Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 17

Topic: geleidelijk afspenen

geleidelijk afspenen

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren.
    Over een aantal weken wordt het veulentje afgespeend zodat die bij mij thuis kan komen.
    Nu had ik het idee om dit geleidelijk te doen. Dat zou inhouden dat het veulen 's nachts in de stal naast zijn moeder en naast zijn favoriete oma komt te staan. En dan overdag kunnen ze weer samen in de wei. Kan dit of zie ik iets over het hoofd?
    Waar moet ik op letten ivm het krachtvoer en de uier van de moeder? (moeder heeft 2 keer 2 kilo brok en is weer drachtig)
    Of is het beter om het veulen helemaal niet meer te laten drinken?

Alvast bedankt!

Groetjes Debbie
    Sindii, voor Mens en Paard

http://www.sindii.nl

Re: geleidelijk afspenen

Ik heb het met Laika wel zo gedaan.
    Eerst de nachten appart en daarna overdag ook steeds langer, uiteindelijk heb ik de merrie een poosje laten logeren bij de buren( buiten gehoor) en laika bij de kudde gelaten.
    Dit is allemaal heel rustig verlopen, en de merrie kreeg twee weken voordat ik wilde afspenen alleen nog maar hooi.
    Als je zorgt dat ze voldoende hooi krijgen hebben ze geen krachtvoer nodig.

Hoelang heb je hier ongeveer over gedaan?
    Ben je meteen begonnen met een hele nacht of gingen hier nog een aantal uren aan vooraf?
    Heb je het krachtvoer meteen afgebouwd op het moment dat het veulen in de nacht alleen stond of was de brok al afgebouwd?

Ik heb eerst de brok afgebouwd en het afspenen zelf heeft ong. 6 weken geduurd.

Oja, ik vergeet nog wat
    Ik heb Laika eerst een uurtje alleen gezet en dit langzaam opgebouwd, na een weekje werden dit hele avonden en na twee weken complete nachten.
    Toen heb ik de ochtenden iets langer uitgesteld door eerst met de merrie aan het werk te gaan en uiteindelijk stonden ze nog maar een uurtje samen met een heining er tussen.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Ben onze Janus nog niet aan het spenen, maar hij staat al wel elke dag 2 a 3 uur zonder zijn moeder op de wei. Dit is geen enkel probleem en bouw ik straks verder uit, als we definitief gaan spenen.
    Brokken bouw ik af een paar dagen voor het spenen.

Geven jullie dan het veulen ook brokjes of iets dergelijks?
    Of alleen hooi? Ik heb geen ervaring met krachtvoer.
    En hoe geleidelijk worden de brokken van de merrie afgebouwd? Per hoeveelheid bedoel ik dat?

-

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Het veulen kreeg brokken, maar die mag hij niet meer van de dierenarts (in verband met het te dik zijn )
    Normaal zou het veulen al wel brokken krijgen, maar hier was ik al mee begonnen op een leeftijd van 5 weken in een apart veulenvoerbakje.
    Bij de merrie halveer ik de brokken en een paar dagen later doe ik dit nog eens. Ze krijgt dan al minder energie binnen. Dan als het veulen eraf gaat, krijgt ze een paar dagen alleen maar hooi en gras, want ik laat ze wel buiten staan. Veulen gaat overdag in een nieuwe kudde en 's nachts op stal.
    Bij ons is het wel het voordeel dat het veulen dus al veel zonder zijn moeder staat en hij dan ook absoluut niet loopt te gillen. Zelfs als hij in de wei moet blijven en ik loop bij 'm vandaan met z'n moeder blijft hij netjes staan.
    Heb dit met veel beleid opgebouwd en hoop hier straks profijt van te hebben.

Succes

dank jullie wel!

Als iemand nog meer ideeén heeft, ik hoor het graag.

Ik heb zelf geen ervaring met fokkerij maar las in (volgens mij het tweede) boek van emiel voest ook over het geleidelijk afspenen, en dan meer op de manier zoals bikkel het doet. Hij heeft ook meerdere paarden bij elkaar (gemengde kudde) en bouwt het scheiden op zoals bikkel, steeds even langer weg met de moeder. In die tijd nemen de andere kuddegenoten de zorg voor het veulen een beetje over en leert het met zo min mogelijk stress om wat zelfstandiger te worden. Als het vervolgens tijd is voor het veulen om te stoppen met drinken bij de moeder, zet hij de moeder in een weitje aangrenzend aan de wei van de kudde waar het veulen dan bij blijft. Dit kan eventueel ook opgebouwd worden in tijd als dat nodig mocht zijn.
    Don't make or teach assumptions

Over 2 maanden gaan wij ook met afspenen beginnen. Het begint met eigenlijk zsm al laten wennen aan zonder moeder zijn, van 1 min en dat uitbouwen. Als ze 6-7 maanden zijn kunnen ze dus al makkelijk wat uren alleen zijn bij de kudde.
    Op dat moment gaan ze met andere veulens/jaarlingen in een weide naast de merries, in het zicht en dus alleen een hek er tussen. Eerst alleen een ochtend, daarna uitbouwen naar een hele middag (kwestie van hek openzetten ). Overdag afspenen heeft het voordeel dat je overzicht hebt en je het eigenlijk per uur kunt opbouwen. 's Nachts alleen staan is al gauw meteen 6-8 uren zonder moeder zijn.
    Zodra ze de hele dag alleen kunnen zijn (na een paar weken) gaan ze 's nachts ook 'alleen'.
    In het voorjaar gaan ze uit het zicht/gehoor in een andere weide, tenzij ze in de tussentijd verkocht worden.

Eigenaar heeft jaarenlang gefokt maar is ook boer, op deze manier kost het eigenlijk geen tijd (of extra moeite ) blijven de veulens in de hand én krijg je geen gedoe in de weide/stallen. Op dit moment hebben we geen eigen opfok meer, dat maakt het afspenen wel lastiger. De veulens zijn tijdens het afspenen (en ook daarna) wel altijd samen, ook op stal, en dat maakt het weer makkelijker.. er word hier dus ook vrijwel nooit 1 veulen gefokt.

Qua brokken word het bij de merrie meteen afgebouwd zodra de veulens 's ochtends alleen gaan. Bij de veulens word het dan opgebouwd. We hebben hier standaard een kleine schrale weide en een wat grotere, volle weide naast elkaar. Bij het scheiden gaan de veulens op de grote wei, ook omdat ze daar nu eenmaal meer ruimte hebben.

Volgens mij was dit het wel, misschien heb je er wat aan!
    Succes ermee!

Actief Forumlid Maroush's Avatar
    Aangemeld
    Oct 2007
    Leeftijd
    37

Wij hebben Shayan ook geleidelijk gespeend. Al heel snel alleen met Maroush in de bak en later naar buiten gegaan, terwijl de kleine in de kudde bleef en dat steeds wat langer uitgebouwd. Volgens mij hebben we maar kort ze de hele dag of nacht uit elkaar gehouden, omdat dat voor 't uier niet zo fijn is. Ze waren al lange tijd gewend om een paar uur zonder elkaar te zijn en het was eigenlijk geen enkel probleem toen we ze daarna vrij snel helemaal uit elkaar haalden (wel naast elkaar met een hek ertussen, allebei met een deel van de kudde). Dat hebben we toen een week zo gelaten en daarna is Shayan naar de opfok verhuist. Zowel bij moeder als zoon nauwelijks stress gemerkt, maar scheelde misschien wel dat we pas met 11 maanden leeftijd gespeend hebben en ze dus ook al wel wat uit elkaar groeiden.
    Maroush hebben we in bijna in 1x van het voer afgehaald, op het moment dat Shayan er helemaal niet meer bij kwam. Maar misschien kun je al beter wat eerder gaan afbouwen. Maroush was de laatste maand toen aardig afgevallen dus daarom hebben we dat bij haar niet gedaan. Na het spenen kwam ze zelfs bijna zonder voer weer terug op d'r oude gewicht. Melk geven kostte blijkbaar aardig wat energie..

Nou het hele afspeenverhaal gaat helaas niet door. Daar waar hij nu is, daar mag hij niet op stal 's nachts omdat ze bang zijn dat het mis gaat. Dat de paarden de stal eruit schoppen of dat ze vast komen te zitten.
    Nu is de enige mogelijkheid in 1 keer van elkaar afhalen wat ik zelf heftig vind. Ik ga kijken of ik overdag wat kan gaan wandelen met moeder of het veulen om te kijken hoe dat gaat.
    Bedankt voor jullie reacties!

In een keer de moeder en het veulen scheiden is onmenselijk! Dat zou voor mij echt onacceptabel zijn! Lekker natuurlijk ook.... Je zadelt moeder en kind meteen al met een trauma op. Maar aangezien moeders alweer drachtig is, heeft de fokker daar niet zoveel boodschap aan... Is er dan geen enkele andere manier? Kunnen ze niet op aparte weitjes, naast elkaar, als ze niet in de stal mogen? Met een van beiden gaan wandelen is wel het minste wat je kunt doen. Hoeveel tijd heb je nog voordat het veulen naar jou komt? Want je zult dan wel snel moeten handelen om ze nog enigszins te wennen aan het langdurig en uiteindelijk volledig gescheiden zijn.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Ik heb Anoek en Janus eigenlijk van het begin af aan korte poosjes gescheiden, zodat ze het minder moeilijk vinden om zonder elkaar te zijn.
    Hebben dit opgebouwd van 5 minuten naar nu zo'n 3 uur als we met Anoek gaan rijden. Ze kijken hier niet van op of om.
    Komende week ga ik dit verder uitbouwen, zodat het scheiden met minder leed gepaard gaat.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten