Diesel staat omdat de kuddes mais krijgen als ze van de wei afkomen in een eigen paddock voor de schuur waar zijn kudde staat. I het uitloopje van de binnen paddock zeg maar. wat een scheid is een grote ijzeren poort. Dit omdat ik niet wilde dat Diesel ook mais krijgt omdat ie al zo snel dik is. Oplossing leek prima..hij apart en smorgens weer samen op de wei. Hij had zijn eigen hooi en water en is toch zo bij de kudde.
Mara toen kwamen we tot de ondekkeing dat hij niet op de bestrating plast. Ook het zand wat we erbij legde was niet voldoende. Hij wachtte elke keer tot hij weer naar binnen mocht. Eerst was dat dus hele nachten. Toen hebben we besloten hem voor een paar uur buiten te laen..zodat het meeste mais al op was. Op mijn verzoek is het mais al terug gebracht naar ene halve kruiwagen ipv een hele voor 10 ponie's. Ik ben er niet blij mee maar ja..beter als eerst.
Normaal word het dus voor me gedaan en als ik het zelf moet doen krijg ik een belletje. Vandaag kreeg ik geen belletje maar vertelde Gijs dat Diesel alleen buiten stond. Ht was al rond half 11, dus ben snel in de pyama gesprongen en naar stal gereden om hem erbij te zetten. Hij moest uiteraard nodig plassen.
Dit geeft me dus geen fijn gevoel en heb het idee dat het ook anders kan maar hoe?
Het vervelende is dat er geen vaste tijden zijn wanneer ze naar binnen gaan. was dat wel zo kon ik bijvoorbeeld zeggen dat ik Diesel 2 uur buiten liet en hem dan zelf binnen zette. maar helaas is dat dus niet zo...daarbij is het dus wel es dat iemand anders de taken krijgt en dus niet helemaal alles word doorgegeven blijkbaar. Ze staan met de kudde in ene grote binnen paddock en eten gezamelijk door ijzeren spijlen heen. Deze kudde is erg zuinig met eten en nemen regelmatig pauzes zodat er heel lang eten blijft liggen.
Een andere kudde is eigelijk geen optie..hij voelt zich thuis in deze kudde en wil dat zo laten. Apart op stal is een optie maar ook eigelijk weer geen. Ik mocht hem ook snachts i de rijbak zetten. daar hefet hij een stukje bestrating met een hooiruif en dus de hele rijbak om te plassen maar dan staat ie dus helemaal alleen.
Er is nu nog een kleine kudde van 1 tinker merrie, 1boullonais merrie en een shet merrie die 24/7 buiten staan, maar die komen ooit straks op stal als het te koud word.
Als straks het weer ervoor zocht dat het gras net meer groeit en het zo bagger word dat de paarden dus binnen moeten blijven word er voortaan smiddags mais gevoerd. En dat zou een stuk makkelijker zijn, want hebben ze meer honger en is het mais sneller op en is die 2 uurtjes apart en dus niet plassen niet zo erg...alleen tja..als je nodig moet is 2 uur nog wel heel lang..
Pfff...zit echt met mijn handen in het haar!!!
Bladwijzers