Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: happen naar de baas ;-)

happen naar de baas ;-)

isteren ons Odetteke opgehaald en in haar nieuwe wei geplaatst. Als we komen kom ze direct naar ons toe en wil ze alle aandacht. Alleen loop ze constant irritant aan je jas of arm te plukken. Het is een soort happen maar niet bijten. Voor mijn gevoel constant opzoek naar lekkers. Ze is dan behoorlijk opdringerig.

Nou zeggen vele mensen tegn mij dat ik dat meteen moet afstraffen door haar een tik op de neus te geven en nee of foei te roepen.

Wat is jullie mening hierover?
    www.niettevermijden.com

Re: happen naar de baas ;-)

Wegzetten, laat maar weten wat jou persoonlijk ruimte is..
    ze is gewoon brutaal en zal idd opzoek zijn laat lekkers..

en wegzetten zal niet direct lukken maar blijven volhouden en elke keer als zij terug komt weer neerzetten en niet teveel van haar weglopen.. want dan maak je er een spelletje van

Wat bedoel je precies met wegzetten?
    www.niettevermijden.com

een paar pasjes achteruit
    Sindii, voor Mens en Paard

http://www.sindii.nl

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Heb je al les? Ik zou echt veel hulp zoeken in levende lijven, want timing kun je hier niet leren en daar zit hem net de kneep.

In de parelli pakketten (dat wilde je toch gaan doen?) staan hier ook tips voor. Daarin staat juist dat je er niet teveel aandacht aan moet besteden, maar "toevallig net je gymnastiek oefeningen doet".

Maar WAT je doet maakt niet zoveel uit, HOE je het doet wel. Vind ik dan.

Succes!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

ZEKER geen tik tegen de neus, dan worden ze alleen maar sneller met het happen.
    Wat je zou moeten leren is net voorzijn, oei nu stak ik net mijn elleboog uit, waar je paardje dan zelf tegen hapt.
    En verder negeren, negeren, negeren... als hij hapt gewoon zelf weggaan, uit met de pret.
    Veel geduld is hier zeker nodig, het duurt een tijdje voor dit overgaat.
    "Dromen komen uit..."

Liesbeth ik vind weglopen niet handig.. want als ik dat doe bij nicky komt ze vrolijker achter me aan !
    Die vind dat alleen maar leuk spelltje !

weet niet wat dit paard doet, maar denkt dat die wel zelfde zou doen als die dol is op aandacht volgt die je graag volgens mij.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Watje ook kunt proberen is het hoofd blokken, dus zie je het aankomen dan snel je hand voor het hoofd heen en weer bewegen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Je kunt ook je hand in zijn mond stoppen als hij dat doet (bij het tandenloze gedeelte uiteraard). Net zo lang en consequent tot je paard het helemaal zat is!

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

3 goede opties zijn al genoemd. Aangezien je zelf net begint te leren en zelf al aangaf dat je van nature zeer consequent bent, zou ik de meest 'gehoorzaamheids-trainende' manier gebruiken: achteruit zetten en haar consequent uit je ruimte houden.

Telkens wanneer ze binnen aanraak-afstand van jullie staat, laat je haar (met opbouwende d!!!) achterwaarts gaan tot ze weer 'buiten bereik' is. Zet zij dan een pasje naar voren, dan direct weer een pasje naar achteren laten zetten. Dit herhalen tot ze zelf een paar minuten op afstand stil kan blijven staan. Dan pas ga JIJ naar haar toe om haar te laten snuffelen aan je hand (= kennis maken) en te aaien. Jouw houding en gedrag bepalen al in de eerste seconden van jullie kennismaking hoe de verhoudingen die dag zijn.

Hapt ze vooral wanneer je bij haar schouder staat, dan is blocken (ritmisch met je armen wapperen) een handige manier om haar te ontmoedigen om te happen. Het over-stimuleren zoals Sandra beschrijft lijkt mij veiliger om alleen met voorwerpen te doen in de mond, tenzij je echt heel handig bent. Wel zou je heel druk aan haar neus kunnen friemelen en frutten als zij heel 'mondig' is, tot ze er genoeg van heeft. Maar vooral het afstand-houden lijkt mij het beste om mee te beginnen.

Ohja, en les nemen, dat is nog het allerbelangrijkst. Hebben jullie al een 1e les gepland? In een maand proeftijd zou ik toch zeker 2x per week les nemen om een goede start te maken
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Uiteraard heb ik les. Ik ben een te grote beginner om dit in me eentje te doen. Mijn "juffie"is vanmorgen bij ons geweest en heeft het ff aangekeken en het is puur schooi gedrag. De laatste 8 jaar heeft ze dus op de camping gestaan waar e ook voor de koets liep. Maar er zullen gerust veel campinggasten worteltjes en brood hebben gebracht dus denk dat ze de laatste jaren niet anders gewend is dan lekker schooien langs het hek. Ze doet het dus ook alleen als we aan het hek staan.

Maar ik ga zeker proberen haar buiten bereik te krijgen als ze het weer doet. Verder zegt mijn "juffie" negeren, negeren en nog eens negeren. Alleen iets lekkers geven na de les of grondwerk etc. Ze moet er wat voor gedan hebben.

Nu ga ik ff een dagboeke/trainingboekje aanmaken zodat het ook duidelijk wordt wat we allemaal met haar doen.
    www.niettevermijden.com

Bladwijzers

Forum Rechten