Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 16

Topic: Shet draait met mij mee wanneer ik naar andere kant toe wil

Actief Forumlid joram's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Shet draait met mij mee wanneer ik naar andere kant toe wil

Sinds kort ben ik met level 1 pakket begonggen waarbij ik twee shetslanders van een vriend als slachtoffer mag gebruiken. Alleen bij de friendly game wanneer ik van zijn linker naar zijn rechter kant wil of andersom dan draaien hun steeds met mij mee zodat ik maar niet bij hun andere kant kan komen.
    Heb van alles geprobeerd, veel achteruit lopen, rondjes blijven lopen maar dan blijft hij me net zo lang volgend tot dat ik stop, via achter kant, enz. Je ziet ook duidelijk aan hem dat hij van alles probeert om te verkomen dat ik van zijn linker oog zicht gebied naar zijn rechter oog zicht gebied loop.

Ening wat wel werkt is om hem via de leadrope hem tegen te houden zodat hij wel stil moet blijven staan en dan is voor rest niks aan de hand, dan ga ik aan andere kant met hem aan slag kan echt alles doen maar enkel van kant veranderen blijf hij maar niks vinden tijdens de de friendly game. Toen ben ik overgegaan naar de stekelvarken game, en gaande weg verdwijnt dit probleem wel tijdens deze game of mischien leek het wel zo doordat ik daar niet meer zo op lette.

Maar mijn vraag hoe moet ik op dit gedrag reageren en wat zou aard er van zijn dan hij niet toe sta wanneer ik van zijn ene kant naar zijn andere kant wil lopen ? Ik denk zelf dat wantrou is of eventueel dominatie. Al vermoed ik dat ook wel door mij komt, want in de tijd dat ik hun nog wel eens longeerde en ze van hand moesten veranderen, dan gebruikte ze exacte zelfde truukje waarmee ze probeerde om er mee onderuit te komen. Gelukkig longeer ik ze ook niet meer aangezien ik ook weet da ze er niks aan vinden. Maar toch zou heel gaaf zijn als ik op den duur toch van hun linker naar rechter kant kant en andersom kan lopen zonder dat ze ening verzet tonen.
    Dit probleem heb ik trouwens met beide shets.

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    38

Re: Shet draait met mij mee wanneer ik naar andere kant toe wil

Ik zou het proberen op te lossen door met je lichaamshouding aan te geven dat het paard je niet hoeft te volgen en dan niet in 1 keer helemaal naar de andere kant lopen, maar dat opbouwen in kleine stukjes. Dus 1 stapje naar de andere kant zetten en weer terug, en dat uitbouwen waarbij je steeds teruggaat vóórdat je pony meedraait. En veel frienly'en aan de rechterkant, om ze daar wat meer vertrouwd mee te maken. Andere mensen hebben vast nog betere tips voor je. Maar misschien kan je je eerst even voorstellen in het voorsteltopic? Leuk dat je ook gaat parelli-en!

Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Hihi, heb ik net eventjes gedaan
    En of ik aan rechter kant of aan linker kant sta maakt niks uit is aan beide kanten even erg. Heel vreel friendly heb ik ook geprobeerd en als ik naast hem sta dan kan ik hem ook aan rechts als aan linker kant aanraken wat hij ook allemaal goed vindt.

Maar stapje voor stapje zal ik zeker gaan proberen, en hoe doe ik dat met mijn lichaam aan geven dat hij mij niet hoeft te volgen ? (Dat zou zeker hoop dingen tijdens grondwerk makkelijker maken want is echt volg beesjes )

Maar hem met de halster/leadrope tegen te houden, is dat iets wat ik echt niet met doen ?
    Want dan wordt voornamelijk aan 1 kant oefingen tot dat ik zover krijg dat hij wel toe laat dat ik van ene naar de andere kant toe ga.

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    38

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door joram
    Maar stapje voor stapje zal ik zeker gaan proberen, en hoe doe ik dat met mijn lichaam aan geven dat hij mij niet hoeft te volgen ? (Dat zou zeker hoop dingen tijdens grondwerk makkelijker maken want is echt volg beesjes )
    Maroush geef ik dat aan door mezelf wat groter te maken als ze moet blijven staan en klein als ik graag wil dat ze meekomt (en m'n navel intrekken als het ware). Je verandert iets in de energie die je uitstraalt, misschien kan iemand anders het duidelijker uitleggen.. In het begin stak ik als ze moest wachten ook nog m'n hand op, maar dat is nu niet meer nodig. Als ze dan toch een stapje meeliep, even een wiggeltje met de leadrope, dan wist ze dat dat niet de bedoeling was en probeerden we het nog een keer opnieuw.

Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Ik ga zeker proberen.
    Jammer dat ik sinds gisteren avond griep heb wan ik was juist van plan om komende week veel te gaan oefingen.

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Kun je ook recht voor je paard staan en dan een kant kiezen? Of laat je paard je altijd aan 1 kant toe?

Er zijn verschillende manieren om aan de andere kant van je paard te komen.
    Je kunt zijn hoofd naar je toe vragen, en hem zover inbuigen dat hij je al met zijn andere oog kan zien en dan naar de andere kant lopen.
    Je staan dan ter hoogte van de schouder, met genoeg ruimte om zijn hals in te buigen. Dan vraag je aan het halster, of met je hand onder zijn hoofd, zijn hoofd zachtjes naar je toe. Omdat je nog maar net begint met parelli, kun je hier eerst een losse oefening van maken tot hij dit op fase 1/2 doet. Dit is een porcupinegame.
    Als hij gewillig naar je toe buigt kun je dat zover vragen dat hij je met zijn andere oog kan zien. je staan nu eigenlijk al aan de andere kant.
    Vervolgens verplaats je je hand naar de andere kant, tegen zijn wang en hou je hem zachtjes tegen (ook dit kun je oefenen tot hij dit gewillig toestaat), en daarna kun je zo naar de andere kant lopen.

Uiteraard is dit een heel gedetailleerde omschrijving, uiteindelijk voer je de hele oefening uit in 1,5 seconde. Maar het is belangrijk dat je paard stap voor stap wéét wat je gaat doen, en daar ook positief op reageert. Besteed daarom aandacht aan elk stapje!

Een andere manier is dmv de drivinggame.
    Je kunt de achterhand wegdriven en dit net zo lang doen tot hij zijn hoofd voor je langs brengt en jou daarmee aan de andere kant parkeert. Dit wordt als het goed is duidelijk uitgelegd in je pakket, al wordt dat niet direct verbonden met het veranderen van kant.
    Maar gezien je niveau lijkt het me handig om in eerste instantie voor optie 1 te gaan.

Optie 20: een pirouet laten draaien in galop met een stop op 3 kwart

Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

Hoi Sandra,
    Als ik in beging voor hem sta dan mag ik inderdaad kiezen aan welke kant ik van hem ga staa, maar als ik eenmaal in linker of rechter gezicht veld sta dan wilt hij mij daar graag houden. Optie 1 klinkt erg goed. Ik ga dat zeker doen tot dat dit goed gaat. Want zoweet ik dat kans groot is dat bij circeling ook hele erge strijd gaat worden om van hand te veranderen (want vroeger met longeren was dat ook altijd heel erg gevecht). Ik ga eerst zorgen dat bij de porcupinegame goed gaat voordat ik aan slag ga met de driving game.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

wees gerust, van hand veranderen is pas level 2

later zorg dus

Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

dan komt zeker wel goed en verschijnlijk is tegen die tijd ook niet meer een probleem.

Forum Meubilair
    Aangemeld
    Oct 2004
    Dagboek Berichten
    12

Truucje: als je links van je paard staat met je rug tegen zijn boeg: hand op zijn rechterwang leggen en er dan zo onderdoor floepen naar de andere kant terwijl je je hand daar houd(t). Werkt bij ons.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

Ehm monique... we hebben het hier over een jongen van 17 en 2 shetlanders...
    daar floep je niet zomaar onderdoor....

hahaha, nee, dan moet ie op z'n knietjes! Ik denk inderdaad dat de eerste optie die Sandra noemt het beste zal werken.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Oct 2009
    Leeftijd
    40

17 ??
    Ik weet dat ik jong over kom, maar 17 . Om van zijn 1 naar zijn ander kant te komen van de shets lukte mij wel, maar waarmij meeste om ging is meer hoe ik er voor kan zorgen dat ze op den duur wel vrijwilg toe laten. De 1 optie van Sandra verwacht ik hier bij ook beste te werken.

Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    17

ow sorry, daar stond me iets van bij Op de Nhforumdag zal ik je leeftijd nog es raden

Ik gok zo jaar of 19 ofz dat je bnt of neit ? aangezien je met je rijbewijs bezig bent.;.

verder geen tips,

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten