Hoe maak ik een zichtbaar verschil voor Dyango tussen lopen naar een bepaald punt (de wei of thuis in dit geval), want het vrouwtje heeft haast, en het mosy-en richting wei of huis?
Soms heb ik gewoon geen tijd, regent het of is er iets anders waardoor ik hem gewoon van en naar de wei wil brengen in een stevige stap.
Soms heb ik alle tijd en wil ik het graag anders doen. Lekker mosy-en, mirroren, slenteren, lummelen, overal aan ruiken en naar kijken op weg naar de wei of naar huis.
Dyango schijnt het verschil erg moeilijk te begrijpen. Misschien ben ik met mijn lichaam onduidelijk, ik probeer een goede focus te houden, stap doelgericht door. Maar dat voorkomt niet altijd dat hij ineens een lekker grasplukje ziet staan en besluit dat hij dat best mag opeten. Dat dan de string uiteindelijk richting zijn kont komt, weet hij best. Hij eet dan hap-snap.. hyper-alert en vertrekt soms ook al op lead it. Niet altijd, soms wacht hij 'het' af.
Het gebeurt net zo vaak als we van de wei afkomen, dus van de honger kan het niet zijn.
Stick to me gaat verder eigenlijk prima, hij stapt, stopt en draaft netjes netjes naast me, hij kán het wel, maar dan moet hij gemicro-managed worden (dus iedere zoveel seconden een andere opdracht zodat hij zijn aandacht bij me houdt en niet naar het gras kijkt), maar met 'gewoon' wandelen (al is het maar een paar honderd meter) zoekt hij zijn eigen vertier.
Ik wil eigenlijk graag meer duidelijkheid scheppen voor hem.
NU zijn we doelgericht op weg en wordt er niet gegeten.
NU is het anders en volg ik jou.
Zie ik hier iets over het hoofd? Kan ik beter de route van- en naar wei niet gebruiken om te mosy-en om inprenting te voorkomen? Is dit puberen (is hij gewoon nog te jong om netjes naast me stappen zonder te klooien?)? Pebbles en Enya snappen het prima overigens.
Kortom; hoe doen jullie dat en heeft iemand tips?
Bladwijzers