Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 47

Topic: Buck en hb/sb

Buck en hb/sb

Buck is al voorgesteld in een eerder topic. Ik ben op dit forum terecht gekomen door Trea, met wie ik emailde over de spier- en hoefbevangenheid van Pebbles. Ook las ik op dit forum over Kate. Zo vielen er voor mij heel wat puzzelstukjes op zijn plaats. Misschien kunnen jullie nog wat toevoegen, bijsturen, aanmerken?

We hebben jarenlang endurance gereden tot Buck 4 jaar geleden rv kreupel werd en de kliniek hem 8 maanden lang niet opgeknapt kreeg. Antoine de Bodt kreeg hem binnen een kwartier aan de praat en sindsdien besteed ik veel aandacht aan het rechtrichten, heb nog les gevolgd bij Karmie Stroeve, een AdB-leerling. HIj bleef rad.

Twee jaar geleden liet ik bloedonderzoek doen omdat ik hem over het algemeen te stijf vond, eigenlijk als ik eerlijk ben altijd al. Ook is hij zijn hele leven gevoelig voor hb, om die reden kreeg hij slechts 3 uur weidegang per dag. Ik bekapte zelf en vond vaak eeen verbrede witte lijn, soms wat rood erin, en het paard was altijd wat gevoelig/kort op het harde. Er werden door de da geen afwijkende waarden gevonden, hoewel ik een CPK van 754 nogal hoog vond en ook LDH van 445 was wat hoog. Ik begon te lezen over EMS, EPSSM, insulineresistentie, chronische verzuring en heel veel leek te kloppen. Ik besloot Buck geheel van het krachtvoer af te halen, met een supplement en een himalayasteen. De eerste steen vrat-ie in een maand op, hij ging ook veel meer drinken. Later voegde ik een E+sel supplement toe en hij werd daardoor beduidend soepeler. Het slappe galopje dat altijd verscheen als ik draf vroeg, verdween. Ook dwong ik hem dagelijks een kwartier te draven en galopperen. 24/7 vrij rondlopen in de paddock met Cadiz deed-ie al.

Ruim een jaar geleden ben ik overgestapt naar klassieke dressuur wat een zwaarder accent legt op de achterhand; dit deed hem goed. Het haalde ook gewicht van de voorhand af, wat hij van nature graag doet. We begonnen langzaamaan richting piaffe te gaan, spelenderwijs, op het fietspad. Buck floreerde!

In juli 2009 raakte hij linksvoor onverklaarbaar kreupel na enkele rondes aan een lange teugel galopperen; daarvoor had hij drie kwartier hard en goed op verzameling gewerkt. Omdat ik geen kliniek meer vertrouwde op kreupelheidsonderzoek, deed ik het anders: Een thermoscan liet zien dat er lv een minimale reactie van het collaterale sesamoidale ligament te zien was.

Ter vergelijking het goede rechterbeen:

De dieprode vlek is een bloedvat, geen peesontsteking!
    Ik moet de diagnose geloven, hoewel ik het kleurverschil niet groot vind. Daarbij is Buck een linksgebogen paard, het rechterbeen is standaard een fractie warmer want wordt meer belast. Om die reden vond ik de warmere linkerschouder veel opvallender, die was beduidend warmer dan de rechter, maar dat was volgens de 'thermoman' niet zo relevant.
    Linkerschouder:

Rechterschouder:

Begin september kwam er een andere bekapper, die zijn hoeven verbeterde: Buck had voor te hoge hielen en liep toonlandend, achter was het andersom: te lange tonen en dat ongebalanceerde totaalplaatje was wellicht de oorzaak van het kreupel worden: hij landde wellicht wat rottig. Na het bekappen liep hij stukken beter, maar het was dan ook een droge priode, dan functioneerde hij sowieso altijd beter. Hij bleek ook een schimmel rechtsachter in de hoef te hebben.
    We zijn nu 3 maanden verder na de kreupelheid en hij loopt wisselend soepel, kreupel, en gevoelig. Soms lijkt het of hij simpelweg zere voeten heeft, soms is hij ontzettend stijf, en dan zomaar weer draaft hij glorieus uit de schouder. Ik kan er verdorie mijn vinger niet op leggen. Hoefschoenen aangeschaft; die maakten geen verschil. Ik zie het aan de irritatie/pijnrimpel om zijn neus als het niet zo goed gaat en de schoenen veranderden die rimpel niet.
    Ik vermoed dat het stilstaan door de kreupelheid de kreupelheid juist in stand houdt. Dit paard moet nl elke dag 3 uur hard werken, wil het floreren! (maar dan moet-ie wel rad zijn!)
    Vorige week zaterdag kreeg hij een koliekaanval, de eerste in zijn leven. Hij had al enkele weken af en toe een splesj water bij de mest, soms een vlaai. Krampkoliek, dus pijnstilling erin, opgeknapt. De 2e dag weer foute boel, koorts erbij, een flink dubbel shot antibiotica omdat de uitslag vh bloedonderzoek er nog niet was (weekend) en de da hem behoorlijk ziek vond. Bloedonderzoek wees later een virus uit. Maar, zo zag ik, ook weer verhoogde CPK (68 en iets LDH 403. Hij knapte ogenblikkelijk op na de ab en is nog steeds goed. Arts vond de CPK niet alarmerend maar toen ik vertelde dat dat 2 jaar geleden ook al zo was en ik maatregelen had getroffen, stelde hij voor om nadat de ab is uitgewerkt en Buck definitief beter is, een gericht bloedonderzoek te doen.

Iets is niet goed met dit paard. Hij lijkt nonstop tegen spier- of hoefbevangen aan te zitten terwijl er alles aan gedaan wordt. De kreupelheid had over moeten zijn. Hij zit gevangen in een lichaam dat veel losser moet zijn. Is het wegvallen van beweging de afgelopen 3 maanden de trigger die hem definitief verstijft en de kreupelheid in stand houdt door zijn voorkeursscheefheid?

Aanvankelijk toonde hij de kreupelheid lv op de linkerhand, belastingskreupelheid. Nu zie je het juist op de rechterhand, bewegingskreupelheid. Maar het gaat nog steeds om het lv-been! Dus spieren die zeer doen? Zoals de thermoscan in augustus al aangaf?

Ik heb Trea's link http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/in ... ontent=285 doorgelezen en het lijkt allemaal in het pulletje te vallen. Het wegvallen van de verplichte dagelijkse beweging kan zijn stijf/kreupelheid getriggerd hebben. De bekapper vond hem te weinig veren in de kogel, stoterig liep hij. Hij adviseerde duivelsklauw. Buck heeft eigenlijk altijd wel wat stijfjes gelopen. De enige keer dat hij werkelijk helemaal los was en geweldig liep, was de dag na zijn zwaarste endurancewedstrijd. Geen spierpijn, nee, eindelijk leeg, zonder afvalstoffen!

Ik ga het regime nog verder aanscherpen: geen wei, extra E in de vorm van rode tarwekiemolie (extra sel durf ik niet), hooi natmaken, dubbele dosering totaalsupplement, kappen met Duivelsklauw (blijkt dextrose in te zitten), een deken erop tegen de koude wind en verplicht gematigd bewegen. Als dit nul effect heeft, vraag ik de da om bloedonderzoek en gaan we de molen in.
    Magnesium heb ik in het verleden wel eens gekuurd, geen effect. Lijkt me nu ook niet zinnig gezien de overige mineralen.

Zie ik nog iets over het hoofd?

Edit: link klopte niet.

Forum Meubilair nienke07's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    56

Re: Buck en hb/sb

djeez.. wat een verhaal... ik kan zo gauw geen gaten bedenken (al niet -ervaringsdeskundige) Wat ik lees is goed doordacht.. veel aandacht en liefde voor het paard.. allemaal dingen die blijk geven van goed en kritisch observeren.. verdiepen etc. etc..

Wellicht zijn er meer ervaren dames (jossie, Jasmijntje) die wèl aanvulling hebben..

Van mij vooral een hele grote PETJE AF voor jou!!!!

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Jeetje! Als ik ooit in een HB/SB situatie terechtkom, ga ik dit hele stuk er nog eens goed op naslaan!
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Sep 2005

Het is niet mijn bedoeling om je topic om te buigen in een topic over dierenartsen, maar toch wil ik je de naam van holistische praktijk Den Hoek in de Bilt noemen. Je bent natuurlijk al erg goed bezig en zo te horen ken jij je paard echt erg goed. Daar ik zelf geen dierenarts ben, kan ik alleen uit mijn eigen ervaring putten. Reguliere dierenartsen zijn erg goed opgeleid, maar het lijkt vaak wel alsof je met dit soort langlopende en vage klachten er toch niet goed mee wegkomt. Bloedonderzoeken e.d. geven vaak net niet voldoende duidelijkheid. Ik heb het ook meegemaakt met First. Bij Den Hoek werken ze op een andere manier en dat kan net de "missing link" zijn. Mijn First van 25 jaar knapt er toch elke keer weer van op. (Ik ga tegenwoordig elk jaar, preventief) En als je het niet zo hebt op alternatieve geneeswijzen kan ik je geruststellen, bij Den Hoek werken uitsluitend dierenartsen die er een vervolgopleiding hebben gedaan. Zo krijg je het beste van twee werelden.
    Succes

Den Hoek staat op mijn lijstje hoor!

Ik ga het regime nog verder aanscherpen: geen wei, extra E in de vorm van rode tarwekiemolie (extra sel durf ik niet), hooi natmaken, dubbele dosering totaalsupplement, kappen met Duivelsklauw (blijkt dextrose in te zitten), een deken erop tegen de koude wind en verplicht gematigd bewegen. Als dit nul effect heeft, vraag ik de da om bloedonderzoek en gaan we de molen in.
    Misschien kun je beter eerst de deken proberen en van het gras af, en dan even een tijdje aankijken of je ook verandering ziet voor je nog iets anders verandert. Als je paard vaker bloedstipjes in de witte lijn heeft gehad is de kans waarschijnlijk heel groot dat hij steeds tegen hoefbevangenheid aanzit, wellicht doordat die drie uurtjes gras per dag toch teveel voor hem blijkt te zijn. Dat zou ook verklaren waarom hij ziek werd vanaf het moment dat hij minder getraind werd.
    Moeilijk he, als er iets niet goed is wil je het liefst zoveel mogelijk doen om maar te zorgen dat ze zo snel mogelijk beter zijn maar als je het stap voor stap doet kun je dingen gemakkelijker uitsluiten.

Extra vit E kun je ook geven maar een dubbele dosering van een totaalsupplement zou ik niet doen, tenzij je de mineralengehalten van je ruwvoer weet.
    Don't make or teach assumptions

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jenniferjcristina

Misschien kun je beter eerst de deken proberen en van het gras af, en dan even een tijdje aankijken of je ook verandering ziet voor je nog iets anders verandert. Als je paard vaker bloedstipjes in de witte lijn heeft gehad is de kans waarschijnlijk heel groot dat hij steeds tegen hoefbevangenheid aanzit, wellicht doordat die drie uurtjes gras per dag toch teveel voor hem blijkt te zijn. Dat zou ook verklaren waarom hij ziek werd vanaf het moment dat hij minder getraind werd.
    Moeilijk he, als er iets niet goed is wil je het liefst zoveel mogelijk doen om maar te zorgen dat ze zo snel mogelijk beter zijn maar als je het stap voor stap doet kun je dingen gemakkelijker uitsluiten.

Extra vit E kun je ook geven maar een dubbele dosering van een totaalsupplement zou ik niet doen, tenzij je de mineralengehalten van je ruwvoer weet.
    Het ruwvoer is heel lang en stengelig, dus dat zal in voedingsstoffen niet zo hoog zijn. Het totaalsupplement verdubbelen: ik gaf 25 mg en voorgeschreven was 40 mg. Ik gaf dus al wat weinig, omdat ik ervan uitging dat hij dat zelf wel aanvulde met de himalaya + gras en ik niet zo'n poedervoerder ben. Met de 50 mg die hij dan nu krijgt, is hij denk ik niet overgedoseerd. Want het gras is nu ook weggevallen en daarmee kreeg hij ook vit+min binnen. Toch?

Eerst deken op en gras alvorens meer veranderingen door te voeren, ik snap de overweging maar weet je... ik zit nu al zo lang te emmeren, de laatste maanden behoorlijk, maar als ik eerlijk ben gaat het al jaaaaren half/half, wel/niet, goed/slechter, top/beroerd... ik wil een keer resultaat zien! Vandaar dat ik mijn maatregelen nu eerst 'verscherp' om een soort grote lijn uit te stippelen. Ik wil nl weten of ik het daarin moet zoeken!
    Zaterdag komt de bekapper en die ga ik ook het hemd van het lijf vragen.

Buck is intussen vrolijk en levendig. Gisteren heb ik hem rond laten lopen, eerst samen met Cadiz, daarna wat serieuzer aan de longe. We hebben een soort afspraak: hij bepaalt wanneer hij gaat draven of dat hij galop kiest, dat geeft mij de gelegenheid om te observeren. Hij is niet lui, dus hij maakt er geen misbruik van. Hij mag ook blijven stappen als draf niet gaat. In de draf rechtsom viel hij erg op de binnenschouder -zijn voorkeursschouder- en als ik dan even extra stelling vroeg, zijn korte linkerkant oprekte, deed hij even zijn oren plat. Spierpijn. Zo ziet het eruit. Niet kreupel, maar gewoon die linkerschouder niet zo ver naar voren kunnen brengen, au!
    Maar tussendoor liet hij af en toe wel stukjes swingende draf zien.
    Ach, het is zo moeilijk er iets van te vinden... morgen kan het weer heel anders zijn!

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Even een heel andere ingang.
    Je schrijft ook een heel stuk over eventuele blessures. stijfheid van de schouder, kreupelheid. Bij beweging gaat het beter zeg je.
    Zou het niet (naast alle metabole problemen) kunnen zijn dat hij een mechanisch probleem met z'n spieren heeft. Juist ook omdat hij veel beweging nodig heeft om lekker soepel te zijn. Ook gewone spierschade kan zorgen voor een verhoogd CK.
    Heb je al eens een aanpak overwogen die meer op het bewegingsstelsel ingaat? Ik heb zelf een paar enorm goede ervaringen gehad met een massage van happy-athlete. Niet alleen bij m'n paard, maar ook bij mezelf. Bijvoorbeeld in combinatie met een chiropractor of osteo.
    Is denk ik een stuk goedkoper dan die gehele molen ingaan en je ziet eigenlijk na een behandeling al of het effect heeft.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Het ruwvoer is heel lang en stengelig, dus dat zal in voedingsstoffen niet zo hoog zijn. Het totaalsupplement verdubbelen: ik gaf 25 mg en voorgeschreven was 40 mg. Ik gaf dus al wat weinig, omdat ik ervan uitging dat hij dat zelf wel aanvulde met de himalaya + gras en ik niet zo'n poedervoerder ben. Met de 50 mg die hij dan nu krijgt, is hij denk ik niet overgedoseerd. Want het gras is nu ook weggevallen en daarmee kreeg hij ook vit+min binnen. Toch?
    Voedingswaarde en mineralen zijn verschillende dingen; ondanks dat je bv. hooi voert met een hoge- of lage voedingswaarde kan het best zijn dat het toch een tekort en/of overschot aan een bepaald (of meerdere) mineraal bevat, daarom is het best belangrijk om te weten wat je eigenlijk voert.
    Met het verdringen van het ene- door het andere mineraal kun je denken aan het voorbeeld van een teveel aan calcium wat de opname van magnesium verdringt.

Overigens schijnt er in de himalya-liksteen nauwelijks andere stoffen dan natrium te zitten. Op de site van paardnatuurlijk kun je een overzichtje vinden van de verschillende likstenen en hun mineralengehalten.
    Ik had er zelf ook een gekocht een tijdje geleden en mijn ponies vonden hem ook heeerlijk; te heerlijk eigenlijk, want ik zag hem met de dag kleiner worden en omdat het natrium-gehalte van mijn hooi volgens de analyse behoorlijk hoog was heb ik deze liksteen weggehaald.
    Don't make or teach assumptions

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sanne
    Even een heel andere ingang.
    Je schrijft ook een heel stuk over eventuele blessures. stijfheid van de schouder, kreupelheid. Bij beweging gaat het beter zeg je.
    Zou het niet (naast alle metabole problemen) kunnen zijn dat hij een mechanisch probleem met z'n spieren heeft. Juist ook omdat hij veel beweging nodig heeft om lekker soepel te zijn. Ook gewone spierschade kan zorgen voor een verhoogd CK.
    Heb je al eens een aanpak overwogen die meer op het bewegingsstelsel ingaat? Ik heb zelf een paar enorm goede ervaringen gehad met een massage van happy-athlete. Niet alleen bij m'n paard, maar ook bij mezelf. Bijvoorbeeld in combinatie met een chiropractor of osteo.
    Is denk ik een stuk goedkoper dan die gehele molen ingaan en je ziet eigenlijk na een behandeling al of het effect heeft.
    Buck heeft twee Jack Meagher-sessies (happy athlete) gehad. Toen ook zat het grootste probleem in de schouderpartij. Zeer pijnlijke behandeling, dus blijkbaar was er genoeg 'mis'. Erna liep hij fantastisch, maar hij raakte het ook weer kwijt. Logisch, als zijn stijfheid door metabole problemen wordt veroorzaakt. Ik heb het overwogen maar om die reden heb ik het nu verworpen. Eerst de spierstijfheid van binnenuit (trachten te) herstellen.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jenniferjcristina
    Overigens schijnt er in de himalya-liksteen nauwelijks andere stoffen dan natrium te zitten. Op de site van paardnatuurlijk kun je een overzichtje vinden van de verschillende likstenen en hun mineralengehalten.
    Ik had er zelf ook een gekocht een tijdje geleden en mijn ponies vonden hem ook heeerlijk; te heerlijk eigenlijk, want ik zag hem met de dag kleiner worden en omdat het natrium-gehalte van mijn hooi volgens de analyse behoorlijk hoog was heb ik deze liksteen weggehaald.
    Buck gebruikte nooit een liksteen, ook niet met smaakjes en dronk vroeger iets van 10 l/dag. Ik was blij dat hij zo gek werd op de himalaya, want hij ging er veel meer door drinken, wat juist hij hard nodig had. Ik ken de test van PN. Hij zal gerust hier en daar kloppen, maar ik vind de hele site nogal tendentieus en neem niet alles serieus.

