Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 45 van de 47

Topic: Buck en hb/sb

Re: Buck en hb/sb

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea

Vandaag een uur met hem gewandeld en de pijnrimpel was van begin af aan bijna weg.
    Fijn! Waar trekt hij die rimpel?
    Het randje rond zijn neusvleugel is dan meer geprononceerd, steekt wat meer uit langs de hele ronding.

Ik heb via internet contact gekregen met een da die zich verdiept heeft in EMS. Na uitvoerig beschrijven van Bucks geval overlegde ze met eennatuurgeneeskundige en kwam met het volgende advies:
    Stoppen met alle supplementen (bevatten teveel calcium, het lichaam wordt opname-lui), ook de E +sel, want dat gaat stapelen, zeker als het al langere tijd (2 jaar nu) verstrekt wordt. Alleen hooi geven, mineralensteen, Omega 3 olie en magnesium, daarbij volop bewegen in stap en draf. Om de magnesiumopname te stimuleren moeten we er eigenlijk voor zorgen dat Buck een beetje richting een mineralen"schaarste" gaat zodat hij zijn best moet doen om ze op te nemen waardoor de magnesiumopname gestimuleerd wordt. Ook probiotica ivm de koliek, de ab en de algehele onbalans.
    Detoxen komt nu niet op de eerste plaats.

Vinnet moeilijk hoor, hij knapte 2 jaar geleden zo op van de E+sel. Daarvoor was hij zo stijf, zo spierpijnerig... en tja, een mens wil er wat in stoppen, niet nog meer afpakken!
    Kan iemand er zijn licht eens over laten schijnen...?

O gut.. hier zou ik erg veel moeite hebben Christel. Van die stapeling van selenium, ja dat is bekend. Verdorie zeg. Ik kan er niets nuttigs over zeggen in elk geval, alleen dat ik het niet voetstoots zou aannemen als het om mijn paard ging.

Als je wilt weten of er echt een overmaat van een bepaald mineraal in buck's lichaam aanwezig is kun je dat mineralenonderzoek (bloed) laten doen van GD. Info daarover staat op hun site en die van pavo. Ik heb het een tijdje geleden ook laten doen.

Zo moeilijk he, en helemaal als je verschillende meningen krijgt of vraagt. Misschien helpt het als je zelf een lijstje maakt van de dingen die je nog graag wilt laten onderzoeken en die je wilt uitproberen, dan kun je nieuwe dingen er misschien tussen- of helemaal onderaan zetten om het wat overzichtelijk te houden voor jezelf.
    Don't make or teach assumptions

Weet je, het nieuwe regime is nog maar 2 weken bezig. En dan al weer veranderen... hm.
    Aan de andere kant... het nieuwe regime leek eerst even aan te slaan in de vorm van een zachtere manenkam en daarna stond het een eigenlijk stil. En eerlijk gezegd... zo extreem veel scheelde dat nieuwe regime niet met daarvoor. Voornaamste verschil was eigenlijk het wegvallen van 3 uurtjes gras. Ik longeer/beweeg hem nu dagelijks en my god wat moet hij van ver komen, elke keer weer. Zooo stijf, zo spierpijnerig, auw. Gisteren stopte hij gewoon met lopen, een getergd hoofd naar me toe, je hart breekt. Vriendelijk vraag ik dan toch door en na 20 minuten komt hij, gaat deinen, er komt takt, de hals gaat omlaag, hij gaat briesen en hij wil dan uit zichzelf niet meer ophouden met draven. Ik laat het hem allemaal zelf bepalen. Het ziet er ook uit alsof het hem goed doet. Maar wat breekt je hart als hij begint. Alsof hij zich de dag ervoor doodgelopen heeft.
    En er is ook wel wat te zeggen voor 'een schone lei' dmv eliminatie, resulterend in een doodsimpel voerbeleid, aangevuld met magnesium en probiotica. Je hebt dan ahw een nieuw, schoon vertrekpunt.
    Weet jij uit je hoofd zo de kosten van dat mineralenonderzoek? (want eea begint op te lopen..)

(want eea begint op te lopen..)
    Herkenbaar. Bij ons ook.

Weet jij uit je hoofd zo de kosten van dat mineralenonderzoek?
    Aan GD moest ik 54 euro betalen en dan kwamen er nog de kosten vd veearts bij voor bloedafname (en visite en verzendkosten), ongeveer 60 euro. Ik stuur je nog een pb.
    Don't make or teach assumptions

Er lijkt iets te gebeuren!
    Vrijdagavond ben ik begonnen met het 'kale' magnesiumdieet: magnesiumoxide + lijnzaadolie en weglating van de overige extra's (E+sel, extra E en totaalsupplement Opkikker). Zaterdag en zondag liep Buck verschrikkelijk stijf met zijn oren plat, in een vreselijk hobbeldrafje en het kostte 20 minuten voordat hij enigszins los werd.
    Maar maandag was het andere koek. Na twee rondjes normale aanvangsstijfheid was hij los en draafde hij met een tevreden gezicht door. Ik vreesde voor een toevalstreffer, maar gisteren verliep het net zo. Hij trakteerde me zelfs op een mooie middendraf nadat ik een brul naar Cadiz had gegeven, die Bucks deken van het hek af trachtte te rukken.
    Ik hou nog even de vingers gekruist, maar het lijkt erop dat we op de goede weg zitten.

