer als beloning, maar ik merk na vandaag bij Roan dat het wel helpt.
    Ik was altijd van het paard moet interesse voor jou hebben en niet om het voer.
    Maar bij dit paardje werkt het nu wel, het ging vandaag voor het eerst goed, echt goed!
    Ok hij was erg geintresseerd in de brokjes maar wilde wel samen werken en wat ik vroeg deed hij ook en de beloning was erna.
    Ik moet alleen in de gaten houden dat hij niet gaat schooien.
    Ik denk niet dat ik ermee blijf werken maar om zijn interesse te wekken denk ik dat het voor nu goed is.

Dan nog een vraagje als hij stapt in de circling game en ik vraag hem halt te houden loopt hij door hij stopt wel als ik hem naar binnen vraag.
    Ik doe mijn hand omhoog maar misschien moet ik naar hem toestappen?

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    50
    Dagboek Berichten
    69

Re: werken met voer

Waarom wil je halthouden tijdens de circling game? En waar moet hij dan stoppen?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Ik snap je verhaal niet zo goed

nooit iemand gehoord die zijn paard laat halthouden tijdens een circling
    wat helpt als je je pony naar binnen vraagd is als ze zelf iets naar achter loopt..

Waarom zou je niet halthouden tijdens de circling game? Je doet toch ook transitions naar draf en galop? Transitions naar stap, stop en achteruit kan dus ook prima in de circling game.

Hoe je dat moet doen met een voerbeloning, zou ik niet weten. Wat je kunt doen om hem te laten stoppen is bijvoorbeeld een pion neerzetten op de cirkel (om voor jezelf en hem de plek te markeren), hem daar vragen te stoppen door met je stick in zone 1 te bewegen en als hij daar niet op reageert, met je touw wiebelen om hem duidelijk te maken dat hij moet stoppen. Ik zeg niet dat het gemakkelijk is: mijn paard deed er vrij lang over om het te begrijpen (hij is meer van sneller dan van langzamer), maar kan het nu wel.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

In je fototopic kwam je tot de conclusie dat je paard Rightbrained Introvert is.
    Een paard dat onzeker is en daardoor afstandelijk wordt, niet kan reageren, is niet goed te trainen met voer.
    Beter is om je te verdiepen in zijn karakter en op basis van die analyse je training aanpassen!

Voer lijkt me voor jouw paard, afgaan op je verhalen in andere topic en je foto's, géén goede oplossing!

Aangezien je volgens mij niet zo lang nog bezig bent met parelli, lijkt het me belangrijker om je paard te leren dezelfde gang te behouden, ipv hem te leren stoppen!
    Probeer eerst maar eens te oefenen dat je paard 3 of 4 rondjes in stap of draf kan blijven zonder jou ingrijpen, voor je met overgangen gaat beginnen. Het is namelijk moeilijk om je paard te leren NIET te stoppen, dan WEL te stoppen.

Hoi mex,

Ik heb ook een right brain introvert paardje, en ik ben voor ik met parelli begon, clickertraining met hem gaan doen. Gelukkig met behulp van een HEEL goed boek; 'grondwerk'van Inge Teblick. Hier staat echt alles in wat je moet weten als je begint met het gebruik van voerbeloning.
    Het is echt goed om hier veel over te weten te komen voordat je er gebruik van gaat maken!

Met een rbi is het soms een heel lange -langzame kan ik beter zeggen- weg naar vertrouwen en openheid van je paard, en voerbeloningen werken er niet zo goed bij als 'wachten' doet; met andere woorden; de clickertraining was heel goed voor mijn paard omdat het prinicipe was dat hij NIETS fout kon doen, en alle tijd kreeg om na te denken, het goede beloond werd en alles in heeeel kleine stukjes werd aangeleerd.
    Dus als je nog maar net met parelli begint zou ik het mezelf niet te moeilijk maken door óók nog met voedselbeloningen te gaan beginnen. Heel goed vind ik de savvyclub, op de clubsite van parelli kun je massa's informatie vinden over je horsenality en andere dingen zodat jullie reis zo soepel mogelijk kan verlopen. Succes gewenst, en 2 maanden is echt heel kort dus het komt vast goed, geduld is het toverwoord!!!
    Don't make or teach assumptions

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Je paard laten stoppen is op zich wel een oefening maar mischien beter voor later als idd de basis er nog niet in zit. Maar waar je op kunt letten is je eigen lijf, als ik mijn paard van draf in stap vraag, dan ontspan ik send minder energie en adem zacht uit, evt kun je helemaal een beetje inzakken,kijk maar eens hoe hij daar op reageert.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ik zie niet in waarom voer slecht zou kunnen zijn.

Ik bekijk het zo: in het wild moeten ze er ook wat voor doen om eten te vinden
    Werk heel vaak met voedselbeloning om dingen aan te leren en geregeld als ze het niet verwachten krijgen ze dan ook nog eens wat.
    Is altijd fijn voor hen denk ik dan

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Ik gebruik ook af en toe voer voor Monty.
    Hij is af en toe ( ik vind het zo lastig er een etiket op te plakken) introvert en dan werkt voer dmv een clicker goed. Hij gaat dan meer zijn hersens gebruiken ipv introvert te worden. Hij begrijpt of doet zijn best, te begrijpen wat ik van hem vraag en al krijg ik niet altijd het goede antwoorde ik merk dat het hem toch motiveert om na te denken.
    Je moet alleen wel erg goed timen met voer. Anders leer je ze zo iets aan wat je niet wilt!

Inge is inderdaad een goeie op clicker gebied!

Bladwijzers

Forum Rechten