Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: L3, stelling naar binnen

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

L3, stelling naar binnen

Onlangs plaatste ik een filmpje van Shanna tijdens de circlinggame met obstakel, en daarbij plaatste iemand (terecht) de opmerking dat Shanna zo naar buiten kijkt.
    Sindsdien ben ik aan het zoeken gegaan waar de oorzaak ligt en wat ik moet doen daaraan.
    Aan de 12ft lijn is er geen enkel probleem. Op korte afstanden is ze makkelijk te corrigeren (achterhand weg, of wijzen naar singelplek). Maar hoe groter de afstand, hoe meer ze naar buiten kijkt. Aan de 45ft loopt ze met haar kont bijna naar binnen.
    Oorzaak? ik denk gewoon een test van haar kant, disrespect. ookal is dat misschien een beladen term. ik neem aan dat iedereen hier wel snapt hoe ik dat bedoel.
    Gisteren ben ik bewust gaan zoeken naar de oplossing. Ik ben begonnen met elke keer iets vragen als ze naar buiten kijkt. Dus een overgang, of van hand veranderen of een schijndisengagement. Misschien heb ik het niet lang genoeg volgehouden, maar ik botste hierbij toch wel erg tegen verzet van haar kant. Op een gegeven moment stond ze me stil aan te kijken en weigerde nog de cirkel op te gaan. Ze was hierbij zo leftbrained als maar kan overigens.
    Maar als ik haar van hand liet veranderen keek ze direct weer naar buiten, en dat hield ze stug vol bij alles... Zucht...

Omdat ik haar niet wilde drillen, ben ik toen gestopt om maar eens even na te gaan denken... Ik kwam tot een paar oplossingen:
    - idd elke keer iets vragen als ze wegkijkt
    - elke keer haar achterhand of ribben wegdrijven
    Maar beide oplossingen brengen veel onrust teweeg omdat ze dus zeer consequent haar buitenstelling volhoudt.
    - negeren en never release on a brace toepassen tot ze uit zichzelf een vraag gaat stellen.

Herkennen mensen hier dit probleem. hoe gaan jullie hiermee om?

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Re: L3, stelling naar binnen

Ik lees even mee, herken dit van Vitesse ook wel soms dus. Maar geen oplossing helaas.
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Ik heb het soms, maar vaak is het uit unconfidence en dan moet ik gewoon wat minder druk geven. In sommige gevallen was het inderdaad LB gedrag, maar kwam het met name vanuit het fysieke naar voren. Sinds ik wat klassieke dressuur en Karen Rolfe oefeningetjes heb geintroduceert is Lbs zelfhouding een stuk beter geworden en hebben we ook veel minder last van het naar buiten kijken. Lb was/is een ontzettend scheef paard en wist gewoon niet hoe hij zichzelf moest dragen. We zijn eerst begonnen met klassieke dressuur een hill-therapy en later doorgegaan met het boek van Karen. Bij ons heeft dat enorm geholpen.
    Als het echt een mentale brace is zou ik het denk ik net zo aanpakken als jij beschreven hebt; interupt the pattern. Maar ik vind het erg moeilijk, omdat ik geen precies beeld heb van het probleem. Ik vind het zo moeilijk tips geven.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Ja, totaal herkenbaar. Nog niet specifiek 'iets' mee gedaan, afgezien van dat ik Shaf alleen naar binnen laat komen met circling wanneer hij met zijn hoofd laag loopt en zijn neus in elk geval niet naar buiten. Hij wil graag naar binnen, dus gaat ook zelf op zoek naar een manier om daar te komen. Totaal andere horsenality dan Shanna, dus weet niet of je hier wat mee kunt.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik zou me er eerlijk gezegd niet druk om maken.
    Ik vond het filmpje wat je hebt laten zien echt super, het was wel maar een klein stukje, dus als het probleem anders is dan wat op je laatste filmpje liet zien, zou ik zeggen, film het en laat zien

Ik denk dat het met de horsenality te maken heeft. lb-ex is gewoon heel vrolijk ladieda, snel met andere dingen bezig, lekker kijken wat er aan de andere kant van het hek allemaal gebeurd en ik denk dat een lb-ex paard optimaal gefocused en meewerkend hebben aan de 45ft lijn wel even wat tijd nodig heeft. Aan de lange lijn (45ft) oefenen is echt heel anders, dan aan de kortere lijn. Zeker met de hele lengte heb je soms niet meer de aandacht die je met een kortere lijn wel had. Ik merk het ook bij Tas dat er een bepaalde lengte is waarbij het moeilijker word. Ik denk echt dat je dat langzaam op moet bouwen. Wel veel dingen vragen, ook zodat je die aandacht goed bij je houdt, maar op het filmpje wat je liet zien, hield Shanna mooi de lijn los en reageerde goed op je signalen.

Constant corrigeren zou ik niet doen. Dan ga je micromanagen en ik denk dat je dan niet uiteindelijk de 'mind' bij je krijgt.
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ja eerlijk gezegd vindt ik het persoonlijk wel iets om op te letten, het is mi zo belangrijk dat ze hun lijf goed gebruiken en als ze zo in contrastelling lopen en dan ook nog hun rug wegdrukken dan vindt ik dat een gemiste kans.
    Whoopie doet het ook.

Wat ik tegenwoordig doe is een ophouding vragen aan het touw als het binnenachterbeen naar binnen gaat, loopt ze een half rondje goed dan achteruit lopen alle druk weghalen en bv 5 minuten helemaal niet doen als jackpotbeloning (doe ik nog niet voldoende). Of als ze uit zichzelf maar een beetje stelling en of buiging laat zien direct belonen en zo opbouwen.

Ik kies ervoor om ook mee te draaien.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid sanne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Dagboek Berichten
    1

Ik zie het meer als een aparte oefening. Het ene moment werk je aan lichamelijke oefening. Meestal doe je dit van iets dichterbij, zodat je makkelijk kan corrigeren.
    Het andere moment werk je aan iets anders. Spelen en gek doen gaat nooit gepaard met "correct" lopen.
    Als je niet wilt dat je paard in contrastelling of zonder ondertredend achterbeen loopt, moet je hem denk ik ook niet in de wei laten, je wilt niet weten hoe ze daar lopen
    www.equimotion.nl: chiropractie, dry needling en (revalidatie)training

Bladwijzers

Forum Rechten