Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 23

Topic: Klassieke dressuur en Parelli hoe combineren?

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Klassieke dressuur en Parelli hoe combineren?

Ik was altijd een parelli-er maar doe daar sinds 1,5 / 2 jaar klassieke dressuur naast. Eigenlijk ben ik nu meer aan het dresuuren omdat ik zie dat mijn paard daar beter van wordt.

Nu wil ik ook graag Parelli weer oppakken maar weet nog niet zo goed hoe het te kombineren. Alleen parelli vind ik te weinig gymnastiserend. Ik zit eraan te denken om van bepaalde oefeningen een pattern te maken .... Of alleen het grondwerk van parelli.... kortom, ik weet het nog niet.
    Ik heb de introductie dvd van Karen Rholf, en wat zij doet spreekt met wel aan maar doet zij alleen online en liberty of ook rijden a la parelli ( maar bij parelli doe je al snel oefeningen als galopwissels, terwijl hij daar in de klassieke training nog niet aan toe is).

Enyway hoe doen jullie dat?? volg je de klassieke opbouw en hoe kombineer je dat met parelli??

Ben heel benieuwd naar jullie reakties!

Gr. AnneMarie

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Klassieke dressuur en Parelli hoe combineren?

Hoi, ik combineer ook. Maar ik doe beide niet op hoog niveau hoor,parelli ongeveer level 2, parelli doe ik alleen grondwerk en zelfs dan kies ik soms voor andere oplossingen omdat ik dat beter voor het lijf vindt. Zo doe ik het cirkelen anders, ik loop mee en probeer stelling te vragen en beloon dat. Het zijwaarts gaan doe ik in een andere mindere scherpe hoek zodat het een gymnatische oefening wordt, ook doe ik de weave soms op een andere manier, zijwaarts de ene kant op en dan weer de andere kant op snap je. En als je zijwaarts naar je toe vraagt en geen scherpe hoek krijgt dan krijg je een soort van traver (ben altijd in de war hoor met ...). Zo speel ik er een beetje mee.
    Het rijden doe ik niet a la parelli, hoogstens af en toe om eens wat uit te proberen voor de lol, maar in principe probeer ik recht te richten, en rij ik met teugelcontact, stelling en wat zijgangen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Ik heb de introductie dvd van Karen Rholf, en wat zij doet spreekt met wel aan maar doet zij alleen online en liberty of ook rijden a la parelli ( maar bij parelli doe je al snel oefeningen als galopwissels, terwijl hij daar in de klassieke training nog niet aan toe is).
    Karen Rohlf gebruikt (het hele) parelli als basis. Je kunt op youtube haar filmpjes 'prerequisites' bekijken en daarop laten ze zien wat je parellibasis moet zijn om te beginnen met haar cursussen. (tenminste, als er geen lichamelijke problemen zijn waardoor je wel zoveel aan gymnastiseren moet doen.)

Ik vind het zelf ook moeilijk om te combineren. Vorig jaar kreeg ik eens in de twee weken les in het werken aan de hand en ik moest eigenlijk wel een aantal keer per week die oefeningen doen om wat verbetering te krijgen, waardoor ik veel te weinig tijd over hield om te 'parellieen'.
    Ik deed dus ook heel lang alleen maar dat handwerk -ik kon toen ook niet veel anders door omstandigheden- en mijn pony vond dat niet meer leuk op een gegeven moment. Logisch wel natuurlijk.
    Daarom probeer ik het nu als volgt; ik doe 1 oefening een aantal dagen achter elkaar en maar heel kort, dus als ik ga rijden ga ik bv na het opwarmen en aansingelen even een paar lange zijdes schoudervoor doen, daarna ga ik een freestyle pattern doen.
    Een andere week doe ik bv iedere dag even het buigen en ondertreden op de cirkel en ga daarna iets van online doen. Zoiets...

Wat het vooral lastig maakt, is dat ik nu ZOVEEL dingen weet te doen!!! (sinds ik met parelli begonnen ben; zoveeeel plannen heb ik ) en deze komen er dan nog bij!!

Je zou eigenlijk een van haar dvd's moeten bekijken, dressuur is helemaal niet mijn ding maar ik vind haar manier heel leuk en haar uitleg goed, duidelijk en heel paardvriendelijk. Echt leuke dressuur om naar te kijken!

Wel een leuk topic, ik ben benieuwd hoe anderen het doen!
    Don't make or teach assumptions

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Probeer het ook te combineren. Ervaar dat anoek het gymnastiserende van de klassieke dressuur nodig heeft. Hier werk ik onder het zadel het meest aan. Na een aantal keer dat gedaan te hebben, ga ik dan weer terug naar de parellibasis. Merk dat m'n paard en ik de afwisseling wel fijn vinden.
    Op de rond ben ik wel meer bezig met parelli

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Dec 2004

Geeft Wim Vonck niet les in die richting ? Klassieke dressuur en parelli samen ?

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Ik vind het wonderlijk dat mensen parelli als een discipline zien.

Parelli is een methode, een basis communicatie. Van daaruit kan je met die basis elke discipline die je wenst uitvoeren waaronder klassieke dressuur, karen rohlf oefeningen, springen, buiten rijden en zo meer.

De dingen die parelli vervolgens bedenkt om de basis een doel te geven kan je ook met een goede lichaamshouding uitvoeren.

cirkels kunnen uiteraard met stelling en hoord laag
    figure 8 kan zeker met goede buiging en wisselen op x
    point to point kan ook in passage gereden worden
    follow the rail kan ook met contact

Probeer het veel minder zwart-wit als discipline te zien....dat gaat een hoop kopzorgen schelen
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Dat vind ik nou ook! Prima te combineren, omdat Parelli gaat om de relatie en de communicatie, die voor elke discipline de basis zijn.

Een probleem wat je wel kunt tegenkomen als je dressuur (of welke andere discipline ook) wilt doen, is dat je instructeur zelf hele andere ideeen heeft over communiceren met je paard en dat je misschien dingen moet doen die tegen je parelli-gevoel indruisen (make versus want, bijvoorbeeld). Daarom ga ik me nu verdiepen in Karen Rohlf, zodat ik die problemen in elk geval niet heb. Maar zolang je instructeur openstaat voor jouw manier van denken, kun je elke discipline volgens mij combineren met Parelli.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

@ Liesbetm en Anroomy,
    Het Parelli programma is zo opgebouwd dat je begint in level 1 met grondwerk en rijden. In level 2 ga je verder. Ook weer met rijden en bouw je dingen op. Dat doe je bij klassieke dressuur ook. Bij Parelli vragen ze je steeds verder te gaan en vooral niet te blijven hangen. Terwijl je in de klassieke dressuur juist wel meer tijd voor dingen neemt. Snap je wat ik bedoel?

Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld.
    Ik ben een paar keer bij een parelli demo /inspiration event geweest. Daar zag ik mensen die een hoog level hadden. Ze reden zonder zadel en zonder hoofdstel ( daar gaat best wat oefentijd aan vooraf). Die mensen zijn dus al wat langer bezig met Parelli. Anders kom je niet in het top team van Eddy lijkt mij. Maar als ik dan naar die paarden kijk vind ik ze nauwelijks gegymnastiseerd en dus ook fysiek niet goed in staat om iemand goed te dragen of om bijv. galopswissels te maken.
    Het viel mij op dat degene die zonder zadel en hoofdstel reed kon touwtjespringen met zijn paard en gelopswissels maken maar wel met een volledig uit elkaar gevallen paard. ( Wat op de lange termijn volgens mij niet goed voor je paard is).

Als je bij 0 begint en je maakt 2 tijdslijnen naast elkaar die van Parelli en Klassieke dresssuur dan gaat die van Parelli veel sneller ( make progress) dan die van de Klassieke dressuur (neem de tijd, denk soms zelfs in jaren). Dat verschil wil ik graag overbruggen alleen ik heb nog geen idee hoe. Ik wil in ieder geval nog geen galopswissels maken terwijl mijn paard daar fysiek niet aan toe is ( oké veulens in de wei kunnen het al @ liberty maar toch).

Snap je mijn punt?

gr. AnneMarie

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Monties baasje
    @ Liesbetm en Anroomy,
    Het Parelli programma is zo opgebouwd dat je begint in level 1 met grondwerk en rijden. In level 2 ga je verder. Ook weer met rijden en bouw je dingen op. Dat doe je bij klassieke dressuur ook. Bij Parelli vragen ze je steeds verder te gaan en vooral niet te blijven hangen. Terwijl je in de klassieke dressuur juist wel meer tijd voor dingen neemt. Snap je wat ik bedoel?

Ik zal het proberen uit te leggen aan de hand van een voorbeeld.
    Ik ben een paar keer bij een parelli demo /inspiration event geweest. Daar zag ik mensen die een hoog level hadden. Ze reden zonder zadel en zonder hoofdstel ( daar gaat best wat oefentijd aan vooraf). Die mensen zijn dus al wat langer bezig met Parelli. Anders kom je niet in het top team van Eddy lijkt mij. Maar als ik dan naar die paarden kijk vind ik ze nauwelijks gegymnastiseerd en dus ook fysiek niet goed in staat om iemand goed te dragen of om bijv. galopswissels te maken.
    Het viel mij op dat degene die zonder zadel en hoofdstel reed kon touwtjespringen met zijn paard en gelopswissels maken maar wel met een volledig uit elkaar gevallen paard. ( Wat op de lange termijn volgens mij niet goed voor je paard is).

Als je bij 0 begint en je maakt 2 tijdslijnen naast elkaar die van Parelli en Klassieke dresssuur dan gaat die van Parelli veel sneller ( make progress) dan die van de Klassieke dressuur (neem de tijd, denk soms zelfs in jaren). Dat verschil wil ik graag overbruggen alleen ik heb nog geen idee hoe. Ik wil in ieder geval nog geen galopswissels maken terwijl mijn paard daar fysiek niet aan toe is ( oké veulens in de wei kunnen het al @ liberty maar toch).

Snap je mijn punt?

gr. AnneMarie
    Waarom gebruik je de parelli dingen(patronen) niet voor de hoognodige afwisseling en neem je je savvy niet mee naar hoe je gymnastiseerd?
    Volgens mij gaat het meer om hoe je met zaken omgaat, dat je weet wat te doen, wanneer het te doen en vooral wanneer te stoppen.
    Als jouw paard nog niet toe is aan galopswissels in jouw ogen dan is dat zo, dan moet je dat vooral niet doen, kijk vooral eens hoe je de dingen die je wel kan doen met die "parelli swing" kan doen, die princiepes werken overal in door.
    Het gaat niet om een lijstje van kunstjes die je af moet werken, het gaat vooral om gevoel krijgen, gebruik bv de parelli kennis om te zien hoe je paard zich voelt onder elke oefening, maak er gebruik van dat je weet hoe je paard te motiveren, om samen ergens naartoe te werken.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Ja, dat snap ik. Gelukkig besteedt Parelli tegenwoordig meer aandacht aan Finesse en ook al vroeger in het programma dan een paar jaar geleden. Maar verder heb je het toch zelf in de hand? Als je denkt dat je paard nog niet toe is aan galopwissels, doe je dat niet. Het enige wat Parelli zegt is dat je niet te lang in level 1 moet blijven hangen, omdat dat voor je paard al snel stomvervelend wordt. Je moet het voor je paard leuk houden.

Als jij Parelli combineert met klassieke dressuur, waarbij je je paard immers ook lichamelijk en mentaal stimuleert, zal dat vast prima lukken. Je kunt dan bijvoorbeeld werken aan je communicatie en relatie met grondwerk, werken aan je onafhankelijke zit via freestyle en ondertussen aan de hand of rijdend klassieke dressuur doen om je paard te gymnastiseren. Volgens mij kan dat prima naast elkaar. Je kunt het Parelli programma zo snel doen als je wilt, afhankelijk van wat jij en je paard kunnen en willen, en je kunt ook dingen NIET doen: er zijn ook mensen die parelli doen en nooit rijden. Geen probleem.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Gebruik vooral de savvy die JIJ hebt om je paard te helpen.....

Ik ga niet meer met elk paard level 1 stijl dingen doen terwijl ik zelf level 4 ben. Ik gebruik mijn savvy, breng paarden in een paar weken naar level 2 niveau (op de grond en rijden) en kan dan, doordat ik fijn reagerende paarden heb, klassieke dressuur dingen van ze vragen.

Als ze verder beleerd zijn (bijvoorbeeld mijn eigen paard) kijk ik naar wat ze nodig hebben (voor mijn paard is dat VEEL dressuur en WEINIG) freestyle. Maar in het bos rijd ik wel zonder zadel en hoofdstel.....voor de afwisseling en de leuk!

Level 1 t/m 4 zijn voor de mens!!!!!! Als je zorgt voor je eigen basis zal deze vraag je niet langer in de weg zitten omdat je aan beide kanten weet en ziet wat je paard elke dag nodig heeft!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Ja, dat snap ik. Gelukkig besteedt Parelli tegenwoordig meer aandacht aan Finesse en ook al vroeger in het programma dan een paar jaar geleden. Maar verder heb je het toch zelf in de hand? Als je denkt dat je paard nog niet toe is aan galopwissels, doe je dat niet. Het enige wat Parelli zegt is dat je niet te lang in level 1 moet blijven hangen, omdat dat voor je paard al snel stomvervelend wordt. Je moet het voor je paard leuk houden.

Als jij Parelli combineert met klassieke dressuur, waarbij je je paard immers ook lichamelijk en mentaal stimuleert, zal dat vast prima lukken. Je kunt dan bijvoorbeeld werken aan je communicatie en relatie met grondwerk, werken aan je onafhankelijke zit via freestyle en ondertussen aan de hand of rijdend klassieke dressuur doen om je paard te gymnastiseren. Volgens mij kan dat prima naast elkaar. Je kunt het Parelli programma zo snel doen als je wilt, afhankelijk van wat jij en je paard kunnen en willen, en je kunt ook dingen NIET doen: er zijn ook mensen die parelli doen en nooit rijden. Geen probleem.
    Ik hoop dat ik niet de enige ben die de 'finesse' als gymnastisering echt heel beroerd vind??? [size=99px](en die zich rotgeschrokken is over de beroerdigheid van de paarden op de laatse sc dvd? )[/size]
    Annemarie.. ik snap wel wat je bedoelt.. voor ons betekent het dat ik parelli op het moment 'alleen' gebruik voor de omgang... er niet vèrder mee ga.. Eigenlijk was de FS van L2 al niet handig... we zijn nog zó aan het rechtrichten.. na een FS sessie had ik altijd het gevoel dat ik wat fysiek betreft weer een stapje terug was... nu rij ik de zeldzame rondjes buiten FS en heel heel af en toe speel ik wat met hem in de bak.. niet te vaak, want vèrder gáán we nu even niet en ik wil net te veel herlalen en uitkauwen...
    Grondwerk zou natuurlijk prima kunnen.. maar ik begrijp dat jij ook vooral op het rijden doelt?
    WAt mij betreft is Parelli een zálige basis voor de omgang.. maar op het moment ligt hier de focus op fysieke training en die biedt parelli niet, óók (ZEKER) niet met finesse!

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Wat Anna schrijft is waar, Parelli level 1 t/m 4 zijn voor de mens. En zoals jij het doet Anna, een paard in korte tijd naar L2 niveau brengen zodat hij er klaar voor is om gymnastiserend werk te doen, dat is ook hoe het programma bedoeld is.
    Maar dat is niet hoe het in de praktijk werkt, met mensen die het nog moeten leren allemaal. Die doen er jaren over om L3 te halen, en ondertussen worden er wel veel paarden kapot gereden door het gebrek aan fysieke ontwikkeling.
    Want qua fysieke ontwikkeling ontbreekt er m.i. héél veel in het Parelli-programma, ook ik word niet erg blij van het finesse-gedeelte. Er worden -zonder degelijke voorafgaande fysieke training- veel te zware fysieke oefeningen van een paard gevraagd. Misschien dat die nog wel uit te voeren zijn door paarden die van nature gezond, sterk en goed ontwikkeld zijn. Maar heel veel paarden zijn dat niet...

Als ik een paar jaar geleden niet de ommezwaai had gemaakt om niet meer puur Parelli te doen met Atli, dan was hij nu waarschijnlijk compleet onrijdbaar geworden. Hij was toen nl. superstijf en slap: hij ging regelmatig door zijn achterhand heen door een gebrek aan bespiering... met dank aan het vele freestyle rijden... wat ik allemaal netjes volgens de boekjes deed... lekker op de voorhand... geen ruggebruik... Echt niet goed om dat langere tijd te doen! Maar die tijd hadden Atli en ik samen wel nodig om de doelen te halen die Parelli stelde, voor ik verder kon...

Ja nu ben ik ook een stuk handiger, beter en sneller geworden. Dus mijn volgende paarden heb ik ook een stuk sneller opgeleid. Maar in de praktijk blijkt er vaak wel een eerste paard stuk te gaan, voor de mens het geleerd heeft met Parelli... en dat zou niet moeten!

Maar ik zeg niet dat Parelli slecht is. Het trainingssysteem is op zich heel erg goed, ik heb er ontzettend veel van geleerd en dat doe ik nog steeds. Ik zou niet weten waar ik nu had gestaan als paardenvrouw, zonder alle kennis en ervaringen die ik via Parelli heb opgedaan. Ik denk dat mijn paarden (en ikzelf) zonder Parelli een heel stuk slechter af waren geweest. Maar op fysiek niveau ontbreekt er heel veel, en dat zijn denk ik ook dingen die je moeilijk/niet kunt leren via een thuisstudiepakket. Daar heb je toch echt persoonlijke begeleiding bij nodig.

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik ga compleet met Anna mee.
    Het enige wat parelli als richtlijn geeft is; rapport-respect-impulsion-flexion
    Elke savvy heeft zijn plek en op het ene moment zal je meer van het ene doen dan van het andere. Die indeling zal je altijd zelf moeten maken.
    Ik wil wel nog even opmerken dat het freestyle echt niet de bedoeling is dat je paard slap, onbespierd en sloom wordt. Je kan heel veel dingen ook freestyle verbeteren. De bedoeling is dat als je je freestyle verbeterd hebt, dat je daarna de verbetering in de finesse voelt en andersom. Als dat niet zo is, gaat er ergens iets fout.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja, nu ik zelf verder ben in het programma kan ik het ook beter toepassen en doen wat nodig op het juiste moment. Bovendien heb ik nu niet zoveel tijd meer om te onderzoeken, te leren, te begrijpen...
    Als je het programma goed kent (dus als je savvy hebt, om het maar in Parelli-termen te houden), dan is het een heel goed programma.
    Maar ik zie toch heel veel om me heen (en dat is ook mijn eigen ervaring) dat paarden er fysiek aan kapot (dreigen te) gaan omdat hun mens er nou eenmaal lang over doet om savvy te krijgen...

Overigens heb ik het nog wel over het 'oude' Parelli; ik heb het nog geleerd met de oude Levels 1, 2 en 3 en daarin was het toch vrij rechtlijnig allemaal: eerst dit, dan dat, en finesse kwam pas ergens achteraan. Zéker niet voordat je een behoorlijke portie freestyle achter de rug had. En aangezien ik een paard met gedragsproblemen had, was er veel freestyle nodig. Tja nú zou dat ook een stuk sneller gaan, als ik nog een keer zo'n paard kreeg. Maar toen moest ik leren, ontdekken, uitproberen... en dat kost nu eenmaal veel tijd...

Ik zie wel dat er nu veel aan het veranderen is, en dat is goed. Zo staat er nu geloof ik zelfs ergens op Eddy's site dat je soms wél al veel eerder met finesse moet beginnen, of zelfs dat het vóór freestyle kan komen (sorry, weet niet precies meer wat er staat). Een paar jaar geleden was dat nog echt ondenkbaar, toen was het toch echt: eerst freestyle en daar bepaalde doelen in halen, en dan pas finesse.

Maar dan nog blijft dat ik de fysieke ontwikkeling een ondergeschoven kindje vind. Alhoewel ik ook wel snap dat het moeilijk is om een compleet trainingssysteem (of leefwijze, zo je wilt) via voornamelijk thuisstudie aan mensen te leren. En het is ook zo dat je je paard eerst op mentaal en emotioneel niveau bij je moet hebben, voordat je hem echt fysiek kunt gaan trainen. En voor dát stuk, heb ik nog niets beters dan Parelli kunnen ontdekken.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten