Hey allemaal,
mijn zus en ik hebben een quarter veulen van anderhalf jaar: Finally.
Het is een hengstenveulen dat bij een ruin op de wei staat van 2,5 jaar oud. Vroeger stond hij op de wei met een hoop merries en veulens, maar de merries zorgden redelijk vaak voor grote bijt plekken.
De stalhouder wil graag dat Finally gecastreerd wordt, omdat dat dat bij de meeste hengstenveulens daar op die leeftijd gebeurt. Ikzelf weet het nog niet. Finally is een erg rustig paard, en ik heb nog helemaal niet het gevoel dat hij zich al een echte hengst voelt... . Toch ben ik bang dat Finally gedurende de winter hengstenkuren gaat krijgen, en dan kan hij ten vroegste in de lente gecastreerd worden; heel wat maanden later...
Nele en ik willen niet dat Finally een dekhengst wordt, maar ik vind anderhalf jaar wat vroeg om hem te laten castreren, zeker omdat hij nu nog zo rustig is.
Wat is jullie mening daarover? Is het verstandiger om hem nu te laten castreren, zodat hij zeker geen hengstenkuren kan krijgen in de winter?
En ten slotte: zie je aan een paard (uiterlijk + gedrag) of het vroeg of laat gecastreerd is?
Groetjes,
Hanne
Bladwijzers