Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 16 tot 20 van de 20

Topic: hoe te beginnen met een mishandeld paard

Forum Meubilair Feliz's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2004
    Dagboek Berichten
    45

Re: hoe te beginnen met een mishandeld paard

Omdat schuwe paarden vaak agressief gedrag vertonen als er wat druk op komt en alles behalve bij je willen zijn. Met een rustige join-up (dus niet keihard rondjagen) vertel je je paard dat jij snapt wat hij aangeeft met zijn lichaamstaal maar dat er geen andere keuze is dan bij jou zijn en dat het daar het prettigst is. (Hetzelfde als je met parelli doet, een fase geven en comfort bij positieve reactie). Een paar rondjes lopen zal een al angstig paard niet zoveel kwaad kunnen doen, Ik spreek uit ervaring.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Oh, dan heb je de extreem angstige ijs van mn zusje nog niet meegemaakt.

Daarbij werkt een join-up echt niet, ook niet een hele rustige.

Veel approach en retreat als friendly game heeft wel effect, maar helaas slechts voor korte tijd als je het niet elke dag herhaalt.

Kan ook zijn dat een join-up gewoon niet werkt bij ijslanders, want ik heb hier al vaker negatieve verhalen over gehoord
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Een soort van join-up komt bij Parelli niet voor niets pas in Level 2 ter sprake.
    Een join-up uitgevoerd door iemand die het nog nooit gedaan heeft, bij een paard dat een trauma heeft, lijkt mij geen goede combi en zou ik zelf nooit aanraden.

Zelfs het starten van Level 1 door een onervaren persoon bij een moeilijk paard, is al niet zo'n succesvolle combi.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Actief Forumlid Antiope's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Fellor
    Omdat schuwe paarden vaak agressief gedrag vertonen als er wat druk op komt en alles behalve bij je willen zijn. Met een rustige join-up (dus niet keihard rondjagen) vertel je je paard dat jij snapt wat hij aangeeft met zijn lichaamstaal maar dat er geen andere keuze is dan bij jou zijn en dat het daar het prettigst is. (Hetzelfde als je met parelli doet, een fase geven en comfort bij positieve reactie). Een paar rondjes lopen zal een al angstig paard niet zoveel kwaad kunnen doen, Ik spreek uit ervaring.
    ja, sorry hoor, maar met deze redenering kan ik niks.
    1. je hebt een paard dat niet bij jou wil zijn en bang is.
    2. je jaagt hem weg en laat hem rondjes lopen.
    3. het paard trekt daaruit de conclusie dat het bij jou het prettigst is ???????

Afgezien daarvan denk ik dat Monty Roberts meer ervaring heeft dan jij en zoals ik al schreef: die gaat met een mensenschuw paard NIET de joinup doen, maar de friendly game.
    [size=10px]chris irwin certified trainer (silver/silver)
    http://www.paardenliegenniet.nl
    [/size]

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Jan 2005

zie van mij is ook mishandeld vrioeger ze is in ierland door de dierenbescherming in beslag genomen en dierheen gehaalt

ze was er mensenscheuw en erg schrichachtig

ik heb haar gekocht nadat ze 2 jaar bij ons op stal hed gestaan maar ik ben met haar van hwet begin al bezig weweest
    kwa karater was ze super maar alleen zo mensenscheuw en schrikachtig

ik heb in het begin 1 vaste verzorgster gezocht dat we saomen waren we werkte presies op de zelfde manier

voor jouw
    geem hem veel aandacht en als iedts goed doet goed belonen
    geef hen eten en of drinken uit een emer die je vast blijft houden in je handen
    als je het gevoel hebt dat hij wel wil drinken maar niet durft kan je het water ook dlaarmaken met siroop (appel)
    of begin met muslie appels ezv in de emmer en dat te geven
    na een tijtje gaat het dan steedt beter en kun je hem aaien over zijn hoofd
    en dat is het begin van het over gaan van scheuwheid

met schrikachtigheid moet je veel gedult hebben ga kleine stukjes naar buiten in een groep iniedergeval niet alleen en als je een buiten bak hebt waar die schrikt gooi hem los

en doe parelli ofeningentjes zoals curling game
    als er ergenms naast de bak iedt en licht ga daar je oefeningentjes doen

sux6

viv
    Keep it Natural,

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12

Bladwijzers

Forum Rechten