...is dit echt waar? De laatste tijd gaat het als maar beter tussen mij en Gipsy zowel rijden als grondwerk.
Het gaat traag maar goed en dat vind ik het belangrijkste ! Dat hij het leuk vind.
Nu was ik dinsdag op de manege en ik was met Gipsy zonder zadel met touwhalster een paar oefeningen aan het doen cirkel verkleinen en vergroten enzo. . .
Toen kwam er een mevrouw naar me toe en ze vroeg of ik wel wist waar ik mee bezig was. (Ik sta op een stalling waar fanatiek dressuur wordt gereden dus heb er zowizo al geen vrienden ofzo maar ik kan hem daar niet weghalen want Gipsy is niet van mij, hij is half-pension.)
Ik vroeg wat ze bedoeld en ze zij dat als je bitloos rijdt je paard als je trekt (vooral bij bitloos hoofdstel) geen adem meer kan halen en daarom wel moet luisteren .Dan hang je er nog beter een bit in , zij ze vol overtuiging. Nu weet ik het echt wel niet meer hoor.
De 1 zegt dat een bit meer schaad en de ander zegt dat biloos meer schaad. Ik wil gewoon het beste voor Gipsy hebben zodat hij rijden ook leuk vind, tot nu toe slaag ik daar heel goed in want hij is altijd vol enthoiusiasme. Maar krijgt hij echt geen adem meer?
Daarom wou ik jullie vragen of jullie bitloos of met bit rijden en wat jullie idee is.
Ik weet dat ik uiteindelijk zelf moet beslissen wat beter is voor Gipsy maar ik wou toch graag even jullie mening horen.
Bladwijzers