Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 36

Topic: Overspronggedrag

Anonymous
    Guest

Overspronggedrag

Mijn vriendin en dan daar weer een vriendin van heeft een pony die als ze wil gaan loswerken overspronggedrag vertoond..
    Voor de genen die niet weten wat dat inhoud; een pony gaat liggen rollen om z'n angst weg te drukken (niet te laten blijken)
    Ik heb het idee als ik het zo hoorde dat het paardje niet snapt wat de bedoeling is en bang word van de drijvende hulpen..
    Wie weet wat je hier aan kunt doen...?

Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Re: Overspronggedrag

Oeps sorry dat was ik, vergeten in te loggen..

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Doet hij het telkens als ze gaat loswerken?
    En weet je zeker dat het oversprong gedrag is en niet dat hij gewoon lekker in het zand gaat rollen?

Anonymous
    Guest

Ja alleen tijdens loswerken en ik durf wel met zekerheid te zeggen dat het overspronggedrag is...

Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Na ja zag was ik weer vergeten in te loggen

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

maar volgens mij vertoont een paard niet telkens overspronggedrag...
    Ik heb geen idee wat je er aan kan doen, ik heb het nog nooit meegemaakt. Volgens mij kan het erg weinig kwaad

Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Tja maarja ze krijgt haar pony dan niet meer overeind en er valt dan niet meer mee te werken..
    En het lijkt mij ook niet zo'n goed teken dat je paard gaat rollen omdat hij bang voor je is...

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Had daar nog nooit van gehoord dat een paard gaat rollen als hij bang is, het lijkt me zo onlogisch want een paard is een vluchtdier, en als je gaat liggen rollen uit angst dan valt er weinig meer te vluchten.
    Kan me er eerder nog iets bij indenken dat een paard dat doet om onder werk uit te komen, of om je uit te proberen, maar uit angst.
    Maar goed ookal heb ik er nog nooit van gehoord dan wil dat nog niet zeggen dat dat niet waar is, dus als iemand mij daarover meer kan vertellen?
    www.crystal-carving.com

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ja, daarom heet het oversprong gedrag. Emiel Voest noemt het soms oversprong gedrag omdat een paard dan over zijn eigen angst heengaat. Net als mensen die heel erg stoer en aanwezigt gaan doen als ze bang zijn. Het is een manier om niet te laten merken dat ze bang zijn.
    Ik heb geen idee wat je eraan kunt doen, behalve friendly game doen voordat je zulke oefeningen met je paard gaat doen. Ik vindt het klinken alsof het paard er niet klaar voor is, als een paard ergens bang voor is moet je een stapje terugdoen lijkt me.
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Overspronggedrag in de gedragsleer is gedrag dat niets met de situatie van doen heeft en optreedt als een dier een conflict heeft tussen 2 gedragingen en er even niet uitkomt. Bijvoorbeeld een conflict tussen aanvallen en weglopen, en dan ineens gaan eten, of de vacht poetsen (katten!!).
    In die zin kan ik me wel vorostellen dat een paard zou gaan rollen. Dan issie dus niet puur bang, want dan liep hij wel weg, hing aan het eind van het touw ofzo. Er zijn zeker 2 componenten op dat moment die rivaliseren om voorrang, en een derde die er niets mee van doen heeft, neemt het even over.

May the horse be with you!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wat je eraan kunt gaan doen?
    Iets anders met hem gaan oefenen!

Of misschien eerst eens samen met de pony in de 'loswerk paddock' gaan zitten met een boek erbij ipv een touw, en dan gewoon een uurtje lekker gaan lezen, zodat de pony zich kan ontspannen in die ruimte met haar erbij.
    En als hij dan relaxt is, dus niet gelijk toch nog gaan loswerken, maar gewoon eens even wat anders doen.

Werkt ze al lang los met die pony? En doet hij het vanaf het begin of pas na een aantal keer dat er geoefend is?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forumlid Paula's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Bedankt voor de reacties!
    Hier heeft ze vast zeker wat aan.
    Ze werkt al aardig lang los met die pony ja, alleen dat kun je eigenlijk geen loswerken omdat als ze het probeert hij dus ALTIJD gaat rollen...
    Met andere dingen die ze in de bak doet met de pony is hij wel aardig braaf en komt hij eerder wat dominant over...

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Misschien heeft de pony dit wel bedacht als heel mooi excuus om onder het loswerken uit te komen Zeker als hij bij andere spelletjes dominant overkomt.

Loswerken wordt na een tijdje enorm saai voor een paard, wanneer je steeds dezelfde oefeningen doet. Ik ben in het boek van Emiel nog niet genoeg variatie tegengekomen om meer dan een paar maanden mee te werken, misschien is dat in zijn 2e boek anders?

Kan ze wel met hem cirkelen aan het touw dan? Dan zou je dat als 'overgangsfase' kunnen gebruiken met het loswerken.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Brenda's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005
    Leeftijd
    59

Ja dat was mijn eerste reactie dus ook, voor mij voelt het meer als zijnde onder werk uit komen, paarden zijn zo slim in die dingen om hun eigen foefjes te bedenken.
    www.crystal-carving.com

Actief Forumlid spinner's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Paula
    Tja maarja ze krijgt haar pony dan niet meer overeind en er valt dan niet meer mee te werken..
    En het lijkt mij ook niet zo'n goed teken dat je paard gaat rollen omdat hij bang voor je is...
    Hi hi, ik ken een shetlander die ook weleens gaat rollen om ergens onderuit te komen. Als er kindertjes op zijn rug gingen en hij had er geen zin in dan ging hij even lekker door de beentjes heen en effe lekker rollen. Hetzelfde gebeurde als de smid langs kwam. Erg karaktervol!!
    wat een paard onder spanning doet, doet hij zonder begrip, en met net zo weinig gratie als een danser zou hebben die geslagen wordt

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten