Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 21

Topic: Op het touw stappen...

Op het touw stappen...

Ik heb een parelli halster en leadrope...
    als ik daarmee bezig ben komt het wel eens voor dat Marlou tijdens een oefening op de leadrope gaat staan.. of op de gesp (als haar hoofd laag is.)
    Dat zorgt voor paniek omdat ze dan tijdelijk klem komt te zitten.
    Nu weet ik dat paarden op een gegeven moment leren 'wijken voor druk' en dan zullen ze in deze situatie zelf kiezen om de druk te verminderen...
    maar als ze bovenop het touw staan is dat moeilijk omdat ze dan eerst hun hoef moeten verzetten om de druk weg te halen.

Nu zorg ik er wel meestal voor dat ik er op let als ik de lijn over de grond laat slepen naast het paard...
    Al zie ik op veel Parelli dvd's dat de lijn gewoon slap hangt en zelfs onder het paard door hangt tijden oefeningen.
    Dan denk ik... ik zal toch niet de enige zijn die daar last van heeft?
    Ik hoor er feitelijk nooit iemand over.
    Dus mijn vraag is: Wie heeft hier ook last van?
    en wat is hier aan te doen?

Forum Meubilair Dyonne's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Dagboek Berichten
    28

Re: Op het touw stappen...

Ik heb hier ook last van. En zeker in het begin reageerde mijn merrie er heel heftig op.
    Ik neem de lijn nu toch vaak wat korter en kijk uit dat het niet gebeurd.
    Als ze heel ontspannen is laat ik hem weleens liggen, zodat ze toch leert er zelf goed mee om te gaan.

Eigenlijk ben ik ook wel benieuwd of er echt wat aan te doen is/of je er wat aan moet doen.
    De weg met Carwyn en Scarlet
    Cob = top! 10-10-2013 Afscheid van mijn bijzondere Maybel..

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Dit is in feite een vorm van de porcupine game.
    Je kunt d.m.v. de porcupine game je paard leren zijn hoofd omlaag te brengen als je hem druk bovenop zijn hoofd (achter zijn oren) geeft. Als het een gewoonte wordt van je paard om zijn hoofd omlaag te brengen zodra hij daar druk voelt, zal de reflex om terug te trekken als hij op het touw stapt, ook minder worden. En uiteindelijk krijg je dan een paard dat na kan blijven denken, ook als zijn hoofd gevangen zit. En als hij kan nadenken, kan hij bedenken (leren), dat hij zijn voet kan verzetten om zo zijn hoofd te bevrijden.

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marja
    En uiteindelijk krijg je dan een paard dat na kan blijven denken, ook als zijn hoofd gevangen zit. En als hij kan nadenken, kan hij bedenken (leren), dat hij zijn voet kan verzetten om zo zijn hoofd te bevrijden.
    Ik snap wat je bedoelt...
    Stel dat je paard online draaft in de circling game en opeens naar binnen komt omdat ze een vraag stelt (dat gebeurt bij marlou om het halve rondje)... dan gaat het lijntje slap hangen en ze kan er makkelijk op gaan staan in draf... dan komt er nogal een klap in haar nek...
    Of moet je eerst veel porcupine gedaan hebben om dit te voorkomen?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

In zo'n geval is het jouw taak om óf de lijn snel binnen te halen zodat ze er niet op kan staan, óf snel tegen je paard te zeggen: hé blijf eens op de cirkel jij!
    Als je paard om het halve rondje een vraag stelt, en dit blijft doen, dan hoef je haar echt niet iedere keer naar binnen te laten komen hoor. Want als je dat blijft doen, creëer je een patroon waarbij je paard voortaan altijd na een half rondje naar binnen komt.
    Op het moment dat ze de vraag stelt (dus nog maar een ieniemienie beetje naar binnen komt), kun je al antwoord geven. Dat antwoord kan dan zijn: blijf op de cirkel, ga maar een gang hoger, verander eens van hand... Laat haar direct iets doen als ze een vraag stelt!

Ook in draf kun je uiteindelijk wel een paard krijgen wat niet in paniek raakt als hij op het touw gaat staan, maar als dat in stap nog niet lukt, dan is dat wel wat veel gevraagd. Dat heeft wel tijd (en oefening) nodig.

Ok, duidelijk.. ik ga het proberen!
    Ik ben nog maar net begonnen met Marlou dus ik laat haar die vraag nog stellen.. vind het nu alleen al goed dat ze het doet.
    Ik wil haar niet in de war brengen door haar meteen weer weg te zetten... uiteindelijk zal ik het langzaam opbouwen dat ze verder mag draven op de cirkel.
    Ze zal over een tijdje begrijpen dat ze op de circel moet blijven.. tenzij ik iets anders zeg.

Ik blijf het toch frappant vinden dat ik op de parelli dvd's linda parelli zo zie rondlopen met de paarden met een 22ft line... die ze achter zich aan laat slepen.... (het deel wat ze op dat moment over heeft van de 22ft) gewoon onder het paard door...
    en ik zie nooit dat er een paard op gaat staan.
    Leren ze op een gegeven moment ook om niet op het touw te gaan staan?

Ik heb het b.v. ook met mijn carrotstick.. als ik die in ruststand achter me aan laat slepen.. met de string er achter aan over de grond... en Marlou loopt achter me... dan staat ze er dus ook heel vaak op... met als gevolg dat ik bijna struikel hahaha (geen gezicht)
    Toch vind ik dat ik de string moet kunnen laten slepen over de grond.
    Misschien heeft dat dan weer te maken met 'defend your space' (dat ze niet op mijn touwtje, dat in feite aan mijn lichaam hoort, gaat staan )?

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ik zou je paard echt niet te lang dit soort vragen laten stellen hoor (op de cirkel). Na een paar keer kun je gerust zeggen: fijn dat je het vraagt, maar nu wil ik graag dat je doorloopt.

Dat met het touw (en de carrotstick) is ook een stukje training/bewustwording van jouzelf. Als je meer ervaring krijgt in het werken met deze materialen, zul je merken dat ze meer en meer deel van jouw lijf worden. Dat je zonder te kijken weet waar je touw of je cs zich bevindt. En dat je automatisch ervoor zorgt dat ze niet/zo min mogelijk in de buurt van de hoeven van je paard komen. Als je bv. loopt met je cs, dan moet je de punt iets naar buiten laten wijzen, zodat het touwtje op wat grotere afstand van je paard achter je aan sleept. En in bochten moet je daar extra op letten. En dan ook nog uitkijken dat je geen onbedoelde signalen geeft met je cs, alleen maar omdat je probeert hem uit de buurt van je paard te houden.
    Het is echt oefenen, en handig worden met je materialen, totdat alles vanzelf gaat.
    En geloof me, ook Linda of Pat zitten heus wel eens in de knoop met hun touwen. Ik heb Pat ook wel eens onhandig zien doen. Alleen dat zie je maar zelden op de filmpjes.

Ik heb niet het idee dat als het touw echt onder het paard door ligt, dat hij dan oplet dat hij er niet op komt te staan. Zeker als het touw midden onder hem doorloopt (in de lengte) kan hij het niet zien en er dus ook geen rekening mee houden. Zo lang je rechtuit loopt is de kans klein dat het paard erop gaat staan, maar in bochten stapt hij er geheid op. Zo lopen vind ik dan ook geen aanrader.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Ze leren vanzelf de 22ft te ontwijken. Wick loopt aan de 12 ft achter me, als een deel van de 22ft achter me aansleept loopt ze schuin achter me om niet op het touw te staan. Het is namelijk haar taak, ze is verantwoordelijk voor haar voeten en het nemen van het obstakel. Het went vanzelf. Wat bij ons erg heeft geholpen is veel moseyen aan de 22ft, daardoor is ze rustig geworden als ze eens met een voet op de lead stond. Ik heb er verder nooit op gereageerd tijdens moseyen als ze een voorbeen door door de leadrope heeft.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Actief Forumlid ali's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2008
    Dagboek Berichten
    11

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    moseyen aan de 22ft,
    Wat bedoel je daarmee?
    Flame en Ali's lessen

You're the only person who knows what's right for you,the only one.

And if you already know what this is, commit to it. If you don't, commit to nothing.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Whoopie staat ook regelmatig een keer op het touw, ze raakt er niet van in paniek, vaak lost ze het zelf op soms moet ik haar bv even achteruit zetten, nu ben ik zelf wel een beetje onhandig met touw en stick en zo, ze is er dus ook wel aan gewend.
    Juist ook veel oefenen met het touw rond het been onder het lijf door etc zodat ze daar in ieder geval aan gewend is. Mischien ook uitlokken in een rustige situatie en kijken wat ze doet, gewoon even wachten en dan weer verder lopen.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    Ze leren vanzelf de 22ft te ontwijken. Wick loopt aan de 12 ft achter me, als een deel van de 22ft achter me aansleept loopt ze schuin achter me om niet op het touw te staan. Het is namelijk haar taak, ze is verantwoordelijk voor haar voeten en het nemen van het obstakel. Het went vanzelf. Wat bij ons erg heeft geholpen is veel moseyen aan de 22ft, daardoor is ze rustig geworden als ze eens met een voet op de lead stond. Ik heb er verder nooit op gereageerd tijdens moseyen als ze een voorbeen door door de leadrope heeft.
    Ja, dat dacht ik dus ook al... het paard moet aan de kant voor het touw en het is niet de bedoeling dat jij op een bepaalde manier gaat lopen zodat je paard niet op je touw gaat staan.
    Het paard zou eigenlijk de 'hinder' moeten ondervinden van het 'op het touw' gaan staan, niet ik.
    Maar goed.. ik denk dat de ervaring het zal leren maar ik wil natuurlijk ongelukken voorkomen.
    Ik ga in ieder geval de porcupine game wat vaker doen want daar is het in principe op gebaseerd.
    Wijken voor druk.
    Ik weet ook niet wat je bedoelt met 'moseyen' aan de 22ft.
    Met 'moseyen' ben je dicht op je paard... en bedoel je dan dat je leert hoe om te gaan met het stuk 22ft wat erbij hangt?
    Vanmiddag ga ik weer eens kijken hoe het gaat met Marloutje

