Resultaten 1 tot 8 van de 8

Topic: is dit een lichte vorm van exceem of iets anders?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

is dit een lichte vorm van exceem of iets anders?

mijn mini appaloosa van bijna 2,5 jaar had hele dikke mooie lange manen. Daar is sinds de lente/zomer niets van over. Je ziet niet duidelijk dat ze zijn afgeschuurd, ze zijn heel dun geworden en een heel stuk korter.
    Haar staart schuurt ze ook, maar ik zie het zelf lang niet altijd. De ene keer staat ze meteen te schuren bij de poetsplaats, de andere keer is er niets aan de hand. Ze heeft ook een tijdje steeds aan de weidepaaltje staan schuren, maar nu al weer even niet gezien, maar ja ze kan ook schuren als ik er niet ben natuurlijk, ik heb geen idee.

Schimmel is uitgesloten, mijt is uitgesloten, voer of huisvesting is niet veranderd.
    Het zou afgeknabbelt kunnen zijn, maar lijkt me ook onlogisch, want de enige waar ze mee kroeilt en knabbet is Diesel, mijn andere pony en die staat er al bij sinds ze 7 maanden is. ook nooit gezien dat hij aan de manen knabbelt.

Heeft ze nu misschien een lichte vorm van zomerexceem? En zo ja, hoe kom ik daar achter? Dierenarts zegt dat ik daar misschien van de winter achter kom als de manen dan weer gaan groeien, maar ja dat gaat ook niet zo snel natuurlijk.
    Ik kan haar volgende jaar optijd een exceem deken op doen, kijken hoe t dan gaat. Deken afdoen en kijken of ze dan gaat schuren, maar ja dat blijft dan ook gissen.
    Dus wat te doen?

Edit: foto's

Re: is dit een lichte vorm van exceem of iets anders?

Ik heb toevallig een zelfde soort shetlander en die schuurt ook. Nou ligt het bij haar aan het gras. Staat ze op een kale weide dan is er niet zoveel aan de hand maar zet ik haar weer op een vollere weide schuurt ze ook weer meer. Als je zeker wilt weten of het exceem is kun je een bloedonderzoek doen.

ZE kan je helaas niet met bloedonderzoek aantonen. Daar kom je alleen achter door een deken te kopen en die op te leggen en als het dan minder wordt weet je genoeg. Je kan je paardje ook minderen in gras (hooi in de plaats geven) of een drainagekuur geven om het lichaam te reinigen.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

maar als ik een deken op doe, duurt het ook maanden voor die haren weer aangroeien.
    Dan zou ik dat dus deze zomer moeten doen en als de manen dan lang blijven haar leven lang een deken ophouden?
    Want dit is pas de 1e zomer dat haar manen zo kort en dun zijn geworden, en om nou van 1 zomer uit te gaan vind ik ook zo.. tjah niet overtuigend..

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Maar kort en dun worden ze toch niet vanaf de bovenkant? Bij zomereczeem zou je daar juist zien dat er geschuurd is. Ik heb vaker gezien bij jonge paarden dat ze mooie volle manen hadden die later uit beginnen te vallen. Want is haar manenkam dik, of merk je dat ze daar graag gekriebeld wil worden, of zie je van die schijdingen in de manen?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Margot van lare
    Maar kort en dun worden ze toch niet vanaf de bovenkant? Bij zomereczeem zou je daar juist zien dat er geschuurd is. Ik heb vaker gezien bij jonge paarden dat ze mooie volle manen hadden die later uit beginnen te vallen. Want is haar manenkam dik, of merk je dat ze daar graag gekriebeld wil worden, of zie je van die schijdingen in de manen?
    dat 1e leek mij dus ook.. daarom snap ik er niets van. Wat was er dan bij die jonge paarden dat hun manen begonnen uit te vallen? Haar manenkam is helemaal niet dik, ook geen schijdingen in de manen. Ze heeft wel 1 weidepaal er helemaal uitgeschuurd, maar dat is ook nadat ze was geschoren en perongeluk hadden we t topje van haar staart ook beetje geschoren, dus die stoppels gaven wss jeuk. Soms staat ze gewoon stil bij de poetsplaats en staat ze er nog normaal bij als je even iets gaan pakken, maar soms staat ze dan met haar kont tegen de muur enorm te schuren.

Forum Meubilair Margot van lare's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2007
    Dagboek Berichten
    48

Ik dacht het omdat Star bij ons hetzelfde heeft. En toen ik erover na ging denken kwam ik er ineens bij dat ik heel vroeger mee ging met mijn buurman een kudde jonge paarden bekappen en toen ik zei dat ze zulke lange manen hadden, dat het mooi was. En toen werd verteld dat dit heel vaak uitviel. Dus misschien is dit nu ook zo. Zou je eens een foto willen maken waarbij je echt inzoomt op haar manen?

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2006

maar waarom vallen die manen dan uit vraag ik me af? Ik ga zo snel mogelijk een foto maken!

Bladwijzers

Forum Rechten