Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 20

Topic: Staken op wandeling...

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Staken op wandeling...

Hoi,

het is net of skey en ik zijn wel voorbestemd om met dezelfde problemen te maken te krijgen. Want Shiva had gisteren ook geen zin om op wandeling te gaan. Het begon al in de wei toen ze me met het zadel zag afkomen: ze wandelde al subtiel weg .

En dan op wandeling: het was mooi weer dus ik dacht het zal leuk worden, eens een lange tocht maken, maar nee hoor. Al na een kleine kilometer begon het al: ze stopt gewoon midden van haar passen en daar staat ze dan, wil terugkeren. Meestal stap ik dan af (ik zat er dus op idd) en dan gaat ze wel verder achter mij. Maar ik denk dat ze dat dan na een tijdje zal beginnen doorhebben en elke keer gaat staken als ze me eraf wil. Dus een beetje verderproberen en na een tijdje stapte ze door, maar na een paar kilometer was het weer hetzelfde. Dit hebben we toch wel een keer of zes Ã* zeven gehad. In het terugkeren was het uiteraard perfect, dus dan hebben we toch wel goed geëindigd hé .

Maar weet iemand hier raad mee?

xxx julie

Forum Meubilair anroomy's Avatar
    Aangemeld
    May 2004
    Dagboek Berichten
    6

Re: Staken op wandeling...

ik denk dat dit probleem
    pas overgaat als je alle impulsion programs van L2 effectief heb doorlopen. Je bent dan alweer een stuk verder en je paard heeft er meer vertrouwen in met jou.....Ga gewoon rustig door en zoek een middenweg die bij jullie allebei het beste past. En vrees niet eens zal het over zijn!
    Success consists of going from failure to failure without loss of enthusiasm ~ Winston Churchill

Actief Forumlid K-trien's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004

Hey Julie,

zijn je wandelingen ook afwisselend genoeg? Ik heb eens een tijdje steeds dezelfde wandeling gedaan met Micha (en ook alleen met haar, dus zonder ander paard erbij). En ik kon heel duidelijk merken aan haar dat ze het saai begon te vinden!
    Ga je regelmatig via nieuwe wegen? Veel afwisseling tussen lange en korte wandelingen? Stop je wel eens ergens waar ze mag rusten of grazen?
    Doe je buiten soms ook spelletjes? Ik maak onderweg wel wat sprongen, of sideways of squeeze (zowel vanop de grond als in het zadel).

Verder zou ik zeggen; gewoon vriendelijk maar vastberaden vragen om opnieuw te stappen (of draven, wat je aan het doen was). En zolang ze lastig doet natuurlijk niet terugkeren (dan liever afstappen) en pas op de terugweg gaan, wanneer ze doet wat je vraagt.

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door donderwolke
    Hoi,

het is net of skey en ik zijn wel voorbestemd om met dezelfde problemen te maken te krijgen. xxx julie

het is niet leuk hè. zolang ze niet zoals arramis begint te bokken als ze geen zin heeft ben ik echt blij voor je want dat is echt hel!

misschien had ze die dag even geen zin en gaat het volgende keer plots weer heel goed? ik hoop het.
    ik denk ook wel dat als je elke keer gaat afstappen ze dat op een gegeven moment gaat gebruiken om jou eraf te krijgen als ze geen zin heeft. af en toe als je echt weet dat het ansgt is zou ik afstappen, niet als ze gewoon niet wil.

heb je niemand om mee te gaan wandelen? anders kan je misshcien eens proberen met 2.

succes ermee hoor! laat ons weten hoe het volgende keer gaat.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Apr 2004

Julie,

Wat je kan proberen te doen is je wandeling een doel geven...
    ttz, stap halverwege af en laat je paard ergens op een aangename plek grazen.

Uiteraard gaat alles ook verbeteren als jouw leiderschap beter wordt en ook het respect verbeterd.

groetjes en succes,

Kristien

Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Dankje wel allemaal voor de tips!

@anroomy: we hebben al de eerste vier impulsion games gedaan (tot bullseye) en die gaan nu al goed hoor, eigenlijk nog alleen de corners game en dat is het denk ik, eventueel nog point to point in stap. Maar we moeten die inderdaad wel blijven herhalen, wat ik eigenlijk niet echt veel doe ( on me).

@K-trien: ja goeie vermelding: wandelingen afwisselender maken. Inderdaad, want Shiva is vaak gauw beugedraaid. Het was eigenlijk amper de tweede keer dat we die wandeling maakten, maar we gaan wel altijd langs de vaart, dus misschien vindt ze het gewoon saai, maar ik heb ook niet echt zo veel hoefvriendelijke andere wegen. En deze wandeling was wel langer dan de andere en ik heb gemerkt dat ze na het stuk van vorige keer achter de rug te hebben, dan plots niet meer weigerde, dus dan was het waarschijnlijk weer spannender voor haar.

@skey: ik kan eventueel wel af en toe gaan wandelen met Kim denk ik, maar ook niet altijd hé. Maar donderdag gaan we weer eens rijden normaalgezien, dus hopelijk gaat het dan goed .

@k10: erg goeie tip, ga ik zeker doen, dat doel aan mijn wandelingen geven!

Nogmaals allemaal bedankt!

xxx julie

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Wauw, heb jij al 4 impulsion programs afgewerkt? Knap! Ik heb daar niet genoeg 'doorzettingsvermogen' voor en doe telkens maar wat anders

Maarre: point to point moet je zeker niet alleen in stap doen, juist in galop is dat een ontzettend gave oefening!
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Stug doorzetten.. Nacino heeft dit ook gedaan, behoorlijk lang. Als hij wil stilstaan lekker laten staan. Alleen omdraaien en achterwaarst is verboden. Lekker laten staan...
    Het kan lang duren, mijn max. was ongeveer 20 minuten, maar dan gaan ze vanzelf weer lopen. Als je dit stug volhoud (wat erg irritant is) dan leren ze vanzelf dat stil gaan staan geen eeeenkele zin heeft

Succes! En als beloning: loopt hij vijf meter lekker door? Omdraaien en naar huis!!

Mijn hoefsmid heeft dat ook meegemaakt, en die is best eigenwijs. Dus die dacht ook (zat er op): best, maar dan blijven we ook net zo lang staan tot jij zelf weer gaat lopen. Het begon te regenen. Hard te regenen. 2 uur lang in de regen op dat paard gezeten (geen 2 dagen dus) en toen was hij het zat hahaha.

May the horse be with you!

Aangemeld
    Nov 2004

hmm, ja dat vind ik nu toch ook een rare methode... stilstaan is toch juist een beloning? Natuurlijk kan het goed zijn dat het paard het beu wordt en op den duur beweegt en toevallig in de juiste richting. Maar hoe maak je dan het verschil tussen wanneer stilstaan een beloning is, en wanneer stilstaan eigenlijk iets vragen is???

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Je kunt toch tijdens het stilstaan duidelijk aangeven dat je wel vooruit wil dus actief zitten bijv.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

het was gewoon een leuk verhaaltje... dacht ik

May the horse be with you!

Aangemeld
    Nov 2004

ok, dan begrijp ik het... twas inderdaad een leuk verhaaltje mafhaf

Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Ja ik vind dat wel een goede tip van Elise. Want hier lijkt stilstaan me geen beloning, omdat een beloning voor haar eigenlijk zou zijn: terugkeren. Maar nee, ze moet stilstaan én met haar hoofd niet in de richting van huis. En inderdaad, actief zitten is ook wel nodig denk ik.

Dankjulliewel!

Forum Meubilair Nacino's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Ik vind het in dit geval vooral dat je het paard moet leren de knop omzetten, niet terug denken maar vooruit. Kijk, stilstaan vinden ze inderdaad leuk, maar na vijf minuten écht niet meer.. dan gaan ze vanalles proberen (omdraaien enzo) maar ze leren snel zat dat alleen voorwaarts lopen helpt. En paarden weten best waarom en wanneer ze iets doen, dus ik denk dat ze het verschil tussen stilstaan en beloning wel snappen (overigens zijn ze zelf gaan stilstaan en in Nacino's geval, je krijgt hem met geen mogelijkheid meer vooruit dus veel andere keus was er niet )

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten