Resultaten 1 tot 13 van de 13

Topic: hoe vaak grondwerk?

hoe vaak grondwerk?

Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort begonnen met grondwerk. Ik merk dat mijn verzorgpaard het leuk vind, ze is erg leergierig. Maar ik wil het niet ta vaak doen, zodat het haar niet gaat vervelen en zodat ze de nieuwe dingen die ik van haar vraag, een beetje kan abosrberen als het ware. Hoe vaak doen jullie grondwerk? En hoe lang ben je dan bezig?

Alvast bedankt voor alle reacties!

Super Moderator Rianne's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2007
    Leeftijd
    33
    Dagboek Berichten
    20

Re: hoe vaak grondwerk?

Tja, het is maar net wat je verstaat onder grondwerk, want in principe kan je je hele week vullen met grondwerk zonder dat het saai wordt! Ene dag ga je Parelliën (of andere methode naar keuze) en je games verbeteren, volgende dag doe je schriktraining, andere dag kan je gymnastiseren (aan de longe of zonder, of met kaptoom bv), weer een dag erop kan je evt. gaan wandelen aan de hand, andere dag vrijheidsdressuur... Net wat je leuk vindt, er is genoeg te doen Ik heb sowieso maar eens per week de mogelijkheid naar m'n verzorgpaard toe te gaan, en hoelang we grondwerken verschilt per keer. Soms ben ik maar een halfuurtje bezig, als ik weinig inspiratie heb, en een andere keer kan ik zo anderhalf uur aan de gang zijn, zolang Wallie het leuk vindt
    In het kader van 'hoe vat ik dingen op':
    'I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure if you realize that what you heard is not what I meant!'

Dagboek: Casindy, mijn blonde prinses
    Horse in Mind: Het kennisplatform over natural horsemanship
    Rianne Dekker Instructie & Hoefverzorging

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik rij bijna nooit . Grondwerk saai? Totáál niet.
    Hoe vaker je het doet, hoe handiger je wordt en hoe meer je kunt gaan varieren. Nee hoor, ik doe al 3,5 jaar bijna elke dag grondwerk met mijn paard, en ze staat nog steeds vrolijk me op te wachten, benieuwd wat we die dag gaan doen.
    Soms duren mijn sessies 5 minuten, soms speel ik 3 uur achter elkaar met haar (met rustpauzes natuurlijk en meestal samen met iemand anders zodat ik niet constant geconcentreerd met mn paard bezig ben).
    Maar een gemiddelde sessie duurt zo'n 20 minuten denk ik. Aangezien ik heel wat concentratie vraag en soms ook lichamelijk zware dingen vraag is de koek na 20 minuten ook wel een beetje op. Wil ik langer bezig zijn, dan doe ik makkelijkere dingen tussendoor.

Forum Meubilair Elianne's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door sandra
    Ik rij bijna nooit . Grondwerk saai? Totáál niet.
    Hoe vaker je het doet, hoe handiger je wordt en hoe meer je kunt gaan varieren. Nee hoor, ik doe al 3,5 jaar bijna elke dag grondwerk met mijn paard, en ze staat nog steeds vrolijk me op te wachten, benieuwd wat we die dag gaan doen.
    Soms duren mijn sessies 5 minuten, soms speel ik 3 uur achter elkaar met haar (met rustpauzes natuurlijk en meestal samen met iemand anders zodat ik niet constant geconcentreerd met mn paard bezig ben).
    Maar een gemiddelde sessie duurt zo'n 20 minuten denk ik. Aangezien ik heel wat concentratie vraag en soms ook lichamelijk zware dingen vraag is de koek na 20 minuten ook wel een beetje op. Wil ik langer bezig zijn, dan doe ik makkelijkere dingen tussendoor.
    wow sandra, ik ben het helemaal met je eens!
    ik grondwerk vaker dan dat ik rijd, vind ik ook veel leuker!
    verder ben ik ook vaak maar 20 minuutjes bezig, dan ga ik of mijn zadel halen of ik zet shakira weer terug op de wei.
    In het begin dacht ik wel eens, ben ik niet te snel klaar, maar klaar is klaar en je kunt beter vaker en kortere sessie's met je paard spelen dan een vol uur achter elkaar.
    The darkest hour is befor it get light!!!

Dank jullie wel alvast voor de nselle antwoorden! Ben benieuwd naar meer ervaringen, hoor, dus wie nog wil reageren, graag!

@ sandra, wat bedoel je dan precies met moeilijke en makkelijke oefeningen? Hoe maak je dat onderscheid precies?

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

héhé ik was in het begin, net als jij bang dat ik m'n paard zou gaan vervelen met grondwerk, maar nu ik al een behoorlijke bagage savvy ontwikkeld heb, doe ik eigenlijk bijna niets anders dan grondwerk meer!

Je hebt oefeningen die het paard mentaal of fysiek meer aan het werk zetten (vaak in hogere levels), ik denk dat sandra dat bedoelt met moeilijkere en makkelijke oefeningen.

Als je lang speelt kan je een heleboel dingen doen tussendoor waarvan je weet dat je paard ze kan en makkelijk vind, en dan kan je eens een moeilijkere oefening tussenin gooien waarbij ze meer moeten nadenken of hun lichaam meer en/of beter moeten gebruiken.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Ik begin eigenlijk altijd met grondwerk, het is ook een soort van warming-up en het is direct duidelijk hoe de verstandhouding is en of je ergens aan moet werken. Vervolgens kan ik dan kijken wat ik ga doen, buitenrijden, op de wei rijden, meer grondwerk, gymnastiseren aan de hand,
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

makkelijke oefeningen zijn bv oefeningen die mijn paard al heel goed kent maar nog wel leuk vindt, om te doen. (mentaal makkelijk)
    oefeningen waarbij mn paard stil mag blijven staan (fysiek makkelijk)
    gewoon een beetje spelen en gek doen om de eventueel opgebouwde spanning af te laten vloeien.

Moeilijkere zijn oefeningen die mijn paard uitdagen om bepaalde grenzen te verleggen. Fysiek danwel mentaal. Bv over een balk springen (voor mijn paard eng), een labyrint van balken of pionnen, of cirkels in een bepaalde houding, gang, ontspanning.

Ik heb meestal 1 oefening waar ik een week lang veel aandacht aan besteed en ook echt naar progressie werk. En een serie oefeningen die we al langer kunnen, mijn paard vrolijk of ontspannen maken en die weinig inspanning vereisen.
    Niettemin is het wel zoals Janneke zegt, elke dag is mn paard anders, dus elke dag weer kijk ik wat mn paard nodig heeft op dat moment.

Hahaha, hoe herkenbaar! Ik dacht in het begin ook dat grondwerk saai was en dat ik dat alleen maar even in het begin zou doen, tot ik aan het rijden 'mocht' beginnen. Maar hoe verder ik kom, hoe leuker het wordt. Voor mij en mijn paard. Mijn paard is er ook eentje die alles snel door heeft, daarom moeten de sessies niet te lang, maar wel afwisselend zijn. Ik moet regelmatig iets nieuws proberen om zijn belangstelling vast te houden. Maar als hij iets nieuws leert, geeft dat zo'n kick, zowel voor hem als voor mij!

Nu doe ik al anderhalf jaar bijna niets anders dan grondwerk, afwisselend van tien minuten tot een uur. En ik moet me er nu echt toe zetten om ook met freestyle te beginnen. Want nu denk ik: freestyle.... saaaaai! Dat klopt natuurlijk ook niet, alleen net als met grondwerk zijn ook bij freestyle de eerste oefeningen niet zo boeiend. Pas als je wat verder bent dan de basis ontdek je hoe leuk het is!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

wat leuk om al jullie utigebreide reacties te lexzen! Dank jullie wel alvast! En kiezen jullie dan 1 methode uit om volgens te werken met je paard? Of verschillende methodes, soms de een en soms de ander? Hoe doen jullie dat rpecies?

Forum Meubilair willeke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    3

ik werk voornamelijk alleen maar met parelli. Heb verschillende methode geprobeerd, maar elke keer kom ik terug op parelli, omdat het systeem een gemakkelijk leersysteem is, en het zoveel handvaten biedt. En het is gewoon héél erg leuk om te doen

Ik mis bij veel andere systemen eigenlijk een verdere uitwerking... vaak krijg je alleen maar de basis, en that's it... meer is er niet. Iemand die dan zelf vrij creatief is, die maakt er dan wel wat van, maar ik ben van mezelf uit helemaal niet echt creatief. Die patterns zijn bijvoorbeeld voor mij zo'n ongelooflijke openbaring geweest... terwijl anderen dat eigenlijk sowieso al gebruikten.... (maar die waren dan ook gewoon creatiever dan ik )

Wanneer ik zin heb haha.. ik grondwerk niet iedere week, soms heb ik zin om gewoon ook maar is ff te rijden of lekker buiten te wandelen..

en ik doe alleen maar parelli eigenlijk, en misschien soms beetje van mezelf

Vanaf het moment dat je je paard gaat halen uit de wei, of hem/haar benaderd in de stal ben je al bezig met grondwerk (als het goed is)
    Dus iedere dag grondwerk

Bladwijzers

Forum Rechten