Dat is snel zeg! Ik hou mijn vingers gekruisd en hoop dat het doorzet.
    Pebbles is nu weer iets minder goed. Ze loopt gevoeliger en volgens mij heeft het te maken met het natte weer.
    Ben eergisteren begonnen aan de dvd-serie van Pete Ramey en daarin staat wel weer super-veel informatie zeg!

He wat jammer dat Pebbles even stilstaat. Zegt Ramey daar iets over op zijn dvd's? Nat weer in relatie tot hb? Nat weer zoals de laatste dagen was bij Buck ook altijd reden tot gevoeliger lopen.
    Was.
    Ik zadelde hem vanavond in de schemering voor nog even een rondje, ik had er lang niet opgezeten. Het viel me op dat hij meteen al flink meestapte de paddock uit, grote passen, zijn hoeven ook hard neerzette. Onder het zadel gestapt, wat zijgangen, ging goed (gaat meestal goed, achter zit het probleem niet), toen een klein stukje draf gevraagd en ik was voorbereid op het houterige draven wat hij ALTIJD op het harde in het begin doet. Echter, hij draafde niet houterig! Zette de voeten lekker hard neer en hij leek wel een beetje te swingen, bijna paard-achtig dravend (ik vind Buck een pony, met ponygangen). Dit is echt opmerkelijk en nog niet eerder vertoond, zeker niet de eerste draf op harde bodem.
    More to come...

Ja, bij de 'thin sole/founder clinic' heeft hij het over flexibiliteit (natte zolen) en minderflexibiliteit (bij droge zolen). Het valt ook wel op dat ze alleen op het harde zo gevoelig is dan (of het beton moet echt superglad zijn, dan gaat het wel redelijk). In de paddock kan ze evengoed wel uit haar dak gaan, ook al zijn de hoeven nat. Ik heb een paar goede momenten gezien, maar zie er ook heel veel waarop ze echt übergevoelig is op de zolen. Niet gek natuurlijk, dit kán niet zomaar over zijn. De zooltjes staan gewoon bol, als ik kijk naar de straaldiepte aan de voorkant dan is dat NUL, er IS gewoon geen diepte, nada, niks.
    Ik heb nu toch 4 schoentjes gekocht met softpads erin. Hopenlijk zijn ze er snel. Hoe beter ze lopen kan, hoe meer ze het zal doen, hoe sneller het proces.. het cirkeltje moet gewoon ronder.
    Haar bloed is nu wel oke, maar haar hoeven.. sja dat duurt nog even.

Ik wil nu toch ook beginnen met probiotica. Welke heb jij besteld? Die van Naf of van Groene os?

Hoe gaat het nu met Buck? Nog steeds een stijgende lijn? Geweldig dat je er al weer lekker op kon zitten! Heeft Buck ook van die platte zolen en ondiepe straalgroeven of valt het bij hem mee? Hoe verklaar je zijn plotseling niet meer gevoelig zijn? Zie je optich verschil in de hoeven of ligt het dan toch meer richting spieren dat hij nu zoveel beter is, ondanks het natte weer?

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door trea
    Ja, bij de 'thin sole/founder clinic' heeft hij het over flexibiliteit (natte zolen) en minderflexibiliteit (bij droge zolen). Het valt ook wel op dat ze alleen op het harde zo gevoelig is dan (of het beton moet echt superglad zijn, dan gaat het wel redelijk). In de paddock kan ze evengoed wel uit haar dak gaan, ook al zijn de hoeven nat. Ik heb een paar goede momenten gezien, maar zie er ook heel veel waarop ze echt übergevoelig is op de zolen. Niet gek natuurlijk, dit kán niet zomaar over zijn. De zooltjes staan gewoon bol, als ik kijk naar de straaldiepte aan de voorkant dan is dat NUL, er IS gewoon geen diepte, nada, niks.
    Ik heb nu toch 4 schoentjes gekocht met softpads erin. Hopenlijk zijn ze er snel. Hoe beter ze lopen kan, hoe meer ze het zal doen, hoe sneller het proces.. het cirkeltje moet gewoon ronder.
    Haar bloed is nu wel oke, maar haar hoeven.. sja dat duurt nog even.

Ik wil nu toch ook beginnen met probiotica. Welke heb jij besteld? Die van Naf of van Groene os?

Hoe gaat het nu met Buck? Nog steeds een stijgende lijn? Geweldig dat je er al weer lekker op kon zitten! Heeft Buck ook van die platte zolen en ondiepe straalgroeven of valt het bij hem mee? Hoe verklaar je zijn plotseling niet meer gevoelig zijn? Zie je optich verschil in de hoeven of ligt het dan toch meer richting spieren dat hij nu zoveel beter is, ondanks het natte weer?
    Ik heb Pro Bioforte van de Groene Os besteld.

