Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: hoe oefeningen doen als lb paard het saai vindt?

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

hoe oefeningen doen als lb paard het saai vindt?

Hallo

Ook even een vraag hoe jullie hier mee omgaan.

Whoopie is op de wei meestal lb-introvert soms extravert.
    Ze pikt dingen snel op en vindt dingen herhalen dan ook saai. De bekende patterns bv ze weet echt wel hoe ze te doen maar meestal doet ze ze juist niet op de goede manier.

Ik weet dat wil ik een goed uitgevoerd patroon dat ik die het best 1 keer kan vragen en dan kan stoppen want anders begint ze van alles te verzinnen. Dit heeft ze altijd al gedaan, wanneer je dan door gaat dan kun je soms erg lang strijd krijgen. Vaak gaat ze dan ook andere dingen aanbieden zoals spaanse pas, touchen of wat dan ook, waar ik dan overigens niet op inga (mischien later)

Nu zit ik mij toch af te vragen wat wijsheid is, zoals het nu is bied ik veel afwisseling want herhalen betekent dat het slechter gaat,Dat betekent dat we na een klein half uurtje ook wel zijn uitgewerkt want dan heb ik al van alles uit de kast gehaald.

Wat is wijsheid, dit zo blijven doen en steeds nieuwe dingen aanbieden,of mag je verwachten dat ze dingen toch herhaald ze zit immers niet meer op level 1 niveau.

Hoe gaan jullie daar mee om.

Alvast bedankt voor het meedenken.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Re: hoe oefeningen doen als lb paard het saai vindt?

Ik heb een tijdje in hetzelfde schuitje gezeten. Om de patterns goed uit te voeren, moest ik ze herhalen, maar daar zat mijn paard echt niet op te wachten. Wat ik toen langzaam maar zeker heb uitgevonden heeft een wereld van verschil gemaakt.
    Ik heb met Lb een heleboel verschillende 'skills' opgebouwd, ook omdat die afwisseling zo belangrijk was. Ik kwam erachter dat al deze skills een patroon vaak verbeteren. Wat ik heb gedaan is de patterns opgesplitst in kleine deelstapjes (de ingredienten) en ik ben aan de gang gegaan om deze ingredienten te verbeteren, zonder ze in eerste instantie als pattern te oefenen.
    Zo is de figure-8 voor ons vaak heel moeilijk, omdat Lb ook gaat targetten, of voetjes geven in plaats van het pattern te doorlopen. Ik ben bezig gedaan met het ontwikkelen van de draw uit de circling game in vanalle variaties:
    -Circling en dan een gewone draw
    - Circling en dan een slalom in de draw (met pionen)
    - Circling en dan een draw bij een pion
    - Circling en dan een draw over een balkje of hindernisje
    - Circling, overgang naar sideways vanuit zone 1 en dan een draw
    etc.
    Hetzelfde met het drinving gedeelte (had minder oefening nodig dan de draw):
    - Weave op de cirkel
    - Drive vanuit sideways zone 1
    - Lange teugelwerk
    - sent over een hindernis vanuit zone 5

Op het moment dat al die variaties goed gingen ben ik het in elkaar gaat zetten tot een pattern. Dat kan ik dan 2-4 keer herhalen en dan is het weer saai, maar dan ga ik gewoon weer terug naar zo'n klein ingredient en een variatie. Als Lb iets aanbiedt, dan neem ik het ongeacht of ik het wilde of niet. Het komt altijd wel een keer van pas en soms geeft hij me zo nieuwe ideeën. Bovendien wil ik niet dat hij denkt dat het allemaal om mij draait; we zijn toch een team samen.
    EquusPondus Hippische sportoefentherapie: Houding van Ruiter en Paard
    Balance Coach, lessen, workshops, lezingen

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door whoopie
    Nu zit ik mij toch af te vragen wat wijsheid is, zoals het nu is bied ik veel afwisseling want herhalen betekent dat het slechter gaat,Dat betekent dat we na een klein half uurtje ook wel zijn uitgewerkt want dan heb ik al van alles uit de kast gehaald.

Wat is wijsheid, dit zo blijven doen en steeds nieuwe dingen aanbieden,of mag je verwachten dat ze dingen toch herhaald ze zit immers niet meer op level 1 niveau.
    Leuke vraag, ik heb zelf ook een LB-i en ik moet toegeven: hoe verder je komt, hoe ingewikkelder ze worden

De grootste uitdaging bij LB-i paarden is uitzoeken wat hun ECHT motiveert. Hun duidelijkste vraag aan jou is immers telkens: wat kan IK hiermee verdienen?
    Wanneer je paard erg voedsel gericht is (en je geen veiligheids issues meer hebt met eten) is voedsel een prima motivator. Niet de ultieme motivatie, want die wil je toch uit jezelf halen, maar dat is zo'n enorme uitdaging, dat voedsel heel prima als tijdelijk/mede motivatie kan dienen.