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Palace

Buck heeft twee Jack Meagher-sessies (happy athlete) gehad. Toen ook zat het grootste probleem in de schouderpartij. Zeer pijnlijke behandeling, dus blijkbaar was er genoeg 'mis'. Erna liep hij fantastisch, maar hij raakte het ook weer kwijt. Logisch, als zijn stijfheid door metabole problemen wordt veroorzaakt. Ik heb het overwogen maar om die reden heb ik het nu verworpen. Eerst de spierstijfheid van binnenuit (trachten te) herstellen.
    je hebt echt al alles geprobeerd
    Ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn paard ook na twee behandelingen super liep, maar dat dat nu na een paar maanden weer minder is geworden. Ik heb toch maar weer een afspraak gemaakt. Ik heb zelf ook die behandelingen gehad en het komt inderdaad terug, maar het lijkt steeds minder snel. Nu na de vierde behandeling heb ik eindelijk het idee dat het goed blijft.

wie heb je eigenlijk als bekapper? Er staat dat je die sinds begin september hebt, is dat deze september?

Is er verder iets te zien aan hem? Na beweging werd hij juist soepeler? krampende/trillende spieren na beweging? Valt hij snel af of juist niet?

je hebt echt al alles geprobeerd
    Ik moet wel eerlijk zeggen dat mijn paard ook na twee behandelingen super liep, maar dat dat nu na een paar maanden weer minder is geworden. Ik heb toch maar weer een afspraak gemaakt. Ik heb zelf ook die behandelingen gehad en het komt inderdaad terug, maar het lijkt steeds minder snel. Nu na de vierde behandeling heb ik eindelijk het idee dat het goed blijft.

wie heb je eigenlijk als bekapper? Er staat dat je die sinds begin september hebt, is dat deze september?

Is er verder iets te zien aan hem? Na beweging werd hij juist soepeler? krampende/trillende spieren na beweging? Valt hij snel af of juist niet?
    Ik heb Marco Krul als bekapper. Sinds deze september.
    Buck wordt soepeler na beweging, maar dan is-ie wel een heel tijdje bezig. Hij begint doorgaans behoorlijk stijf en ik laat hem zelf zijn tempo bepalen, zodat er niks geforceerd wordt.
    Geen trillende spieren na beweging.
    Hij werd altijd al dik van de lucht, maar sinds ik 2 jaar geleden gestopt ben met krachtvoer, bleef het goed onder controle.
    Kun je daar iets mee?

Gr. Christel

Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

marco is in ieder geval super. Heb je het er met hem over gehad? Ik weet natuurlijk niet hoe slecht z'n hoeven zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat als ze niet zo goed waren, het misschien wat langer duurt voordat je effect ziet van deze nieuwe bekapping. Gevoelige hoeven verbeteren het beeld natuurlijk ook niet.
    Spierbevangenheid ontstaat juist door beweging. Als je zegt dat hij verbeterd door beweging (en massage), lijkt mij spierbevangenheid niet het meest voor de hand liggend. Ook waren de CK en LDH niet erg hoog. Je moet bedenken dat deze waardes niet alleen spierbevangenheid aangeven, maar ook door andere redenen verhoogd kunnen zijn. Ook een spierverrekking kan bijv. voor een verhoogd CK zorgen. Als er tijdens een koliekaanval bloed afgenomen is, weet ik niet hoe betrouwbaar die waardes zijn.

Spierbevangenheid ontstaat juist door beweging. .
    Niet noodzakelijk Sanne.
    Spierbevangenheid kan ontstaan door de volgende oorzaken:
    -Onregelmatige training
    -Plotselinge perioden van rust na excessieve trainingen
    -Een hoog gehalte aan koolhydraten in de voeding
    -Veel kalium in de voeding
    -Excessieve training wanneer het paard niet in goede conditie is

Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten