Oorspronkelijk Geplaatst door
Marja

Oorspronkelijk Geplaatst door
inger
Het duurt erg lang of kost veel training om deze natuurlijke reactie om te zetten in een gehoorzaamheids reflex of te wel de on-rein cue.
Daarom lukt het niet altijd om deze manier van stoppen in noodsituaties te gebruiken. Het kan met milli secondes te maken hebben die wij als mens te laat kunnen zijn om deze reactie nog te voorkomen. of nog in werking te kunnen laten treden.
Dit is helemaal waar. Je moet echt snel genoeg zijn met inbuigen, als hij eenmaal gaat, ben je vaak al te laat.
Verder is het inderdaad een kwestie van training. Dat hij makkelijk inbuigt in situaties waarin er niks aan de hand is, is de eerste stap in je training en die heb je zo te horen goed volbracht.
Nu is het zaak je paard zo te trainen dat hij ook nog reageert in situaties waarin zijn instinct het over wil nemen (als hij erg schrikt dus). Dit kun je opbouwen door bv. in de bak te oefenen en dan iemand te vragen kabaal te maken langs de bakrand. Met dingen rammelen, met plastic zakken wapperen, bedenk het maar. Voer dit kabaal langzaam op en je paard zal het steeds meer gewoon worden op jou te blijven reageren, ook als hij zelf het gevoel heeft iets anders te moeten doen.
Overigens heb ik met Atli heel lang met een zweepje gereden die ik inzette als extra fase. Hij kon ook zo zijn nek sterk maken en totaal niet op mijn teugels reageren, maar met een zweepje kreeg ik wel reactie. In het begin heb ik dat zweepje ook wel eens echt moeten gebruiken, en daardoor leerde hij dat ik het écht meende als ik hem vroeg te stoppen.
Overigens ging Atli er vooral vandoor uit stoutigheid en ongehoorzaamheid ("ik ben het zat hier in het bos en ik ga naar huis, en wel NU"), niet zozeer uit angst. Bij een bang paard zou ik het eerder zoeken in meer training in een onrustigere omgeving, zoals ik hierboven al zei.
Bladwijzers