Resultaten 1 tot 14 van de 14

Topic: Goed en gedegen weibeheer

Forumlid
    Aangemeld
    Jul 2009

Goed en gedegen weibeheer

Als je meer als een paard hebt, er zijn mensen met 2 of veel meer, wij hebben er b.v. 3, dan is goed weibeheer toch een essentieel onderdeel van huisvesting van je paarden. Wat ik jammer vind is dat je kunt kijken op ieder topic wat hierover gaat, echter het blijft onduidelijk wat nu goed weibeheer eigenlijk is.
    Zoals wij bv, wij hebben voor onze paarden ongeveer 3.8 hectare grasland ter beschikking en natuurlijk is dit niet binnen een week op. Hier in Hongarije kennen wij bv het gras niet wat veelvuldig in Nederland wel wordt gezaait, hier staan dus verschillende grassoorten en on( kruiden ) giftig of niet giftig.

Hoe gaan mensen om met weiden die een heel stuk kleiner zijn, ik begrijp niet iedereen heeft zoveel grasland ter beschikking.

Wij maaien onze weiden elke week tot ca 6, 7 cm lang en trachten dit zo te houden.. Is kort gras niet schadelijk ?
    Wij vernietigen onkruiden niet, ik dacht dat paarden zelf in staat zijn te bepalen wat ze eten of niet. Waar of niet waar ?
    Gezien onze bodem, klei, mesten wij niet, is ook niet nodig want onze grond is erg vruchtbaar. Mesten is toch niet goed dacht ik... Waar of niet waar?
    Wij ruimen elke dag de poepballen van de paarden op, en in de winter verstrooien wij dit terug op de weide. Goed of niet goed ?

Onwetenheid, fabels, over beheer van het belangrijkste voedsel van onze paarden maken van weibeheer toch een apart hoofdstuk niet. Fijn zou zijn als dit een topic zou worden met ervaringsverhalen en hoe jullie over goed weibeheer denken. Eet smakelijk en hiermee bedoel ik natuurlijk jullie en onze paarden....
    wie "vraagt" wordt steeds een beetje wijzer. Hoe "wijzer je wordt, des-te-meer je gaat vragen.....

Forum Meubilair saar's Avatar
    Aangemeld
    Sep 2005
    Leeftijd
    49
    Dagboek Berichten
    69

Re: Goed en gedegen weibeheer

Wat is "goed" in dit geval? Volgens mij is goed wat past bij je paarden, op jullie specifieke grondsoort en met jullie vegetatie. Als ik zo lees wat jullie doen, kom ik een aantal punten tegen:

- kort gras kan gevaarlijk zijn ivm de opbouw van fructaan in het gras. Echter, 6 tot 7 cm noem ik niet kort. Als je het gras langer laat groeien en laat bloeien, neem de structuurwaarde van het gras toe en de energiewaarde af.
    - Bij giftige planten lijkt het paardsafhankelijk en plantafhankelijk of ervan gegeten wordt. Boterbloemen worden bijna nooit gegeten, maar Jacobskruiskruid door sommige paarden wel, met dodelijke afloop. Ik persoonlijk zou alles wat giftig is verwijderen, om de simpele reden dat het dan geen gevaar meer opleverd en zich niet verder uitbreid. Maar ik ben daar heel kritisch op en trek zelfs giftige planten weg op plekken waar paarden nooit eten, zoals op het erf. Ik hou er niet van, weg met die onzinnige gewassen. Neemt alleen maar ruimte in.
    - Een bodemleven heeft voedingsstoffen nodig in de vorm van mest. Door groei en begrazing verdwijnen er voedingsstoffen, deze moeten aangevuld worden anders verarmt je bodem op een gegeven moment. Spaarzame bemesting is dus uiteindelijk nodig.
    - bemesten met eigen mest is altijd fout. Je vergroot de kans op worm besmetting door opgebouwde resistentie van wormen. Voer je eigen mest af en gebruik voor bemesting de mest van een andere diersoort, bijvoorbeeld stalmest (mest met stro) van runderen.

Goed grasland beheer is een kunst, het vraagt kennis en ervaring. Neem eens contact op met iemand in de buurt, een veehouder ofzo, met soortgelijke grondsoort. Deze kan je vast beter op weg helpen en adviseren.

Haal je ook je voeding voor de winter van je eigen land?
    And the future is certain
    give us time to work it out
    Talking Heads - Road to Nowhere

Ik was altijd ontzettend jaloers op mensen met heel veel (weide)grond. Al zolang wij paarden hebben hebben we maar ongeveer 3/4 hectare in bezit. Dat stukje werd tot een paar jaar geleden (en de kennis ontbrak) altijd intensief bemest zodat wij (nee.. de paarden) er optimaal gras van konden eten. Dit stuk zijn enkel in de maanden van april tot oktober toegankelijk omdat het 's winters te nat is. In de winter was het op de paddock (met gelukkig veel verharding!) en in de zomermaanden overdag op wei en 's nachts naar huis (of andersom) en dat werkte wel goed voor onze paarden. Beide tinkers zagen er goed uit, redelijk gevuld dat wel, maar niet explosief en nooit kwalen, dus we dachten dat het wel goed was. Op paddock houden van paarden (bij huis) is wel heel erg bewerkelijk. Poep ruimen, voeren en vegen is een dagtaak, vooral als de paarden verschillende voerhoeften hebben is het vooral veel scheiden, voeren, draadjes weer opendoen etc..

Sinds een jaar hebben we een stuk weide erbij van ongeveer 1.2 hectare. Samen met onze eigen grond is dat 2 hectare voor 3 paarden. Dit zijn (nu) onbemeste weiden en onkruid laten wij ook staan (behalve St. Jacobskruiskruid). De twee jongsten (Pebbles van 4 en Dyango van 2) stonden er fulltime op zolang de grond het toeliet. Toen bleek dat het voor Pebbles NIET werkte, fulltime op wei. Ze werd dikker en dikker en uiteindelijk ziek.

Hoe doe jij dat John, met zoveel hectaren? Hoe hou jij je paarden in model en gezond?

Ik was laatst in een safaripark in Duitsland, daar liepen allerlei grazers door elkaar in een groot gebied. Dat zag er zo mooi uit! Heel veel heuvels, veel zandplekken, ook graasplekken (wel allemaal kort afgegraasd), stukken kreupelhout (waar goed van gesnoept werd!), bomen, schaduwplekken, ligplekken gecreeërd met zachte witte zand als ondergrond, natuurlijke waterbekkens, natuurlijke omheiningen, hooiruiven tegen bomen getimmerd.
    Zoiets zou ik thuis wel willen hebben. Als je dan mijn wei kijkt (en die van alle andere Nederlands paardenhouders) zie je één groene golvende grasvlakte zonder heuvels, struikegewas, bomen, zand.. . Zelfs zonder te bemesten is het nog te veel, te groen, te vet. Het staat er vol met klaver (haleloeia voor de eiwitten), terwijl de wei ingezaaid is met paardenmengsel zaad (dat houdt in dat er behalve gras ook veel kruiden inzitten). Ik had niet willen weten hoe ziek mijn paarden waren geweest als dát nieteens het geval was geweest.

Maar hoe realistisch is zo'n 'natuurlijke' vlakte als in dat safaripark? Allereerst zal je dan véél grond moeten hebben, wat op zich al een probleem is in Nederland. Maar hoe krijg je de grond zo schraal, hoe krijg en hou je de juiste grassen erin? Ik denk dat de grond hier al zo verpest is dat het jáááren duurt eer de nitraten en andere rommel eruit is.

Dus wat is goed weidebeheer?

In 'ons' geval is dat in elk geval niet meer bemesten en niet meer fulltime op de wei. Strookbegrazing ben ik ook niet zo voor omdat kort afgegraasd gras gestrest gras is en dus veel fructaan bevat. Kort afgegraasd gras en graaskorven gaan ook niet samen (en twee van onze drie paarden lopen momenteel met een korf). En heb je ooit tinkers zien omgaan met kort gras? Die vreten zelfs de wortels uit de grond (met zandkoliek als gevolg). Dus hebben we weinig andere opties dan de uren te beperken, niet meer bemesten en jkk verwijderen.

In het boekje van Nicolette Hebing 'zomereczeem opgelost met voeding', staat veel geschreven over weidebeheer. Het begint al in de grond. Is deze niet te zuur etc.? Bij ons dus wel, maar wat wil je als het land de hele winter een moeras is? Er valt weinig te 'beheren' dan. Maar het is heel interessant om te lezen.

Forumlid
    Aangemeld
    Jul 2009

Nu had ik zo,n mooi stukje geschreven op antwoord van Saar, weg kan zijn dat Trea mij een beetje voor was dus weer opnieuw.....
    wie "vraagt" wordt steeds een beetje wijzer. Hoe "wijzer je wordt, des-te-meer je gaat vragen.....

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Citaat Oorspronkelijk Geplaatst door saar
    - bemesten met eigen mest is altijd fout. Je vergroot de kans op worm besmetting door opgebouwde resistentie van wormen. Voer je eigen mest af en gebruik voor bemesting de mest van een andere diersoort, bijvoorbeeld stalmest (mest met stro) van runderen.
    Als de mest gecomposteerd is, is wormbesmetting geen probleem meer hoor. De wormeitjes zijn dan dood.

Forumlid
    Aangemeld
    Jul 2009

Saar@

Onze grassen bloeien pas na zo,n 25 cm en dan als wij maaien blijft het maaisel liggen als compost voor onze wei. Voordeel hier is ook weer dat de kale plekken met leem erg hard worden door de zon en dus bedekt blijven.

Wij zorgen er voor dat het Jacobskruid niet groeit hier of halen het weg, en de paardenstaart die hier welig groeit wordt direct vernietigd.

Ben het niet zo eens met het verdelgen van onkruiden omdat paarden zeer wel weten wat ze wel en niet moeten of kunnen eten. Veel onkruiden bevatten toch belangrijke mineralen. Onkruiden zoals klaver zeker als er grote stukken ontstaan spuiten we even weg.

Wij bemesten met eigen mest dat is gecomposteerd en ontwormen de paarden elke 8 tot 10 weken. Nooit geen probleem gehad. Wij hooien niet van eigen land omdat wij een leverancier hebben 50 km van hier die Italiaans raaigras heeft voor onze paarden. Het hooi wat hier over het algemeen wordt benut voor dieren is vol met giftige planten voor paarden.Koeien eten dit wel zonder problemen.

Goed weibeheer is zeker een kunst vandaar dit topic en ik hoop dat iedereen zijn wetenschap doorgeeft...

Forumlid
    Aangemeld
    Jul 2009

Trea@

Jaloers moet je niet zijn, het is een bewuste keuze die je maakt en die van ons was overvol Nederland te verlaten en ons om verlerlei reden neer te laten in het goedkopere Hongarije.

Op de eerste plaats is voor ons weibeheer om te gaan met het voedselgedrag van de paarden. Wij maaien vrij intensief op zo,n 6 centimeter en dan beperken wij de paarden het dagelijks rantsoen door gewoon een stuk af te zetten van ca 3 tot 400 m2 per dag zodat het niet te zeer intensief kort wordt begraasd. Voorts leggen wij 2 keer per dag een portie hooi op t land.

Als middel om het gewicht van de paarden in toom te houden met wij met een stuk weidelint de omtrek van de borst wekelijks in het oog en opties natuurlijk je moet de ribben enigzins zien.

Een stuk natuur zoals die in Duitsland voor paarden is aangelegd is natuurlijk zeer wetenschappelijk opgebouwd en voor ons utopie en bijna niet te evenaren. Hier moet jeje natuurlijk ook niet blind op staren, heeft wat voordelen om het natuurlijke paardengedrag te evenaren, maar er zijn ook weer wat nadelen aan denk ik.

Beetje kalk in de wintermaanden kan goed zijn om de zuurte graad omlaag te brengen denk ik. Wat neutralere bodem geeft ook bepaalde plante weer de kans om te groeien denk ik....

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Nov 2007

Sinds 2 jaar hebben wij de paarden aan huis, op 2 1/4 ha grond, waarvan 2 ha verpacht. Nu is er dus een weitje van 1/4 ha ongeveer. Rondom het weitje is een graspad waar we regelmatig rijden.
    In eerste instantie hoopte ik de 2 ha ook vrij vlot te kunnen inzaaien voor de paarden, echter nu ben ik daarvan teruggekomen. Ik heb sobere ponies, waarvan 2 eczemers. Ik ben nu van mening dat veel/onbeperkt gras niet goed is voor ze. Misschien is nooit gras nog wel beter voor ze, maar dat wil ik ze eigenlijk niet "aandoen".
    In het voorjaar wacht ik met weidegang tot het gras wat langer is, ze mogen wel alvast wat wennen op kleine stukjes van het pad bijv, maar ze gaan de wei pas in als het gras daar minstens 10 cm is. Ze mogen daar dan 2 uur op. Gedurende het voorjaar en de zomer doe ik aan strookbegrazing; elke dag krijgen ze één tot anderhalve meter bij. Dan hebben ze dus 2 uur de tijd om dat kaal te eten.
    We bemesten 1 x per jaar denk ik met kunstmest. We hebben hier boeren genoeg in de omgeving aan wie we vragen kunnen wat dan precies te strooien.
    De paardenmest wil ik liever op de verpachte grond gooien.
    Het weitje is 2 jaar geleden ingezaaid met een paardenmengsel, maar nu staat er veel klaver helaas. Ik weet nog niet hoe dat terug te dringen. Onkruid groeit er ook wel wat, zuring, brandnetels, maar dat trek ik zoveel mogelijk weg.
    Pas als we meer ponies zouden hebben (misschien ooit...) zou ik meer wei willen hebben. Het eigen land hooien vind ik ook lastig, omdat dat toch een risico inhoudt. Stel je laat het op het verkeerde tijdstip maaien, dan heb je nog niets. Dan koop ik liever hooi dat ik zelf uitkies.

Actief Forumlid
    Aangemeld
    Aug 2004
    Dagboek Berichten
    3

Hoi John,

Leuk topic, want dat zijn kwesties waar wij ook mee bezig zijn. Ook wij hebben 3 paarden op ongeveer even zoveel grasland. Daarnaast een halve hectare bos, waar ik ze in laat als het gras niet veel meer is (in het voorjaar bijvoorbeeld, voordat ons grootste veld gehooid was). Ik doe eigenlijk niet veel eraan - behalve JKK weghalen voordat er bloemen opkomen, en distels proberen te beperken. Brandnetels halen we eraf, en gedroogd vinden de paarden ze heerlijk, werkt zuiverend.
    Het bos is wel echt een stukje natuur, met paadjes en hier en daar gras, en een flinke heuvel waar ze als gekken op en af rennen, echt leuk om te zien!
    Ik vind het knap dat je de mest weghaalt!! Ben er een keer aan begonnen, maar nooit meer, geen tijd voor en geen zin in, want dat is echt een berg werk. We doen aan afweiden, ze blijven dus een week of 4 op een stuk, daarna sleep ik dat stuk en blijft het weer een tijd dicht zodat daar gras kan groeien. In de winter halen we de hekken weg en hebben ze het hele stuk, zodat ze weinig kapot lopen.
    We hooien zelf (of tenminste, met beetje hulp van de buren) en dit stuk land wordt bemest met kunstmest, simpelweg omdat daar veel meer resultaat van komt. Hooien doen we maar een keer per jaar, daarna gaan de paarden erop. Het gras groeit niet genoeg om er twee keer van te kunnen hooien.
    Waarom maaien jullie het gras? Is er anders teveel? Doen wij nooit, we hebben zandgrond hier en het gras groeit erg langzaam. Het wordt komende winter opnieuw ingezaaid, dus dat zal vast verbetering brengen.

Overigens denk ik dat het inderdaad beter is om mest weg te halen, en het hooiland niet of natuurlijk te bemesten, maar in deze is dat meer gemakzucht.

Forumlid
    Aangemeld
    Jul 2009

Hallo Marion,

Onze ijslanders moeten ook sober staan en liefst blijven, jammer te lezen dat jouw beide exceem hebben. Onze maatregelen om de paarden iets sober te houden is toch beperkt grazen zoals vele dat doen, echter wij laten het gras niet kort vreten en laten ze dus absoluut niet grazen op volle weides. Onze quarter is eiwit gevoelig heeft een keer "Tying Up" gehad vandaar. Van ons krijgen ze dus elke dag een stuk weide zodat ze toch gras hebben en een ander voordeel hier is, ivm de grote hitte vluchten ze vaak de stalling in. Wij voeren 2 keer daags hooi bij en s,nachts uiteraard want dan gaan ze de pedock in en niet op de weiden.

Over grasmengsel met kruiden vernam ik dat er teveel eenjarig kruid in zit, en dan klaver te over. klaver een beetje is niet erg maar het overwoekerd vrij snel dus wij spuiten dit grotendeels kapot.

Strookbegrazing doen wij ook, simpel de draad 6 meter verder spannen en klaar. Wij sluiten wel het begraasde gedeelte af voor begrazing

Hallo Dunya,

Idd een leuk topic, althans moet het nog worden. ik hoop namelijk dat iedereen die ervaringen heeft dit wilt delen. ook dit is naar mijn mening een beetje NH toch, net even verstandiger bezig zijn met je paarden en omliggende zaken.

Hier groeit het gras enorm snel, begin maart heb ik al moeten maaien en dat was net in een regen periode. Onze paarden grazen hier tot eind november, en dan maak ik van 1 hectare een winterwei zodat ze kunnen blijven bewegen..
    Hooien doen wij ook niet, teveel werk en hooi kost hier 4500 huf das 19 euro voor ca 275 kilo balen. Nadeel zit alleen en net om en niet verpakt in folie. Echter het is vast gerolt dus de buitenste laag wordt hooguit voor een cm vies.

Wij blijven het gras maaien voor de zoden een beetje onder controle te houden en dan we hebben hier lange en droge zomers, soms met een maand geen regen van betekenis. Belangrijk is hier de kleigrond afgedekt te houden van directe zonneschijn het wordt echt kei en keihard..
    Voorts groeit hier het onkruid 3 keer harder als het gras vandaar..

Een ding zijn wij hier blij om en dat is geen bos in de directe omgeving. Een paar honderd meter verder want anders is paarden houden hier meer een last dan lust ivm dazen, etc etc.

Forum Meubilair Callippo's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    42
    Dagboek Berichten
    49

Interessant topic, bedankt John dat je dit gestart hebt!

Wij hebben hier iets minder dan 2 ha voor 5 ponies en eerlijk gezegd voer ik ze nu vooral op 'gevoel' en ervaring van de afgelopen jaren. We meten de buikomtrek om te zien of ze afvallen of aankomen en passen daarop de grootte van het land aan. Het gras groeit hard, zeker als het regelmatig regent en de ponies hebben nu een hele tijd op een vast stuk gestaan waar ze dagelijks opeten wat er bijgroeit. Het gras is dus erg kort en groeit snel terug, maar de ponies doen het daar wel erg goed op (ze zijn al de hele zomer op streefgewicht). Op eentje na, die staat halve dagen op de hele wei, anders wordt hij mager.

De wei is een ex-koeienwei, dus altijd flink bemest geweest, vandaar dat we ze niet op een groot stuk kunnen zetten. Nu weet ik dat in kort gras veel suikers zitten, wat weer nadelig is voor excemers (hebben we er 2 van) maar ik weet niet goed hoe we het anders moeten doen. Ze kunnen nu in elk geval de hele dag door grazen, wat ik ook belangrijk vindt.

Met het oog op de winter zou ik binnenkort graag een stuk 'paddock paradise' maken, met lange looppaden, verharding vooraan waar we hooi op kunnen voeren en een aantal stukken weiland zodat we afhankelijk van het weer kunnen kiezen welk deel we beschikbaar stellen aan ze.
    Never underestimate the Universe

10% korting bij EquiPlay met code: 10%eraf

Forumlid
    Aangemeld
    Jul 2009

Hallo Calippo,

bedankt is erg vriendelijk, was iets waar ik erg mee bezig ben en natuurlijk ook veel andere mensen denk ik.....
    Lijkt me erg functioneel te zijn zo,n "paddock paradise" in de winter zeker als het langdurig nat is en met het oog op sneeuw en ijs.

Misschien is het aardig een leuke hooiruif te maken zoals ik dit deed, simpelweg een paar paaltjes is de grond meppen, ca 2 bij 2 meter in het vierkant en dan zo hoog als de benen van de paarden zijn. kuikendraad erom spannen en afwerken met latten zodat ze niet aan de draad kunnen knabbelen. Ik moet proberen een foto te maken en dit hier neer te zetten..

Forum Meubilair Marja's Avatar
    Aangemeld
    Apr 2004
    Leeftijd
    52

Kijk ook eens op http://www.paddockparadijs.nl voor ideëen!
    Als je ook nog een draadmat bovenop het hooi in de hooibak maakt, doen de paarden langer met hun hooi.

Forumlid
    Aangemeld
    Jul 2009

Dank je voor deze prachtige leerzame link Marja...

Suggesties zijn altijd welkom zeker in het belang van alle paarden.

Bladwijzers

Forum Rechten