Resultaten 1 tot 5 van de 5

Topic: Hier loop ik steeds tegen aan...

Forumlid Karin88's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Leeftijd
    36

Hier loop ik steeds tegen aan...

Ik lees al een hele tijd mee op dit forum, maar post eigenlijk (bijna) nooit. Dit komt doordat ik het idee heb dat mijn bijdragen niet echt een meerwaarde hebben, omdat ik zelf met veel meer vragen zit dan dat ik antwoorden heb.
    Hieronder heb ik een aantal situaties beschreven waarbij ik 'problemen' ondervind. Ik hoop dat jullie me hierbij willen helpen.

Ik heb vandaag een heel groot gedeelte van mijn level 1 opgenomen, om me zelf eens te zien en om daarvan te leren.
    Steeds als ik met Mack bezig ben, vallen me er een paar dingen op.
    Voordat ik het halster om doe, doe ik altijd de Friendly Game. Dit gaat heel erg goed. Ik kan alles doen met de carrot stick en string (hard zwiepen, helikopterzwaai, enz.).
    Ik kan ook zijn voorbenen masseren. Dit vind hij allemaal helemaal niet interessant en hij loopt hier ondertussen ook wel bij weg (probleem 1?). Hij loopt niet weg omdat hij het vervelend vind, maar omdat hij het saai vind.

Maar als ik daarna het halster om wil doen, laat hij dit niet gemakkelijk gebeuren. Ik moet dan een aantal keren zijn hoofd naar me toe halen, waarna hij een boze reactie geeft. Ik loop dan een tijdje met hem mee, terwijl dit blijft gebeuren, en na enkele minuten kan ik zijn halster omdoen. Maar daarvoor gaan dus wel een aantal boze blikken aan vooraf van Mack naar mij toe. Nu ken ik dit van hem, want dit doet hij ook bij het Porcupine Game (been optillen, oren plat, bijtbewegingen MAKEN --> hij bijt nooit echt).
    Net als met het halsteren, duurt dit enkele minuten en daarna doet hij de Porcupine goed. Maar dit gebeurt wel iedere keer als ik bij hem ben. Wat kan ik doen, zodat Mack zich direct laat halsteren, dat hij de Porcupine Game direct goed doet? Mack weet ontzetend goed hoe het allemaal werkt (vorige eigenaar was al klaar met level 2 met Mack) en dit blijkt ook steeds, maar eerst gaan de boze blikken er altijd aan vooraf.

De rest gaat eigenlijk heel erg goed! Back up from nose and chest gaat heel goed, ook de Driving Game gaat goed. Yoyo game is nog wat moeilijk, maar daarbij geeft hij geen boze blikken, maar valt ie eerder in slaap.

Wat mij altijd opvalt, is dat Mack helemaal niet bang is, hij weet ook dat ik hem geen kwaad wil doen. Maar soms denk ik dat het hem allemaal verveelt.

Ben benieuwd naar jullie mening, ideeën, tips of opvattingen!
    Alvast bedankt!

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Re: Hier loop ik steeds tegen aan...

Ik heb het zelfde als jouw. Ik durf me ook niet echt mengen in discussies omdat ik meer niet weet als wel weet.
    Maar ik weet zeker dat er hier mensen zijn die jouw bij je problemen kunnen helpen!µ

Alleen denk ik dat je bij het halsteren van voorafaan moet beginnen als ik het zo lees...komt hij wel naar je toe en laat hij wel alles doen als je geen halster bij je hebt?
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Als ik het goed begrijp draait Mack zijn hoofd weg op het moment dat je met het halster aankomt?
    Geen fijn teken. Ik denk vooral een teken dat hij zich verveeld (ook uit de rest van je post op te maken) en zoiets heeft van "pfff, geen interesse". Een paard dat voorheen een baasje had dat level 2/3 was, kan best meer verwachten van zijn nieuwe baas dan jij momenteel kunt zijn.
    Mijn advies is dus vooral om te gaan zoeken naar uitdagingen voor hem, die voor hem nieuw zijn, en voor jou kwa niveau te doen.
    Te denken valt bijvoorbeeld aan de patterns (heb je dat pakket al?), aan het werken met balkjes (yoyo over een balk, squeez over een hindernis), savvyplates (poot your foot on something), hoepels (voorbenen in hoepel, achterbenen er omheen disengagen) etc etc. Zodat je elke keer een verrassing voor hem in petto heeft.
    Als je paard zich verveelt dat uit in in slaap vallen, dan is hij waarschijnlijk Leftbrained Introvert. Deze paarden zijn goed te motiveren met voer (beter hiervoor wel bijvoorbeeld de horsenalitiesdvd te bekijken, van de successeries)

Tot zover de oorzaak.
    Wat kun je doen op DIT moment, behalve uitdagender zijn.
    Elk paard heeft op zijn singelplek een "knopje" zitten, wat hem in stilstand "ombuigt".
    Als hij zijn hoofd van je wegdraait, staat hij als een banaan van je af gebogen. Als je dan vervolgens (in fases) met je duim op zijn singelplek "prikt", zal je paard op een gegeven moment zijn hoofd naar jou toe brengen en dus als een banaan om je heen buigen. Met dit knopje kun je je paard zijn hoofd naar je toe vragen zonder aan zijn hoofd te hoeven trekken. Uiteraard elke kleine poging belonen, want het is net zo goed een porcupinegame.

Maar denk er wel om dat dit puur een maniertje is om de komende tijd je probleem op te lossen. Ik blijf erbij dat de oorzaak dieper ligt, en waarschijnlijk zal je paard op een gegeven moment met meer plezier het halster omdoen en zijn de boze blikken verdwenen. Hij wil gewoon dat jij eens even opschiet en zo snel mogelijk je level 3 haalt

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Ja, dat dacht ik ook toen ik je post las: speed up! Mack verveelt zich. Als hij al dat gefriendly saai vindt voor het halsteren, waarom blijf je het dan doen?
    Loop gewoon naar hem toe, geef hem een kort aaitje en doe het halster om. Je hebt best kans dat zijn boze reactie dan al verdwenen is, omdat je hem niet eerst hebt staan irriteren/vervelen met de friendly game.

En ga dan nieuwe dingen doen! De 7 games kent hij al, en zeker op L1 niveau zijn die oersaai voor hem. Ik snap dat jij ze nog moet leren, maar dat mag niet te lang duren. Neem je wel eens les? Dat kan je vooruitgang aanzienlijk versnellen, zodat je snel leukere dingen kunt gaan doen dan alleen de basics van de 7 games.

Forumlid Karin88's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2006
    Leeftijd
    36

Bedankt voor jullie zinvolle reacties!
    Ik ben erg blij met de ideeën en tips die jullie geven.
    Ik zal meer uitdagingen moeten zoeken voor Mack, en niet blijven hangen in level 1/2.
    Ik heb al wel een aantal lessen gevolgd, en neem ook binnenkort weer les van een Parelli instructeur.
    Mack is inderdaad Leftbrained Introvert. Ik zal me hier wel wat meer in moeten verdiepen.

Ik vind dat jullie posts heel zinvol zijn, en heel praktisch. Dankjewel!

Bladwijzers

Forum Rechten