Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 22

Topic: Wat doe je als je paard bij alles bokt?

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Wat doe je als je paard bij alles bokt?

De eigenaresse van Orfa is al een jaar op zoek naar het perfecte paardje. Volgens haar is dat een braaf paard waar je eens geen sporen en zweep op nodig hebt Ik heb het al lang opgegeven om dat eruit te praten. Nu was hun gedult op en hebben zij en haar twee dochters in 2 weken twee paarden gekocht. Nu stond ik echt verstelt ! Een 14 jarig bwp ruin, echt een braaf paardje maar enorm sloom, ik had hun voorgestelt om het paardje eerst een tijdje gewoon op de weide te laten staan en daarna te beginnen met veel grondwerke en vooral veel afwisseling om hem er mischien weer een beetje meer zin in te laten krijgen, je ziet echt dat paard er allemaal genoeg van heeft, maar nee hoor ze gingen hem elke dag met sporen rijden dan ging het wel weer beter gaan Tot nu doe ik nog mijn best om het uit hun hoofd te praten maar ja...Het tweede paardje is een 5 jarige merrie . Ja 5 jaar voor twee meisjes van 14 en 16 die alleen op wedstrijd willen gaan en heel hoog springen... Ze is twee maanden zadelmak en heel erg hevig. Nu heeft ze een reactie waar ik echt niet weet wat ermee te doen, als ze verschiet of genoeg van iets heeft dan gaat ze bokken en stampen, ook kijkt ze totaal niet uit als ze verschiet ( ze verschiet ook heel veel) en zo ben ik al een paar keer bijna vertrappeld in de weide. Het is echt een leuk paardje verschrikkelijk enthousiast en een echte knuffel. Omdat ik verschrikkelijk bang ben om te zien hoe ze dit op hun manier gaan oplossen wou ik jullie vragen wat je hier aan zou kunnen doen. Ik heb hier totaal geen ervaring mee eigenlijk heb ik gewoon nog geen ervaring met jonge paarden. daarom vroeg ik mij af of mischien iemand hier weet hoe je hiermee moet omgaan en of je het kan oplossen?
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

Re: Wat doe je als je paard bij alles bokt?

eerst en vooral zou ik duidelijk tegen de eigenaars proberen uit te leggen hoe de zaken staan. Gewoon eerlijk, maar vriendelijk uitleggen dat een amper zadelmak paard veel moeilijker gaat zijn dan zij denken.
    bovendien zou ik ook benadrukken dat, als ze willen dat je helpt, het helemaal zal moeten gaan zoals JIJ de training plant. het heeft geen zin dat jij er constructief mee aan de slag gaat en er al je latijn in gaat steken als zij achter je rug met de ruin met sporen zitten rond te hossen of die merrie over wat sprongen zitten te jagen of weet ik veel wat!

beide problemen kunnen opgelost worden, maar niet als er verschillende personen aan zitten te 'prutsen' om het oneerbiedig te zeggen.
    mijn voorstel zou dus heel duidelijk zijn: OF je wilt dat het goed gedaan wordt en dan kan je hem in training zetten bij mij; volgens de bij mij geldende afspraken OF je denkt er het jouwe van, maar dan ga ik niet tussendoor recht trekken wat door anderen tussendoor weer verbrod wordt.
    als ze al wat je te vertellen hebt onzin vinden en van mening zijn dat die ruin gewoon een dikke luierik is en die merrie een koppige madam die is een flink pak voor de broek verdienen, dan laat je het beter. spijtig voor de paarden, maar het enige dat je dan rest is waarschuwen voor mogelijke ongevallen...

het lui zijn zou idd ongeïnteresseerdheid kunnen zijn. grondwerk, afwisseling en misschien iets als lekker voorwaartse wandelingen gaan maken zou voor dat paard mss al veel helpen.
    Van de merrie zou ik denken dat ze nooit behoorlijk zadelmak gemaakt is of gestraft is voor dingen die ze totaal niet snapte en daarom soms tilt slaat. wat het precies is en wat er aan te doen, daarvoor zou ik het paard eerst eens moeten zien en het leren kennen...
    Hinnik!

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

ik bedenk me nu wel net dat jij natuurlijk in een andere situatie zit dan ik... ik geef les en wordt dus gevraagd door mensen zelf, maar jij zit niet in een positie dat er naar jouw geluisterd wordt zeker? of vergis ik me nu?
    wanneer er sowiso al weinig rekening met je gehouden wordt en ze toch al niet open staan voor je advies op andere vlakken, zou ik me er zeker buiten houden...
    Hinnik!

