Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: omver lopen

Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    44

omver lopen

Muschi en ik hebben level 1 online doorlopen en ook onze audition opgenomen (deze wordt vandaag ingestuurd en staat hier ook op het forum ).
    We zijn nu al een beetje bezig met level 2.
    Onze band is al een pak beter geworden, zoals ook het wederzijds respect. Vroeger liep hij mij gewoon omver, of als ik stopte liep hij gewoon door en zo van die dingen. Nu blijft hij mooi uit mijn ruimte als ik dat vraag, stopt als ik stop, loopt mee achteruit. Ook als we buiten gaan wandelen aan de hand, lukt dit eindelijk ook. Ik zal nu niet zeggen altijd, maar ongeveer 8 keer van de 10, de andere 2 keer stopt hij iets verder dan mij of moet ik hem stoppen. Maar dit is al veel beter dan ervoor! Vroeger was het omgekeerd... Nu loopt hij ook schuin achter mij met losse koord en zijn hoofd laag, ipv voor mij of bijna bovenop mij
    We gaan de goeie richting uit denk ik .
    Op de wei aan de stallen heb ik nog wel een probleem, ik weet niet goed hoe ik dit moet oplossen.
    's morgens en 's avonds krijgen onze paarden eten, dit in de stal omdat daar de voederbakken hangen. Ze staan dus verder gewoon buiten, 7/7 en 24/24, winter en zomer. Als we op de wei komen (ook als we niet komen om eten te geven), komen ze meestal onmiddellijk kijken wat we komen doen. Muschi gaat dan dikwijls in de stal staan en kijkt van daaruit wat ik allemaal uitspook .
    Gisteren was mijn vriend de manen van ons jongste aant verzorgen, ze heeft zomerexceem. Muschi stond zoals gewoonlijk dus in de stal ernaast, de deur gewoon open, beetje te rusten en te kijken. Ik stond op een gegeven moment half voor zijn deur, ik moest iets vragen aan mijn vriend. Muschi zag plots mensen in de verte en hij wandelt uit zijn stal om te gaan kijken. Maar ik stond daar dus half voor, hij loopt mij op die moment gewoon omver. Hij heeft dit nogal gedaan. Op die moment ziet hij mij als een mindere denk ik en vindt dat ik in de weg sta. bij ons jongste paardje doet hij dit ook.
    Iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Misschien niet meer half voor de deur gaan staan, maar je hebt daar dikwijls geen erg in he, ik ging vlug even iets vragen.
    Of zou dit stoppen naarmate we verder geraken in onze levels en het wederzijds respect nog groeit?
    Of doe ik iets verkeerd nog?
    Sorry voor het lange verhaal .

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Re: omver lopen

Wat doe jij op het moment dat hij je omver loopt?
    Met andere woorden: wat is de consequentie voor hem, wanneer hij door je ruimte heen loopt?
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    44

Als ik het zie aankomen, probeer ik van zeker niet achteruit te gaan en hem terug te zetten uit mijn ruimte. Als hij dat gedaan heeft, draai ik mijn rug naar hem toe en stap weg. Dan komt hij naar buiten. Maar zoals gisteren had ik het dus niet zien aankomen en dan ja, krijg ik een stomp en floep, weg is hij. Het is juist dan dat ik niet goed weet wat doen.

Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    44

Als hij nu moest schrikken van iets en hij stormt de stal uit, dan kan ik het nog begrijpen, dat is gewoon zijn instinct om te vluchten. Of ben ik verkeerd?
    Maar nu is het gewoon van "opzij! ik moet naar buiten!"

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Goed dat je het on-line al zover hebt weten te verbeteren. Ik denk dat er verschillende zaken meespelen waarom je paard in de stal (zonder halster en touw, neem ik aan?) minder respect voor je heeft incl wat tips met hoe je dit kunt verbeteren:
    - je oefent waarschijnlijk buiten of in de bak, probeer ook in de stal yoyo/driving game te oefenen
    - on-line heb je nu meer respect opgebouwd, maar zonder touw is dit weer anders. Door liberty-oefeningen te doen (in afgezette ruimte) leer je ook te communiceren zonder touw
    - daarnaast is het ook een kwestie van zelf sneller en oplettender worden, dus eerder aan zien komen dat hij dit gaat doen en hem voor zijn. En laat hem bij voorbaat al een stapje achterwaarts zetten wanneer jij bijvoorbeeld voor zijn stal gaat staan. Check continue hoe zijn humeur is en hoeveel respect hij heeft voor jouw ruimte.

En wanneer hij netjes achterwaarts gaat voor jou, laat hem daar dan ook even staan en nodig HEM uit naar voren te komen wanneer je dat vraagt. Dus ipv weglopen en verwachten dat hij mee gaat, hem bewust uitnodigen om te komen. Zo wordt voor hem het verschil groter tussen 'netjes wachten' en 'meelopen'.

Veel succes ermee!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    44

Inderdaad, op die momenten heeft hij dus geen halster en touw aan.

Liberty hebben we nog niet echt gedaan, enkel in een te grote ruimte, wat dus niet echt werkte. Halster af, muschi weg... Tenzij ik hem op zijn buik aai, dan blijft hij wel even staan of als ik niets van hem vraag, maar gewoon even sta te staan.
    Ik ga toch maar eens een kleiner stukje afzetten om te beginnen oefenen.

Bedankt voor je tips! Ik ga ze zeker gebruiken

Bij jouw verhaal denk ik meteen aan de 'squeeze game.'
    Dat is misschien ook handig om veel te gaan oefenen met je paard.
    Zodat hij nadenkt als hij door een smalle doorgang loopt... en niet als een kip zonder kop er doorheen rent.
    Succes

Bladwijzers

Forum Rechten