Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Gedragsverandering

Super Moderator senta's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Gedragsverandering

Na de mislukte poging om Moon voor de wagen te zetten (zie http://www.nhforum.nl/viewtopic.php?...st=0&sk=t&sd=a) hebben we het aangespannen rijden even helemaal laten rusten. Ik heb nu besloten er niet mee door te gaan, en de rust die dat besluit geeft is en teken dat dat een goed besluit is.

Maar daar gaat het nu niet om. Aan die rot gebeurtenis heeft Moon gelukkig weinig over gehouden. Toch zie ik kleine veranderingen. Moon reageert buiten wat sneller nerveus op dingen die plotseling achter hem gebeuren. Dat is begrijpelijk en zal met tijd, geduld en positieve ervaringen wel weer over gaan.

Over het volgende zou ik het fijn vinden jullie mening te horen. Gisteren is Moon bekapt door Marco. Moon was altijd heel rustig en vriendelijk tijdens het bekappen, maar gisteren reageerde hij wat zuur op Marco. Oren in de nek, benen willen wegtrekken. Niet echt problematisch maar wel opvallend. Nu heeft hij wat last gehad van mok aan één been en hij vindt het niet leuk als je daar aan komt, maar dan verwacht je dat ie dat alleen maar doet bij dat ene been, maar dat was niet zo.

Wat denken jullie, zou het kunnen komen doordat Marco een man is en de laatste man die met hem gewerkt had die meninstructeur was? Er werken anders nooit mannen met Moon. Of is dat tever gezocht?
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Re: Gedragsverandering

Lastig hoor, Ik vind de verbintenis met moon dat die eng vind wat er nu achter zich gebeurd wel logisch, want die kar zat warschijnlijk ook achter hem.. verder weet ik dat ook niet natuurlijk maar is wel rot

Dat andere van marco geen idee, ik heb alleen maar positieve ervaringen met marco en misschien kom het door de mok..
    Sophie heeft ook flinke mok gehad vorig jaar en dat achterbeen blijft altijd heel klein beetj een probleem..
    Als ik gewoon maar laat weten dat het goed is is het okee, maar ze trekt altijd ff terug.

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Over Marco niets dan goeds, die man heeft een engelengeduld met paarden, maar daarom was het ook zo opvallend, en het was niet alleen dat ene been waarbij hij een beetje zuur was, maar eigenlijk de hele tijd tijdens het bekapppen. Het blijft lastig dit soort dingen te verklaren.
    "A horse doesn't care how much you know until he knows how much you care." - Pat Parelli

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Marco is een super bekapper. Maar ik heb een soortgelijk probleem met Damat. ik heb om die reden al 2 jaar Marco voor Shanna, en Ellemieke voor Damat.
    Marco is namelijk heel erg rechtstreeks in zijn benadering. Hij heeft geduld, maar is wel heel erg gefocusd op zijn doel. (Shanna geeft hem bijna altijd direct een hap in zijn bil omdat hij niet eens even kennismaakt met Madame...) Terwijl Ellemieke veel meer gefocusd is op zijn gemoedstoestand.
    Als je zelf veel oefent en op een gegeven moment ook zonder omhaal zijn hoeven gaat vragen, went je paard wel (weer) aan deze benadering van Marco.
    Zodoende ben ik Damat nu al een maand elke dag zijn hoeven aan het vragen. Eerst pas na een lange friendlygame. Nu gewoon rechtstreeks als ik de wei inkom.

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Misschien had ik er even bij moeten zeggen dat Marco Moon al een jaar bekapt en dat Moon heel goed om kan gaan met een directe benadering. Sorry als dat niet duidelijk was. Hij tilt voor iedereen (en voorheen dus ook voor Marco) zonder problemen direct zijn voeten op.

Het punt is dat hij na een slechte ervaring met een man opeens wèl zuur doet tegen Marco.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik weet niet wat er precies is gebeurd, maar mijn paardje deed moelijk bij bekappen omdat ze last had van haar been/rug. Dus weet niet of er een fysiek reden kan zijn.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zou ook eerder op zoek gaan naar een fysieke oorzaak, dan aannemen dat het komt omdat Marco een man is.
    Overigens heb ik je verhaal over de kar niet gelezen, maar het lijkt me sterk dat na één slechte ervaring ineens het contact met een man waarmee het altijd goed is gegaan, nu ook 'verpest' zou zijn. Vandaar dat ik eerder denk aan pijn of ongemak, zeker gezien het feit dat hij mok heeft gehad.
    Misschien heeft Moon gemerkt dat als hij zijn zere been terugtrok, dat dat dan resultaat had, en is hij het daarom ook gaan doen met zijn andere benen?

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Dan zou je verwachten dat ie dat bij Elske en mij ook zou doen, maar we kunnen zonder problemen zijn voeten optillen en vrijwel altijd zonder dat hij ze terug trekt. Als ie het al probeert dan zijn Elske en ik meestal vasthoudend genoeg. Over het algemeen houdt ie zelfs zonder dat je z'n voet vast pakt hem omhoog zodat je z'n hoeven uit kunt krabben. Alleen dat plekje met mok, dat vindt ie vervelend als je er aan komt.

En Moon deed al wat zuur vóórdat Marco begon, daardoor denk ik dat een fysieke oorzaak niet erg waarschijnlijk is en dacht ik in een andere richting.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Hmmm ja dat maakt een fysieke oorzaak wel minder waarschijnlijk.

Heb je geen mannen in de buurt om te testen hoe hij daarop reageert?

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Geweldig idee! Ja dat ga ik doen. De uitslag van de test volgt!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Soms is het leven simpel.

Ik ben benieuwd!

Sophie houd niet van mannen, maar marco vind ze wel okee..

maar met dierenartsen hier is altijd een drama vreselijk..

ben benieuwd naar je teste senta hihi

Aangemeld
    Jan 2009
    Dagboek Berichten
    121

Nou, de ideale testman was snel gevonden, in de vorm van mijn echtgenoot
    Die heeft niets met paarden maar wel met dieren in het algemeen. Hij gaat héél af en toe mee naar Moon, en ik denk dat Moon hem ongeveer even vaak gezien heeft als Marco. Het was geen enkel probleem. We hebben hem alleen Moon laten benaderen in de wei en die reageerde zoals altijd op onbekenden: wat afstandelijk maar wel beleefd. We hebben hem ook een voetje laten vragen en ook dat ging goed.

Misschien is het dan toch de mok geweest waardoor ie wat narrig reageerde. Ik ben blij dat het niet mannen in het algemeen is.
    Bedankt allemaal voor het meedenken!

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja, gelukkig!
    Hopelijk gaat het de volgende keer met Marco ook weer gewoon goed.

Bladwijzers

Forum Rechten