qwe denken dat een paard dat bij mijn verzorgponys staat vroeger mishandeld is ( lees: schuwe, vluchtgedrag, nerveus)
hoe begin je nou met zon paard?
qwe denken dat een paard dat bij mijn verzorgponys staat vroeger mishandeld is ( lees: schuwe, vluchtgedrag, nerveus)
hoe begin je nou met zon paard?
veeeeel friendly zou ik zeggen. als hij bang is van de CS alleen met je handen als dat veilig is voor jou. na een tijdje d CS bv bij in de buurt leggen en wanneer hij er zelf aan gaat ruiken kan je hem introduceren in je friendly. als je zijn vertrouwen wat meer hebt gewonnen kan je misschien rustig beginnen met de games maar echt eerst heel veel friendly doen hoor. of ga je geen parelli doen, (dit staat natuurlijk bij anders NH dingen, of zoiets) t'is te zien wat je gaat doen, friendly game zou ik zoieso altijd doen. wat voor soort NH ja ook wil doen. dat is het begin om zijn vertrouwen te krijgen dus broodnodig. oh ja, voor je gaat friendlyen zou ik ook de allereerste taak van parelli doen. een tijd in de wei gan zitten tot hij zelf naar je toe komt en ja aanraakt. misschien zal hij dat de eertse keer niet doen als hij echt mishandeld is geworden maar ik zou ook niet verder gaan voor dit is gebeurt.
succes ermee!
Nou, dat is wel een moeilijke opgave. Het is niet zo makkelijk om bij zo`n paard het vertrouwen te winnen. Ik denk zelf dat je eerst gewoon eens bij hem in het land zou moeten gaan zitten. Desnoods een week lang elke dag een uurtje en dan vooral niets doen. Een boekje meenemen en een broodje eten. Als je geluk hebt raakt hij dan op een gegeven moment in je geinteresseerd en dan komt ie vanzelf naar je toe.
Parelli gebruikt veel approach en retreat, dus bijvoorbeeld je hand een klein stukje naar hem uitstrekken en dan voordat je hem raakt of hij jou raakt, weer rustig je hand terugtrekken. Dat wekt de intersse en het is niet bedreigend. Ik denk dat het belangrijk is om van een erg schuw paard in het begin gewoon niet zoveel te vragen. Zorg dat hij zich veilig voelt bij jou in de buurt, dan kun je later dingen van hem vragen.
Mijn paard was best schuw toen ik haar kocht en door parelli te doen is ze in een paar maanden echt veranderd in een bijna brutaal paard soms. Ik kan tegenwoordig haar tanden poetsen met mijn carrotstickRaar beest.
Don’t trust reality. After all, it’s only a collective hunch.
Haha, ja dat vind ik dus ook skey! Ik zette mijn berichtje neer toen zag ik dat we tegelijk hadden zitten typen![]()
oeps, ach, das dubbele raad dan![]()
allerleerst harstikke bedankt voor jullie reacties
dan heb ik nog een paar vraagjes
zijn gedrag verschilt van dag tot dag, de ene keer is hij normaal zullen we maar zeggen, dan komt hij naa rje toe en is hij erg aanhankelijk en de andere dag kan je hem niet vangen en schrikt hij van alles
zouden jullie wat meer willen vertellen over de seven games
hebben jullie misschien tips van boeken?
Dat gedrag verschilt per dag is een gegeven. Dat is gewoon omdat paarden levende wezens zijn. Een van de dingen die Pareli ook echt benadrukt, is dat je moet inspelen op het gedrag van je paard. Dus dat je per dag moet bekijken wat je gaat doen en wat je kunt verwachten.
De seven games zijn spelletjes die paarden ook onder elkaar spelen en die ervoor zorgen dat de rangorde duidelijk wordt en de communicatie verdeterd. Je begint altijd met de friendly game, dat is je paard leren wenne aan aanraking met jou en je materiaal. Met het paard waar je het nu over hebt zou ik beginnen met het paard leren jou in zijn buurt te tolereren. Je kunt zien of een paard op zijn gemak is met de afstand tussen jou en je paard als hij je aankijkt. Een handige manier om het te testen is om naar hem toe te lopen en dan achteruit te lopen totdat hij je aankijkt. Op dat moment ga je stilstaan en dan zet je een stapje naar hem toe. Als hij dan weer zijn hoofd van je afkeert stap je weer terug. Je zult zien dat je steeds een stapje dichterbij mag komen. Je gedraagt je namelijk als een soortgenoot, in plaats van een roofdier. Dit blijf je doen, totdat je naar je paard toe kunt lopen zonder dat hij zijn hoofd van je wegdraait. Dan kun je beginnen met de seven games. Game 1 is de friendly game, dan leer je hem om je aanraking te accepteren. Dat doe je door met veel geduld je paard eerst te aaien in zijn gezichtsveld en dan steeds verder naar zijn achterhand te bewegen. Hierna komen de dominatie games en de voorbereidingen op het werk dat je later van hem vraagt.
Sorry hoor, loopt het paard je niet gewoon een beetje te neppen? zoiets van nu heb ik geen zin ajuus
Ik zou ook beginnen met een beetje poetsen/aanraken.
Daarna zou ik rustig aan gaan loswerken met zo'n paard![]()
'schuw, vluchtgedrag en nerveus' hoeft niet per definitie te komen doordat het paard vroeger mishandeld is.
Je schrijft dat het paard bij je verzorgpony's in de wei staat. Hoe gaat de eigenaar om met dit paard? En weet de eigenaar dat jij met het paard aan de gang gaat?
ja de eigenaar weet dta ik er mee omga. dat hij mishandeld is is zeker. in ieder geval bedankt voor jullie info
En mocht het toch een mishandeld paard zijn, en mocht dit topic ook nog gaan over andere NH methoden naast Parellin (hihi), dan zou ik eens een join up proberen a la Monty Roberts. Ik vind Parelli geweldig, maar soms is een uitstapje naar Monty best heel erg goed.
Started!
ja, ik zou die join up even laten tot hij weet dat het echt de bedoeling is dat jij nu zijn taal spreekt en het niet verward met roofdiertaal, dan is alles weer verloren en is het heel moeilijk om zijn vertrouwen terug te winnen. de join up is heel precies, je moet echt, echt weten wat je doet hoor.
ik zou er eerst voor zorgen dat hij weet dat als jij er bent dat er niet steeds wat van hem verlangt wordt zodat hij na een tijd uit zichelf jou aanwezigheid komt opzoeken.
rustig aan beginnen en als alles goed zit en hij jou vertouwd en jij hem kan je die join up nog altijd doen.
een mishandeld paard is nog wat anders dan een wild of jong paard, zijn vertrouwen in de mens is geschaad en hij heeft al slechte ervaringen.
alleen als je precies exact weet wat je aan het doen bent zou ik op dit moment een join up doen.
Dat is natuurlijk waar, maar geld ook voor ieder paard. Mocht je het nog enit precies weten, vraag er hulp bij of verdiep je er eerst eens in.
Hoezo join up? ik denk dat je met loswerken alla voest excact hetzelfde kan bereiken!
De join up zou ik zeker niet doen! Waarom zou je je paard van je wegjagen, als je juist probeert zn vertrouwen te winnen?? Dat gaat nergens over. Je kan veel beter een tijd lang de friendly doen, zorgen dat je in je gedrag heel rustig en consequent bent. En approach, retreat, precies zoals myracara schrijft.
(en voor degenen die voor joinup zijn: zelfs Monty Roberts zelf doet de joinup niet bij een schuw paard, maar gaat aan de gang met de friendly game!!!!!! - want als je paard je eng vindt, hoe kan je dan ooit verwachten dattie naar je toe komt?)
Bladwijzers