Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 15 van de 30

Topic: was-methode???

Forum Meubilair skey's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

was-methode???

haha, heb het hier maar ff bijgezwierd.
    mijn vraag, hoe leer je je paard dat water niet eng is. van de zomer wil ik arramis namelijk een aantal keer wassen omdat ik net een product heb ontdekt tegen zomerexeem dat blijkbaar echt goed helpt. het is een soort van shampoo. samen met dat de vacht dan weer helemaal proper is zou het de mugjes wat tegengaan. een vriendin van mij gebruikt het ook voor haar wel heel erge exeem merrie en het helpt.

alleen is hij bang van water. ik ben nu bezig met friendly met een spuitbus. al bijna 3 weken en nog bijna geen verbetering, pppff, veel geduld nodig.
    maar als dat goed gaat, hoe kan ik dan het best beginnen met echt water?we hebben een paardendouche. probleem is dat het een soort van inloopstal is dus dan voelt hij zich misschien gevangen. niet dat hij er zo bang in is hoor want hij staat er geregeld als het regent uit zichzelf in.

Anonymous
    Guest

Re: was-methode???

Hoi
    Zou er eerst mee beginnen om hem af te sponsen met een spons en daarna met een gietertje. Dit allemaal langzaam opgebouwd dan zou ik daarna met de slang beginnen met alleen zijn hoefjes en vanuit daaruit langzaam alles opbouwen naar boven.

Approach and retreat vooral ook. Als je eenmaal met en waterstraal aan de gang gaat pas stoppen als je paard er naar kijkt, of als ie even blijft staan. Dat soort acties.

May the horse be with you!

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

ja, dat dacht ik ook al, met de spons lukt dat denk ik wel makkelijk. alleen om met een tuinslang erachter te blijven lopen, dat is niet zo handig. en hem maar een heel kleine ruimte geven zou niet eerlijk zijn hè. maar als ik eerst met een gietertje zou werken zou dan de meeste angst voor de tuinslang ook al niet door zijn?

Actief Forumlid marina's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005

Het ligt eraan of hij bang is voor de slang of voor het water. Als het het water echt is (wat me overigens erg sterk lijkt) dan heb je je probleem een heel groot deel opgelost met een gieter.
    Is hij echt bang voor de slang, tja, jullie doen toch veel met friendly oid?

Actief Forumlid Apple's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2005

Waar is het dat hij bang voor is inderdaad. Wat doet hij als het regent of als hij door een plas water moet lopen?

Je kunt hem wassen op verschillende manieren:
    - met de waterslang
    - met een spons
    - met een plantenspuit/tuindrukpomp

Hoe reageert hij als je met een spons bezig bent?

Ben je weleens bezig met Equistar voor in zn staart? Of als hij een wondje heeft met een spuitbus Acederm? Hoe gaat dat? Je schrijft dat je al enige weken bezig bent met Friendly met de spuitbus. Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de paardendouche net iets anders klinkt of voelt waardoor het geen probleem meer is.

Mocht het problematisch blijven ondanks veel Friendly dan zou ik het gewoon met een spons proberen. Vaak is een spons de makkelijkste weg .

Forum Meubilair mitzel's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2004
    Leeftijd
    45

Mijn waterangstige Fjordy heb ik ook spuitproof gemaakt door eerst te sponzen, maar ook dat vond ze eng. Uiteindelijk begonnen te sponzen onder aan haar benen. Ze vond het blijkbaar minder eng als dat water niet helemaal langs haar lichaam liep. Steeds een stukje hoger, en dan lukt het! Nog steeds begin ik, als ik haar af wil spuiten (vinger in het gat van de slang, zodat het rustiger stroomt), bij haar benen. Maar dat lijkt me ook wel zo vriendelijk.
    Started!

Actief Forumlid Kenshin's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Wat mij bij Nikita opvalt, is dat ze best tegen water kan, alsook de tuinslang, maar als je haar afspuit, ze het meest reageert op het water dat langs haar poten naar beneden loopt. Ik vermoed dat ze dat verschrikkelijk eng vindt, alsook vermoedelijk verschillende andere paarden. Onderaan de benen beginnen en je stilaan een weg naar boven banen, lijkt me een verstandige (mogelijke) oplossing.
    Docendo discimus

Aangemeld
    Jun 2004
    Leeftijd
    42

@apple: ban gis hij waarschijnlijk voor het geluid dat telkens weer anders is hoor. tuinslang, suitbus, allemaal water maar hij bekijkt dat zo niet. rond een plas gaat hij gewoonlijk in een hele grote boog rond en met de squuezegame springt hijerover maar nooit erdoorheen.
    van regen is hij niet bang hoor.

ik ben nog niet begonnen met een spons of een tuinslang hoor, het weer heeft zich er tot nu toe nog niet toe geleend. tja, vandaag wel maar jammer genoeg had ik er echt geeeeeen zin in. ppff, veel te warm voor mij!

de spuitbus accepteerd hij nog steeds niet volledig. ik kan er mee schudden over rond en over hem, spuiten wag van hem maar zeker niet in zijn richting. "bbrrr, er komt iets uit!!!!" een paard legt volgens mij gewoon niet de link met dat het 'gewoon' water is.

@mitzel en kenshin: dat is volgens mij ook het beste, rustig beginnen bij de benen. want zo plots op hun lijf...

ik ga samen met het goeie weer lekker veel 'spelen' met water en dan zal het wel lukken.
    ondertussen heb ik toch al wat tips hoe jullie het gedaan hebben hè

Aangemeld
    Jan 2005

Mijn vroegere verzorgpaard was helemaal niet bang voor water. Maar kwam een met een spuitbus equistar aan, brr doodeng vond hij dat. Puur om het geluid dus

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Met Bollie ook begonnen aan water/slang gewenning. Telkens als hij uit de wei komt spuit ik hem af ben onderaan aan de hoeven begonnen. In het begin paniek, maar ik ben dadelijk (lees dadelijk) gestopt toen hij bleef stilstaan en hem in zijn wei gezet met stal ( en een wortel). Nu kan ik al tot zijn knieën en ik werk al ongeveer 5 minuten (het vordert heel langzaam, maar we komen er wel). Ik heb hem wel vastgebonden aan een langer halstertouw aan een paal. Anders kom ik er niet met de slang....
    Veel succes
    "Dromen komen uit..."

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Dadelijk betekent in het Nederlands 'straks'. Ik neem aan dat je 'direct' of 'gelijk' gestopt bent ipv straks pas

Ik zou er zelf niet voor kiezen om je paard vast te binden. Waarom kom je er anders niet met de slang? Je kunt toch je paard aan de hand meenemen naar de slang toe?

En dan in het begin er nog niet eens aan denken om je paard nat te maken, maar alleen de grond natsproeien tot hij daar tegen kan. Wat meer approach en retreat (naderen en terugtrekken) kan helpen om hem er sneller aan te doen wennen. Dan gaat het paard denken dat hij controle heeft over de waterslang
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Aangemeld
    Jan 2005

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Callippo
    Dadelijk betekent in het Nederlands 'straks'. Ik neem aan dat je 'direct' of 'gelijk' gestopt bent ipv straks pas
    Heel oftopic : ik kom oorspronkelijk uit rotterdam, daar zeiden wij het ook z hoor

Forum Meubilair Liesbet's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2005

Ik ga het proberen zonder vastbinden....
    "Dromen komen uit..."

Actief Forumlid donderwolke's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2004
    Leeftijd
    36

Bij Shiva heb ik ook een dergelijk probleem: van wassen zelf is ze naar het schijnt totaal niet bang, ze vindt het zelfs leuk (zei de vorige eigenaar), maar ze is als de dood voor plassen. Op wandeling zal ze ze altijd steevast de plassen omzeilen en ze is er echt niet door te krijgen (ging eerst typen met geen stokken door te krijgen, maar dat past niet echt ) Heeft iemand hier ervaringen en/of oplossingen voor?

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Bladwijzers

Forum Rechten