LB-i paarden zijn ontzettend slim en wanneer ze niet met je mee denken, denken ze vaak 'tegen' je. De kunst is om ze te motiveren door ze te laten denken dat ze het zelf verzonnen hebben, terwijl ze precies doen wat jij vraagt. Als je begrijpt dat ze vaak het tegenovergestelde doen van wat je vraagt, kun jij dus het tegenovergestelde gaan vragen dan wat je eigenlijk wil. Een voorbeeldje uit mijn laatste les: zo laaaangzaaaam mogelijk een figure-8 vragen. Wel stap en ook exact het patroon volgen (dus OM de pionnen), maar zo traag mogelijk. Daarna hetzelfde in draf, wel draven, maar zo traaaaag als maar kan. De reden hiervoor werd al snel duidelijk: van dit langzame werd hij zo geprikkeld, dat hij een volgende keer in snelle draf vertrok om zelf het 8-je te maken. Doel bereikt!

Maak de vragen specifieker, in plaats van 'raak de pion aan' stel je de vraag: "kun je met je linker achterhoef op de rechterkant van de pion staan? ". Jij hebt al zo'n communicatie met Whoopie dat je dit soort vragen kunt stellen. De uitdaging wordt nu om niet te belonen voor iets wat 'er min of meer op lijkt', maar wat precies is wat jij bedoelt. Niet in snelheid (motivatie voor beweging is vaak de grootste uitdaging) maar in nauwkeurigheid.

Verder kun je met je fases ook 'prikkelender' gaan werken, om wat 'spanning' op te bouwen. De sluip-techniek van Linda is er zo eentje: heeeele lange, langzame, maar intense fase 1, gevolgd door een plotselinge, effectieve fase 4.

Als je een goede moeilijkheidsgraad kunt vinden van je oefeningen (waar ze dus even bij moeten nadenken voordat ze de beloning verdienen) en dan ook genoeg beloning biedt (lang rust, snoepjes) zul je merken dat ze zelf meer energie gaan steken in het vinden van de oplossing.

En nog een opmerking over de patterns: deze zijn geen doel op zich, voor elke horsenality hebben de patterns een ander doel. Het doel is NIET om de patterns 7x te doen, tot ze helemaal perfect gaan. De patterns zijn een manier om naar het midden van de horsenality chart te komen. Voor de RB-e is dat het herhalen tot ze relaxed zijn, voor de RB-i is dat herhaling totdat ze vertrouwen vinden in de voorspelbaarheid. Voor de LB-kant is dat motivatie en gehoorzaamheid.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair dekoezegtboe's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2005
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    24

lastig he....

ik ken het helemaal... in de paddock is snow echt LBI ik kan hem best een hoop dingen laten doen maar dan is het voornamelijk make ipv want...
    hoe ik die want moet krijgen daar ben ik ook nog even mee aan het puzzelen

ik heb trouwens wel heel veel aan de savvyclub dvd gehad over introvert/extrovert missmatch.
    Snowdon, ik denk dat Sietske (28-12-2009) en Netam (21-9-2007) samen op een wolkje naar ons kijken en er altijd zijn om ons te helpen! fijn he

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik kan zeker wat met deze tips. Dat heel precieze vragen soms mondt dat dan ook uit in een strijd want dan vliegt ze er soms met opzet meters naast, maar dat heeft vooral ook met mijn ongeduld te maken, ik hou zelf eigenlijk wel van snel . Voedselbeloningen gebruik ik zeker , vooral ook voor de oefeningen aan de hand die ze erg vervelend vindt.

Ik ga ook maar eens een paar hoepels kopen om dat soort dingen van precies hier een voetje of daar te oefenen.
    Dinka zou ik evt die dvd een keer van je mogen lenen ben eigenlijk wel benieuwd?

Bedankt alweer.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid Monties baasje's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2005
    Leeftijd
    49

Quote: Zie bijv. het filmpje van de sluip-techniek van Linda (introvert-extrover mismatch).
    (zie level 2 vragen)
    @Calippo: Waar staat dat filmpje precies? Hebbie een linkje?

Thanx. AnneMarie

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Back issues, DVD, april 09
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Fijn topic , ik heb even alles gelezen en ga ook met de tips aan de slag ....

Bladwijzers

Forum Rechten