Ik heb Buck enkele dagen niet kunnen rijden noch bewegen wegens familieverplichtingen en wegens snel donker worden. Gistermiddag ben ik er nog op gestapt en hij voelde hetzelfde als woensdagavond. Gek hoor, alles is baggernat en toch zet hij zijn hoeven hard neer, dat ben ik niet gewend!
    Wat jij schrijft over Ramey's natte zolen-flexibiliteit, kan ik wel beamen waar het Buck betreft. Op heel glad beton viel het wel weer mee inderdaad.
    Bucks hoefherstel is van meerdere kanten aangepakt, plus hij kwam niet van zo ver als Pebbles wat de hb betreft. Buck was eigenlijk al jaren, nou eigenlijk zijn hele leven al wat bevangenachtig met iig een chronisch verbrede witte lijn, en Pebbles daarentegen was het in 1 keer en f]http://www.mijnalbum.nl/Album=KNQBECAJ[/url]

Nou Christel.. ik kan niet anders zeggen dan; PROFICIAT'!! Al bijna een week constant.
    Het hele gepuzzel lijkt dan toch resultaat te hebben nu.
    Gelukkig heb je Marco ingeschakeld, de hoeven zien er véél beter uit.

Update?
    Heb Buck net even door de bagger in de rondte gestuurd... hij gaat steeds beter bewegen. Hij loopt eigenlijk beter dan ooit als ik eerlijk ben. Dat arme paard heeft aldoor met spierpijn en dus beneden zijn kunnen en bereik gelopen. Heel maf om mij dat te realiseren... niet te lang bij stilstaan... hij is PAS 17...
    Hij begint nu een heel leuk voorbeengebruik te tonen, ik moest denken aan zo'n NRPS-dressuurpaard/pony. Daarbij een vinnig achterbeen, chique en energiek ziet het er uit. De galop is ook wat meer opspringerig ipv neerkomerig. (Maar misschien kwam dat allemaal door de bagger, hij blijft dan meer bovenin vanwege het spetteren).

Zaterdag gaat hij mee naar de les, kijken hoe hij beweegt onder het zadel op verantwoorde manegebodem. Nee niet te gek.
    Ik durf nog maar nergens op te hopen.
    Maar ik doe het stiekem natuurlijk wel.

Hoofdstuk tig.
    Vanmorgen kwam de peut om Buck te Jack Meagheren. Omdat ik zaterdag bij aanvang vd les toch wat rommeligheid voelde linksvoor, die ik oploste met fiks zigzaggen, was ik blij met de snelle timing. Ik heb hem alles uitgelegd (dat is inmiddels heel wat) en ook de thermofoto's laten zien. Hij herkende in de vorm van de rode vlekken op de thermo de triceps en een andere spier. In ieder geval de twee cruciale schouderspieren. Die heb je nodig om te ontspannen. Als de ontspan-spier pijnlijk is, wordt het aanspannen ook niets, met als gevolg weinig schoudervrijheid. Hij denkt dat tijdens het uit elkaar galopperen iets teveel kracht op het voorbeen is gekomen, in combinatie met het toonlanden wat hij toen nu eenmaal deed, in combinatie met vermoeidheid (was eind vd les). Het ziet ernaar uit dat hij dat been in de lagelijngalop wat ver naar voren wilde gooien, daarbij de schouder met toch al pijnlijke verkorte spieren overrekte met de uiteindelijke kreupelheid als gevolg. Waarom gebeurde dat links en niet rechts? Het linkerbeen/schouder is zijn zwakkere been aangezien hij linksgebogen is en daarom heeft dat been de klappen minder goed kunnen verwerken dan het rechter. Het gebrek aan magnesium plus de EMS die aldoor voor spierstijfheid zorgde, hield de blessure min of meer daar.

Ik vind het alleszins aannemelijk. Het klopt ook met het gevoel dat ik had dat Buck zich niet verrekt heeft, ik vond dat niet bij hem kloppen. En dat ik de ringbandverrekking op de thermo niet obvious vond. Het klopt trouwens ook wat Karin van Aalten zei: vergeet niet die schouder nog na te laten kijken of behandelen. Het was dus wel degelijk nodig.

JM-peut had aan de linkerschouder veel werk, meer dan rechts, en achter was Buck aardig in orde. De blessure zat er blijkbaar nog steeds, ook al heeft de magnesium goed werk gedaan. Over 2 weken komt ie weer, hij vond het voor nu welletjes. Ik moest na afloop een flink stuk wandelen met Buck, maar die wilde niet zo graag lopen, bleef steeds staan. Straks nog maar eens proberen. Normaliter adviseren ze een half uur stap, draf en galop, maar hij vond dat sneu omdat hij hem zo aangepakt heeft. Met wandelen raakt hij ook veel kwijt.
    Steeds weer een stapje dichter bij uiteindelijk herstel. Wat een lange weg...!

Bladwijzers

Forum Rechten