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Als ik over het erf loop en af toe graasmomentjes inlas dan heb ik haar (of meestal twee paarden) aan de lange leadrope. Ik zoek een punt waar ik rustig kan staan en de dames gaan elk hun weg, al etend. Daarbij staan ze met regelmaat op hun leadrope en dan wacht ik rustig af wat er gebeurd. Ik grijp in als ze er zelf niet uitkomen, de leadrope bijvoorbeeld om twee benen zit of tussen de achterbenen doorloopt. Dan loop ik even richting paard, pak de leadrope weer goed en ga terug naar mijn plekje. Dat valt bij mij onder moseyen, beetje samen rondhangen en zonder focus over het erf gaan, grazen, kijken, even kriebelen maar ook af en toe een stapje terug doen en de dames laten eten.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forum Meubilair myracara's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Ik heb hetzelfde probleem, maar de tegenovergestelde "oplossing"

Myra raakt enorm in paniek als ze op haar touw staat, ook als ze vaststaat overigens (al is dat tegenwoordig wel minder). Maar Myra is ook echt niet meer in een lerende staat van zijn als dat gebeurd, ze schiet als een raket omhoog met haar hoofd en zet haar hele gewicht in de strijd om los te komen, maar slecht 1 kant op; omhoog. Ik vind het ronduit gevaarlijk om haar dit net zo vaak te laten meemaken tot ze zelf het touw uit de weg gaat, want het geeft een enorme klap op haar nek en daarvoor is een touwhalster al helemaal ongeschikt.

Ik ben dus WEL altijd op mijn hoede dat het touw niet op de grond ligt en niet te laag en dat ze niet te "los" aan het hek staat, want dan stapt ze erop of haakt haar hoofd eronder.... Met andere woorden, ik weet niet hoe ik het op moet lossen. In ieder geval hielp de porcupine game hiervoor totaal niet, ze gaat superlicht met haar hoofd omlaag op druk op haar hals, bovenop haar hoofd, druk aan het halster omlaag enzovoorts, maar de schrik bij vastzitten is er niet minder om.

Om eerlijk te zijn heb ik het opgegeven (ik heb wel geprobeert te oefenen met het touw vasthouden bij de grond en dan aanleren dat het loslaat als ze haar hoofd omlaag doet, maar zoals ik al zei; ze raakt in paniek, leert dus niet) en ben dus zo`n muts die zich constant zorgen maakt over het touw van haar paard.

Nu klinkt het bij jou paard heel anders (Myra had al een geschiedenis van zich lostrekken, door halsters heen), maar ik zou persoonlijk dat laten wennen aan het op het touw stappen oefenen met een stalhalster, niet met een touwhalster. Die klap iedere keer lijkt me niet veilig en bij een stalhalster is het minder pijnlijk en dat breekt op een bepaald punt. Ook heb je leadropes met een stuk rekbare stof erin, zodat die klap niet zo hard is, die geeft een heel stuk mee. Ik weet niet waar je die koopt, maar ze bestaan wel.

Succes!
    Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ik heb het daarstraks nog aan de hand gehad... was bezit met poetsen en casandra was wat grasjes aan het eten. Ik had haar vastgebonden, doe dat wel vaker met touwhalster omdat ik weet dat ze niet gaat hangen en een stap voorruit zet als ze voelt dat er druk op haar hoofd komt, en ik soms gewoon geen zin heb om constant van halster te wisselen. Anyway, dus ze is aan het eten en zet ineens haar voet over haar touw dat net de grond raakte. Ineens hoort ze iets en wil haar hoofd omhoog brengen. Resultaat, haar been komt mee omhoog... Ze stijgert en ik roep keihard: LAAG (dat woordje heb ik haar geleerd om in situaties waarin ze best haar hoofd naar beneden brengt en ik niet direct kan helpen, het een automatisme is om haar hoofd naar beneden te brengen) tegen haar en neem haar halster vast toen ze terug op de grond stond en vraag haar dmv porcupine op het halster haar hoofd verder omlaag te brengen en zo kon ik het touw losklikken zodat haar been weer verlost was. Achteraf dacht 'k: lang leve parelli! Want als ze dat nooit geleerd had... 'k wil niet weten hoe zou gereageerd hebben....

Tijdens het grondwerk valt het ook wel vaak voor, maar ondertussen weet casandra die oplossing al, voet even opzij brengen en hoofd naar beneden houden.

Dus nee, jij bent niet de enige!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Shanna kon ook zo heftig reageren op een touw onder haar hoeven. Ik ben inderdaad begonnen met de porcupinegame. daarna heb ik de situatie gesimuleerd door zelf op het touw te gaan staan. Zodra ze dit voelde en achteruit rende vierde ik het touw, maar hield er wel iets druk op, net zolang tot Shanna na kon denken en meegaf aan de druk.
    Eerst had ik hiervoor een hele 22ft leadrope nodig. Nu lost ze het probleem zelf op door haar hoef rustig op te tillen, en stopt ze nieteens met grazen in de meeste gevallen.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten