mijn mini appaloosa van bijna 2,5 jaar had hele dikke mooie lange manen. Daar is sinds de lente/zomer niets van over. Je ziet niet duidelijk dat ze zijn afgeschuurd, ze zijn heel dun geworden en een heel stuk korter.
Haar staart schuurt ze ook, maar ik zie het zelf lang niet altijd. De ene keer staat ze meteen te schuren bij de poetsplaats, de andere keer is er niets aan de hand. Ze heeft ook een tijdje steeds aan de weidepaaltje staan schuren, maar nu al weer even niet gezien, maar ja ze kan ook schuren als ik er niet ben natuurlijk, ik heb geen idee.
Schimmel is uitgesloten, mijt is uitgesloten, voer of huisvesting is niet veranderd.
Het zou afgeknabbelt kunnen zijn, maar lijkt me ook onlogisch, want de enige waar ze mee kroeilt en knabbet is Diesel, mijn andere pony en die staat er al bij sinds ze 7 maanden is. ook nooit gezien dat hij aan de manen knabbelt.
Heeft ze nu misschien een lichte vorm van zomerexceem? En zo ja, hoe kom ik daar achter? Dierenarts zegt dat ik daar misschien van de winter achter kom als de manen dan weer gaan groeien, maar ja dat gaat ook niet zo snel natuurlijk.
Ik kan haar volgende jaar optijd een exceem deken op doen, kijken hoe t dan gaat. Deken afdoen en kijken of ze dan gaat schuren, maar ja dat blijft dan ook gissen.
Dus wat te doen?
Edit: foto's
![]()
Bladwijzers