Resultaten 1 tot 11 van de 11

Topic: Andere methodes???

Actief Forumlid Marlies's Avatar
    Aangemeld
    Feb 2009

Andere methodes???

Hey,

Nu ik zoveel tijd heb (vakantie) om op het forum rond te neuzen en vanalles te lezen, kom ik allemaal vermeldingen van andere NH-methodes tegen.
    Hempfling, Emiel Voest,....

Ik ken alleen Parelli, en ben daar ook volop mee bezig,
    maar dat wil niet zeggen dat ik mijn ogen dicht doe voor andere methodes.
    Daarom wilde ik vragen wie er nog andere methodes kent, welke dat zijn en wat hun ondervindingen daarmee zijn.

Alvast bedankt,
    Marlies
    Life's beautiful!! You just have to see it!

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Re: Andere methodes???

Eigelijk hebben ze allemaal hetzelfde doel, zo goed mogelijk met de paarden omgaan.
    Ik ben een grote fan van Hempfling ik vind hem geweldig !
    Emiel Voest vind ik iets minder maar hij doet natuurlijk ook goede dingen ! Maar zijn rij methode
    is met een leren bit en daar ben ik niet zo voor aangezien een paard een herbivoor is
    Hempfling rijdt volgens mij altijd bitloos maar dat weet ik niet zeker...
    Je moet ze maar een googelen dan vind je heel veel filmpjes en uitleg.
    Ik denk dat iedereen gewoon de methode moet vinden die voor hun zelf en hun paard het best ligt.
    Maar natuurlijk is het altijd leuk om te zien hoe deze mensen denken en ik denk dat je uit alles iets kan leren !
    Waarschijnlik heb je hier niet veel aan maar zelf weet ik er ook niet veel meer over
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Emiel voest rijd overigens ook met touwhalster alleen zit deze strakker om de neus.. toevallig weet ik dit want mijn beste vriendin werkt met emiel voest, ze is nog niet ver maar wat ze doet gaat heel goed.

ik hou het lkker bij parelli vind voor mezelf duidelijker en dan haal je geen dingen door elkaar

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Er zijn zo ontzettend veel methodes en elke methode heeft wel een zeeeer goede tot monder goede puntjes. Dat is dan ook nog eens voor iedereen anders. Een goed beginners boekje om enkele methodes te leren kennen is "Het paard als partner" IBSN 905210 494 8. In dit boek staan 6 viesies op NH gebundeld.
    Een (voor mij) belangrijke methode onbreekt en dat is clickertraining. Maar daar vind je op de site van IT-clicks (Inge Teblick) genoeg info rond.

Zoals Marjo al zei voor sommige is het duidelijker om rond één strekking te werken. Niks fout mee, hoewel ik voorstander ben van ogen en oren open te houden.
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Actief Forumlid Gipsy's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2009

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door Marjo & Sophie
    Emiel voest rijd overigens ook met touwhalster alleen zit deze strakker om de neus.. toevallig weet ik dit want mijn beste vriendin werkt met emiel voest, ze is nog niet ver maar wat ze doet gaat heel goed.

ik hou het lkker bij parelli vind voor mezelf duidelijker en dan haal je geen dingen door elkaar

Ow ik wist niet dat hij ook met touwhalster rijdt sorry...
    Gedult heb je niet, dat ontwikkel je!

Forum Meubilair sandra's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    41
    Dagboek Berichten
    17

Ik heb een tijdje veel gedaan met de gedachtengang van Chris Irwin. In de zin van centrumgebruik (je navel en heuplijnen), het gebruik en verkrijgen van buiging en de ontspanning daarbij. Op de Nhdag geeft hij hier ook dit jaar weer een demonstratie over.
    Nu zitten zijn prinicipes in mijn dagelijkse omgang verweven. ik heb er vooral veel aan gehad toen Shanna erg nerveus was.

Ik gebruik heel veel van hempfling, wat dingen van emiel voest en met rijden gebruik ik ook akasha rijkunst en centered riding. Een hele mix dus. Ik pik van alles gewoon wat ik goed vind en dit gebruik ik.

Actief Forumlid valerie's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005

ik gebruik ook van alles wat.
    Het voordeel van parelli is dat hij zo veel doet en gedaan heeft... echt iets voor als je niet altijd 100% gemotiveerd bent. het nadeel is weer dat zijn hele nh zo'n industrie/geldfabriek/pyramidespel is
    Het voordeel van hempfling is dat hij het zo mooi op kan schrijven, het nadeel is dat hij, als opgeleide danser, zijn lichaam 100x beter onder controle heeft dan ik dus wat hij kan zal ik nooit kunnen
    clickertraining is precies het omgekeerde van parelli. Het is zo'n simpel principe dat er gewoon totaal geen geld uit te slaan valt.... en dat is slecht voor de marketing. Bovendien moet je alles een beetje zelf plannen en uitvoeren en dat is lastig.
    "Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem

Forum Meubilair Ilian's Avatar
    Aangemeld
    Dec 2008
    Leeftijd
    41

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door valerie
    clickertraining is precies het omgekeerde van parelli.
    Hoezo?! Is toch allebei wel goed gedrag belonen eigenlijk? Hoe zie jij dat dan?
    When you want something, the whole Universe conspires to help you realise your desire - Paulo Coelho
    Dagboekje: Livin' la vida Chivas!

www.dealindreams.nl - realise your dreams!

Actief Forumlid valerie's Avatar
    Aangemeld
    Nov 2005

ja ik bedoelde meer in wat ik schreef. Parelli heeft een goed systeem. iedereen die dat gaat doen betaalt er ook goed voor dus die personen zullen heel loyaal zijn aan dat systeem. Andersom werkt de clickermethode. dat is geen marketing-tool zoals parelli's nh maar een zuivere tool voor het stimuleren van leergedrag. dat is een voordeel maar ook een nadeel omdat het nooit zo bekend zal worden als parelli. het zal meer tegenstanders houden omdat men er nu eenmaal alleen een clicker voor hoeft te kopen.

begrijpen jullie het nog?

In elk goed trianingsprincipe 'zit' de basisvoorwaarde van clickertraining, niet alleen voor paarden maar ook voor honden, mensen, kippen etc. Parelli is een methode die daar gebruik van maakt.

met dat ik beiden tegenovergestelden noem bedoel ik: mensen betalen voor parelli en vinden het (onder andere door cognitieve diissonantieprincipes) dus ook heel goed, voor clickertraining betalen mensen weinig tot niets, ze hebben dus ook minder reden er heel loyaal aan te zijn/blijven of het beter te vinden dan het is.

inhoudelijk zijn het dus geen tegengestelden... pfft wat denk ik toch ingewikkeld af en toe haha
    "Vrijheid betekent verantwoordelijkheid, daarom zijn veel mensen er bang voor." Anoniem

Hier ben ik het dus niet mee eens. Clickeren is een manier om dieren iets aan te leren en die manier spreekt je aan of niet. Persoonlijk denk ik best dat je wat kunt hebben aan het werken met voedselbelonen (het wordt voor niets al jaren toegepast bij dolfijnen, zeehonden, honden etc. - hoezo niet bekend?). Maar op heel veel momenten en bij heel veel paarden werkt het ook niet, of te beperkt. PNH omvat veel meer dan een dier iets aanleren door middel van voeselbeloning, al erkent ook Parelli dat het bij sommige paarden wel werkt. Daarom is PNH ook gemakkelijker commercieel te verkopen, ja. Het is net alsof je elke dag of elke maand persoonlijk les krijgt van een instructeur, maar dan via dvd's en boekjes. Bij clickertraining gaat het alleen om het op tijd geven van een snoepje. Dat leer je vooral door het veel te doen - niet echt in een cursus te vatten dus.

Ik vind Parelli niet goed omdat ik ervoor betaal. Ik betaal ervoor omdat ik het goed vind. Zodra dat niet meer zo is, stop ik echt acuut met betalen. En als Parelli voortaan gratis is, blijf ik het ook lekker doen.
    Put the relationship first. Slow and right beats fast and wrong!

Bladwijzers

Forum Rechten