Dat denk ik ook, zeker gezien de manier waarop ze jou behandelen, of behandeld hebben. Ik zou me alleen op Orfa richten en niet proberen hier iets aan te redden. Klinkt hard, maar ze luisteren waarschijnlijk toch niet en dan voel je je alleen maar gefrustreerd. Zeg wat mij betreft 1 keer wat je ervan vindt, want natuurlijk kunnen deze problemen worden opgelost, maar laat ze verder de gevolgen van hun eigen keuzen maar ondervinden. Want wat Sita zegt: jij kunt wel je best doen om het goed te doen, maar als zij vervolgens daar dwars tegen in gaan, heeft het toch geen zin, helaas.....
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Mar 2009

Ja ik denk niet dat ze gaan luisteren...Heb het er alleen zo moeilijk mee dat ik er niets aan kan doen, echt verschrikkelijk. Het zijn zo een lieve beestjes !
    Maar bedankt voor jullie reacties. Ik zal eens zeggen wat ik ervan vind en daarna dan maar zo laten zeker...
    Ah wat moeilijk vind ik dat ...

Ja, dat is ook moeilijk. Dat weet ik heel goed. Maar het is een beetje vechten tegen de bierkaai als je eigenlijk toch geen invloed hebt op hoe deze mensen met hun paarden omgaan.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Mar 2009

Ja echt heel spijtig ! Maar bedankt hoor ik vind dat echt super lief! Gelukkig kan ik nog voor Orfa zorgen !

Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

sja sorry... ik heb tot op vandaag ook nog geen betere oplossing gevonden in zo'n situaties. vind het ook altijd erg voor die paarden, maar je kunt ze onmogelijk allemaal redden en als je de eigenaars al niet mee hebt (vaak omdat ze niet eens zien dat er een probleem is), dan houdt het op...

je wilt ook niet dat jij achteraf nog eens de schuld krijgt als er toch ongelukken zouden gebeuren met een van de paarden he...
    Hinnik!

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Ik wil je niet teleurstellen maar eigenlijk kan je deze paarden niet helpen. Ik heb het ook verschillende keren geprobeerd. Het zijn mensen die niet inzien dat ze iets fout doen, zolang ze dat niet inzien zijn ze doof voor alles wat je zegt.
    Bekijk het een beetje als een verslaafde, je kan niet afkikken van iets als je niet ziet dat je een probleem hebt.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Aangemeld
    Mar 2009

ja mischien hebben jullie wel gelijk...ik zal dan maar proberen om mij gewoon met orfa bezig te houden.
    Bedankt voor jullie reacties!

zullen vast dit soort ruiters worden
    http://www.youtube. com/watch? v=opMiCyoRzYM&feature=player_ embedded

ik ben bang dat jij er niets aan kunt doen. hoe erg het ook is voor deze paarden.
    dit filmpje kon ik niet uitkijken zo'n beroerde ruiter

Aangemeld
    Mar 2009

Ja...wat ze paarden toch aandoen...

Forum Meubilair Priscilllla's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2008
    Leeftijd
    42

Ik denk dat heel veel mensen op dit forum dit herkennen, ik vind het ook echt heel moeilijk om mijn ogen te sluiten, gewoon alleen met mijn paard bezig gaan, weten dat deze mensen ook hun best doen op hun manier en ook van hun paard houden enz. Maar dat is soms erg moeilijk. Kan er heel verdrietig van worden. Wie weet kun je ze overtuigen door hoe jij en je paard met elkaar om gaan, dat ze zien dat het ook anders kan, meer kun je niet doen denk ik.
    Today is a perfect day to start living your dreams!

Aangemeld
    Mar 2009

Bedankt !! Ik ga mijn best doen.

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Hey, dat is de reden waarom ik ' De Savvie-Ruiters' heb opgericht. Een van de doelen van de vereniging is NH en Parelli bekend maken op verschillende manieren en insteken zonder die mensen aan te vallen of hun waardigheid af te nemen. Hier gaan we serieus over brainstormen en strategieën bespreken. En het wordt een lange-termijn aktie ... Maar er moet gewoon stilletjes aan verandering in gaan komen. Een nobel doel, hebben ze me al gezegd, maar ik geef niet op!

Ik moet heel dikwijls op mijn lippen bijten en mijn mond houden voor zulke mensen want het heeft echt geen zin ze aan te spreken en effe te gaan zeggen hoe het moet. Ze nemen alles persoonlijk en voelen zich direct aangevallen.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten