Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Bitloos, je paard krijgt geen lucht meer. . .

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Bitloos, je paard krijgt geen lucht meer. . .

...is dit echt waar? De laatste tijd gaat het als maar beter tussen mij en Gipsy zowel rijden als grondwerk.
    Het gaat traag maar goed en dat vind ik het belangrijkste ! Dat hij het leuk vind.
    Nu was ik dinsdag op de manege en ik was met Gipsy zonder zadel met touwhalster een paar oefeningen aan het doen cirkel verkleinen en vergroten enzo. . .
    Toen kwam er een mevrouw naar me toe en ze vroeg of ik wel wist waar ik mee bezig was. (Ik sta op een stalling waar fanatiek dressuur wordt gereden dus heb er zowizo al geen vrienden ofzo maar ik kan hem daar niet weghalen want Gipsy is niet van mij, hij is half-pension.)
    Ik vroeg wat ze bedoeld en ze zij dat als je bitloos rijdt je paard als je trekt (vooral bij bitloos hoofdstel) geen adem meer kan halen en daarom wel moet luisteren .Dan hang je er nog beter een bit in , zij ze vol overtuiging. Nu weet ik het echt wel niet meer hoor.
    De 1 zegt dat een bit meer schaad en de ander zegt dat biloos meer schaad. Ik wil gewoon het beste voor Gipsy hebben zodat hij rijden ook leuk vind, tot nu toe slaag ik daar heel goed in want hij is altijd vol enthoiusiasme. Maar krijgt hij echt geen adem meer?

Daarom wou ik jullie vragen of jullie bitloos of met bit rijden en wat jullie idee is.
    Ik weet dat ik uiteindelijk zelf moet beslissen wat beter is voor Gipsy maar ik wou toch graag even jullie mening horen.
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Re: Bitloos, je paard krijgt geen lucht meer. . .

Is dat waar? Eh, NEE! Dat kun je ook heel makkelijk zelf controleren, door te kijken waar je neusriem zit. De neusriem hoort op het neusbot van je paard te zitten. Als je 'trekt', drukt de neusriem dus op het neusbot, niet op de neusgaten natuurlijk. Als je grondwerk doet en je doet een back up from the nose, druk je toch ook op het neusbot? Je knijpt toch niet de neusgaten dicht om je paard achteruit te laten gaan?

Een heel ander punt is het 'trekken'. Wanneer trek je nou zo hard dat je de neus zou dichtknijpen? Ik geloof niet dat dat ooit nodig is. Een noodstop maak je met 1 teugel en achteruit doe je ook niet door maar flink te trekken, toch? Bovendien heeft je paard als het goed is geleerd te wijken voor de druk van het touwhalster. Het zal zijn hoofd bewegen in de richting die jij vraagt en ontwijkt daarmee de druk.

Dus wat die dressuurmevrouw zegt is wat mij betreft flauwekul. Laat je niet gek maken!
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Actief Forumlid Bowen's Avatar
    Aangemeld
    Aug 2009
    Leeftijd
    47

Die van mij ademt er lustig op los met touwhalster, nog nooit zijn adem horen stokken, zelfs niet toen ik de noodstop probeerde toe te passen en het dus even wat minder subtiel ging.

Bit of geen bit, het blijft een lastige discussie, ik denk dat het erop neerkomt dat je moet kijken wat prettig is voor jou en je paard, in alle gevallen dien je je hulpmiddelen goed te gebruiken, dat staat vooraan, een touwhalster waar grof mee omgegaan wordt is erger dan een bit waar perfect mee omgegaan wordt, de ene combinatie voelt zich beter bij bitloos, de andere combinatie loopt super op een bitje, er is geen wet van meden en perzen hierin vind ik.

Het bitloze bij ons heeft meerdere redenen, bij Bowen geld als grootste reden dat ik zijn tanden moet laten trekken om een bit erin te kunnen leggen, wat ik onzin vind aangezien het bitloos prima gaat, verder geld voor mij dat ik het geen fijn idee vind wat in die mond te leggen, lijkt me gewoon niet echt heel prettig en dat zit tussen mijn oren, als het niet hoeft doe ik het liever niet.
    Maa zoals je ziet is dat mijn idee erbij, hoe ik me erbij voel, een ander kan en mag daar compleet anders over denken en zolang het paardje in kwestie prima loopt en zich er goed bij voelt is daar ook niets mis mee.
    "De roem ligt in het pogen zijn doel te bereiken, niet in het bereiken ervan."
    Gandhi

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Laat die mevr het dan eens laten zien aan jou hoe dat werkt???
    Kijk vooral zelf naar je paard, ik persoonlijk heb daar nog nooit iets van gezien of gemerkt, vindt juist zo prettig dat ze vrij kunnen ademen, dit in tegenstelling tot de sperriempje,s die vaak veel te strak worden aangesnoerd.

Tijdje terug stond er nog een onderzoek in een blad gedaan bij paarden voor de kar die marathon reden, de man reed normaal met bit, uit onderzoek bleek dat toen de paarden hetzelfde parcoers bitloos reden ze sneller waren en de hartslag zich sneller herstelde, terwijl dat de 2 e rit was je zou dus het tegengestelde verwachten.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Actief Forumlid ingejanssens's Avatar
    Aangemeld
    Jul 2006
    Leeftijd
    58

Laat je niet van de wijs brengen!! Zeker niet door ruiters die niet weten waar ze het over hebben. Jij bent goed bezig met je paard, je paard heeft er plezier in. Het is niet gemakkelijk om in zo'n omgeving (dressuur) met NH bezig te zijn, maar blijf bij jezelf. En met zulke mensen is het heel moeilijk om uit te leggen waar je mee bezig bent. Vermijd discussies, want een discussie win je toch niet.

Ik zou zeggen, zoek artikels, onderzoeken, zoals hierboven, en als het uitkomt, kan je die eens geven om te laten lezen.
    Mijn paarden zijn m'n echte vrienden
    https://www.facebook.com/groups/1409316672673002/

Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    44

Ik ga mee met de reacties hierboven.
    Volgens mij moet je toch wel iets heel extreems doen met het touwhalster dan, waardoor je paard geen lucht meer krijgt.
    Je moet haar eens vragen waarom een paard niet meer kan ademen als je bitloos rijdt.

Maar zoals hierboven al gezegd, met NH bezig zijn op een manege of dressuurstal ofzo, wordt niet altijd in dank afgenomen. Maar niet te veel van aantrekken, zolang jij je goed voelt bij wat je doet en je paard ook natuurlijk, zou ik zeggen, doe zo verder

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Ik heb mijn paarden nog nooit blauw aan zien lopen...
    Started!

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Oké dan Was gewoon super ongerust voor moest het echt zo zijn !
    Ik Ga dus gewoon verder met bitloos rijden en ik ga ook nog veel meer proberen te berijken
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Forumlid Niky's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    44

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door mitzel
    Ik heb mijn paarden nog nooit blauw aan zien lopen...

'vroegah' dachten ze dat de hackemore zo werkte, maar dat is natuurlijk flauwekul
    Kritiek op de goeroe is niet gewenst......

ik ga ook helemaal mee met de verhalen van boven. Dit is typisch weer zo'n geval die niet weet waar ze het over heeft en echt anti is.
    Enkel gefocust op haar eigen ding en geen echt paarden mens is zeg maar
    Een discussie met dit soort mensen heeft totaal geen zin en brengt zoals weer blijkt jou uit je evenwicht waardoor je gaat twijfelen.
    Blijf bij jezelf. Jij met jouw paard voel wat het paard aangeeft pas dan ben je goed bezig. Luisteren is het toverwoord

Zoals hierboven ook al werd aangegeven als je de neusriem juist plaatst dus op het neusbot kan je nooit maar dan ook echt nooit de ademhaling belemmeren. Juist de extra aansnoerriempjes om de mond openen tegen te gaan die belemmeren de luchttoevoer. Die gaan precies over het zachte deel van de neus heen die uit hoort te zetten bij inspanning.

Zolang je dus de neusriem over het neusbod heen laat lopen blijf je buiten het zachte deel van de neus welke uitzet bij inspanning. Je kunt dit heel goed voelen als je met je vingers langs de neus gaat ( van boven naar beneden) je voelt dan een soort van overgang van hard naar zacht. Precies op die plek leg je de neusriem. Dan zit je altijd goed.

Met een touwtje de ademhaling afsnoeren??? Nou dan mag je wel giga hard trekken en heel erg laag hebben hangen.
    wat een onzin verhaal weer laat je niet gek maken meid!!
    je doet het juist goed door te luisteren naar je paard

De zoveelste die het zegt: onzin.
    Lees de Bit(loos) van deze maand eens, staat vol met bitloos.
    En in geen enkele uitslag van test stond dat hij het paard wurgde hoor.

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Wat heb jij weinig zelfvertrouwen zeg. Als het goed voelt, dan ga je toch gewoon lekker door ongeacht wat "men" daar van vindt?

Geen adem
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Forumlid bliz84's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2009
    Leeftijd
    41

Je zou dan wel heel hard aan je halster moeten trekken wil je ze adem afnemen.
    Laat je door niemand je van de wijs brengen. En uit je verhaal te lezen heeft je pony er nog altijd veel plezier .
    En daar ging het toch om.

Bladwijzers

Forum Rechten