Resultaten 1 tot 7 van de 7

Topic: Gekeurd en nu?

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

Gekeurd en nu?

Hoi allemaal,

Ik val maar meteen met de deur in huis: ik heb deze zomer een maand stage gelopen in België en het paard wat ik daar een maand heb verzorgd is gisteren voor mij gekeurd door een dierenarts die ik zelf heb gebeld.
    Hij kwam bijna goed door de keuring heen, maar op het harde op de cirkel mankt hij op allebei de kanten met het binnenvoorbeen(dus LV op de linkerkant en RV op de rechterkant).
    Hij heeft dus een negatief advies gekregen.
    De DA denkt dat de pijn hierbij in zijn ondervoet zit. Bij het voelen met de tang bij het linkervoorbeen trok hij op een plekje bij zijn ook weg.
    Nu heb ik besloten om er nog langer over na te gaan denken, maar ik vroeg me zo af wat andere mensen zouden beslissen in deze situatie(al is dat natuurlijk moeilijk omdat jullie het paard niet hebben gezien).
    Het gaat om een paardje van 3 jaar die voor de rest alles heeft wat ik graag wil in een paard: lief, koel in zijn hoofd en gewoon relax en evenwichtig maar toch ook wel speels.

Ik zit er ook over te denken om foto's te laten nemen om te zien wat er aan de hand is, wat natuurlijk niet wegneemt dat hij dan nog steeds klinisch niet helemaal oké is.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden, want het is echt zoooo'n moeilijke beslissing aangezien het zo'n leuk paard is!
    Dit zal niet mijn eindbeslissing vormen, want die moet ik natuurlijk zelf nemen, maar ik ben gewoon benieuwd wat andere recreatieruiters zouden doen.

Dankjulliewel.
    note to self: change the mind, the body will follow.

Forum Meubilair whoopie's Avatar
    Aangemeld
    Jun 2006
    Dagboek Berichten
    27

Re: Gekeurd en nu?

Ja moelijk hoor maar ik zou toch voorzichtig zijn, want wat zegt het, is het iets met de voorbenen, het kan ook een compensatie van achter zijn.
    Toen ik whoopie kocht liep ze ook niet goed na de buigproef op rechtsvoor, dat zegt niet alles want een paard kan zich bv verstappen of zo dus later weer gedaan en toen was het ok.
    Opvallend is toch wel dat ze altijd makkelijkop r-voor struikelde, dat bleek ze achteraf altijd al gedaan tehebben, verder galloppeerde ze ook niet graag links-om dus ik denk dat ze r-voor compenseerde. Dus waarschijnlijk toch iets wat er altijd al geweest is. Inmiddels is er van alles gebeurd waardoor er meer aan de hand is dus ik weet niet meer wat waardoor komt.

Het lijkt mij fijn om met een gezond paard te beginnen, als je nu al weet dat er iets niet klopt zou ik zeggen , niet doen.
    Alsik zie hoeveel zorgen je kunt hebben omdat je paard niet gezond is, dat is niet fijn en dan heb je het nog niet over de kosten.
    Ik wens je heel veel succes met een lastige keuze.
    Groetjes Janneke

Gun jezelf
    Gun jezelf de liefde en het geluk
    Gun jezelf het geld dat je toekomt.
    Gun jezelf de kracht om van jezelf te houden

Hee Jasmijn, ten eerste, wat gaaf dat je mogelijk een eigen paardje gaat krijgen
    Ik snap dat je dit een lastige keuze vind. Mijn keuze, nu nuchter bekeken, zou zijn dat ik het niet zou doen.
    Het paardje is 3 jaar en als hij nu is afgekeurd kun je hem sowieso wrs niet verzekeren. Niet dat je dat zou moeten doen, maar dat zou mij een fijner gevoel geven bij een paard die nu toch klinisch niet goed was. Het is wel moeilijk natuurlijk.. maar ik zou mijzelf proberen eroverheen te zetten en verder te kijken naar een ander paard. Want er is er vast nog wel eentje wat jouw droompaardje kan zijn, al is dat nu misschien lastig te bedenken. Dit is puur mijn mening, opgebouwd uit ook behoorlijk veel ervaringen met been/hoef/andere problemen met paarden en hoge dierenartskosten.

Had die DA verder geen idee wat er dan in die ondervoet zou kunnen zitten? Als je dat zou weten en dat zou simpel verholpen zijn en dan zou hij wel goed lopen; dan is het natuurlijk óók weer een ander verhaal.

Ik wens je iig succes en sterkte met de keuze want het lijkt me ook wel erg moeilijk hoor!
    Altijd plezier met mijn lieve Lazir!

Forum Meubilair jasminum's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2006
    Leeftijd
    36

Dankjewel voor de adviezen!
    Precies wat jij schrijft Mariel, dat denk ik ook, beide trouwens. What if als het wél behandelbaar is...(maar misschien is dat verijdelde hoop
    ofzo ik weet het niet).
    Nog een nachtje of wat over slapen dus..
    note to self: change the mind, the body will follow.

Actief Forumlid bikkel16's Avatar
    Aangemeld
    Jan 2005
    Leeftijd
    50

Altijd een moeilijke beslissing en zeker ook omdat je het paardje toch graag wil. Mijn reactie op je verhaal was eigenlijk dezelfde als die van Mariel.
    Om met een driejarig paard te beginnen waar al iets mee is (en dat is wat je wilde weten anders liet je 'm niet keuren), vind ik een heel groot risico. Misschien krijgt hij er verder geen last van, maar vind het wel een erg groot risico.

Succes met je beslissing is altijd moeilijk als je ergens je zinnen op hebt gezet.

Marleen

Forum Meubilair Anouk's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006
    Leeftijd
    34

Inderdaad ik ben het helemaal met Marleen eens, Er zijn tenslotte echt meer leuke paardjes op de wereld.
    Ik het eigenlijk precies zo'n zelfde ervaring. De eigenaar(linda van het forum) heeft toen wel foto's laten maken en daar kwam eigenlijk slecht nieuws uit. Ik vond het toen super jammer maar uiteindelijk heb ik toch een super paardje gevonden..
    De benen gebruiken ze toch heell veel dus niet bepaald onbelangrijk.. Ik zou rustig verder rond kijken of er echt niks anders leuks te vinden is.
    Of op kosten van de eigenaar verder onderzoek laten doen, ze kunnen het paardje zo met zoveel onduidelijkheid toch niet verkopen dus. En voor de eigenaar zelf lijkt het me toch ook wel fijn om te weten wat een paard mankeert.

Succes met je beslissing!

Groetjes Anouk
    Anouk Dahrs 1* Parelli Professional
    www.anoukdahrs.nl
    www.parelli.nl

Forum Meubilair Mieke's Avatar
    Aangemeld
    Mar 2006

Benen zijn het allerbelangrijkste voor een paard. Misschien kan je foto's laten. Moet je dat dan zelf betalen of is dit voor de eigenaar?
    Ik heb ook ooit een schat van een paard willen kopen. Bij de controle bleek er hartruis te zijn. De eigenaar heeft toen op verzoek van mij en op zijn kosten een echo laten maken. Door het resultaat heb ik het paard niet gekocht. Harde beslissing was dat want we waren allen verliefd op dat paardje.

Als je toch beslist dit paardje te kopen dan moet je er ook de consequenties bijnemen vind ik. Als je VOORAF weet dat er ergens iets mis is moet nu voor jezelf uitmaken dat je wil blijven zoeken en werken tot dit probleem volledig opgelost is. Dat wil ook zeggen dat het misschien nooit lukt of dat je nooit zal kunnen rijden op dit paard.

Veel succes met je beslissing!
    Whatever your goal , you must come closer to yourself, before you can come closer to your horse.
    Joni Bentley

Bladwijzers

Forum Rechten