Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Verschieten

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Verschieten

Goeiedag iedereen,

De laatste tijd gaat het altijd beter met Gipsy en mij, hij begint echt te ontspannen tijdens het rijden en zijn draf gaat ook steeds beter.
    In onze 'normal' manege waar wij staan zijn er ook heel veel lessen. Zij rijden altijd binnen dus moet ik naar buiten. Meestal ga ik op woensdag en vrijdag pas als het schemert met hem naar buiten omdat ik vroeger niet kan komen. Maar dan begint het dus. Hij is echt verschrikkelijk verschietachtig op de buitenpiste en dit heeft hij op wandeling helemaal niet. De buitenpiste ligt naast een huis maar met een haag ertussen. En hij wilt dus nooit naar vanachter in de piste. Wel als ik naast hem loop maar niet als ik op hem zit. Als we buiten rijden loopt hij dus de hele tijd helemaal gespannen en wilt hij niet naar achter. Als het hem dan toch eens lukt dan raast hij terug naar voor en zo ben ik er vorige week zaterdag afgevallen. Dat moest er ook eens van komen. Ik neem hem helemaal niets kwalijk want hij is gewoon echt bang. Dat doet hij anders nooit. Dus nu rijdt ik niet meer op de buitenpiste maar doe ik alleen grondwerk. De mensen van de manege zeggen dat ik hem maar eens naar daar moet dwingen en moet straffen als hij wegloopt Niet dus !!!Hebben jullie mischien tips?

Groetjes,
    Fien
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Actief Forumlid Sita's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    38

Re: Verschieten

sja Darwin heeft dit ook een tijdje gehad; in mijn eigen piste wel te verstaan omdat de buren nieuwe beestjes in hun weitje hadden... Ik ben eerst een aantal keer aan de hand met hem tot daar gegaan( maar dat heb je al gedaan) en heb hem ook een paar keer zn muesli in die hoek gegeven terwijl ik erbij bleef staan en toen het duidelijk was dat dat geen echt probleem meer was ben ik er gewoon langs gereden en heb ik hem vriendelijk maar kordaat verzocht om heel de hoefslag rond te gaan. niet straffen of erop meppen, maar gewoon laten aanvoelen dat jij toch echt nx ziet waarvan hij schrik hoeft te hebben daar.
    Hinnik!

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Mischien toch eerst heel veel grondwerk, werken aan de hand in deze bak doen totdat het vertrouwen een beetje hersteld is, en de leuke dingen altijd richting die hoek doen, veel approuch(?) en retrait doen.
    Is er een oefening die hij heel erg leuk vindt, of doe je vrijheidsdressuur voor iets lekkers dat zou je dan altijd meer die kant opkunnen doen, een paal richting die hoek laten "touchen "dat soort dingen. Bij Whoopie werkt dat wel.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Blijf op het stuk waar je wel kunt zijn, maak daar achtjes en je zult zien dat je vanzelf door de hele bak komt. Is een mooi filmpje van op de savvyclubsite, weet even niet meer welke.
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Ja, dat laatste -wat saar zegt- werkt echt heel goed!

Volgens mij staat dat stukje bij de finessefilmpjes (linda rijdt in australie op een paard van iemand anders) ze hebben daar ook zijn maatje meegenomen die bij de ingang blijft wachten omdat dit paard nog niet zoveel zelfvertrouwen heeft.
    Don't make or teach assumptions

Aangemeld
    Mar 2009

Ah dankuwel allemaal. Ga het straks al eens proberen met jullie tips !

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Mijn paard kan ook enorm zenuwachtig zijn in een bak. Daarom stap ik niet eerder op, dan dat Shanna in staat is de hele hoefslag te lopen terwijl ik aan de bakrand achter haar loop. Dus linksom het touw aan de rechterkant en ik rechts achter haar.
    Als ze niet meer durft op deze manier, durft ze het zéker niet als ik erop zit (aangezien de spanning van mij haar angst versterkt). Ik loop gewoon net zoveel rondjes tot ze dit relaxt kan, meestal is het met rijden dan geen probleem meer.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door jenniferjcristina
    Volgens mij staat dat stukje bij de finessefilmpjes (linda rijdt in australie op een paard van iemand anders) ze hebben daar ook zijn maatje meegenomen die bij de ingang blijft wachten omdat dit paard nog niet zoveel zelfvertrouwen heeft.
    Dat filmpje idd
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Aangemeld
    Mar 2009

[quote="sandra"]Mijn paard kan ook enorm zenuwachtig zijn in een bak. Daarom stap ik niet eerder op, dan dat Shanna in staat is de hele hoefslag te lopen terwijl ik aan de bakrand achter haar loop. Dus ]

Ow dankjewel !! Ik ga alles straks eens proberen als het nog gewoon licht is mischien is meteen in het donker als hij zich zo al niet goed voelt wel veel te snel.

Dat laatste denk ik inderdaad ook: de schemering helpt niet mee. Verder ook beginnen met dingen aan de hand doen op de enge plekken. En wat bij mij en mijn paard erg blijkt te werken is passenger lesson! Toen ik dat voor het eerst deed, bleef mijn paard eerst rondhangen bij het hek en liep hij op de plekken die hij niet eng vond. Maar naarmate de passenger lesson langer duurde, ging hij steeds verder de bak verkennen en liep hij uiteindelijk vanzelf en ontspannen (!) langs de enge kant.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door liesbetm
    Dat laatste denk ik inderdaad ook: de schemering helpt niet mee. Verder ook beginnen met dingen aan de hand doen op de enge plekken. En wat bij mij en mijn paard erg blijkt te werken is passenger lesson! Toen ik dat voor het eerst deed, bleef mijn paard eerst rondhangen bij het hek en liep hij op de plekken die hij niet eng vond. Maar naarmate de passenger lesson langer duurde, ging hij steeds verder de bak verkennen en liep hij uiteindelijk vanzelf en ontspannen (!) langs de enge kant.
    Echt? Nou dan laat ik hem vanavond meteen effe los in de buitenpiste. Hopen dat de manege eigenaren het niet zien anders zit ik wel weer in de problemen

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Loslaten is niet altijd een verstandige keuze!
    Als ik mijn (op dat moment onzekere) paard los zou laten in de bak, komt dat op haar over van: zo, zoek jij het maar uit!. 100% zeker dat ze dood nerveus bij de ingang heen en weer gaat drentelen.
    Daarom, lekker bij je paard blijven, erop of ernaast! Je paard heeft JOUW nodig. actief, danwel passief.

Ja, ik had het ook niet over loslaten, maar over de passenger lesson! Omdat je dan je paard niet stuurt, maar alleen maar meelift, kan je paard gaan en staan waar ze wil. Omdat mijn paard aanvankelijk alleen maar bij de uitgang ging staan, de enige plek waar ik niet wilde dat hij rondhing, liet ik dat steeds korter toe en vroeg hem dan door te lopen. Steeds bij de uitgang uitkomen werd daardoor voor hem onaantrekkelijk, hij mocht toch niet blijven staan. En zo is hij steeds meer de bak gaan verkennen, ook de enge kant uiteindelijk! En toen hij dat een paar keer zelf had gedaan, was het niet meer eng. Niet IK vroeg hem daar langs te lopen, maar hij ontdekte het zelf! Overwinning voor hem dus en daarom niet meer eng.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Mar 2009

Ow sorry helemaal verkeert begrepen. Ik zag he took niet echt zitten dus heb ik het niet gedaan. Ben d elaatste dagen gewoon bezig met het normale grondwerk in de "kwade" hoeken te doen en beloon hem elke keer als hij zich ontspant. Het gaat al beter.

Bladwijzers

Forum Rechten