Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 16 tot 30 van de 36

Topic: Overspronggedrag

Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Overspronggedrag

Cirkling game is precies hetzelfde, gaat hij ook rollen..
    Maar toch weet ik haast zeker dat het echt uit bangheid is.. maar als dat dan niet zo is, hoe kan ze dan wel met hem werken?
    En Emiel Voest noemt niet voor niks overspronggedrag in z'n boek hij noemt het verwarrend in deze fase"

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Met de circling game gaat hij rollen? Dat lijkt me maf

Hoe gaat dat dan? Jij send hem weg en ipv dat hij gaat lopen ploft hij in het zand en blijft liggen tot je weggaat ofzo?

Bij de circling-game zit een heel handige tussen-fase, waarbij je meedraait met het paard, hem op korte afstand vast houdt en hem door tappen op zone 4 in beweging zet als hij stil staat.

Als hij werkelijk uit angst gaat rollen, hoe gaan de andere oefeningen dan waarbij ze op iets meer afstand bijvoorbeeld de voorhand of achterhand weg drijft?

Ik zie dat je redelijk bij mij in de buurt woont, staat het paardje ook in omg. Barneveld? Ben wel benieuwd en zou wel een keertje willen langskomen om te kijken en te analyseren
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Ja dan gaat hij rollen..
    Ze stuurt hem op de cirkel en idd dan gaat hij liggen rollen... staat hij weer op alleen als ze hem dan weer weg wil sturen hoppa weer rollen, rollen en nog eens rollen..
    Op afstand is er niks aan de hand naar mijn weten..
    Ik weet niet waar die vriendin van vriendin woont zou ik kunnen vragen als m'n vriendin spreek.

Ik zou hem denk ik net zo lang na elke keer rollen blijven sturen tot hij het rollen echt zelf zat is en gewoon de cirkel opgaat. Dan leert hij dat rollen niet werkt. Het kan ook best dominant gedrag zijn, zo van" ik kan best gewoon gaan rollen", of eigenlijk; "het is zeker wel okee als ik ga rollen?". Dus: put gewoon het gedrag uit.

May the horse be with you!

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Maar wat doet hi dan als ze hem in de paddock/pa/roundpenn oid neerzet, waar ze normaal dus loswerkt en hem een kwartiertje zijn gang laat gaan.
    Dan rustig naar het paard toelopen en heel voorzichtigjes aan te gaan loswerken?

Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Alles normaal rennen beetje lopen spelen enz. Niks bijzonders..
    Als ze in de paddock gaat komt hij naar d'r toe en is er niks aan de hand..
    Het begint pas als ze met loswerken d'r leidende hand met haar drijvende hand gaat ondersteunen daar word ie bang van..

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

is haar positie wel goed dan?
    ANders loopt hij volgens mij gewoon een spelletje te spelen om zo onderhet werk uit te komen

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Heel eerlijk gezegd denk ik echt niet dat dit oversprong gedrag is. Ik vrees toch dat hij de eerste keer gemerkt heeft dat hij mocht stoppen met lopen toen hij neerplofte en dit nu gewoon herhaalt. Zodra ze iets gaat vragen ploft hij neer, zolang zij hem niet eens overeind drijft zal hij dit blijven doen.

Nacino mocht van mij ook wel eens rollen als hij aangaf dit te willen tijdens het oefenen. Hij rolt graag 3,4 soms 5 x achter elkaar. Maar toen opeens: ik vroeg om lopen, hij maakte aanstalten om te rollen. Ik dacht ok, nog een keer dan. Maar toen ging hij niet liggen! Ik was er gewoon bij genaaid zullen we maar zeggen
    Hij heeft dit nog regelmatig geprobeerd, gewoon net doen alsof hij wil rollen, want dat mag hij misschien wel stoppen!

Ik zou als ik haar was een paar keer proberen hem omhoog te drijven (met de carrotstick + string op de grond slaan, op zn schouder tikken etc) tot hij echt gaat staan, en als je maar flink genoeg drijft, dan kan ik me niet voorstellen dat een paard nogmaals en nogmaals en nogmaals gaat liggen!

Anonymous
    Guest

En toch is het zo... hij gaat liggen liggen en nog eens liggen misschien na 2 uur niet meer maar dat is toch niet normaal?
    Maar wanneer zou het volgens jullie dan wel overspronngedrag zijn?

Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

En alweer vergeten in te loggen

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik ben het helemaal met Nacino eens hoor, dit klinkt echt niet als overspronggedrag. Als een paard bang zou zijn van de leidende en drijvende hand, dan zou hij echt niet gaan liggen rollen maar eerder op de loop gaan. Dit klinkt idd als een pony die geleerd heeft onder het werk uit te komen door te gaan rollen. Dus ik sluit me bij het advies van Callippo (of was het Mafhaf?) aan: drijf hem gewoon door als hij wil gaan rollen, net zolang tot hij doet wat je vraagt.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

ohh, hij doet het maar 2 uur?
    Dat valt nog mee, is allezins minder dan 2 dagen he

Heb je al gevraagd waar dat paardje staat, paula?

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Waarom blijven loswerken? Als je merkt dat je paard er om wat voor reden dan ook niet goed op reageert moet je creatief worden lijkt me. Waarom niet een tijdje heel wat anders (7 games van parelli minus de circlinggame) en als dat goed gaat een tijd lang alleen de circlinggane short range doen (loopt je er min of meer naast) en dan het touw langzamerhand verlengen. Ik bedoel... of het nou angst is, verwarring of dominantie (kan ook nog volgens mij want Bertje ploft nog wel eens neer bij de circlinggame en dat is een "doorgewinterde parellipony") blijkbaar moet je een andere weg zien te vinden naar hetzelfde doel.

Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    ohh, hij doet het maar 2 uur?
    Dat valt nog mee, is allezins minder dan 2 dagen he

Heb je al gevraagd waar dat paardje staat, paula?
    Paardje staat ergens in Groningen..

Ze werkt nu ook niet meer met het paard los maar ze wil er toch wel een keer mee gaan beginnen.. waarschijnlijk haalt ze er hulp bij dus ik denk dat het dan wel goed moet komen

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

OK, dat is wel helemaal aan de andere kant van Nederland
    Goed dat ze er hulp bij haalt, hopelijk is dat een persoon die het gedrag van het paardje kan verklaren, zodat ze straks wel gewoon kan loswerken.

Bladwijzers

Forum Rechten